Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9 € ; n työkokeilu ei ole mistään kotoisin

Vierailija
23.04.2023 |

Eipä paljon tolla rahalla työnteko motivoi.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän tehdä valitus ihmisoikeuksien komitealle orjuudesta ja siihen verrattavissa olevasta toiminnasta.

Orjuus tarkoittaa henkilöön kohdistuvaa riistoa, jota tämä ei pysty torjumaan pakon käytön ja väkivallan takia. Ihmisiä voi olla myös orjuuden kaltaisissa olosuhteissa, jolloin palkka on lähes olematon, mutta vapaus valita on silti olemassa. Kansainvälisen työjärjestön (ILO) mukaan maailmassa on nykyisin noin 40 miljoonaa orjaa ja tapauksia on Suomessakin. Orjuuden käsite ei nykyään ole rajoiltaan tarkka. Toisin oli aikaisemmin, jolloin orjuus usein oli myös laissa määritelty henkilön yhteiskunnallinen asema. Tässä mielessä orjuutta ei nykyisin enää ole, sillä orjuus ei ole laillista missään valtiossa vuoden 1981 jälkeen.

Siinähän tarvisi tehdä jotain, ihan ensin vaikka selvittää miten valitus tehdään. Että siihen tyssäsi, hyi jotain tekemistä, voisko joku muu, et varmasti voi kuvitellakaan jotain tekemistä! Vai saadaanko jymy-ylläri?

Vierailija
62/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin aikoinaan pelkällä työttömyyskorvauksella töihin valmistumiseni jälkeen.

Siitä sitten sain jossain vaiheessa vuoden sijaisuuden enkä ole sen jälkeen ollut päivääkään työtön.

Olin siis käytännössä palkatta töissä. Ei tullut edea tuota 9 euroa. Näin jälkikäteen sanon, että kannatti.

Tämä. Noin saa jalkansa oven väliin ja sitä kautta oikeita töitä. Ainakin ne, jotka osaavat tilaisuuden käyttää hyödykseen ja ovat motivoituneita tekemään töitä. Hyvää ja ahkeraa työntekijää ei työpaikka päästä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin aikoinaan pelkällä työttömyyskorvauksella töihin valmistumiseni jälkeen.

Siitä sitten sain jossain vaiheessa vuoden sijaisuuden enkä ole sen jälkeen ollut päivääkään työtön.

Olin siis käytännössä palkatta töissä. Ei tullut edea tuota 9 euroa. Näin jälkikäteen sanon, että kannatti.

Aikoinaan se kannattikin. Nykyään potkitaan pois heti kun tuet loppuu ja otetaan uusi ilmaistyöntekijä tilalle. Ja tätä tekee myös/erityisesti kunnat.

Vierailija
64/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilut on perseestä.

Ilmaiseksi pitäisi tehdä samat työt kuin heidän joille maksetaan.

Ei motivoi.

Olin kerran työkokeilussa, ala sinänsä kiinnostava, mutta koska ilmaiseksi piti raataa niin ei paskaakaan kiinnostanut.

Suoriuduin mahdollisimman huonosti.

Aikanaan kun olin työttömänä, minua oltiin passittamassa työkokeiluun, vaikka työuraa takana jo reippaasti ja laajasti, kysyin suoraan, mitä minun pitää kokeilla kun osaan jo, hakekaa minulle sopiva paikka missä voin aloittaa heti. Laittakaa nyt hyvät ihmiset TE-toimistokin tiukille älkääkä juosko kuin köyhän talon porsaat joka perkeleen summeria kohden tai haluatteko, että ihmisarvonne tippuu nollatasolle, gusetustahan työkokeilut on, mikäli ei ole sairaudesta toipuva tai muutoin vaikeuksia elämänhallinnan suhteen?

Minä olen ollut kolmesti työkokeilussa. Kiinteistöhoitofirma josta työkkärin täti ihmetteli miksi ne eivät palkanneet. Vastasin etten tiedä kait se pomo kirjoitti jonkin arvion kun lupasi toimittaa sen. Sanoi että siksi hän ihmettelee kun kehuu sinua. Kerroin että paremin se aika kuluu kun tekee jotain. Sanoin jo silloin että tämä systeemi ei ole hyvä kun nehän saa toisen ilmaisen kun eivät palkkaa mua.

