TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Kuinka monella on tänä päivänä oma auto, jotka asuvat kaupungissa?
Ja jotka hakevat perustason työpaikkoihin, esim. siivoojaksi?
Havahduin työpaikkoja selatessani, että niistä suurimpaan osaan duunaritöistä ja kesätöistäkin, vaaditaan autoa ja/tai ajokorttia. Nykyään minun sukupolvestani (milleniaalit) suurella osalla ei ole omaa autoa tai autoa käytettävissä. Lähinnä taloudellisista syistä ja epäkäytännöllisyyden vuoksi (ei edes tilaa missä autoa säilyttää), mutta varmaan osalla myös ekologiset syyt painavat ja nuoremmilla zoomereilla varmaan vielä enemmän.
Mistä tällainen autollisuuden vaatimus on oikein tullut? Ja puhun nyt kaupunkialueesta, jossa ei ainakaan kyse ole pitkistä etäisyyksistä. Onko työ nykyään todella niin kiireistä, että autoa tarvitaan? Vai kenties siivousvälineet painavia? Eikö niitä voi säilyttää niissä kohteissa?
Tässä taas yksi kohtaanto-ongelma. Pienipalkkaista työtä tekevillä ei ole varaa eikä tilaa autolle, jota työnantajat vaativat.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla tuo on ihan normaali työmatka.
Kurjaa, jos ei ole julkista liikennettä.
Suurimmassa osassa Suomen maakunnista ei ole kunnollista julkista liikennettä.
Ei ole metroja, raitiovaunuja eikä lähijunaverkostoa. Pääkaupunkiseutu on poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia ostaa auto töiden takia.
Nykyään on myös ihan normaalia, että suuremmissa kaupungeissa asuvilla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan.
Autoille ei ole edes tilaa, ei autotalleja eikä parkkipaikkoja ahtaissa lähiöissä. Katuparkkeeraamisesta tehdään aina vaikeampaa jne.
Kaiken lisäksi nythän kaupunkien trendinä on ollut vihreä liikkuminen ja hiilineutraaliuteen pyrkiminen. Joten miten tämän kanssa sopii yhteen se seikka, että yhtäkkiä moniin ruohonjuuritason töihin on tullut autollisuuden vaatimus? Jopa kaupunkien alueella.
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että jos muuttaa jonnekin korpeen, ei ikinä enää tarvitse mennä töihin? Ja työpaikan pitäisi olla kävelymatkan päässä?
Jos työpaikkoja ei ole eikä tule tulevaisuudessakaan ilmaantumaan niin lähelle asuntoa, että voisi kuvitella menevänsä töihin, niin harkitsisin kyllä muuttamista lähemmäksi työpaikkoja. Tai tosiaan ilmoittaisin, etten ole käytännössä työmarkkinoiden käytettävissä.
Yksi toinen kaupunkilainen täällä. Asun kantakaupungin alueella suurehkossa kaupungissa. Mutta myös täällä autollisuus on työnantajan vaatimuksena mm. siivoustöihin, kiinteistöhoitotöihin, puutarhatyöhön jne.
En voi käsittää miksi. Kun työpaikat sijaitsee kuitenkin kantakaupungissa. Ilmeisesti työnkuva on muuttunut niin kiireiseksi, että autoa tarvitaan.
Ja tämä auton omistaminen työllistymisen edellytyksenä on täysin ristiriidassa sen vaatimuksen kanssa, että poliitikot vaativat ihmisiltä vihreää elämäntapaa, johon ei kuuluisi autollisuus.
On taas miljoona ja yksi syytä, miksi ei vaan voi mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Puhe oli nyt autoilusta. Itse katsoin työpaikkoja, joihin voisin hakea, mutta minulla ei ole autoa, joka oli työnantajan vaatimus. Ja ihmettelin miksi, koska työpaikat sijaitsevat kantakaupungissa, missä voi ihan hyvin liikkua julkisilla tai pyörällä. Mutta ilmeisesti työnkuva noissa hommissa on sellainen, että työpäivän aikana sitä autoa tarvitaan.
