TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Maz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä ole avuton ja hanki se auto.
Tajuutko että työttömillä on vaan muutama satanen ruokarahaa tilillä per kuukausi, sillä ei hankita autoa, sillä saadaan ehkä pyörä ja sitten ei syödä kuukauteen.
Minimissään tarvitsee tonnin autorahaa jos sillä meinaa ajaa vähänkin pidemmän aikaa, juu kesä autoja toki löytyy ja ne sanoo sitten poks ilman varotuksia.
Meidän auto maksoi 650 euroa, juuri katsastettuna, itse ollaan kerran katsastettu, syksyllä taas katsastamaan. Eli ajeltu ollaan yli kaksi vuotta, vaikkei tonnia siihen pistetty. Automaattilaatikko, turbokin on tehoja yli 200 hv.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kolme TE -keskusmaisteria. Siis jotka näitä kirjeitä vapaista työpaikoista lähettelee.
Kädetöntä porukkaa. Moni työnhakija pesee ne 6-0.
Mutta he tekevät työtään!
Hah.
En yrittäjänä ottaisi ketään näistä kolmesta vakituiseen työsuhteeseen.
Vaikka viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana olen työllistänyt sata ukkoo ja yhden akan.
Joskus tulee kysely työkkäristä" onko mahdollista..."
Hah. Olen aina työllistänyt itse.
Parhaimmat puhelimessa näkemättä!
MUTTA.
Olen myös nuorempana kulkenut työn perässä. Göteborgiin. Gdanskiin. Luebeckiin.
Olen joutunut tinkimään elämäni peruspilareista.
Pysyn silti täysjärkisenä työläisenä. Olen siitä ylpeä.
Vältän neuvomista. Viksut älyää tästä kirjoituksesta...
Ne TE-keskukset lakkautettiin vuonna 2009, mitä tuntemasti maisterit ovat sen jälkeen tehneet?
Aika moni menisi töihin, jos työttömyysetuudet lakkautetaan. Uuden hallituksen kannattaisi tehdä tällainen kokeilu, kokeiltiinhan jo sitä, mitä tapahtuu, jos saa etuuden, mutta ei tarvitse hakea töitä. Työttömät ei työllistyneet yhtään sen paremmin kuin ennenkään, mutta olivat onnellisempia, koska saivat rauhassa harrastaa. Eiköhän se onni lisääntyisi silläkin, että menisi töihin, kun rahaa ei mistään saa.
Olen töissä sairaalassa, jonne lääkärit tulevat 70 km päästä eivätkä valita työmatkaa. Harva helsinkiläinen saisi hoitoa, jos lääkärit toteaisi työttömien tavoin, että kävellen on töihin päästävä ja max 10 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni menisi töihin, jos työttömyysetuudet lakkautetaan. Uuden hallituksen kannattaisi tehdä tällainen kokeilu, kokeiltiinhan jo sitä, mitä tapahtuu, jos saa etuuden, mutta ei tarvitse hakea töitä. Työttömät ei työllistyneet yhtään sen paremmin kuin ennenkään, mutta olivat onnellisempia, koska saivat rauhassa harrastaa. Eiköhän se onni lisääntyisi silläkin, että menisi töihin, kun rahaa ei mistään saa.
Vähäisten tai olemattomien tukien maissa rehottaa rikollisuus ja on turvatonta. Mene kokeilemaan, millaista on elää jossain kehitysmaassa. Tai Latinalaisen Amerikan maassa - esim. Meksikossa tai Venezuelassa tai Kolumbiassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä sairaalassa, jonne lääkärit tulevat 70 km päästä eivätkä valita työmatkaa. Harva helsinkiläinen saisi hoitoa, jos lääkärit toteaisi työttömien tavoin, että kävellen on töihin päästävä ja max 10 minuutissa.
Juu: tulevat ökyautoillaan ökykodeistaan. En minäkään niillä palkoilla asuisi sairaalan naapurustossa.