Täti oli aika hiljaa sen jälkeen. Kokeilin vielä kaksi eri paikkaa vaikka tarhantätinä 6 viikkoa oli minustakin huono vitsi. Kaikkeen sitä työttömänä kelpaakin. Sitten pyysin laittamaan tietoihin että seuraavasta työkokeilu ehdotuksesta voi laittaa suoraan karenssiin.

Vierailija
65/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilut on perseestä.

Ilmaiseksi pitäisi tehdä samat työt kuin heidän joille maksetaan.

Ei motivoi.

Olin kerran työkokeilussa, ala sinänsä kiinnostava, mutta koska ilmaiseksi piti raataa niin ei paskaakaan kiinnostanut.

Suoriuduin mahdollisimman huonosti.

Aikanaan kun olin työttömänä, minua oltiin passittamassa työkokeiluun, vaikka työuraa takana jo reippaasti ja laajasti, kysyin suoraan, mitä minun pitää kokeilla kun osaan jo, hakekaa minulle sopiva paikka missä voin aloittaa heti. Laittakaa nyt hyvät ihmiset TE-toimistokin tiukille älkääkä juosko kuin köyhän talon porsaat joka perkeleen summeria kohden tai haluatteko, että ihmisarvonne tippuu nollatasolle, gusetustahan työkokeilut on, mikäli ei ole sairaudesta toipuva tai muutoin vaikeuksia elämänhallinnan suhteen?

Minä olen ollut kolmesti työkokeilussa. Kiinteistöhoitofirma josta työkkärin täti ihmetteli miksi ne eivät palkanneet. Vastasin etten tiedä kait se pomo kirjoitti jonkin arvion kun lupasi toimittaa sen. Sanoi että siksi hän ihmettelee kun kehuu sinua. Kerroin että paremin se aika kuluu kun tekee jotain. Sanoin jo silloin että tämä systeemi ei ole hyvä kun nehän saa toisen ilmaisen kun eivät palkkaa mua.

Täti oli aika hiljaa sen jälkeen. Kokeilin vielä kaksi eri paikkaa vaikka tarhantätinä 6 viikkoa oli minustakin huono vitsi. Kaikkeen sitä työttömänä kelpaakin. Sitten pyysin laittamaan tietoihin että seuraavasta työkokeilu ehdotuksesta voi laittaa suoraan karenssiin.

Työttömänä ihminen kelpaa alalle kuin alalle, mutta jos taskusta löytyy pitkä historia työuraa, kokemusta, tietoa ja taitoa, ET SAA TYÖTÄ. Ilmiö ja suuntaus johon kukaan ei puutu, siitä huolimatta on velvoitetta ottaa vastaan risusavotta vaikka rahkeita olisi paljon vaativampaankin, mutta kun työnantajan pitäisi maksaa siitä osaamisesta palkka, niin eihän sellainen nyt käy.

Vierailija
66/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut 3 kertaa potkut vakityöstä koska yytee neuvotteluista väkeä vähennettiin.

Vierailija
67/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ei ole tarkoitus tehdä samaa työtä kuin muut, lukekaa ne sopimukset. Työkokeilija ei korvaa oikeaa työntekijää

Minä teen samaa kuin muut.

Vierailija
68/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ei ole tarkoitus tehdä samaa työtä kuin muut, lukekaa ne sopimukset. Työkokeilija ei korvaa oikeaa työntekijää

Et saisi tehdä

Vierailija
69/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilussa tehdään aina samaa työtä kuin ne jotka saavat palkkaa. Muutenhan työkokeilussa ei järkeä olekkaan. Lakia tulkitsee kaikki erilailla mutta 9 eurolla päivässä ei kannata olla kovin ahkera. Olin 2 vuotta työkokeilussa  enkä ollut kertaakaan sairaslomalla tai muuten poissa. Silti en saanut kiitosta enkä mitään. Joten päätin etten koskaan enää tee ilmaista työtä.

Vierailija
70/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saisi tehdä

Miksi?

Vierailija
71/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saisi tehdä

Miksi?

Miksi teet ilmaiseksi työtä mistä toiset saa palkkaa?

Vierailija
72/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien työpanoksen tuottavuus on niin heikko, ettei heitä kukaan tes-palkalla ota töihin. Työkokeilu on ainoa vaihtoehto jos haluaa kotisohvalta pois ja edes vähän lisärahaa.

