TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia ostaa auto töiden takia.
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Ihan kelpoja kohtuullisesti ajettuja katsastettuja autoja saa alle 5000 € ja jos osaa vähän rassata itse, niin jopa tonnilla. Se rauta on monelle välttämättömyys- älä huutele Helsingistä. En halua pakkautua ahtaasti asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Autoja saa halvemmallakin. Sitten kun se ensin määräaikainen työ jatkuu tai pääsee muualle työkokemuksen ansiosta, on varaa ostaa parempi auto. Ja niin edelleen.
Ei ne bussimatkatkaan ilmaisia ole 40 km päähän, ja kiva kävellä ne loppukilometrit sitten kaatosateessa.Saa toki. Loppuunajettuja pazkoja tosiaan saa halvallakin. Välttämättä ne eivät kuitenkaan tule huoltoineen halvaksi - varsinkaan, jos ei pysty tekemään mitään huoltoja itse.
Alle tonnin kiikkuun ei tehdä huoltoja. Öljyt voi joskus vaihtaa ja sen voi tehdä itse tai joku Reiska tupakkiaskipalkalla, huoltoleimoja ei tarvi. Muutoin täytetään nesteitä ja vaihdetaan pyyhkijönsulkia ja polttimoita. Isompaa remppaa ei kannata tehdä vaan sitten laite myydään satasella varaosiksi ja ostetaan tilalle uusi. Tonnin auto kestää näin keskimäärin vuoden ja huoltokulut max 200 vuodessa. Auton koko pääomakulut siis max satanen kuussa. Ei kovin paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin haet työpaikkaa. Työkkärin kanssa ei voi kuin hävitä vaikka miten yrittäisit järkilinjalla asian selittää. Muistat vaan, että hakeminen ei tarkoita valituksi tulemista. Jos pääset haastatteluuun asti niin tuot esille tarpeen saada riittävästi palkkaa myös autokuluihin. Eivät sua tule valitsemaan 🤣
Taas tollasta mutua. Kenelläkään ei oo velvoitetta ottaa työtä vastaan, jos edestakaiset työmatkat vie yli 3 tuntia päivässä. Omaa autoa ei tarvii olla eikä sitä tarvitse ostaa. Ottaisitte edes asioista selvää ennen kommentointia. Sitä paitsi kun ihminen jää työttömäksi, sille tulee luettavaa nettisivuilla. Siellä on ihan selvällä Suomen kielellä kerrottu tuo 3 tunnin sääntö. Enää vuosiin ei oo ollu mitään kilometrirajaa työssäkäyntialueesta, vaan ainoastaan 3 tunnin raja työmatkoissa.
Joo ja paikasta riippuen tuo 3h voi tarkoittaa 150 km matkaa suuntaansa.
Jännä sinänsä että työtön työnhakija miettii että onko pakko ottaa tarjottua työtä vastaan vai millä verukkeella voisi välttää. Elämme oudossa maassa.
Ei voi tarkoittaa 150 km. Ei missään päin Suomea. Autoilussa on sellainen termi kuin keskinopeus. Vaikka olisi talvella motarilla satasen rajoitus, keskinopeus jää rajoitusten mukaan ajaessa aina alle sen, koska kukaan ei pysty kaahaamaan kotipihassa satasta eikä työpaikan ympäristössä. Olen omalta te-virkailijalta kysynyt tätä, ja hän sanoi, että se on realistinen matka-aika talvioloissa, joka huomioidaan. Jos on oma auto, se voi jollakin olla yli 100 km/suunta, muttei missään nimessä 150 km. Julkisilla menee helposti lähemmäs kolme tuntia ihan pääkaupunkiseudullakin, jos on poikittaisliikenteestä kyse ja useampi vaihto. Matka-aika on se aika, joka kuluu kotia työpaikalla ja takaisin. Siitä ei vähennetä niitä bussinvaihdon odotteluja pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin haet työpaikkaa. Työkkärin kanssa ei voi kuin hävitä vaikka miten yrittäisit järkilinjalla asian selittää. Muistat vaan, että hakeminen ei tarkoita valituksi tulemista. Jos pääset haastatteluuun asti niin tuot esille tarpeen saada riittävästi palkkaa myös autokuluihin. Eivät sua tule valitsemaan 🤣
Taas tollasta mutua. Kenelläkään ei oo velvoitetta ottaa työtä vastaan, jos edestakaiset työmatkat vie yli 3 tuntia päivässä. Omaa autoa ei tarvii olla eikä sitä tarvitse ostaa. Ottaisitte edes asioista selvää ennen kommentointia. Sitä paitsi kun ihminen jää työttömäksi, sille tulee luettavaa nettisivuilla. Siellä on ihan selvällä Suomen kielellä kerrottu tuo 3 tunnin sääntö. Enää vuosiin ei oo ollu mitään kilometrirajaa työssäkäyntialueesta, vaan ainoastaan 3 tunnin raja työmatkoissa.
