Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista fibromyalgian kipupisteitten kipu on? Löytyvätkö kipupisteet itse painelemalla?

Vierailija
23.04.2023 |

Voiko fibromyalgiaa tutkia itse noita kipupisteitä painelemalla?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko yritettävä saada aikaa lääkäriin.....?

Virallisella diagnoosilla ei taida tehdä mitään koska suoraa hoitoakaan ei ole fibroon olemassa mitä olen ymmlärtänyt.

Vierailija
2/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole vain osa diagnostiikkaa ja nykyään hyvin löyhä sellainen? Mulla ei ne tietyt pisteet ole aina kipeät, ja välillä taas sattuu melkein ihan mistä tahansa painaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te joilla on todettu fibromyalgia, olette saaneet diagnoosin eli miten tauti on teillä on todettu? 

Vierailija
4/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko yritettävä saada aikaa lääkäriin.....?

Virallisella diagnoosilla ei taida tehdä mitään koska suoraa hoitoakaan ei ole fibroon olemassa mitä olen ymmlärtänyt.

Joo ei sillä diagnoosilla kyllä tee mitään, päinvastoin voi olla haitaksi kun sitten kaikki uudet vaivat katsotaan fibroksi ja jätetään tutkimatta. Itellä unilääke, sen oon saanut ihan vaan unettomuuden perusteella ja esim. jotain Triptyliä voit pyytää kokeeksi nukkumiseen, ei-unilääkkeitä suostutaan määräämään kuin karkkia.

Vierailija
5/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin ne kipualueet vaihtelevat aika paljon. Osa pysyy paikoillaan mutta osa vaihtelee. En tiedä onko kipu lihaksissa vai luissa vai jossain muualla. Aivan ihmeellistä mutta perhanan epämukavaa.

Miltä teidän muiden fibromyalgiakivut tuntuvat?

t. Ap

Vierailija
6/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin ne kipualueet vaihtelevat aika paljon. Osa pysyy paikoillaan mutta osa vaihtelee. En tiedä onko kipu lihaksissa vai luissa vai jossain muualla. Aivan ihmeellistä mutta perhanan epämukavaa.

t. Ap

Oon koko ajan kuin junan alle jäänyt, ihan joka puolelta.

Vierailija
7/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te joilla on todettu fibromyalgia, olette saaneet diagnoosin eli miten tauti on teillä on todettu? 

Mulla on toinen diagnoosi kipusairaudesta joten on mahdoton sanoa onko myös fibro. Itse epäilen että on, ja lääkäritkin sanoneet että voi hyvin olla mutta ei ole (onneksi) siitä diagnoosia. Yleisin fibron syyhän on pitkäkestoinen, täysin yli mennyt stressi ja unettomuus. Joskus päälle jokin virustauti, tms. rasitus.

Vierailija
8/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi hemmetti, mulla ihan sama tunne!!! Kuin junan alle jäänyt :(  Aamulla on vaikea päästä sängystä ylös kun sattuu niin paljon ympäri kehoa :(  Ihan kuin lihakset olisivat hakkelusta. 

Vierailija
9/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyään pitkä korona. Helpompi kirjoittaa.

Vierailija
10/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Ap

Se vaihtelee tosi paljon ihmisten välillä minkälaiset ja kuinka pahat kivut ja kuinka vaikea unettomuus/uupumus on. +Muut oireilut kuten puutumiset ym.

Vierailija
11/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten fibrosta voi parantua? Mikä teitä muita on auttanut?

Vierailija
12/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös pitkä korona. Tai en tiedä mitä tämä on, ei kukaan taida tietää.

Vierailija
13/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tsemppiä kovasti sulle.

T. 2,4,7 ja 10. 😅

Vierailija
14/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 12 vielä jatkaa, että minulla on siis diagnosoitu pitkä korona jo viime vuonna. Tämä valtava uupumus ja ympäri kehoa olevat kivut ja heikkous alkoivat vasta nyt talvella.  

Avuttomalta tuntuu......  pikku hiljaa yritän itseäni kuntouttaa fyssarin avulla. 

Oletteko siis kokeneet että diagnoosista on enemmän haittaa kuin hyötyä? 

Mistä saada tähän apua??

Vierailija
15/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa jotain vertaisryhmää esim netissä? Jo on, niin onko siellä oikeita vinkkejä ja neuvoja vai ylimenevää vouhotusta - kannattaako siis liittyä?

Vierailija
16/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten fibrosta voi parantua? Mikä teitä muita on auttanut?

Raakaravinto ja jooga. Kymmenen kipuvuoden jälkeen pääsin kivuista noin kuukaudessa tällä reseptillä. Kolme hyvää ja kivutonta vuotta nyt takana, ellei paria sadepäivää lasketa. Ja mun fibro oli sellaista, että söin Panacodia tai lihasrelaksanttia lähes päivittäin, ja yritin päästä eläkkeelle.

Vierailija
17/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nro 12 vielä jatkaa, että minulla on siis diagnosoitu pitkä korona jo viime vuonna. Tämä valtava uupumus ja ympäri kehoa olevat kivut ja heikkous alkoivat vasta nyt talvella.  

Avuttomalta tuntuu......  pikku hiljaa yritän itseäni kuntouttaa fyssarin avulla. 

Oletteko siis kokeneet että diagnoosista on enemmän haittaa kuin hyötyä? 

Mistä saada tähän apua??

Kyllä on yleensä enemmän haittaa. Esim. Kela ei hyväksy sairastamisen tukien syyksi vieläkään, sinne pitää kirjata masennus. Aivan sairasta koska tiedetään jo että fibro= keskushermoston herkistyminen pähkinänkuoressa. Googlaa itse lääkehoidot ja muut hoidot/jutut joita voi kokeilla. Lääkäristä ei tähän muuta apua löydy kuin Triptylit ym. jotka ei usein auta, ja ne unilääkkeet. Facebookista löytyy vertaistukiryhmää, en kylläkään itse kuulu siihen

Vierailija
18/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, yin-jooga on kyllä hyväksi.

Ruokavaliokokeiluillani ei ole ollut mitään tulosta ( kaikkea on kokeiltu).

Itse epäilen, ett on jotain muutakin taustalla , mutta en enää jaksa ravata lääkärissä, kun ei siitä mitään hyötyä ole.

Näillä mennään, täytyy vaan laskea rimaa.

Vierailija
19/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks tää fibromyalgia oo vähän samanlainen höpöhöpösairaus kuin joku masennuskin? käytännössä ei ole mitään hoidettavaa sairautta, mutta on vaan keksitty hieno termi jollekin täysin normaaliin elämään kuuluvalle asialle.

Vierailija
20/34 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut fibrodiagnoosi lähes 30 vuotta. Diagnoosin teki reumalääkäri, mutta tk-lääkärikin oli siitä lähes varma, kun laittoi lähetteen reumapolille. Muut samanlaisia oireita aiheuttavat sairaudet suljetaan ensin pois ja ne kipupisteetkin kokeiltiin. Ei mulle ole diagnoosista ollut haittaa. Sen jälkeenkin olen saanut muita diagnooseja ja nyt olen tk-eläkkeellä hermovaurion takia. Se todettiin enmg:llä. Ei fibrodiagnoosi siis ole estänyt muitten sairauksien tutkimista. Päivääkään en muuten ollut töistä pois fibron takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi