9 € ; n työkokeilu ei ole mistään kotoisin
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Olen "työkokeilussa" ja sen jälkeen saan todennäköisesti jatkaa palkkatyössä. Olen raivoissani siitä että ilmainen työjakso (3 kk) on palkkatyön ehto. Muuta tapaa päästä tähän paikkaan töihin ei ollut. Mitään "kokeilun" tarvetta ei minun kohdallani ole, olen näitä samoja töitä tehnyt monta vuotta ennen kuin jouduin sairauslomalle ja sen vuoksi olemaan poissa työelämästä muutaman vuoden. Olen työhön kykenevä ja motivoitunut. Työnantaja vain käyttää hyväksi viranomaisten rakentamaa porsaanreikää.
Kenenkään ei pitäisi joutua tekemään työtä ilmaiseksi. Ei edes niiden joilla ei ole työelämäkokemusta, eikä vajaakuntoisten. Kaikesta työstä on maksettava palkka.
Toivottavasti olet varautunut siihen, että 3 kk jälkeen palkkatyötä ei olekaan tarjolla. Ettei sitten tule kauheana yllätyksenä...
Miltä kuulostaisi jos tämä logiikka käännettäisiinkin vähän toiseen asentoon, vuokranantajalle sanottaisiin, että kun tämä asunto on seissyt tyhjillään jo jonkinaikaa, niin tulen kokeilemaan tässä asumista, mutta maksan vuokraa vain 9e päivässä.
Tai kun sanotaan usein, että työ itsessään on palkka, niin sanoisi kaupassa kauppiaalle, että nälkäisen ruokkiminen on jo riittävä korvaus itsessään kauppiaalle. Samoin muille laskuja lähetteleville firmoille, ei siinä mitään rahaa tarvita, tuotteen toimitus asiakkaalle ja asiakastyytyväisyys on jo itsessään riittävä korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei tajua, ettei se työttömyyskorvaus ja siihen mahdollisesti maksettava asumistuki. Että se ei ole mikään kansalaispalkka, joka vaan maksettais kaikille. Ei me työssäkäyvätkään saada mitään ilmaiseksi, vaan joka ainoa penni on ansaittava.
Työnantajat eivät tajua, ettei työttömyyskorvaus ole mikään palkka vaan korvaus työttömyydestä. Sitten kun tehdään töitä niin pitää maksaa vähintään TES palkkaa.
Riku kirjoitti:
Työkokeilu=oket vasta valmistunut tai valmistumassa. Eli pitäisikö olla sama palkka kuin ammattilaisella? Millä meriitillä?
Itse etenin tiskarista hotellinjohtajaksi 10 vuodessa hankkimalla koulutusta ja näyttämällä että olen tosissani.
Jos toiselle duunin tekeminen ei kiinnosta, silloin pitää alkaa yksityisyrittäksi.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Sut voidaan laittaa työkokeiluun, vaikka olisit ollut 20 vuotta vakituisena ja sulla olisi perhe.
Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta on eri juttuja.
Työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea, jos asuu työssäkäyvän puolison kanssa.
Ja minulta meni lastenhoitomaksut, koska puoliso tienasi 2400 brutto.
Kerran kyselin ns. oikeilta työttömiltä baarin pöydässä tästä, koska luulin että tuo on karmeaa nöyryyttämistä. Kaikki kolme työtöntä baaripöydässä olivat erittäin tyytyväisiä tuohon. Jokainen oli ollut jossain vaiheessa. Se 9 euroa oli kaikille iso raha ja se, että sai päivään edes vähäksi aikaa ihan uutta tekemistä ja vaihtelua oli iso juttu.
Mursi minulla ennakkoluuloni täysin tuohon työkokeiluun.
Riku kirjoitti:
Työkokeilu=oket vasta valmistunut tai valmistumassa. Eli pitäisikö olla sama palkka kuin ammattilaisella? Millä meriitillä?
Itse etenin tiskarista hotellinjohtajaksi 10 vuodessa hankkimalla koulutusta ja näyttämällä että olen tosissani.
Jos toiselle duunin tekeminen ei kiinnosta, silloin pitää alkaa yksityisyrittäksi.
Käsityksesi työkokeilusta ei pidä lainkaan paikkaansa. 9 euron työkokeiluihin kuntakokeilutätit yrittävät työntää 20-35 vuotta työuraa tehneitä seniorikansalaisiakin. Tuskin lainsäätäjänkään tarkoitus oli tämä, mutta näin joka tapauksessa toimitaan. Moni kokeneempi konkari osaa tosin pitää puolensa näitä byrokraatteja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kyselin ns. oikeilta työttömiltä baarin pöydässä tästä, koska luulin että tuo on karmeaa nöyryyttämistä. Kaikki kolme työtöntä baaripöydässä olivat erittäin tyytyväisiä tuohon. Jokainen oli ollut jossain vaiheessa. Se 9 euroa oli kaikille iso raha ja se, että sai päivään edes vähäksi aikaa ihan uutta tekemistä ja vaihtelua oli iso juttu.
Mursi minulla ennakkoluuloni täysin tuohon työkokeiluun.
Suomessa yleinen tessin mukainen palkkataso on aivan liian korkea, koska moni suostuisi mielellään työskentelemään pienemmälläkin palkalla. Korkea palkkataso aiheuttaa myös sen, että työnantajilla ei ole varaa palkata työntekijöitä moniin avustaviin työtehtäviin koska ne työtehtävät eivät tuota tarpeeksi rahaa firmalle verrattuna siihen, että mikä rahasumma palkkoihin menee.
Minulle tullaan luultavasti ehdottelemaan työkokeiluja. Voinko kieltäytyä niistä ilman sanktioita?