Juu, eli kenen tahansa työssäkäyvän palkkaa voi laskea ja repiä työsopimuksen kun toteaa että et sinä muitakaan töitä saa? Ja että pääsetpähän pois kotisohvalta.

Ei kenen tahansa. On asiantuntijatason töitä missä työntekijä voi olla hyvinkin kysytty työnantajien keskuudessa. Sen sijaan perustason työntekijöistä on valtava ylitarjonta, eikä heillä oikeastaan ole neuvotteluvaltteja mitä palkkaukseen tulee.

Juuri matalapalkka-alojen työntekijöistä on pulaa. Nythän pitäisi sen oikeistolaisten rakastaman kysynnän ja tarjonnan lain toteutua eli työnantajien pitäisi nostaa palkkoja saadakseen työntekijöitä.

Sensijaan haikaillaan ulkomailta tuotettavan halpatyövoiman perään tai halutaan pakottaa työttömät näihin orjatöihin joissa palkka on niin huono että se vertautuu sosiaaliturvaan. Ja jolla pärjätäkseen pitää hakea sosiaalitukea.

Suomalainen koulutusjärjestelmä tässä kusee kilpaa omiin muroihinsa. Keskivertosuomalainen osaa n. kolmea kieltä, on hankkinut vähintään kaksi tutkintoa peruskoulun jälkeen. On kouluttautunut ja kouluttautunut - mutta ei kelpaa. Halutaan hyvesignalointia kun palkataan joku aasintaluttaja töihin. Näitä on myös helpompi kusettaa, kun eivät hallitse suomen kieltä ja tiedä oikeuksiaan.

Vierailija
73/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on monenlaisia, tässä lista minkälaisia:

- juoppoja ja narkkareita

- elämänhallinta perseestä

- laiskoja tai muutoin täysin haluttomia 

- selitysten mestareita

- sairaita ja kyvyttömiä

- vaikeasti työllistyviä

- vaikeasti koulutettavia

- elämänsä totaalisesti kadottaneita

- vammaisia

- työkyky huono tai olematon

Nämä kaikki pitäisi lokeroida omiin lokeroihinsa eikä käsitellä kaikkia saman kaavan mukaan. Lusmuille kenkää lopullisesti ja 0 euron kerhoon ja sairaille sairaseläke/työkyvyttömyyseläke vetämään, juopot ja narkkarit hoitoon tai 0 kerhoon, sairaat kuntoutukseen, oikeaan kuntoutukseen. Paljon on töitä, vähän helvetisti sittenkin!

Ja unohtuivat ne jotka aktiivisesti etsivät töitä? Eli siis se suurin osa työttömistä. Päätit vähän luokitella ihmisiä negatiivisesti? No minä teen saman sinusta. Töissä olevat ovat luusereita, lusmuja, mulkkuja, fasisteja, ylipalkattuja, alisuorittajia. Miltä tuntui tämä minun jaotteluni? En tosin ole vakavissani kuten sinä mutta ihan hyvä antaa sinullekin palautetta.

Ei tuntunut yhtään miltään. Kerro sinä fasisti, miksi työnantajat eivät etsi työvoimaa lainkaan TE-toimiston listoilta, jos kerran aktiivisesti töitä etsivät ja työnantajalla on työvoimapula, miksi työnantajat skippaavat ne hakijat kokonaan, ehkä kaiku ei ole kovin hyvä, sen on työnantajat minulle suoraan "rivien välistä" kertoneet, joten fasisti, mulkku, ylipalkattu alisuorittaja ei tarvitse TE-toimiston palveluja lainkaan, he ovat töissä!

Vierailija
74/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo kulukorvaus ei riitä edes työmatkakuluihin. 

Vierailija
75/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on monenlaisia, tässä lista minkälaisia:

- juoppoja ja narkkareita

- elämänhallinta perseestä

- laiskoja tai muutoin täysin haluttomia 

- selitysten mestareita

- sairaita ja kyvyttömiä

- vaikeasti työllistyviä

- vaikeasti koulutettavia

- elämänsä totaalisesti kadottaneita

- vammaisia

- työkyky huono tai olematon

Nämä kaikki pitäisi lokeroida omiin lokeroihinsa eikä käsitellä kaikkia saman kaavan mukaan. Lusmuille kenkää lopullisesti ja 0 euron kerhoon ja sairaille sairaseläke/työkyvyttömyyseläke vetämään, juopot ja narkkarit hoitoon tai 0 kerhoon, sairaat kuntoutukseen, oikeaan kuntoutukseen. Paljon on töitä, vähän helvetisti sittenkin!

