Onko ystäväni uusi miesystävä narsisti vai muutenkaan hullu?
Hei palstailijat. Tarviisin teidän apua ja kommentteja seuraavaan ongelmaan:
Hyvällä ystävälläni on erikoinen miesystävä. Aloitan kuitenkin alusta.
No ystäväni muutti eteläiseen Suomeen melko lähelle minua. (30km)Sai töitä ja asunnon. Muutti lastensa kanssa. Hän oli tavannut myös tämän miehen, ja he olivat tapailleet.
Ensimmäinen kumma juttu oli, että minä en saanut auttaa ystävääni muutossa. Olisin sen mielelläni tehnyt, ja siitä olisi voinut tulla mukava yhteinen kokemus.
He olivat siis saaneet päähänsä tehdä muutto keskellä kesäyötä.(300km) Sitten tuli vaan tietoa minulle, että he itseasiassa tekivät muuton jo.
Autoin sitten muuten ystävääni kyllä, käytiin esim. Huonekkaluja ostamassa ym.
Näin tämän miesystävän pari kertaa. Ihan Ok. Vaikutelma tuli. Vaikka hän vähän hössötti. Esim. Lähti ostamaan uusia klemmareita pesukoneen asennusta varten. Sitten kun huomasin,( me naiset tehtiin muuta, asennettiin lamppuja jne) että mies on asentanut klemmaria TUNNIN menin auttamaan. Hän oli avannut klemmarin, niin ettei sitä voinut kiristää. Kiersin klemmarin taas ympyräksi, ja sitten homma onnistui.
Mutta sitten elokuun jälkeen näin ystävän yhden kerran lokakuussa.Soittelimme ja tekstasimme kyllä, epäsäännöllisen säännöllisesti toisillemme.
Ystävä oli tosi väsynyt, sillä hänellä oli takana väkivaltaisesta miehestä eroaminen ja uuden työn aloitus ja kolmen (4,6,7 v )lapsen hoito.
Ja tämä uusi seurustelu.
Lokakuun alussa tapasin ystävän ja hänen kolme lastaan. Käytiin yhdessä perhe tapahtumassa. Se mies ei kyllä ollut mukana.
Ystävä oli aivan lopussa, ja kertoi että on haaveillut kuolemisesta. Järkytyin.
Ehdotin terapiaa tms. Ammattiapua.
Hän ilmeisesti kävi jossakin juttelemassa. Meitä on siis kolmen hengen ystäväporukka, ja olin jo puhunut tämän toisen ystävän kanssa yhteisen ystävämme kummasta miehestä.
Siis ystävä perui monia tapaamisia, tai muutti niitä viime hetkellä. Olen niin monta kertaa pyydellyt heitä ja koko uusperhettä siis käymään minun luona.
Ei se miesystävä minua niin paljon haittaa.
Mutta miesystävän outo käytös on sitä, että he ovat AINA menossa. Milloin on hotellia mies varannut, milloin lähtevät yhenäkin laivalle.
Siis kokoajan on äijä kehittänyt jotakin yhteistä tekemistä. Ystäväni on tietty ensin käynyt viemässä lapsensa äitinsä hoitoon 200 km päähän. Ja sitten muun ajan on miehen pyöritettävissä??
Mitä tämä tälläinen oikein on?
Niin, sitten ystäväni on periaatteessa muuttanut lasten kanssa miesystävän luokse.
Toinen ystäväni tästä kolmen koplasta osti asunnon sen miesystävän läheltä. N.15km on matkaa.
Hän yritti kysellä osoitetta, ja ystävämme ei kertonut.
Ystävämme ei siis halua meitä muita kylään.
Nyt oli tämän asunnon ostaja ystäväni lapsella synttärit. Menin sinne, ja tämä seurusteleva ystävä tuli myös juhliin. Hän kertoi, että oli aivan väsyksissä, kun on paljon menoa sen miehen kanssa. Hän oli ensin ajanut äitinsä luota aamulla juhliin. Hän valitti, että haluaisi vaan olla kotona, ja pestä lastensa pyykkejä, nukkua kunnolla, tiskata astiat ja muutenkin siivota, ja sitten lopuksi ottaa vähän viiniä. Ja nukkua ja olla yksin ja ajatella.
Kuitenkin hän kiirehti juhlista miesystävän luokse, joka oli varannut hotellihuoneen n. 200 km. Päästä.
Siis ei sinne lastenhaku suuntaan.
No hän lähti sinne. Juttelin toisen ystäväni kanssa tästä. Meitä vähän järkytti se havainto, että miesystävä tekee tahallaan sellaisia peliliikkeitä, että ystävä on aivan lopussa.
Mitä hemmettiä pitää varata hotelli niin järkky kaukaa?
Ja voiko se tuollainen käytös olla tahallista? Ennenkaikkea MIKSI??
Olen tosi huolissani ystävästä. Pahoittelut, jos teksti oli sekavaa.
Kysykää lisää&kommentoikaa? 👍 kaikki vinkit on nyt kullanarvoisia.
Kommentit (79)
Juottaakohan miesystävä alkoholia ystävällesi hotelliöinä? Voi olla, että asiaan liittyy sellaista toiseen ihmiseen vaikuttamista ja ohjelmointia.
Olen itsekin ollut se kiltti, vääntynyt mutkalla, juonut alkoholia toisen houkuttelemana ja sen jälkeen ollut estottomampi seksiin. Rikkinäinen ja hyväksyntää kaipaava ihminen toimii niin. On toisen ohjailtavissa ja narsistit löytävät juuri meidät.
Se mikä miehen diagnoodi on , on ihan samantekevää tässä kohtaa. Mies on selvästi väkivaltainen kun valvottaa ja väsyttää ystävääsi tahallaan. Se viittaa myös persoonallisuushäiriöön toki. Sä voit puhua ystävällesi, että tekee pahaa katsoa kun hän uupuu tuossa suhteessa. Herättäisikö häntä , jos kysyisi miettiikö miten lasten käy jos joutuu osastolle pitkäksi aikaa? Vaihtarit väkivaltainen ex ja väkivaltainen nyxä.
Jos ei uutta osoitetta minulle kerrottaisi, ymmärtäisin niin, että minua ei toivota kylään, syytä voi sitten arvailla. Puutunko ja sekaannunko liikaa? Neuvonko pyytämättä? Koetaanko minut tuppaantujana?
Moikkis kirjoitti:
Minä luulen, että ystävä tuntee velvollisuudekseen mennä miehen ehdottamiin ja maksamiin juttuihin.
On niin kiva mies, kun järjestää yhteistä tekemistä. Vaikka toinen ei välttämättä haluaisi.
OK!
Sanoin ystävälle, että hänen pitää itse kertoa miehelle, että mitä haluaa tehdä.
Ehdotin myös, että nythän sinulla on tilaisuus mennä kotiisi ja tehdä haluamiasi asioita.
Tuskinpa sun mies uskoo muuten että olet tosissasi, ellet tee joskus ohareita
Jos mies haluaa viettää aikaa hotellissa, viettäköön!
No haloo. Ihminen on tosissaan, kun ei ikinä tee ohareita. Ohareita tekevät eivät ole tosissaan ja aika paskamaista neuvoa ystävää olemaan toksinen.
Minulla on käsitys, että raha ei vaikuta hotellin varaamiseen. Mies on aika hyvätuloinen.
Ystävällä on siis oma asunto, mutta ovat lasten kanssa paljon miesystävän luona.
Mies on ystävää 12 v. Vanhempi.
Monesti on ystävä on lähtenyt miehen mukana tietämättä tarkkaan minne ollaan menossa.
Kerran piti käydä siellä miesystävän kotona ystävää tapaamassa, mutta mies olikin keksinyt jotakin, ja he menivät viereiseen kaupunkiin.
Myöhemmin kysyin, missä he kävivät, niin olivat vaan ajelleet kaupungilla, ja käyneet ruokaostoksilla.