On todellakin järjetöntä nykyaikana olettaa, että kaupungissa asuvien, joiden asuinalueella ei edes ole parkkikatoksia tai pysäköintipaikkoja, pitäisi kuitenkin omistaa auto. Puhumattakaan kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Autoja saa halvemmallakin. Itse ajoin 8,5 v 4000€ autolla, jonka onneksi pystyin maksamaan kokonaan säästöilläni. Matkaa 100-120 km/pv. Vuosittain remppoihin meni kyllä pari tuhatta euroa. Remppa-aika piti kulkea linja-autolla jolloin työpäivä venyi 6-21:30. Nyt ei enää edes onnistuisi sillä linja-autovuoroja on paljon vähemmän ja harvemmin. Joutuisi ottamaan palkatonta vapaata.
Tuntui silloin että koko palkasta ei jäänyt juuri mitään säästöön koska auto vei kaiken. Kun työt loppui, itkin suunnilleen ilosta ja myin auton aika pian pois enkä uutta ole ostanut. Lapsiakaan ei nähnyt kuin iltapalalla vähän ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä töihin menisi mielellään mutta ei ole varaa ostaa autoa. Sitä rahaa kun pitää jäädä asumiseen ja muihinkin elämisen kuluihin. Kyllä työttömällä kuten työssäkäyvälläkin pitää olla oikeus ajatella taloudellisesti. Ei lapsia voi ruokkia ilman rahaa ja vesi ja sähkökin on pakko maksaa, ilman ei pärjää mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ja jotka hakevat perustason työpaikkoihin, esim. siivoojaksi?Havahduin työpaikkoja selatessani, että niistä suurimpaan osaan duunaritöistä ja kesätöistäkin, vaaditaan autoa ja/tai ajokorttia. Nykyään minun sukupolvestani (milleniaalit) suurella osalla ei ole omaa autoa tai autoa käytettävissä. Lähinnä taloudellisista syistä ja epäkäytännöllisyyden vuoksi (ei edes tilaa missä autoa säilyttää), mutta varmaan osalla myös ekologiset syyt painavat ja nuoremmilla zoomereilla varmaan vielä enemmän.
Mistä tällainen autollisuuden vaatimus on oikein tullut? Ja puhun nyt kaupunkialueesta, jossa ei ainakaan kyse ole pitkistä etäisyyksistä. Onko työ nykyään todella niin kiireistä, että autoa tarvitaan? Vai kenties siivousvälineet painavia? Eikö niitä voi säilyttää niissä kohteissa?
Tässä taas yksi kohtaanto-ongelma. Pienipalkkaista työtä tekevillä ei ole varaa eikä tilaa autolle, jota työnantajat vaativat.
Siivoojan työpäivä saattaa olla useassa eri kohteessa. Tunti siellä toinen täällä ja seuraavaan paikkaan päästävä heti, ei bussiaikataulujen mukaan.
Monet matalan palkkatason työpaikat teollisuudessa taas sijaitsevat jossain hornankuusessa keskellä metsää, jonne päästävä klo 6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten et muka ehdi millään klo 15.10 lähtevään bussiin? Onhan sinulla työajat. Jos työt alkaa klo 6.30, niin moneltako loppuu? Klo 14? Vai 14.30? Sinulla on pari km matkaa käveltävänä, siihen menee tavallisella ihmisellä 20 min. Oikein hyvin ehdit bussille.
Joissain voi olla työaika jopa 8 t + lounastauko, esim mulla on. Eli jos mun työaika alkaisi klo 6.30, se päättyisi klo 15.
Niissä paikoissa, joissa työt alkaa klo 7 aamulla, ei ole 8 tuntia päivässä eli 40 tuntia viikossa ja ruokatauko päälle.
No esimerkiksi meillä on juuri näin. Työpäivä alkaa jopa tasan klo 7, toki sitten pekkaset pyörii. Lounastauko on palkaton.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jotka hakevat perustason työpaikkoihin, esim. siivoojaksi?Havahduin työpaikkoja selatessani, että niistä suurimpaan osaan duunaritöistä ja kesätöistäkin, vaaditaan autoa ja/tai ajokorttia. Nykyään minun sukupolvestani (milleniaalit) suurella osalla ei ole omaa autoa tai autoa käytettävissä. Lähinnä taloudellisista syistä ja epäkäytännöllisyyden vuoksi (ei edes tilaa missä autoa säilyttää), mutta varmaan osalla myös ekologiset syyt painavat ja nuoremmilla zoomereilla varmaan vielä enemmän.