Jännä sinänsä että työtön työnhakija miettii että onko pakko ottaa tarjottua työtä vastaan vai millä verukkeella voisi välttää. Elämme oudossa maassa.
Ei voi tarkoittaa 150 km. Ei missään päin Suomea. Autoilussa on sellainen termi kuin keskinopeus. Vaikka olisi talvella motarilla satasen rajoitus, keskinopeus jää rajoitusten mukaan ajaessa aina alle sen, koska kukaan ei pysty kaahaamaan kotipihassa satasta eikä työpaikan ympäristössä. Olen omalta te-virkailijalta kysynyt tätä, ja hän sanoi, että se on realistinen matka-aika talvioloissa, joka huomioidaan. Jos on oma auto, se voi jollakin olla yli 100 km/suunta, muttei missään nimessä 150 km. Julkisilla menee helposti lähemmäs kolme tuntia ihan pääkaupunkiseudullakin, jos on poikittaisliikenteestä kyse ja useampi vaihto. Matka-aika on se aika, joka kuluu kotia työpaikalla ja takaisin. Siitä ei vähennetä niitä bussinvaihdon odotteluja pois.
Turha saivarrella. Pointti oli havainnollistaa asiaa. Nopeaa tietä kulkee kolmessa tunnissa kauas omalla autolla. 50-100 km on vielä ihan realismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
Autoja saa halvemmallakin. Sitten kun se ensin määräaikainen työ jatkuu tai pääsee muualle työkokemuksen ansiosta, on varaa ostaa parempi auto. Ja niin edelleen.
Ei ne bussimatkatkaan ilmaisia ole 40 km päähän, ja kiva kävellä ne loppukilometrit sitten kaatosateessa.Saa toki. Loppuunajettuja pazkoja tosiaan saa halvallakin. Välttämättä ne eivät kuitenkaan tule huoltoineen halvaksi - varsinkaan, jos ei pysty tekemään mitään huoltoja itse.
Alle tonnin kiikkuun ei tehdä huoltoja. Öljyt voi joskus vaihtaa ja sen voi tehdä itse tai joku Reiska tupakkiaskipalkalla, huoltoleimoja ei tarvi. Muutoin täytetään nesteitä ja vaihdetaan pyyhkijönsulkia ja polttimoita. Isompaa remppaa ei kannata tehdä vaan sitten laite myydään satasella varaosiksi ja ostetaan tilalle uusi. Tonnin auto kestää näin keskimäärin vuoden ja huoltokulut max 200 vuodessa. Auton koko pääomakulut siis max satanen kuussa. Ei kovin paha.
Just joo. Pojalle viime keväänä ostettiin 1800 euron romu. Talvirenkaat ihan loppu, kesärenkaat sakkokunnossa. Talvirenkaat saatiin liikkeen ylijäämänä purkaamolta, joka välittää myös renkaita, joiden päiväys mennyt. Siis kumihan voi olla mitä vaan laadultaan näissä, jotka seisoneet varastossa vuosia, mutta oli siinä ihan tuliterät nastat. Tuo on just niin vähättelyä, että tonnin romuun tarvitse mitään huoltoja tehdä. Kyllä niihin tarvitsee, jos autolla ajetaan. Aina niissä on jotain rikki. Jos ei jarrut niin iskarit tai moottori tai laakerit.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä on pakko todeta, että 40 km ei ole mikään pitkä matka töihin. Oma työmatkani on ollut nyt 13 vuoden ajan 30 km ja pidän sitä lyhyenä matkana. Sitä ennen työmatkan pituus oli 60 km kahdeksan vuoden ajan, joista kolme vuotta käytin bussia (eka bussi lähti klo 6.00 ja oli perillä 6.30, siitä kävelyä 5 minuuttia toiselle bussille ja odottelua 25 minuuttia ja toinen bussi lähti 7.00 ja oli perillä 7.55). Työpaikalle piti vielä kävellä hiukan vajaa kilsa, joten sellaista puolijuoksua piti mennä, että ehti ajoissa klo 8.00 perille.