Olin luullut että tuli oikeasti joku tärkeä asia, kun piti tapaaminen perua. esim. Pitää hakea jotain tärkeä auton osa ajoissa/apteekissa ennen kiinnimenoa/kihloja ostamassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sait minkään liittymään narsismiin? Ystäväsi on kaheli ja puoliso myös mutta miten se narsismi tähän nyt tuli?
Narsismiin voi viitata tuo "ohjelman järjestäminen", eli täydellisen kumppanin esittäminen, mutta tehden se samalla niin, että yllätysten saaja uupuu. Toisin sanoen mies saa marttyyrin kruunun, kun jaksaa järjestää niin paljon kaikenlaista, ja luultavasti maksaakin, ja nainen saa kiittämättömän roolin, kun ei jaksakaan nauttia. Tähän vielä päälle se ovela kortti, että uusi mies ei ole väkivaltainen, niin mies voi heilutella sitä korttia "mä en kohtele sua huonosti", ja nainen on taas kiitollisuuden velassa, kun ei paremmastakaan tiedä.
Mutta aloituksen esimerkit aika epämääräisiä, en esimerkiksi tajunnut miten se pesukone liittyy mihinkään.
Mies voi olla adhd ja siihen lisäksi jotain persoonallisuushäiriötä.
Nyt olisi oleellista se, että viettääkö ystäväsi toivomaansa elämää ja jos ei niin miksi ei. Mikä estää elämästä kuten haluaisi. Ja jos haluaa elää tuota, riittääkö voinat ja miten jaksaa äitinä lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei uutta osoitetta minulle kerrottaisi, ymmärtäisin niin, että minua ei toivota kylään, syytä voi sitten arvailla. Puutunko ja sekaannunko liikaa? Neuvonko pyytämättä? Koetaanko minut tuppaantujana?
Tämä. Ei ole mitään hotellia varattuna. Ystävä pelkää ap ilmestyvän oven taakse ja sepittää sadun ettei ole kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sait minkään liittymään narsismiin? Ystäväsi on kaheli ja puoliso myös mutta miten se narsismi tähän nyt tuli?
Narsismiin voi viitata tuo "ohjelman järjestäminen", eli täydellisen kumppanin esittäminen, mutta tehden se samalla niin, että yllätysten saaja uupuu. Toisin sanoen mies saa marttyyrin kruunun, kun jaksaa järjestää niin paljon kaikenlaista, ja luultavasti maksaakin, ja nainen saa kiittämättömän roolin, kun ei jaksakaan nauttia. Tähän vielä päälle se ovela kortti, että uusi mies ei ole väkivaltainen, niin mies voi heilutella sitä korttia "mä en kohtele sua huonosti", ja nainen on taas kiitollisuuden velassa, kun ei paremmastakaan tiedä.
Mutta aloituksen esimerkit aika epämääräisiä, en esimerkiksi tajunnut miten se pesukone liittyy mihinkään.
Koko aloitus on satua ja trollaamista. Pesukoneen poistoletkun kiinnittäminen yhden ruuvin ruuvaamisella ei mene tuntia.
Ystävältäsi puuttuu rajojen vetäminen. Valitettavasti vain hän itse voi laittaa stopin kierteelleen, joka vie häntä alaspäin (rasittava mies, käsittelemättömät traumat). Mutta te muut voitte peilata avaamalla sitä tilannetta ääneen. Esim. kuvaamalla suoraan mitä mies tekee ja miten se ystävään vaikuttaa, että huomaatko, tekeekö toi hyvää sulle? Miksi et pidä huolta itsestäsi sanomalla "ei" jne? Pelkäätkö väkivaltaisuutta jne? Eli te kaverit voitte nostaa esiin niitä ystävän tarpeita ja sanoa suoraan, että ne on tärkeitä ja että saa ja pitää pitää huolta omista tarpeistaan ja jos ukko ei hyväksy, niin ukko ulos elämästä.
Ystäväsi on siis rajaton ja ehkä läheisriippuvainen. Mitä tuo ukko on, ei väliä, tärkeintä on, että ystäväsi saa elämäsä raiteilleen.
