9 € ; n työkokeilu ei ole mistään kotoisin
Kommentit (110)
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei tajua, ettei se työttömyyskorvaus ja siihen mahdollisesti maksettava asumistuki. Että se ei ole mikään kansalaispalkka, joka vaan maksettais kaikille. Ei me työssäkäyvätkään saada mitään ilmaiseksi, vaan joka ainoa penni on ansaittava.
Järjen jättiläisen tulkinta tämä, koska sun osasto sulkeutuu, koetas kipittää takaisin ettet jää taas kerran ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin ollut tarpeeksi pitkään työtön, kyllä se 180 e muun rahan päälle tuntui silloin ihan kivalta. Toki jos nyt työssäkäyvänä pitäisi mennä tuollaiseen, eihän se enää palkkaan tottuneena motivoi.
Muun rahan päälle? Sulla ei sitten töissä käynti aiheuttanut mitään kustannuksia vai?
Monilla se "ylimääräinen raha" ei riitä edes matkakuluihin, vaate- tai ruokakuluista puhumattakaan.Eikö tuohon saa bussikortinkin lisäksi? Ainakin työtoiminnassa ollessani sain.
Työtoiminta on vapaaehtoinen sosiaalipalvelu. Työkokeilu taas on työllistymistä edistävä palvelu. Näitä kahta koskee ihan eri lainsäädäntö. Työkokeilussa oleva ei saa bussikorttia.
Tulee karenssi, jos ei suostu.
Eikä tule. Oikeusasiamieskin on linjannut, että kuntouttava on vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Se 9 euron kulukorvaus on pysynyt samana vuodesta 2010 saakka. Ei koske inflaatio ei.
Oli jo vuonna 2007 tuon saman 9€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa ei ole tarkoitus tehdä samaa työtä kuin muut, lukekaa ne sopimukset. Työkokeilija ei korvaa oikeaa työntekijää
Minä teen samaa kuin muut.
Et saisi tehdä
Miksi?
Miksi teet ilmaiseksi työtä mistä toiset saa palkkaa?
On sekin parempi kuin istua kotona. Mun on vaikea saa työtä josta maksetaan palkkaa. Voin tehdä vain istumatyötä.
Se työ ei ole hääppöstä. Osa heistä on palkansaajia. Loput ovat työkokeilussa, palkkatuella tai työharjoittelussa.
Työkokeilun tarkoitus muutenkin testata työkuntoa tai uutta ammattia lyhyt kestoisesti. Ei se ole mikään portti työelämään. Milloin tämä orjuutustyö lakkautetaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilun tarkoitus muutenkin testata työkuntoa tai uutta ammattia lyhyt kestoisesti. Ei se ole mikään portti työelämään. Milloin tämä orjuutustyö lakkautetaan.
Jos se lakkautetaan niin sitten kuntouttava työtoiminta jää ainoaksi mahdolliseksi keinoksi millä työtön voi aktivoitua. Se taas on ongelma, koska suurimmalla osalla työttömistä ei ole sellaisia työ- ja toimintakyvyn ongelmia jotka voisivat perustella kuntoutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se lakkautetaan niin sitten kuntouttava työtoiminta jää ainoaksi mahdolliseksi keinoksi millä työtön voi aktivoitua. Se taas on ongelma, koska suurimmalla osalla työttömistä ei ole sellaisia työ- ja toimintakyvyn ongelmia jotka voisivat perustella kuntoutuksen.
Kuntouttaviin on laitettu vaikka kuinka paljon työttömiä jotka ei kuulu sinne. Pitkittynyt työttömyys on riittänyt syyksi. Ainakin niin mulle sanottiin kun olin kuntouttavalla ja heti perään vuoden palkkatuella töissä, Kesällä varmaan taas palkkatuella töihin. Pitää vain aina olla 2 vuotta välissä työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttaviin on laitettu vaikka kuinka paljon työttömiä jotka ei kuulu sinne. Pitkittynyt työttömyys on riittänyt syyksi. Ainakin niin mulle sanottiin kun olin kuntouttavalla ja heti perään vuoden palkkatuella töissä, Kesällä varmaan taas palkkatuella töihin. Pitää vain aina olla 2 vuotta välissä työttömänä.
Tuossa on rikottu lakia. Pelkkä pitkittynyt työttömys ei ole peruste kuntouttavalle työtoiminnalle: https://www.oikeusasiamies.fi/-/apulaisoikeusasiamies-polonen-arvostele…
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei tajua, ettei se työttömyyskorvaus ja siihen mahdollisesti maksettava asumistuki. Että se ei ole mikään kansalaispalkka, joka vaan maksettais kaikille. Ei me työssäkäyvätkään saada mitään ilmaiseksi, vaan joka ainoa penni on ansaittava.
