Saako vanhemmat käyttää lapsen rahoja omiin menoihin?
Kysymys onkin jo periaatteessa otsikossa, mutta tarkennan vielä.
Tarkempi kuvaus: Lapsella (eli tässä tapauksessa minulla) oli avattuna tili, jonne isovanhempani olivat laittaneet 1000 markkaa kun synnyin. Tämän jälkeen isäni oli juonut muut talouden rahat, ja äitini oli ottanut tuon minun rahan ja maksanut sillä laskuja. Väittää että olisi maksanut sen takaisin, mutta sitten ostikin minulle koiran. Olin silloin 4-5v, enkä tietenkään ole voinut osata vastata järkevästi, että haluanko tuon summan käytettäväksi koiraan. Eikä minulle tietenkään myöskään kerrottu että minun rahoilla se koira ostettiin, mutta se oli aina "minun koira".
Onko tuollainen ok? Minua jurppii.
Myöhemmin lapsuudessa jäi kerran ostokset kassalle, kun kortti sanoi että maksu hylätty, kate ei riitä. Äitini oli "lainannut" tililtäni rahaa sanomatta minulle mitään, maksoi kai kuitenkin takaisin. Nämä oli rahoja joita olin itse hankkinut tekemällä pikku hommia sukulaisilla yms.
Myöhemmin teini-ikäisenä sain suht. ison stipendin, jolla piti ostaa minulle palkittuun lajiini liittyviä urheilutavaroita. En saanut käyttää rahaa koskaan, koska se meni kuulemma laskuihin. Ympäripyöreästi sanoi että minusta aiheutuviin laskuihin, vaikka sellaisia ei pitänyt periaatteessa olla, ainakaan sen summan edestä.
Onko minulla oikeus olla vittuuntunut?
Kommentit (14)
No mitä luulet? Luetko ikinä uutisia, miten on käynyt kun vanhemmat käyttäneet lapsen rahat?
Vierailija kirjoitti:
No mitä luulet? Luetko ikinä uutisia, miten on käynyt kun vanhemmat käyttäneet lapsen rahat?
Olen nähnyt paljon puolesta ja vastaan väitteitä. Jotkut ovat päässeet kun koira veräjästä, osa joutuu maksamaan korvauksia.
Ei saa käyttää lapsen pankkitilillä olevia rahoja löytyy ihan pankkien omilta sivuilta. Vain lapsen hyväksi.
Oikea rikosnimike taitaa olla kavallus. Eikö sinulla teininä ollut omaa tiliä, johon vanhemmalla ei ollut käyttöoikeutta? Lain mukaan 15 vuotta täyttänyt saa käyttää omalla työllään ansaitsemansa rahat itse.
Ei ole petos vaan kavallus. Mutta kertomuksen ja summien perusteella jo vanhentunut. Mutta vastaus kysymyon, että on oikeus olla suuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Oikea rikosnimike taitaa olla kavallus. Eikö sinulla teininä ollut omaa tiliä, johon vanhemmalla ei ollut käyttöoikeutta? Lain mukaan 15 vuotta täyttänyt saa käyttää omalla työllään ansaitsemansa rahat itse.
Oli oma tili, johon äidilläni oli pääsyoikeus. Ihan lapsesta asti ollut se tili, mutta sain itselleni verkkopankkitunnukset sinne vasta 16v kun muutin kotoa pois. Äitini myös meinasi itkeä kun ilmoitin 18 vuotiaana että otan kys.tililtä häneltä oikeudet pois. Ja tämä ei ole vitsi.
Ap
Lapsen vanhemmat maksavat itse lapsensa kulut. Lapsen säästöt ovat lapsen rahoja.
Minulta äiti vei yli 10 000mk. En saanut koskaan takaisin. En tehnyt ilmoitusta viranomaisille. En ole enää tekemisissä äitini kanssa. Myöhemmin hän hoiti asiat niin, että huijasi perintörahojani kymmenien tuhansien arvosta. TArvitsi lainaa asioiden hoitoon yms. HOitikin asiat niin, että mm. yli 10 000euron arvoinen auto siirtyi sisarukseni nimiin sadaneuron hintaan, koska oli kuulemma niin romu. Sisarukseni möi sen kuitenkins amantien edelleen saaden siitä yli 10 000€. Hinta selvisi kun otin yhteyttä ostajaan, joka kertoi ostohinnan. Mitä tästä opin? Sain itse lähestymiskiellon poliisien kautta, koska haukuin heidät pahoin. Rikosilmoitusta kavalluksesta en tehnyt. Olisi pitänyt tehdä.
Kyllä, sinulla on oikeus. Ei ole pakko luottaa vanhempiin jatkossa kaikissa asioissa. Mutta joskus on helpompaa päästää irti menneestä osaksi, jos aikaa kulunut vuosikymmeniä. Ehkä äiti pelkäsi että käy huonosti, ellei laskuja maksa, kun isä joi. Mutta muihin ei oikein ole hyvää selitystä ja olisihan vanhemmat voineet vuosien varrella antaa sinulle rahaa ja nytkin, jos on. Ja välittää auttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa/ei saanut. Siis ainakaan toimeentulotuen myöntäjien mielestä. Alaikäisen lapsen tulot vähensi toimeentulotukea. Eli silloin lapsen tuloja pitää käyttää, ainakin lapsen itsensä, ruokkimiseen. Eikä kyse ollut kuin muutasta satasesta.
Kelassa vaativat minua käyttämään ensin lapsen säästötilin rahat ja tulemaan sitten uudestaan hakemaan toimeentulotukea . Lapsen tilillä olevat rahat kuului ensisijaisesti käyttää perheen elämiseen jos muuten ei olisi riittänyt . Laskivat Kelassa jopa joka kuu lapsen tilillä makaavat rahat tuloksi vaikkei sitä olisi käyttänyt ollenkaan . Jouduin tyhjentämään siis tilin surullisin mielin .
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sinulla on oikeus. Ei ole pakko luottaa vanhempiin jatkossa kaikissa asioissa. Mutta joskus on helpompaa päästää irti menneestä osaksi, jos aikaa kulunut vuosikymmeniä. Ehkä äiti pelkäsi että käy huonosti, ellei laskuja maksa, kun isä joi. Mutta muihin ei oikein ole hyvää selitystä ja olisihan vanhemmat voineet vuosien varrella antaa sinulle rahaa ja nytkin, jos on. Ja välittää auttamalla.
Kyllä tosiaan ymmärrän äitini tilanteen kun joutui paikkailemaan isäni tekoja, siitä en ole niin pahoin katkera. Äitini jätti isän kun olin alle vuoden, joten muita tekoja taas ei voi sillä selittää. Siksi kai ne aina välillä vaivaakin, mutta ihan väleissä ollaan ja päivittäin tekemisissä. En näitä asioita ota edes puheeksi, koska tiedän että tulen hänen silmissään olemaan väärässä.
Ap
On oikeus olla. Kyse on petoksesta.