Nainen ei uskalla ajatella, että taas otti ku*ipään, joten ajelee ympäri Suomea, ettei tarttisi kohdata totuutta. Itekin ollut toksisessa suhteessa ja nyt 12 vuotta sinkkuna kun en halua ottaa riskiä uudesta huonosta suhteesta.
Hei,
Pesukonejuttu: kyllä, sähläsi sen pesukoneen kanssa noin tunnin. Kävi siis välillä kaupassa hakemassa klemmareita, ja jatkoi.
Oli vaan se klemmari niin, ettei se kiristynyt, hankalassa paikassa yritti kiristää sitä.
Sen tuloletkun sai kiinni ihan hyvin.
Harmitti vaan se sählääminen, kun ei jäänyt aikaa paremmin tutustua ukkoon.
Moikkis kirjoitti:
Minä luulen, että ystävä tuntee velvollisuudekseen mennä miehen ehdottamiin ja maksamiin juttuihin.
On niin kiva mies, kun järjestää yhteistä tekemistä. Vaikka toinen ei välttämättä haluaisi.
OK!
Sanoin ystävälle, että hänen pitää itse kertoa miehelle, että mitä haluaa tehdä.
Ehdotin myös, että nythän sinulla on tilaisuus mennä kotiisi ja tehdä haluamiasi asioita.
Tosta kammottavasta velvollisuudentunteesta pitää päästä eroon. Mieshän nimenomaan ei ole kiva, kun ei tue ystävää tämän tarpeiden (levon) tyydyttämisessä.
Ystäväsi tarvitsee terapiaa ja niitä rajoja. Rajojen veto on esim. ohareiden tekemistä. Jos ystävä sanoo, ettei jaksa ja mies ei ota kuuleviin korviinsa, vaan vaatii, niin silloin just pitää tehdä ne oharit, jotta tajuaa. Loppupeleissä rajat vedetään teoilla, ei sanoilla, koska rajattomat ihmiset ei kunnioita sanoja.
Ei oo helppoa elää kynnysmattona naisena, eikä siitä pääse eroon pysymällä "kilttinä". Eli täytyy löytää se draamämmän k-päämuijjan energia, jolla "loukkaa" sitä marttyroivaa rajatonta, jotta tuosta manipulointipelistä pääsee eroon.
Moikkis kirjoitti:
Sanoinkin ystävälle:
-mitä, se mies pyörittää sua ihan tahallaan, miks hemmetissä otti hotellin niin kaukaa?
Ystävä kertoi, että hänen mielestään he reissavat liikaa. Ja ne tulee aina mieheltä ne reissuvisiot.Ystävä joutuu toki hakemaan lapset su, ja tekemään n. 500 km kierroksen että pääsee hotellilta äitinsä luo ja hakemaan lapset, ja sitten kotiin. Väsyneenä.
Jotain on pielessä jos ystäväsi ei uskalla/pysty kieltäytymään suhteessa asioista, jotka eivät sovi itselle tai menee liian raskaaksi. (Kyse on vieläpä noissa hotellijutuissakin vapaa-ajanvietosta, ei mistään tärkeistä hoidettavista asioista.)
Pystytkö keskustemaan ystäväsi kanssa? Miksi hän ei pysty kieltäytymään miehen organisoimista menoista? Suuttuuko mies, alkaa käyttäytyä kylmästi tai tylysti, loukkaantuu tai uhkaileeko/vihjaileeko esim. erolla tai muulla ikävällä, jos nainen ei suostu tekemään miehen mielen mukaan? Ystäväsi pitäisi pystyä puhumaan normaalisti miehensä tällasista asioista ilman pelkoa siitä, että tulisi jotain seuraamuksia.
Vai onko ongelma pääasiassa naisen liiallisessa halussa miellyttää toista, vaikkei tulisi ns. mitään seuraamuksia miehen puolelta, vaikka sanoisikin, että haluaa esim. hoitaa kotihommia ja rentoutua kotona. (Miten mies tällaiseen ilmoitukseen suhtautuisi? Jos mies olisi narsistinen, niin suhtautuisi todennäköisesti tavalla tai toisella huonosti naisen omaan tahtoon ja kieltäytymiseen, vaikka olisi hyvin ymmärrettävä ja perustetu asia.). Tai sitten nainen ei ole toipunut väkivaltaisesta suhteestaan ja jatkaa tottumuksesta toisen ylimiellyttämistä, ja alitajunnassa pelko seurauksista, mutta tällä kertaa perusteetta?