Vai ei muka tajua? Kyllä jokainen vähänkin pidempään työttömänä ollut tietää, että jos TE-toimistosta tulee ukaasi, että heitä voltti. Jos et heitä, menetät työttömyyskorvauksen. Ei auta selittää, että yritinhän minä, mutta ei onnistunut. Vaikka olisi todistusaineistoa, että on yrittänyt, sekään ei auta, jos sattuu kuspää virkailija kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien työpanoksen tuottavuus on niin heikko, ettei heitä kukaan tes-palkalla ota töihin. Työkokeilu on ainoa vaihtoehto jos haluaa kotisohvalta pois ja edes vähän lisärahaa.
Näihän se on. Olin apukäsinä sähköasentajille eräässä työpaikassa työkokeilijana tai vastaavalla nimikkeellä. Pestin päätteeksi sähkärit kiittivät kädestä pitäen, että tein ne rutiinihommat, missä ei varsinaisesti sähkäasentajaa tarvittu, ja heille jäi kädet vapaaksi hoitaa vaativampia töitä. Esimiehelle asti viesti ei kuitenkaan mennyt ja avoin työpaikka jäi saamatta.
Nytkin olen 9 € duunissa, katsotaan aukeaako nytkään mitään jatkoa.
Ps: Ilmainen työntekijä kyllä kelpaa työnantajille se on nähty monessa firmassa. Niska limassa raatamisen jälkeen saa kuulla usein, että just nyt ei ole varaa palkata ketään. 🤣
Onko siis ihme, jos työkokeilijat ja harjoittelijat eivät suotta paina duunia yhtä kovasti tai kovempaa kuin vakkarit?
Joo, tuotahan tuo työkokeilu on. Kovin kipeästi tarvitaan tekijää ja töitä riittää, mutta oikeasti ei työntekijää kunnon palkalla tehtävään palkata.
Tuttavani kysyi kerran minulta, että olisinko kiinnostunut työkokeilupaikasta, jossa hän oli ollut juuri puoli vuotta. Tarvitsisivat kuulemma kipeästi siihen uuden. Nuorimmaiseni oli juuri täyttänyt 3v ja olin ilmoittautunut työkkäriin. Sanoin, että jos niin kovasti kaipaavat siihen työvoimaa, palkatkoon oikeasti. Itse työllistyin melkein saman tien toiseen paikkaan (vaikka olin ollut liki 18v kotiäitinä) ja samassa työssä olen edelleen, liki 10v myöhemmin.
Bisnes on bisnes. Kummasti muita medioita ei kiinnosta työttömien riisto.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/kuntouttava-tyotoiminta-joutui-pol…
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/tyoton-velvoitettiin-ilman-peruste…
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/yli-500000-suomalaista-tekee-ilmai…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on monenlaisia, tässä lista minkälaisia:
- juoppoja ja narkkareita
- elämänhallinta perseestä
- laiskoja tai muutoin täysin haluttomia
- selitysten mestareita
- sairaita ja kyvyttömiä
- vaikeasti työllistyviä
- vaikeasti koulutettavia
- elämänsä totaalisesti kadottaneita
- vammaisia
- työkyky huono tai olematon
Nämä kaikki pitäisi lokeroida omiin lokeroihinsa eikä käsitellä kaikkia saman kaavan mukaan. Lusmuille kenkää lopullisesti ja 0 euron kerhoon ja sairaille sairaseläke/työkyvyttömyyseläke vetämään, juopot ja narkkarit hoitoon tai 0 kerhoon, sairaat kuntoutukseen, oikeaan kuntoutukseen. Paljon on töitä, vähän helvetisti sittenkin!
Ja unohtuivat ne jotka aktiivisesti etsivät töitä? Eli siis se suurin osa työttömistä. Päätit vähän luokitella ihmisiä negatiivisesti? No minä teen saman sinusta. Töissä olevat ovat luusereita, lusmuja, mulkkuja, fasisteja, ylipalkattuja, alisuorittajia. Miltä tuntui tämä minun jaotteluni? En tosin ole vakavissani kuten sinä mutta ihan hyvä antaa sinullekin palautetta.
Ei tuntunut yhtään miltään. Kerro sinä fasisti, miksi työnantajat eivät etsi työvoimaa lainkaan TE-toimiston listoilta, jos kerran aktiivisesti töitä etsivät ja työnantajalla on työvoimapula, miksi työnantajat skippaavat ne hakijat kokonaan, ehkä kaiku ei ole kovin hyvä, sen on työnantajat minulle suoraan "rivien välistä" kertoneet, joten fasisti, mulkku, ylipalkattu alisuorittaja ei tarvitse TE-toimiston palveluja lainkaan, he ovat töissä!
Tässä on sellainen kohtaanto-ongelma, että samat työnantajat, jotka valittavat työvoimapulaa, eivät reagoi millään tavalla työttömien lähettämiin hakemuksiin. Ilmeisesti eivät edes lue niitä.
