Millaista fibromyalgian kipupisteitten kipu on? Löytyvätkö kipupisteet itse painelemalla?
Voiko fibromyalgiaa tutkia itse noita kipupisteitä painelemalla?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
eiks tää fibromyalgia oo vähän samanlainen höpöhöpösairaus kuin joku masennuskin? käytännössä ei ole mitään hoidettavaa sairautta, mutta on vaan keksitty hieno termi jollekin täysin normaaliin elämään kuuluvalle asialle.
Olen taipuvainen ajattelemaan samoin, siis mikäli tulehdustilaa pidetään normaalielämään kuuluvana asiana. Ja ihan jo ihmisten ulkonäöstä päätellen se on normaalitila 70 prosentille väestöstä. Ei mikään ihme, että on sitten fibromyalgiaa.
Olen se, joka parani ruokavaliohoidolla. Ja se joka sanoo kokeilleensa kaikkea, ei varmasti ole kokeillut kolmen kuukauden tiukkaa autoimmuunidieettiä.
Ihana kuulla että teillä joillakin on fibro parantunut tai helpottunut tuntuvasti!
Miten voimakas uupumus teillä on liittynyt kipuihin? Oletteko joutuneet luopumaan tekemisistä tai menemisistä uupumuksen takia? Onko uupumus ollut kehon väsymystä tai päiväaikaista unisuutta myös?
Millainen ruokavalio teitä on auttanut? Mikä on autoimmuunidieetti? Olen normaalipainoinen mutta minulla on suolistosairaus mikä rajoittaa aika paljon syömisiä.
Aiemmin tosiaan sanottiin että fibro on romukoppadiagnoosi silloin kun ei muuta osata antaa mutta nykyään näytetään tiedettävän että kyse on jonkinlaisesta hermoston säätelyhäiriötilasta. Kunpa vielä osattaisiin ketoa miten sen häiriötilan saisi korjattua ja palautettua ennalleen !!
Vierailija kirjoitti:
Ihana kuulla että teillä joillakin on fibro parantunut tai helpottunut tuntuvasti!
Miten voimakas uupumus teillä on liittynyt kipuihin? Oletteko joutuneet luopumaan tekemisistä tai menemisistä uupumuksen takia? Onko uupumus ollut kehon väsymystä tai päiväaikaista unisuutta myös?
Mulla väsymys oli niin paha, että nukuin lähes kaiken sen ajan, mitä en ollut töissä tai käyttänyt syömiseen. Jos pysyin hereillä, henkinen uupumus oli valtava. Kaikki sosiaalinen elämäni loppui uupumukseen enkä ole jaksanut sitä herätellä terveenä. Huomasin viihtyväni paremmin yksin ja kotona.
Jos en syö oikein, uupumus palaa ennen kiputiloja. Pidän huolen siitä, ettei palaa. Ruokavalion lisäksi hyötyä on ollut ubikinonista sekä kerrospukeutumisesta merinovillaan.
Minuakin kiinnostaisi millaista teillä joilla on todettu fibro, on ollut se uupumus? Mulla kans kivut ympäri kehon, olen aivan kuin eri ihminen nykyään kuin ennen. Rahnas ja vaivainen, ylösnousu vaikeaa, kolotusta, jomotusta siellä täällä, kuin olisin toipilas jostakin oikein kovasta möyhennyksestä vaikken olekaan. Ja aivan järkyttävä uupumus päälle. Tätä jatkunut jo pari vuotta. Verikokeet ovat ok ja hyvä niin mutta onhan tämä nyt aivan ihmeellistä. Haluaisin vain tulla ennalleen ja kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin tosiaan sanottiin että fibro on romukoppadiagnoosi silloin kun ei muuta osata antaa mutta nykyään näytetään tiedettävän että kyse on jonkinlaisesta hermoston säätelyhäiriötilasta. Kunpa vielä osattaisiin ketoa miten sen häiriötilan saisi korjattua ja palautettua ennalleen !!
Kyllä tunnistan itsessäni ihan selkeästi autonomiseen hermostoon liittyviä ongelmia.