Siivoojan työpäivä saattaa olla useassa eri kohteessa. Tunti siellä toinen täällä ja seuraavaan paikkaan päästävä heti, ei bussiaikataulujen mukaan.
Monet matalan palkkatason työpaikat teollisuudessa taas sijaitsevat jossain hornankuusessa keskellä metsää, jonne päästävä klo 6.
Toisin sanoen, duunarit tarvitsevat auton.
Ei kukaan TE-toimistossa ole kyllä vaatinut auton omistamista, ei minun alani ole fyysinen, eikä siinä ole välttämätöntä liikkua juuri autolla. Mutta sen sijaan noissa työpaikkailmoituksissa on usein tuollainen vaatimus.
" Oma auto välttämätön."
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan halua verorahoillani elättää tuollaisia, jotka eivät vaivaudu muuttamaan 40 kilometrin päähän lähelle työpaikkaa. Itse olen muuttanut monestikin työpaikan perässä enkä väärinkäyttänyt yhteiskunnan varoja.
Muuttaisitko kesätyön tai osa-aikatyön vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Täälläpäin työautot on muutaman tonnin, jopa satasen kippoja joten investointina eivät järjettömän suuria.
Jos on vaikea mennä bussilla, niin mene alkuun pyörällä ja osta auto.
Oliko se sitten moka ajaa nuorna ajokortti jos nyt vanhempana suorastaan vihaa autolla ajamista eikä halua autoa omistaa, mutta joku työkkäri pakottaa hankkimaan.
Hienoa, jos pärjäät säästöilläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis miksi ei voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Jos syy on esim., että puolison työpaikka on nykyisessä asuinkunnassa, niin olisiko mahdollista muuttaa työpaikkojen puoliväliin?
Sain nykyisen työpaikkani 15 vuotta sitten. Asuin 30 kilometrin päässä työpaikasta ja työmatkaan kului kahdella bussilla 2 tuntia suuntaansa. Olen hyvin matkapahoinvointinen, joten tuollainen määrä bussissa istumista oksennus kurkussa oli täyttä tuskaa. Jaksoin sitä hullutusta kolme vuotta. Koska olen surkea kuski eikä yksityisautoilu muutenkaan istu arvomaailmaani, ainut vaihtoehto oli muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Viimeiset 12 vuotta olen siis kulkenut 3 kilometrin työmatkaa (suuntaansa) kävellen. Ei tarvitse kulkea bussilla, ei tarvinnut hankkia autoa eikä tarvitse stressata että pitäisi jaksaa lähteä työpäivän jälkeen erikseen lenkille kun sekin hoituu siinä samalla. Olisihan sitä tietysti voinut vaikka irtisanoutua, mutta kuka hullu lähtee hyvästä ja kivasta työpaikasta jos asian voi järjestää muullakin tavalla.
Jos olisi tiedossa, että tulee olemaan tuossa paikassa töissä seuraavat 15 vuotta, niin totta kai kannattaisi harkita muuttoa. Mutta jos kyseessä on jokin tyypillinen muutaman kuukauden pätkätyö, ja vieläpä osa-aikainen sellainen, niin kuka ihme sellaisen takia muuttaisi minnekään?
Juu ei tietenkään silloin jos kyseessä on joku lyhytkestoinen pesti. Ei tullut edes mieleen että tässä mahdollisesti tarkoitettiin sellaista. Sori kun oletin väärin. :)
Luuletko, että työkkärin työosoitukset ovat jotain eläkevirkoja? hah.
Tyypillinen boomeri oletus. Nykyisin suurin osa töistä on määräaikaisia tai osa-aikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
Ei tarvitse ostaa "kasaa ruosteista rautaa". Voi ostaa ihan laatuauton. Ja kykkä On ihan normaalia hankkia auto, asunto yms ihan jotta voi käydä töissä. Juuri ostin työssäkäynnin takia saksalaisen laatuauton, ja rahaa meni vähän vajaa 9 kk nettopalkan verran rahaa eli 70 k€.
On se vaan joillekin vaikea asia, että en voi hakea tätä paikkaa, koska työmatkoihin kuluva aika olisi yli 3 tuntia päivässä.