Ja unohtuivat ne jotka aktiivisesti etsivät töitä? Eli siis se suurin osa työttömistä. Päätit vähän luokitella ihmisiä negatiivisesti? No minä teen saman sinusta. Töissä olevat ovat luusereita, lusmuja, mulkkuja, fasisteja, ylipalkattuja, alisuorittajia. Miltä tuntui tämä minun jaotteluni? En tosin ole vakavissani kuten sinä mutta ihan hyvä antaa sinullekin palautetta.

Luusereita, lusmuja, mulkkuja, fasisteja, ylipalkattuja alisuorittajia löytyy myös työttömistä, sori, jäi listalta pois.

Vierailija
76/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se 9 euroa mikään palkka ole, vaan kulukorvaus. Ei kaikille työssäkäyville makseta matkoja kotoa työpaikalle.

Itse olen tehnyt kaksi työkokeilua ja ne olivat oikein antoisat kuukaudet. Nyt teen opiskelujen ohessa keikkaa toiseen entiseen työkokeilupaikkaani.

Olen kyllä ehkä elänyt hieman omassa onnistumisen kuplassani ja av on auttanut ymmärtämään että jossain paikoissa työkokeilija ei ole muuta kuin hieman säälittävä orja. Omalla kohdallani näin ei ollut, vaan opin paljon. Asennevikaa näyttää olevan niin työkokeilijoiden (lue: orjatyöhön alistuteksi pakotetuiksi) ja työnantajien puolesta, mutta onneksi ei kaikissa paikoissa. Omalla aktiivisuudella saa hyvän paikan.

Vierailija
77/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riku kirjoitti:

Työkokeilu=oket vasta valmistunut tai valmistumassa. Eli pitäisikö olla sama palkka kuin ammattilaisella? Millä meriitillä?

Itse etenin tiskarista hotellinjohtajaksi 10 vuodessa hankkimalla koulutusta ja näyttämällä että olen tosissani.

Jos toiselle duunin tekeminen ei kiinnosta, silloin pitää alkaa yksityisyrittäksi.

Sekoitatko työharjoittelun ja työkokeilun keskenään ? Työkokeilija saattaa omata vuosikymmenien työkokemuksen alaltaan ja on saatettu irtisanoa vaikka tuotannollisista ja taloudellisista syistä , mutta joutuu kokeilemaan omaa työtänsä jopa samassa työpaikassa 9 euron PÄIVÄ palkalla entisen normaalin kuukausipalkkansa sijaan .

Vierailija
78/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät ei tajua, ettei se työttömyyskorvaus ja siihen mahdollisesti maksettava asumistuki. Että se ei ole mikään kansalaispalkka, joka vaan maksettais kaikille. Ei me työssäkäyvätkään saada mitään ilmaiseksi, vaan joka ainoa penni on ansaittava.

Vierailija
79/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saisi tehdä

Miksi?

Miksi teet ilmaiseksi työtä mistä toiset saa palkkaa?

En tekisikään, mutta pakotettiin.

Enkä arvannut kieltäytyä kun rahantulo eli toimeentulo oli silloin epävarmaa.

Vierailija
80/110 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ei tajua, ettei se työttömyyskorvaus ja siihen mahdollisesti maksettava asumistuki. Että se ei ole mikään kansalaispalkka, joka vaan maksettais kaikille. Ei me työssäkäyvätkään saada mitään ilmaiseksi, vaan joka ainoa penni on ansaittava.

Sehän siinä se ratkaiseva vääryys on. Työttömän pitäisi tehdä töitä ilman että ansaitsee siitä palkkaa. Se on jonkinlainen kokoomuksen haavemaailma. Seillä osingot lankeaa verottomasti eikä työntekijöille tarvitse maksaa palkkoja. Ei siellä tosin olisi ostovoimaa että vain ruokakaupat pysyisivät pystyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi