Onko ystäväni uusi miesystävä narsisti vai muutenkaan hullu?
Hei palstailijat. Tarviisin teidän apua ja kommentteja seuraavaan ongelmaan:
Hyvällä ystävälläni on erikoinen miesystävä. Aloitan kuitenkin alusta.
No ystäväni muutti eteläiseen Suomeen melko lähelle minua. (30km)Sai töitä ja asunnon. Muutti lastensa kanssa. Hän oli tavannut myös tämän miehen, ja he olivat tapailleet.
Ensimmäinen kumma juttu oli, että minä en saanut auttaa ystävääni muutossa. Olisin sen mielelläni tehnyt, ja siitä olisi voinut tulla mukava yhteinen kokemus.
He olivat siis saaneet päähänsä tehdä muutto keskellä kesäyötä.(300km) Sitten tuli vaan tietoa minulle, että he itseasiassa tekivät muuton jo.
Autoin sitten muuten ystävääni kyllä, käytiin esim. Huonekkaluja ostamassa ym.
Näin tämän miesystävän pari kertaa. Ihan Ok. Vaikutelma tuli. Vaikka hän vähän hössötti. Esim. Lähti ostamaan uusia klemmareita pesukoneen asennusta varten. Sitten kun huomasin,( me naiset tehtiin muuta, asennettiin lamppuja jne) että mies on asentanut klemmaria TUNNIN menin auttamaan. Hän oli avannut klemmarin, niin ettei sitä voinut kiristää. Kiersin klemmarin taas ympyräksi, ja sitten homma onnistui.
Mutta sitten elokuun jälkeen näin ystävän yhden kerran lokakuussa.Soittelimme ja tekstasimme kyllä, epäsäännöllisen säännöllisesti toisillemme.
Ystävä oli tosi väsynyt, sillä hänellä oli takana väkivaltaisesta miehestä eroaminen ja uuden työn aloitus ja kolmen (4,6,7 v )lapsen hoito.
Ja tämä uusi seurustelu.
Lokakuun alussa tapasin ystävän ja hänen kolme lastaan. Käytiin yhdessä perhe tapahtumassa. Se mies ei kyllä ollut mukana.
Ystävä oli aivan lopussa, ja kertoi että on haaveillut kuolemisesta. Järkytyin.
Ehdotin terapiaa tms. Ammattiapua.
Hän ilmeisesti kävi jossakin juttelemassa. Meitä on siis kolmen hengen ystäväporukka, ja olin jo puhunut tämän toisen ystävän kanssa yhteisen ystävämme kummasta miehestä.
Siis ystävä perui monia tapaamisia, tai muutti niitä viime hetkellä. Olen niin monta kertaa pyydellyt heitä ja koko uusperhettä siis käymään minun luona.
Ei se miesystävä minua niin paljon haittaa.
Mutta miesystävän outo käytös on sitä, että he ovat AINA menossa. Milloin on hotellia mies varannut, milloin lähtevät yhenäkin laivalle.
Siis kokoajan on äijä kehittänyt jotakin yhteistä tekemistä. Ystäväni on tietty ensin käynyt viemässä lapsensa äitinsä hoitoon 200 km päähän. Ja sitten muun ajan on miehen pyöritettävissä??
Mitä tämä tälläinen oikein on?
Niin, sitten ystäväni on periaatteessa muuttanut lasten kanssa miesystävän luokse.
Toinen ystäväni tästä kolmen koplasta osti asunnon sen miesystävän läheltä. N.15km on matkaa.
Hän yritti kysellä osoitetta, ja ystävämme ei kertonut.
Ystävämme ei siis halua meitä muita kylään.
Nyt oli tämän asunnon ostaja ystäväni lapsella synttärit. Menin sinne, ja tämä seurusteleva ystävä tuli myös juhliin. Hän kertoi, että oli aivan väsyksissä, kun on paljon menoa sen miehen kanssa. Hän oli ensin ajanut äitinsä luota aamulla juhliin. Hän valitti, että haluaisi vaan olla kotona, ja pestä lastensa pyykkejä, nukkua kunnolla, tiskata astiat ja muutenkin siivota, ja sitten lopuksi ottaa vähän viiniä. Ja nukkua ja olla yksin ja ajatella.
Kuitenkin hän kiirehti juhlista miesystävän luokse, joka oli varannut hotellihuoneen n. 200 km. Päästä.
Siis ei sinne lastenhaku suuntaan.
No hän lähti sinne. Juttelin toisen ystäväni kanssa tästä. Meitä vähän järkytti se havainto, että miesystävä tekee tahallaan sellaisia peliliikkeitä, että ystävä on aivan lopussa.
Mitä hemmettiä pitää varata hotelli niin järkky kaukaa?
Ja voiko se tuollainen käytös olla tahallista? Ennenkaikkea MIKSI??
Olen tosi huolissani ystävästä. Pahoittelut, jos teksti oli sekavaa.
Kysykää lisää&kommentoikaa? 👍 kaikki vinkit on nyt kullanarvoisia.
Kommentit (79)
Mulle haiskahtaa siltä että AP:lla on itsellään niitä piirteitä joita nyt etsii ystävästään, joka ei olekaan enää mallikas hovin jäsen ja kontrollin alla. Millainen ystävä muutenkaan ruotii ystävän asioita täällä, ehkä hän haluaa vain mennä elämässään eteenpäin ja sinulle menetyksien aiheuttaja ja syyllinen on hänen uusi kumppaninsa.
Selvää on, että miekkosten käytöksessä ei ainakaan ole rakkautta. Ihankuin empatia puuttuisi.
Siis on tässä miehessä varmasti hyviä puolia, mutta lopputulos on tappiollinen ystävälleni.
Ihankuin mies haluaisi tuhota ystäväni.
Siis ukko on älykäs ja kouluttautunut. Ei voi vahingossa tehdä tälläistä.
En ainakaan usko.
Minulla siis ei ole tietoa väkivallasta. Paitsi tuo henkinen, missä toinen sinkoilee ympäri suomea, ja mies sitten lepää pe illan, lauantaina ajelee kaikessa rauhassa hotellille, ja odottelee naisseuraansa. Sitten la ilta hotellilla ja su kaikessa rauhassa kotiin.
Ystäväni taas: lasten tavarat mukaan, lapset, ruokailu ja ajomatka äidilleen, pe yö äidillä la aamuna ajamaan synttäreille, matkalla lahjan osto ja tunti synttäreillä, sitten miehen kikkelin perässä 200 km ajomatka. Ilta hotellilla, aikainen aamu ja matkaan kohti lastenhakua.
Lasten tavarat ja autolla kotiin. Perillä 18 aikaan, ja nukkumaan.
Reilua?
Ystäväsihän tässä pitää vetää rajat, se on selvä.
Narskun puolestaan tunnistaa siitä, pystyykö myöntämään "syyllisyyttään" johonkin, koska mikään, ei mikään koskaan ole narsistin syytä. Kuka hukkasi avaimet, kuka jätti oven auki, kuka otti viimeisen tipan kahvia eikä keittänyt lisää? Takana pitkä liitto narsistin kanssa, joten kokemusta on. Ja muista: narsistin syytös on samalla tunnustus.
Miehen tulisi ihan vähintään osallistua niihin lastenvientireissuihin ja noutaa ystäväsi kotoaan hotellille. Siinä alkaisi varmaan hotellikutsut vähentyä.
Mulla on ystäväpariskunta, joka vaan ei osaa olla paikoillaan. Ihan jokaiseksi viikonlopuksi täytyy keksiä jotain tekemistä tai lähtemistä. Ja niitä ei tietenkään suunnitella etukäteen vaan perjantaina illalla tai sitten lauantaina aamulla. Just lähdetään hotelliin toiseen kaupunkiin, laivalla Tallinnaan tms. Talviloman alussa voivat sitten lähteä Kanarialle tai Lappiin, ihan miten nyt just sillä hetkellä tuntuu, mutta mitään ei ole varattu etukäteen.
Mun mielestä äärimmäisen rasittavaa ja varsinkin jos on jotain yhteisiä suunnitelmia, vaikka vuokrata mökki, näistä ei koskaan tiedä tulevatko vai ei.
Mutta he ilmeisesti molemmat tykkäävät tästä tyylistä. Voi olla, että tämä ystävän mies on tätä samaa rauhatonta lajia, mutta ystäväsi ei, varsinkin kun on lapsia. Siis ei välttämättä ole mitään pahaa, mutta ovat vasn ihmisinä liian erilaisia.
Tästä paistoi läpi tämä teidän ystäväporukan omistushalu. Antakaa perheen olla rauhassa. Nainen ei ehkä halua sanoa ettei halua nyt nähdä koska on väsähtänyt. Mies ei tuon perusteella vaikuta lainkaan pahalta ihmiseltä ja lapsilla on kaikki hyvin. Ehkä pieni väsymys ja uuden aloitus vaikeiden aikojen jälkeen. Antakaa aikaa ja auttakaa jos hän haluaa, älkää vaatiko! Tehkää muita asioita ja tukekaa. Ei hän taida tarvita ammattiapua. Ihmiset ovat ennenkin olleet väsyneitä ja tarvinneet lepoa. Painostus stressaa lisää ja välinne voivat tulehtua kunnolla. Mies tuntuu välittävän ja perheessä on 3 lasta sekä sukulaisia ja kuulostaa ihan terveeltä!
Vierailija kirjoitti:
Miehen tulisi ihan vähintään osallistua niihin lastenvientireissuihin ja noutaa ystäväsi kotoaan hotellille. Siinä alkaisi varmaan hotellikutsut vähentyä.
Tuo oli ihan älyttömän fiksusti sanottu.
Todellakin, jos äijä joutuisi itse näkemään paljon vaivaa, reissut varmasti vähenisivät.
Huomasitteko kuinka kätevästi mies on järjestänyt asian?
Huh huh.
Eihän tuo ole mikään parisuhde, pelkkä p..osuhde. ystäväsi valehtelee nyt rankasti itselleen.
Ihan takuulla olen omistushaluinen ystävistäni.
Se nyt korostuu vähän, juuri tämän takia, että olemme todella huolissamme ystävästä.
En tiedä kauanko hän jaksaa tuota.
Mutta puhumme keskiviikkona lisää ystävien kesken.
Siksihän tässä siis ei olla niin paljoa nähty, eilen, ja sitä ennen 5 kk sitten.
Juuri kun on seurustelu, lapset ja uusi työpaikka.
Ihan hyvä, että haluat suojella ystävääsi. Olen itsekin tullut viime vuoden aikana huijatuksi ja hyväksikäytetyksi ja ystäväni ovat puolestani käärmeissään ja tukevat minua pitämään puoliani.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole mikään parisuhde, pelkkä p..osuhde. ystäväsi valehtelee nyt rankasti itselleen.
Näin on. Kun lapset jätetty ulos kaikesta yhdessätekemisestä.
Mies voi olla myös autismin kirjolla. Lapset kuormittaa liikaa. Siinäkään tapauksessa tuota ei pidä jatkaa kun lapset kärsii.
Moikkis kirjoitti:
Minulla on itselläni takana narsisti suhde, ja kyllä, olisin toivonut että joku olisi auttanut minua huomaamaan narsistin huonon käytöksen.
Siksi nyt yritän auttaa ystävääni.
Ymmärrän kyllä etten voi toisten elämää elää tai tehdä toisten ihmisten päätöksiä.
MIKÄÄN kertomassasi ei viitannut narsistiin. Teet vain haittaa itsellesi ja muille käyttämällä tuota typerää narsistiksi nimittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Moikkis kirjoitti:
Minulla on itselläni takana narsisti suhde, ja kyllä, olisin toivonut että joku olisi auttanut minua huomaamaan narsistin huonon käytöksen.
Siksi nyt yritän auttaa ystävääni.
Ymmärrän kyllä etten voi toisten elämää elää tai tehdä toisten ihmisten päätöksiä.MIKÄÄN kertomassasi ei viitannut narsistiin. Teet vain haittaa itsellesi ja muille käyttämällä tuota typerää narsistiksi nimittelyä.
Kyllä siinä jokin viittaa (olen itse narsistin lapsi) ja ap on myös nähnyt miehen. Mutta ihan täysin mahdollista, että on kyse jostain muustakin toksisesta tilanteesta. Tervettä tuo suhde ei ole kuitenkaan nähnyt.
Ystäväsi pitää ihan suoraan kysyä mieheltä syytä miksi lapset on jätetty ulkopuolelle. Miehen hupisuhdeko se vain on?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi pitää ihan suoraan kysyä mieheltä syytä miksi lapset on jätetty ulkopuolelle. Miehen hupisuhdeko se vain on?
Tuossa on niin paljon kysyttävää ja selvitettävää, että tällä elämänkokemuksella jättäisin kysymättä ja jättäisin miehen. Mieshän ei vastaan naisen tarpeisiin mitenkään eikä tule vastaamaan kyselyn jälkeenkään. Naisen pitäisi tajuta jättää mies ja etsiä parempi. Sillä välin keskittyä olemaan lapsilleen äiti ja rakentaa itselleen ja lapsilleen hyvää elämää.
Miksi mies ei ole perheenä lasten kanssa?
Miksi mies ei rauhoitu paikalleen? (Ystävä kaipaa sitä)
MIksi mies laittaa naisen näkemään kohtuuttoman paljon vaivaa?
Miksi nainen tyytyy tähän täysin epäsopivaan mieheen eikä olen osannut hypätä pois oravanpyörästä? Liian yksin ja heikkona elämäntilanteessaan? Traumaside? Läheisriippuvuus? Perustavanlaatuisempi terapian tarve?
Hei, kiitos kommenteista.sain tästä paljon ajattelemisen aihetta, ja hyviä vinkkejä.
Jos on totta niin läheisriippuvuutta. Väkivaltaisesta suhteesta suoraan toisen miehen luo ja tekee kaiken mitä mies haluaa. Ystäväsi asia mitä tekee. Jos ei oma väsyminen herätä niin ei mikään. Lapsi raukat.