Ei tullut noina aikoina mieleen, että olisi jokin vaihtoehto olla menemättä töihin. Tosin ostin auton, jolloin työmatka lyheni kerta heitolla alle tuntiin mutta saihan siinäkin maksaa mukavasti kilometreistä ja auton huolloista ja veroista.
Kyllä Suomessa on vaihtoehto olla menemättä töihin. Siksi tämmöinen mahdollinen kyykytys harmittaa erityisesti. Pitääkö hankkia/adoptoida lapsi tai laittaa kansallispuku tai huivi päähän, että kukaan ei edes ehdottele järjettömiä? Ei se voi olla yksien velvollisuus olla mallikansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha saivarrella. Pointti oli havainnollistaa asiaa. Nopeaa tietä kulkee kolmessa tunnissa kauas omalla autolla. 50-100 km on vielä ihan realismia.
Mä en ymmärrä, miten toi teidän keskustelu liittyy mihinkään. Kyllä mäkin käyn päivittäin 102 km päässä töissä, mutten tee siitä numeroa. Me muutettiin miehen työpaikkakunnalle, koska hänellä vuorotyö ja yövuoron jälkeen pirullista ajella sata km huonolla kelillä. Nyt ei tarvita kuin yksi auto, kun miehen työmatka alle 3 km. Iso säästö.
Vierailija kirjoitti:
Minulle pakottivat työpaikkaa 80km työmatkalla, 160km yhteensä. Eihän siinä, sopii hyvin. Olisi vaan pitänyt lähteä bussilla edellisenä iltana ja olla yötä teltassa. Kotona illalla olisin ehtinyt olla 3h töiden välissä.
Älä jaksa kertoa keksittyjä tarinoita. Te-palveluissa on työpaikan vastaanottamisessa ehto: 3 tuntia päivässä työmatkoihin. Näin on ollut jo pitkään. Ihan turha yrittää vedättää täällä, koska täällä on myös meitä työttömiä, jotka jotain jostain tietävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
No osta sitten 1000-2000 euron auto, vtn idiootti.
Mistä saa uuden auton 1000-2000 eurolla? Kuka hullu käytettyä ostaa? Ties minkä romun sitä erehtyy ostamaan. Ei vähäisiä rahoja kannata autoon laittaa. Nimimerkillä "parin tonnin" romu seisoo parkkipaikalla.
Ei voi olla köyhä, jos on varaa laittaa pari tonnia pihakoristeeseen.😀
Juu. Sellasta se on. Pitää ostaa se muutaman tonnin auto, että pääsee kulkemaan työmatkat, ja sitten se leviää jossain, jonka jälkeen se seisoo parkissa, kun ei ole varaa pistää taas yhtä tonnia korjaamolle.
Vierailija kirjoitti:
Miten et muka ehdi millään klo 15.10 lähtevään bussiin? Onhan sinulla työajat. Jos työt alkaa klo 6.30, niin moneltako loppuu? Klo 14? Vai 14.30? Sinulla on pari km matkaa käveltävänä, siihen menee tavallisella ihmisellä 20 min. Oikein hyvin ehdit bussille.
Tehdastyössä voi esimerkiksi olla työaikana 8h 30min
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle pakottivat työpaikkaa 80km työmatkalla, 160km yhteensä. Eihän siinä, sopii hyvin. Olisi vaan pitänyt lähteä bussilla edellisenä iltana ja olla yötä teltassa. Kotona illalla olisin ehtinyt olla 3h töiden välissä.
Älä jaksa kertoa keksittyjä tarinoita. Te-palveluissa on työpaikan vastaanottamisessa ehto: 3 tuntia päivässä työmatkoihin. Näin on ollut jo pitkään. Ihan turha yrittää vedättää täällä, koska täällä on myös meitä työttömiä, jotka jotain jostain tietävätkin.
Mitä keksittyä tuossa on? Sinne vaan ei busseja kulkenut aamulla, että olisi ehtinyt ajoissa. Ed iltana olisi pitänyt mennä.
Mitäpä jos huolehtisit vain omista asioistasi apinaidiootti.
Vierailija kirjoitti:
Miten et muka ehdi millään klo 15.10 lähtevään bussiin? Onhan sinulla työajat. Jos työt alkaa klo 6.30, niin moneltako loppuu? Klo 14? Vai 14.30? Sinulla on pari km matkaa käveltävänä, siihen menee tavallisella ihmisellä 20 min. Oikein hyvin ehdit bussille.
Joissain voi olla työaika jopa 8 t + lounastauko, esim mulla on. Eli jos mun työaika alkaisi klo 6.30, se päättyisi klo 15.
Ratkaisu on yksinkertainen : muutto. Itse muutin opiskelupaikan vuoksi aikoínaan 480 km päähän, ja sittemmin työpaikan vuoksi 650 km päähän. Valmistuttuani oppilaitoksesta en heti löytänyt koulutustani vastaavaa työtä, joten tein myös koulutusta vastaamattomia töitä jonkin aikaa, 1750-2200 € kuukausipalkoilla. Nykyinen työni on virkasuhteinen asiantuntijatyö, palkka noin 5000 € kuussa. Ilman toistuvia muuttoja sekä halukkuutta tehdä aluksi muutakin kuin koulutusta vastaavaa työtä minulla ei taatusti olisi nykyisiä tutkintojani eikä virkaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä keksittyä tuossa on? Sinne vaan ei busseja kulkenut aamulla, että olisi ehtinyt ajoissa. Ed iltana olisi pitänyt mennä.
Silloin se työmatka-aika on 9 tuntia vähintään, jos edellisenä iltana lähdet. Yritä nyt ymmärtää, ettei kenenkään tarvitse ottaa sellaista työtä vastaan, eikä täällä kukaan usko tuota tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain voi olla työaika jopa 8 t + lounastauko, esim mulla on. Eli jos mun työaika alkaisi klo 6.30, se päättyisi klo 15.
Niissä paikoissa, joissa työt alkaa klo 7 aamulla, ei ole 8 tuntia päivässä eli 40 tuntia viikossa ja ruokatauko päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se työmatka-aika on 9 tuntia vähintään, jos edellisenä iltana lähdet. Yritä nyt ymmärtää, ettei kenenkään tarvitse ottaa sellaista työtä vastaan, eikä täällä kukaan usko tuota tarinaa.
Mitä ihmettä pässi vänkäät? Eivät olleet tatkistaneet mitenkään pääseekö sinne millään. Ihan itse tarkistin asian ja ilmoitin. Vastaus oli aijaa, no etkö millään pääse lainaa vaikka autoa. No autojahan on lainattavissa joka korttelissa.
Yritä nyt ymmärtää, olet idioottiapina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä paikoissa, joissa työt alkaa klo 7 aamulla, ei ole 8 tuntia päivässä eli 40 tuntia viikossa ja ruokatauko päälle.
Siis ennen klo 7 alkavissa työajoissa. Ne alat on niitä, joissa työajan lyhennys on käytössä ja useimmilla vielä lisäksi sisältyy ruokatauko työaikaan. Sano yksikin ala, jolla työaika on 6.30-15 joka arkipäivä.
Muuttanut kirjoitti:
Ratkaisu on yksinkertainen : muutto. Itse muutin opiskelupaikan vuoksi aikoínaan 480 km päähän, ja sittemmin työpaikan vuoksi 650 km päähän. Valmistuttuani oppilaitoksesta en heti löytänyt koulutustani vastaavaa työtä, joten tein myös koulutusta vastaamattomia töitä jonkin aikaa, 1750-2200 € kuukausipalkoilla. Nykyinen työni on virkasuhteinen asiantuntijatyö, palkka noin 5000 € kuussa. Ilman toistuvia muuttoja sekä halukkuutta tehdä aluksi muutakin kuin koulutusta vastaavaa työtä minulla ei taatusti olisi nykyisiä tutkintojani eikä virkaani.
Kannataakin heti muuttaa kun saa työtarjouksen, siihen portille. Muutetaan jokaisen sijaisuudenkin takia, muutetaan varmuudeksi. Yhdenkään työpaikan takia ei kannata muuttaa, ei ainakaan 6kk koeajan aikana. Yhdet muutosneuvottelut ja olet pihalla portista heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä pässi vänkäät? Eivät olleet tatkistaneet mitenkään pääseekö sinne millään. Ihan itse tarkistin asian ja ilmoitin. Vastaus oli aijaa, no etkö millään pääse lainaa vaikka autoa. No autojahan on lainattavissa joka korttelissa.
Yritä nyt ymmärtää, olet idioottiapina.
Itsehän väitit, että sinulle pakottivat työpaikkaa 80 km päästä ja edellisenä iltana olisi pitänyt lähteä.
Eivät ole pakottaneet. Ja tiedoksi kaikille muillekin, että työpaikkaa ei tarvitse ottaa vastaan, jos matka-aika on yli 3 tuntia päivässä. Se lasketaan siitä hetkestä kun kotoa lähtee siihen hetkeen kun on työpaikalla ja sama toiseen suuntaan. Olen työtön mutten typerys, minulle ei kaikki tarinat mene läpi.