Ei kuulkaa se korona ole ohi, vaikka miten haluttaisiin! Koronaviruspotilaiden määrä on selvässä kasvussa teho-osastoilla (HS)
Koronaviruspotilaiden määrä on selvässä kasvussa teho-osastoilla
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009537283.html
Huolestuttava kasvukäyrä parin viikon aikana, tehohoitopotilaiden määrä pompannut. Mitä luulette - jos tilanne kehittyy tarpeeksi pahaksi, tuleeko uusia varotoimenpiteitä?
Kommentit (523)
Vierailija kirjoitti:
onko nyt aika mennä mökeille
En ole täältä vielä palannutkaan.
Entä mitäs ne tilastot näyttää, onko valtaosa teholla olevista obeeseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raihnaiset ja lihavat tohon voi kuolla. Aina voi laihduttaa.
Arvaas mitä. Läheskään kaikki sairaudet eivät johdu millään tavalla elintavoista eikä niitä pysty mitenkään välttämään.
Oletko täysin varma ettet itse sairasta tietämättäsi sairautta, joka asettaa sinut riskiryhmään.
Ja ylipääntänsä kuka ehdoin tahdoin haluaa sairastaa? Vaikka olisi kipeä vain viikon, täydellinen toipuminen voi kestää helposti kuukauden tai pidempään. Sohvaperunat eivät tätä vain huomaa, koska eivät koskaan liiku tai rasita kroppaansa.
Olisipa ihmisillä sen verran huomaavaisuutta, että eivät lähtisi minkään pisaratartuntana leviävän taudin kanssa ihmisten ilmoille. Ja jos on ihan pakko pakko, niin huolehtii siitä ettei yski vapaasti eikä käsiinsä. Jos maski ei kelpaa, niin sitten kantaa taskussaan nenäliinaa ja yskii siihen tai yskii vaikka kaulahuiviin. Kunhan ei levitä niitä tautisia roiskeita kaikille pinnoille.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän ainakin suosituksia tule, jos ihmisiä alkaa kuolemaan koska teho-osasto on täynnä. Ei se käsidesi ja maski kaupassa ja julkisissa mikään vaikea asia ole, jos ei ole asenne ongelmia. Luultavasti aika pahaksi saatilanne mennä, ennenkun laajempia sulkuja otetaan käyttöön.
Viime vuonna kuolleisuus oli korkeammalla kuin koskaan vuoden 1945 jälkeen. Mitä tapahtui? Muutama lehtijuttu ja Kiurun sijainen Lindén taivasteli asiaa ja levitteli hetken käsiään. Suuri yleisö ummisti asialta silmänsä, ja tällä palstalla todettiin toistuvasti, että "nehän oli vanhoja ja joutivatkin kuolla". Asennoituminen oli ihan samanlaista kuin Venäjällä sodan suhteen: koska on kivempaa teeskennellä, että kaikki on hyvin, teeskennellään eikä ongelmista haluta edes puhua. Tällaisena tämä pandemian hoito tulee jatkumaan tässä maassa. Eikä mitään ennakoivaa tietenkään tehdä, jotta oltaisiin valmiimpia, jos ja kun tulee uusi ja vielä vaarallisempi tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska miten aivosumua ja long covidia esiintyy vain vasemmistossa.
Konservatiivit ei usko koko juttuun, yskii vaan normiflunssana ja jatkaa matkaa.
Suomessa on tuhansia tai kymmeniätuhansia long covidista kärsiviä. En jaksa uskoa, että kaikki olisivat vasemmistolaisia. Jostain syystä THL on hiljaa long covidista eikä siitä kärsiviä tilastoida tai ainakaan tilastoja ei julkaista. Ihmisillä on sen takia väärä käsitys koronan vaarattomuudesta.
Valitettavasti rokotteilla ja rajoituksilla ei ole mahdollista estää long covidia.
Kaiketi ainakin sairastuneiden määrät vähenisivät. Suomessahan kuolleisuus nousi viime vuonna tappiinsa sen jälkeen, kun rajoitukset poistettiin. Ainakin niillä kahdella asialla on selvä syy ja seuraus -yhteys.
Pidän rajoituksia huonona asiana pidemmän päälle. Pian aletaan taas demonisoimaan rokottamattomia. Ennemmin otetaan käyttöön sama mitä joissain muissa maissa, eli testataan kuume jokaisen otsalta esim kauppaan mennessä ja kuumeisille tarjotaan maski ja kertakäyttökäsineet. Käsidesiä riittävästi joka paikkaan.
Sikäli vähän huolestuttaa onko kyse Arcturus variantista, joka leviää maailmalla ja joka tunnistettiin vasta tammikuussa. Kuulemma sen ei pitäisi olla aiempia muunnoksia vaarallisempi, mutta se leviää vielä niitäkin helpommin ja jo omikron oli maailman helpoiten leviävä virus. Ja mistä vielä tiedetään varmasti, ettei se vaikka lisää taudin jälkeen tulevien tukosten mahdollisuutta, jos se on tunnettu vasta nelisen kuukautta.
Olen ihmetellyt myös tuota kun normaalin ruumiinlämmön lukemat ovat laskeneet alaspäin viime vuosina. Kuumeen raja on toisaalta nykyisin 37,5 asteessa. Entäs jos ihmisten ruumiinlämpö laskee siksi, jos maailmalla kiertää jokin tunnistamaton virus, joka ei aiheuta muita oireita? Mutta onko ruumiinlämmön laskeminen harmitonta? Itse olen ainakin alkanut palelemaan todella paljon aina paitsi helteellä enkä kykene enää oleman kotona ilman sähköllä toimivaa lämpöpeittoa. Koko ajan ei voi liikkua.
4 tuttavaani on tällä hetkellä koronassa, oireet laidasta laitaan, yksi on vuoteen omana sekä mies että lapset ja lievemmällä on vähän flunssaa ja 37 kuumetta. Kukaan ei tiedä mistä on tarttunut ja keitä ovat tartuttaneet. Muistakaa pestä niitä käsiä ja hajurakoa toisiin. Ja sairaalaan katsomaan omaista EI mennä flunssaisena! Itse en ole sairastanut, pidän maskia busseissa, pesen käsiä mennentullen niinnun yleensäkin kuiluu asiaan, ja hajurakoa muihin ihmisiin enkä käy kylässä eikä kukaan mun luona paitsi jos on terveenä ollut. Itsestä on paljon kiinni kaikki sairastelut, jopa käsienpesukin vaikka on pieni asia, mutta joillekin elämän ja kuoleman kysymys..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä korona on osalle ihmisistä raju, aivan kuten influenssa toisille.
Näin juuri. Itse sairastin hieman rankemman influenssan joulun aikoihin ja vieläkään en pysty käymään juoksemassa, vaan juoksulenkit on vaihtuneet kävelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska miten aivosumua ja long covidia esiintyy vain vasemmistossa.
Konservatiivit ei usko koko juttuun, yskii vaan normiflunssana ja jatkaa matkaa.
Suomessa on tuhansia tai kymmeniätuhansia long covidista kärsiviä. En jaksa uskoa, että kaikki olisivat vasemmistolaisia. Jostain syystä THL on hiljaa long covidista eikä siitä kärsiviä tilastoida tai ainakaan tilastoja ei julkaista. Ihmisillä on sen takia väärä käsitys koronan vaarattomuudesta.
Valitettavasti rokotteilla ja rajoituksilla ei ole mahdollista estää long covidia.
Kaiketi ainakin sairastuneiden määrät vähenisivät. Suomessahan kuolleisuus nousi viime vuonna tappiinsa sen jälkeen, kun rajoitukset poistettiin. Ainakin niillä kahdella asialla on selvä syy ja seuraus -yhteys.
Pidän rajoituksia huonona asiana pidemmän päälle. Pian aletaan taas demonisoimaan rokottamattomia. Ennemmin otetaan käyttöön sama mitä joissain muissa maissa, eli testataan kuume jokaisen otsalta esim kauppaan mennessä ja kuumeisille tarjotaan maski ja kertakäyttökäsineet. Käsidesiä riittävästi joka paikkaan.
Tuskinpa rokottamattomia enää demonisoidaan, koska uusien rokotteiden saaminen on tehty vaikeaksi, jos joku niitä enää haluaisi. Harvalla suomalaisella on enää rokotteiden tarjoamaa suojaa, mikä nyt muutenkin osoittautui järkyttävän lyhytaikaiseksi ja huonoksi. Maski suojaa paremmin.
En usko, että ainakaan mitään rajoituksia enää tulee. Maskisuositus ehkä, mutta sekin vain suositus kuten aiemminkin. Koronavirus on levinnyt jo niin laajalle ja ihmiset pitävät siihen sairastumista ihan normaalina asiana, että suosituksella saattaisi olla vaikutusta lähinnnä vain vanhusten maskin käyttöön. Tarkoitan, että vanhukset saattaisivat alkaa taas käyttää maskia, jos olisi virallinen maskisuositus. Nyt eivät käytä, koska ei ole suositustakaan.
Eiköhän tutkijat pyri kokoajan löytämään toimivan lääkkeen/rokotteen koronaa vastaan mutta ei sellaisen teko ihan hetkessä onnistu.
Onko vielä tutkijat edes onnistuneet eristämään koronavirusta labatoriossa? Tai onko tutkijoilla vieläkään edes mitään kunnollista tietoa koronaviruksesta?
Sairastin itse rokottamattomana koronan noin 6kk sitten ja minulla se kesti noin 3 päivää. Yhtenä iltana kuume nousi 38 asteeseen ja pari päivää meni sitten vähän normaalia väsyneempänä. Minulle tuo oli varsin lievä tauti.
Jos koronaan kehitetään toimiva ja turvallinen rokote niin meinaan ottaa sellaisen koska silloin pääsemme koronasta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tutkijat pyri kokoajan löytämään toimivan lääkkeen/rokotteen koronaa vastaan mutta ei sellaisen teko ihan hetkessä onnistu.
Onko vielä tutkijat edes onnistuneet eristämään koronavirusta labatoriossa? Tai onko tutkijoilla vieläkään edes mitään kunnollista tietoa koronaviruksesta?
Sairastin itse rokottamattomana koronan noin 6kk sitten ja minulla se kesti noin 3 päivää. Yhtenä iltana kuume nousi 38 asteeseen ja pari päivää meni sitten vähän normaalia väsyneempänä. Minulle tuo oli varsin lievä tauti.
Jos koronaan kehitetään toimiva ja turvallinen rokote niin meinaan ottaa sellaisen koska silloin pääsemme koronasta eroon.
Tuossa voisi olla ideaa. Ei ole varmaan kenelläkään vielä käynyt mielessä tutkia tuota virusta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ehkä kehittää sellainen rokote, joka yhdessä superimmuniteetin luomisen kanssa ottaa ihimisen luonnolisen immuunipuolustuksen ohjantaansa ja ajan kanssa luo parempaa ja parempaa immuniteettia muuntuvia koronaviruksia vastaan.
Tämä siis tietysti vasta sen jälkeen kun buusterit eivät enää mene kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koronaan kehitetään toimiva ja turvallinen rokote niin meinaan ottaa sellaisen koska silloin pääsemme koronasta eroon.Tuossa voisi olla ideaa. Ei ole varmaan kenelläkään vielä käynyt mielessä tutkia tuota virusta.
Häh? Kyllähän tuota virusta tutkitaan kokoajan mutta mitään läpimurtoa ei olla tehty koska eihän siihen olla edes kehitetty vielä toimivaa rokotetta.
Who haluaa kiinalta tietoa korona viruksesta mutta kiina salaa tietoa. Onko kiinalla varmasti tietoa koronaviruksesta ja onko kiinan labatoriossa koronavirus eristettynä? Sitä emme tiedä.
Baarit kiinni, uusimaa eristyksiin, maskit nitojalla naamaan kiinni,viidennet rokotukset kaikille väkisin hihaan, ilman koronapassia et pääse kotoa edes ulos, käsidesiä käytettävä 1dl per päivä, turvaetäisyydet oltava vähintään 5m tai muuten joudut putkaan yöksi.
Huulipunahallituksen edustajat takas telkkariin kertomaan että käsiä pitää pestää ja thl asiantuntijat takas telkkariin valehtelemaan.
Kiuru voi aloittaa vaikka soittamalla niille kaikille rokottamattomille.
Nyt on paniikki joten toimikaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koronaan kehitetään toimiva ja turvallinen rokote niin meinaan ottaa sellaisen koska silloin pääsemme koronasta eroon.Tuossa voisi olla ideaa. Ei ole varmaan kenelläkään vielä käynyt mielessä tutkia tuota virusta.
Häh? Kyllähän tuota virusta tutkitaan kokoajan mutta mitään läpimurtoa ei olla tehty koska eihän siihen olla edes kehitetty vielä toimivaa rokotetta.
Who haluaa kiinalta tietoa korona viruksesta mutta kiina salaa tietoa. Onko kiinalla varmasti tietoa koronaviruksesta ja onko kiinan labatoriossa koronavirus eristettynä? Sitä emme tiedä.
Miksei Kiina sitten ole kehittänyt toimivaa rokotetta itselleen, jos selityksesi on jotenkin jollain kartalla? Tiedämmekö siitä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Who haluaa kiinalta tietoa korona viruksesta mutta kiina salaa tietoa. Onko kiinalla varmasti tietoa koronaviruksesta ja onko kiinan labatoriossa koronavirus eristettynä? Sitä emme tiedä.Miksei Kiina sitten ole kehittänyt toimivaa rokotetta itselleen, jos selityksesi on jotenkin jollain kartalla? Tiedämmekö siitä jotain?
Ehkä toimivaa rokotetta ei kukaan osaa vielä valmistaa? Eikö usein mene vuosia siihen että johonkin tautiin saadaan kehitettyä rokote?
Vaikka tiede kehittyy jatkuvasti niin rajat tulee vastaan aina joskus.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
En usko, että ainakaan mitään rajoituksia enää tulee. Maskisuositus ehkä, mutta sekin vain suositus kuten aiemminkin. Koronavirus on levinnyt jo niin laajalle ja ihmiset pitävät siihen sairastumista ihan normaalina asiana, että suosituksella saattaisi olla vaikutusta lähinnnä vain vanhusten maskin käyttöön. Tarkoitan, että vanhukset saattaisivat alkaa taas käyttää maskia, jos olisi virallinen maskisuositus. Nyt eivät käytä, koska ei ole suositustakaan.
Ennemminkin pitäisi jälleen korostaa, että vähänkään oireisena ei pidä mennä minnekään.
5 päivää salkkua koronan alkamisesta on liian vähän. Se pitää nostaa 10 päivään.
Arvaas mitä. Läheskään kaikki sairaudet eivät johdu millään tavalla elintavoista eikä niitä pysty mitenkään välttämään.
Oletko täysin varma ettet itse sairasta tietämättäsi sairautta, joka asettaa sinut riskiryhmään.