En osaa sanoa tämän perusteella onko miehellä esim. narsistisuutta ja tahallaan tekisi tuota väsyttämistä hallinta- kontrollikeinona. Ehkä kyseessä voisi olla myös esim. miehen ADHD-käytös? Tai sitten vaan erittäin innokas energinen ja vähän ajattelematon mies, joka ei ymmärrä ystäväsi tilannetta, väsymystä, koska ystäväsi ei uskalla puhua miehelleen normaalisti normaaleista asioista menneisyytensä trauman takia?
Neuvoni on: Puhu ystäväsi kanssa, ja koita selvittää vastauksia noihin kirjoittamiin kysymyksiin, ja miksei voi normaalisti yhdessä suunnitella miehen ja hänen yhteisiä menojaan ja kieltäytyä tarvittaessa huonosta suunnitelmasta ja kertoa miehelle omia tarpeitaan.
Noin pienten lasten tulisi olla kärkisijoilla elämässä. Lastensuojeluilmoitus, että on huolissaan lasten äidin jaksamisesta. Sen pitäisi herättää todellisuuteen ja pääsee keskustelemaan ammattilaisten kautta ja solmu pääsisi aukeamaan. Sairastahan tuon miehen käytös on ja vahingoittaa myös lapsia.
Mies ei varmaankaan ole bibolaarinen, näitä hotellireissu- Liehumisia on jatkuvasti.
Joku ehdotti, että juottaisko mies tätä ystävääni reissuilla. Ensin ajattelin, että ei missään nimessä, mutta mistäs minä tiedän?
Ystävä mainitsi, että hän on kyllä huomannut jotain ikävää miehessä, mutta ei selvinnyt tarkemmin mitä.
Lupasi kertoa lisää keskiviikkona, kun näemme porukalla.
Kiitos muuten rohkaisusta ja kommenteista. Tässä on tullut paljon hyviä kommentteja.
Ap. Ystävälläsi on taipumus sekoittaa elämänsä. Miksi ei tyydy siihen mitä on. Tuosta miehestä en tiedä, mutta ei kenenkään tarvitse kuluttaa elämäänsä toisen hölmöihin toiveisiin.
Kaverisi taitaa ikävä kyllä olla hypännyt seuraavaan haastavaan suhteeseen suoraan hankalan eron jälkeen. On syystä tai toisesta luultavasti kiltti ja vähän läheisriippuvainenkin-ajautuuko samasta syystä aina vähän samanlaisiin parisuhteisiin, joissa mies määrää ja rajoittaa? Kunnes oppi tulee ja oppii viimein laittamaan rajat-terveelliset sellaiset.
Mies selvästi sitoo kaveriasi nyt niin, että aikaa jäisi vain heille kahdelle, eikä kaverisi olisi muiden kanssa tekemisissä. Ei kuuntele kaverisi toiveita, vaikka hän haluaisi vain olla rauhassa ja viettää rauhallista aikaa kotona vaan tehdään sitä "mukavaa", mitä mies haluaa. Kaverisi on kuluttaa pikku hiljaa voimansa loppuu, kun on ensin eronnut vaikeasta suhteesta ja ajautunut heti seuraavaan energiasyöppöön.
Onko teillä puhelinyhteys vielä kaverin kanssa ja tiedätkö olisiko kaverisi joskus yskin tai ainakin niin, ettei tuo mies olisi kotona? Ota silloin puhelu ystävällesi ja kysy ihan suoraan miten asiat ovat ja kerro, että olet huolissasi tilanteesta. Ehkä ystäväsi avautuu tai ainakin asia jää kytemään mieleen ja ottaa vaikka myöhemmin yhteyttä, kun jaksaa. Toivottavasti herättää hänet tilanteelleen.
OK!