Ja "termostaattivika" on yksi isoimmista kipujen ja totaaliuupumuksen lisäksi. Siis lämmönsäätelyt ihan pielessä, olen joskus tärissyt kylmästä kuumassa saunassakin...
T. Se joka on junan alle jäänyt
Minä pääsin Suomessa neurologille, joka naureskeli alentuvasti fibromyalgiaepäilyilleni, ja sanoi ettei ota "sellaisiin tauteihin kantaa"! :(
Siirryin Saksaan töihin vuodeksi, pääsin siellä työterveyslääkärin kautta neurologille, tehtiin tutkimuksia ja hän totesi että minulla on kyseinen pehmytkudosreuma ja vielä sen että se oli syynä myös migreenikohtauksiini.
Kerroin että Suomessa tuota pidetään roskakoppadiagnoosina ja että sille nauretaan lääketieteellisissä piireissä. Saksan lääkäri ja neurologi ihmettelivät että miksi ihmeessä kun tauti ollut tunnettu 1990-luvun alusta saakka.
Onko Suomen oma lääketiede jämähtänyt 1980-luvulle? Aika huolestuttavaa jos näin on, mutta täällähän on muotia määrätä masennuslääkkeitä kaikille kuten Ruotsissa tehtiin 2010-luvun alussa kertoi eräs ruotsalainen kollega, ja Ruotsissa puoli miljoonaa oli koukussa masennuslääkkeisiin, todettiin 2010-luvun lopulla! Suomessa väitetään yhä ettei masennuslääkkeisiin voi koukuttua.
Mulla fibromyalgian laukaisi kova stressi ja loppuun palaminen.
Ei voi olla totta, minullakin on lämmönsäätely pielessä .....
Paljon sopii fibroon näistä mun oireista..
Vierailija kirjoitti:
Millainen ruokavalio teitä on auttanut? Mikä on autoimmuunidieetti? Olen normaalipainoinen mutta minulla on suolistosairaus mikä rajoittaa aika paljon syömisiä.
Autoimmuunidieetti auttaa sammuttamaan tulehdusreaktion. Jätetään pois sokeri, viljat, maito, koisokasvit, alkoholi, kofeiini, suklaa, vahvat mausteet, lisäaineet ym. Googlaa.
Suolistosairaus ei ole este. Paremminhan sitä pärjää erikoisruokavaliolla kuin sekaruualla. Itselläni on/oli IBS, ärtyvä paksusuoli ja taipumus yliherkkyyksiin. Mulle löytyi silti sopiva tapa toteuttaa tämä. Pääsin suurimmasta osasta vatsavaivoja ja allergioita samalla kuin fibrosta ja monesta muusta terveysongelmasta, kun ensin annoin elimistön toipua dieetillä ja aloin sitten palauttaa ruokia. Syön vähintään 80% raakaruokaa, että oireet pysyvät kurissa. Mulla on tähän gastroenterologin, fysiatrin ja ravitsemusterapeutin suositus.
numero 30, Onko fibrosi helpottanut sittemmin stressin ja loppuunpalamisen helpotuttua, siis kun olet kuntoutunut ja palautunut niistä? Menevätkö nämä siis käsikädessä myös paranemisen suhteen?
Minullakin on ollut valtavaa kuormitusta viime vuosina.
Minulla fibro todettiin reumapolilla, kun sitä epäiltyyn. Takana oli kiusaamista, masennusta ja sairaslomaa. Jostain luin silloin, että fibro on vähän tämmöinen masentuneiden luulosairaus, mutta voi helvetti kun ne kivut olivat todellisia. Olin vuosikausia juuri niinkuin kuvailitte, junan alle jäänyt. Enemmän tai vähemmän kipeä ja kaudet vaihteli. Toisinaan en päässyt kipujen vuoksi edes sängystä ylös, saati kävelemään.
Tilanne on nyt 10v myöhemmin helpottanut. Edelleen löydän kipupisteet helposti, mutta elämässäni on muutoin auroinkoinen ja onnellinen kausi, niin en ole aikoihin ollut varsinaisesti kipeä. (serotoniini ym. onnellisuushormonithan poistavat kipua tehokkaasti.)
Kylmä tuuli tekee päivän tai parin kivun, mutta se on pientä se.