Katsokaas, kun suomalaisessa mediassa on 1980-luvulta alkaen kerrottu ihmisille, että työttömyys on ammatti. Ei se ole. Työttömyys on elämäntilanne. Useimmilla työttömillä se työttömyys on väliaikainen elämäntilanne. Esim. itse olen välillä työtön, toisinaan taas töissä. Tällä hetkellä olen opiskelija, koska aikaisemmalla koulutuksellani en saa vakituista työtä.
Kyllä kuntouttavaan pakottivat minutkin. Olen 50 vuotias ja istun pari krt viikossa nuorten kanssa tekemättä mitään kun tekemistä ei ole. Miten nämä kuntouttavat ketään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuntouttavaan pakottivat minutkin. Olen 50 vuotias ja istun pari krt viikossa nuorten kanssa tekemättä mitään kun tekemistä ei ole. Miten nämä kuntouttavat ketään?
Sinut huijattiin sinne. Ei pakotettu.
Mä oon työkokeilussa, saan ainaki työttömyysrahan ja sen 9 euroo, eikä tarvi hakee niitä työpaikkoja, tai pelätä että tulee karenssia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien työpanoksen tuottavuus on niin heikko, ettei heitä kukaan tes-palkalla ota töihin. Työkokeilu on ainoa vaihtoehto jos haluaa kotisohvalta pois ja edes vähän lisärahaa.
Näihän se on. Olin apukäsinä sähköasentajille eräässä työpaikassa työkokeilijana tai vastaavalla nimikkeellä. Pestin päätteeksi sähkärit kiittivät kädestä pitäen, että tein ne rutiinihommat, missä ei varsinaisesti sähkäasentajaa tarvittu, ja heille jäi kädet vapaaksi hoitaa vaativampia töitä. Esimiehelle asti viesti ei kuitenkaan mennyt ja avoin työpaikka jäi saamatta.
Nytkin olen 9 € duunissa, katsotaan aukeaako nytkään mitään jatkoa.
Ps: Ilmainen työntekijä kyllä kelpaa työnantajille se on nähty monessa firmassa. Niska limassa raatamisen jälkeen saa kuulla usein, että just nyt ei ole varaa palkata ketään. 🤣
Onko siis ihme, jos työkokeilijat ja harjoittelijat eivät suotta paina duunia yhtä kovasti tai kovempaa kuin vakkarit?
Noin se on. Meidän pomo se kierrättää noita 9e tyyppejä. Se, että minä tienaan yli keskitulon duunista, missä ei tarvi oikeastaan edes käyttää aivoja ja sit siihen tulee 9e päiväpalkalla oleva tekemään lähes samoja asioita, niin ei se hirveesti motivoi sitä toista, kun se tietää et me ei tienata saman verran.
9e tyyppi tekee 9e tyylillä hommat. Ei niitä kiinnosta pätkääkään tekeekö virheitä tai puuttuuko jostain jotain tärkeää, kun ne ei ole selvittelemässä niitä asioita enää silloin, kun asioita huomataan.
Pomo ei oikein ymmärrä sitä asiaa. Se, että aikaa kuuluu toisten duunien selvittelyyn, niin vie sitä oikeaa työaikaa aina pois ja hommat venyy. Jälkiä tässä korjaillaan. Kyllä mä ainakin ymmärrän 9e työkokeilijaa. En minäkään tekis duunia, kun vasurilla ja sinnepäin. Miks tekisin. Työstä pitää maksaa oikea palkka oli se työ mitä vain.
Olen "työkokeilussa" ja sen jälkeen saan todennäköisesti jatkaa palkkatyössä. Olen raivoissani siitä että ilmainen työjakso (3 kk) on palkkatyön ehto. Muuta tapaa päästä tähän paikkaan töihin ei ollut. Mitään "kokeilun" tarvetta ei minun kohdallani ole, olen näitä samoja töitä tehnyt monta vuotta ennen kuin jouduin sairauslomalle ja sen vuoksi olemaan poissa työelämästä muutaman vuoden. Olen työhön kykenevä ja motivoitunut. Työnantaja vain käyttää hyväksi viranomaisten rakentamaa porsaanreikää.
Kenenkään ei pitäisi joutua tekemään työtä ilmaiseksi. Ei edes niiden joilla ei ole työelämäkokemusta, eikä vajaakuntoisten. Kaikesta työstä on maksettava palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin , ja silti heidän pitää hakea 4 työpaikkaaa kuukaudessa .
Se nyt on vaan yksi rangaistus työttömyydestä, jonka tarkoitus on saada työttömät hakeutumaan pois työkkärin kirjoilta.
Ja työnantajat käyttävät tätä hyväkseen kun työkokeilu on loppumassa niin sanotaan ettei voi palkata vakituiseksi kun on sen verran vähän töitä mutta kun työkokeilija on lähtenyt niin otetaan jälleen uusi tilalle ja kummasti hänelle löytyy taas tekemistä
Tulee karenssi, jos ei suostu.