Vähän kun käyt töissä niin on vara ostaa auto, jolloin voit lähteä 06:00, 6:30 alkavaan vuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä palsta on tällainen? Toisissa ketjuissa pienituloisille saarnataan, että auto pitää karsia heti pois, ei pienituloisilla ole sellaiseen varaa ja oikeutta, saatikka sitten työttömillä. Nyt sitten työttömän pitäisi heti paikalla ostaa auto, jos 50 kilometrin päässä on yksikin pätkätyö tarjolla.
Työssäkäyville työtön on pahin kirosana. Väeltä näyttää selvästi todellisuudentaju kadonneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kolme TE -keskusmaisteria. Siis jotka näitä kirjeitä vapaista työpaikoista lähettelee.
Kädetöntä porukkaa. Moni työnhakija pesee ne 6-0.
Mutta he tekevät työtään!
Hah.
En yrittäjänä ottaisi ketään näistä kolmesta vakituiseen työsuhteeseen.
Vaikka viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana olen työllistänyt sata ukkoo ja yhden akan.
Joskus tulee kysely työkkäristä" onko mahdollista..."
Hah. Olen aina työllistänyt itse.Parhaimmat puhelimessa näkemättä!
MUTTA.
Olen myös nuorempana kulkenut työn perässä. Göteborgiin. Gdanskiin. Luebeckiin.
Olen joutunut tinkimään elämäni peruspilareista.
Pysyn silti täysjärkisenä työläisenä. Olen siitä ylpeä.
Vältän neuvomista. Viksut älyää tästä kirjoituksesta...Ne TE-keskukset lakkautettiin vuonna 2009, mitä tuntemasti maisterit ovat sen jälkeen tehneet?
No nää kolme haki mulle duuniin, lopuista en valitettavasti pysty jäljittämään historiaa.
Kysymyksestä päätellen olet yksi over 3.
Wellcome oikeisiin hommiin...
Maaseudulla asun ja käyn töissä lähikaupungissa 65 km päässä. Olen hoitaja. Palkka keskitasoa. Suurin osa kollegoista tulee muualta. Tiesin jo muuttaessa että autoa tarvitsee, julkisia ei ole lainkaan. Tietty autolaina ym. kuluja tulee mutta sitä kompensoi halvemmat elinkustannukset. Eikä me hoitajat ajeta ökyautoilla:)
Aikaa menee työmatkaan mutta se silti ihan siedettävä.
Asenteesta kiinni nää jutut.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin liksoilla voi jo hankkia auton jolla työmatka sujuu mukavasti.
Jossain toisessa työssä palkka vi olla bruttona 1800e/kk ja siitä verot pois niin et paljoa autoja ostele. Hyvä kun elät sen jälkeen, kun olet uhrannut näillä bensanhinnoilla polttoaineet tankkiin, että pääse tienaamaan tuon valtavan palkkasi. Käteenhän siitä jää noin 1350-1400e/kk
Haet vaan reippaasti, todennäkösesti sinua ei edes työhön valita kun huomaavat että asut kaukana. Ja jos sanovat että sut on valittu niin sitten vaan riskillä ilmotat kiitos ei ja katsot tuleeko karenssia vai ei - ei sitä tule jos työkkäri ei tiedä.
Itsekin aikoinaan olin hetken työttömänä, ja tuli veloittava työtarjous eli pakkohaku. Muistaakseni matkaa olisi ollut 50km ja tarjottuna työnä 20h/vko kassatyö huoltoasemalla. Auto kyllä oli, mutta ois tossa jo melkein kaikki palkat valuneet bensaan, hyvänen aika!
Tottahan mä paikkaa hain, ja kiittelin onneani ettei kutsuttu edes haastikseen. En tosiaankaan olisi ottanut vastaan noin minimitunneilla ties kuinka kaukaa työtä :D
Olen itsekin matkustanut 90km töihin, mutta niin että juna-asemalle meni 10min kävellen, junamatka 1h ja paikan päällä bussilla 20 min. Riitti, kun heräsi kuudelta. Junassa söin aamupalan ja meikkasin.
Ap:n tilanne sen sijaan on kamala. Kuka haluaa herätä neljältä, jotta voi olla kotona 17 jälkeen?? Nukkumaankin pitäisi mennä kahdeksalta. Tulisin hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Haet vain paikkaa. Kerrot työnantajalle suoraan tilanteesi ja ettet pääse millään töihin. Kun hän kysyy että miksi hait niin sano suoraan että kela velvoitti hakemaan paikkaa. Jos saat työpaikan niin työnantajasi tietää ettet pääse millään töihin joten ei tule yllätyksiä.
Alat yksipuolisesti haastattelussa sopimaan työaikaa siihen hyvään bussivuoroon. Mä tulen sitten klo 8 töihin, kun bussi lähtee klo 7:30. Muista myös kysellä lomista, ja ehdottelee heti kesäloman paikkaa heinäkuulle, kun puolisollakin on.
Varmaan valitsevat jonkun toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia ostaa auto töiden takia.
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Oon ostanut useamman auton 500-1000e juuri työmatkoja varten. Hyvin pärjäsi. Sitten kun sain vakipaikan ja rahaa säästettyä ostin 5000e auton. Sillä olen ajellut jo 5v tyytyväisenä.
Joten kyllä, on taloudellisesti järjetöntä ostaa 10k-20k auto.
Siis mitä ihmettä ap valittaa. Työt alkaisi klo 6.30. Hän tulisi paikkakunnalle klo 5.40 ja siitä sitten olisi vielä pari kilometriä kävelyä töihin. Siis tuo bussivuorohan on ihan ihanteellinen. Riippuu toki, mikä se työ on, mutta jos pitää vaikka pukukopissa vaihtaa vaatteet yms., niin se, ap hyvä, ei vielä ole työaikaa muutenkaan. Pitäisikö olla bussi, joka vie portaan päähän 2 min ennen töiden alkua?
Monessa pikkupaikassa on niin, että mitään busseja ei vaan kulje. Tässä tapauksessa kulkee ja matkakin on vain 40 km. Turhaa valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu: tulevat ökyautoillaan ökykodeistaan. En minäkään niillä palkoilla asuisi sairaalan naapurustossa.
Miksi sinä et ole lääkäri? Jokaisella on mahdollisuus opiskella, joten mikä sai juuri sinut päättämään, että minä en moiseen ryhdy, mieluummin syyttelen muita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri todistaa sen kuinka kova työvoimapula meillä on. Työntekijöitä on haettava vaikka kuinka kaukaa, muuten paikat jäävät täyttämättä.
Ja höppölöppö. Itse hain viimeiset 2 vuotta töitä ja jokaiseen paikkaan oli n. 80-90 hakijaa. Ja pikkupaikkakunta. Pulaa on työpaikoista ja palkan maksajista. Niitä ilmaistöitä, niihin voi joutua hakemaan kauempaa työvoimaa. Työvoimapula on vapaaehtoistöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin liksoilla voi jo hankkia auton jolla työmatka sujuu mukavasti.
Jossain toisessa työssä palkka vi olla bruttona 1800e/kk ja siitä verot pois niin et paljoa autoja ostele. Hyvä kun elät sen jälkeen, kun olet uhrannut näillä bensanhinnoilla polttoaineet tankkiin, että pääse tienaamaan tuon valtavan palkkasi. Käteenhän siitä jää noin 1350-1400e/kk
Ja nyt olemme ydinkysymyksen äärellä: miksi työttömänä on aina niitä, joita ei opiskelu kiinnosta, mutta palkkaa pitää saada paljon.
Kokopäivä työn maksimi aika työmatkoihin on yhteensä 3 tuntia, aloittajalla menee noin pari tuntia työmatkoihin. Osapäivä työssä saa päivässä mennä matkoihin kaksi tuntia, jos menee pidempään siitä voi jo sitten kieltäytyä