Työttömien haukkuminen Suomessa
Työttömiä on haukuttu Suomessa 90- luvulta lähtien ( ja varmaan sitä ennenkin ) varsinkin hyväosaisten ja porvarien toimesta. Perusduunaritkin ovat omaksuneet tämän haukkumisen ainakin paikallisbaareissaan asioidessaan viinan tuoman itseluottamuksen pönkittämänä. Tutkijat lanseerasivat sanan - syrjäytynyt, joka ennestään loi kuilua suomalaisten ihmisten välille.
Aina kun vaalit lähestyvät ja ovat kuumimmillaan oikeistopoliitikoilla ei ole muita teemoja kuin työttömien syyllistäminen ja ruoskiminen. Ja sitten vielä teema- kuka on syypää työttömyyslukemiin.
Ei ole muistettu puhua esim. maatalous- ja yritystuista, järjettömistä valtion yhtiöiden johtajien palkoista, siitä, että Helsingin sotealan palkanmaksu takkuaa- ja pahasti, veroparatiiseista ja herrojen kutmailuista, herrojen tulonsiirroistaa ; niistä on oltu tyystin hiljaa.
Yhteiskunnan superego kumartaa rahaa. MOnet urheilusankarimme eivät esim. maksa pennin latia veroja Suomeen, silti he ovat jotainelämää suurempaa.
Paljon hyviä tukitoimia on tehty työttömen hyväksi, esim. uudelleen kouluttautumisen mahdollisuus oppisopimuksella ja työttömyyskorvauksilla. Näistä ollaan suhteellisen hiljaa. Ei nosteta onnistumisia, porkkanoita esiin.
Olen sitä mieltä, että työttömiä ei nosteta suosta pelottelemalla ja kaventamalla heidän elämänsä perusedellytyksiä vaan luomalla mahdollisuuksia . Se antaa toivonkipinää elämästä uupuneille työttömille ja koko heidän lähipiirilleen.
Peruskouluun en rahaa kauheasti syytäisi, vaan ennemminkin puuttuisin koulumaailman rakenteisiin ja sisältöön.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin palsta tuntuu olevan täynnä työttömien haukkujia, eivätkä he taida ymmärtää kuinka paljon vahinkoa saavat aikaan. He saavat ihmisen tuntemaan itsensä arvottomaksi ja syvemmälle masennukseen. Jos oikeasti haluaisivat enemmän ihmisiä töihin, he kannustaisivat ja tukisivat lyttäämisen sijaan. Jotkut ihmiset valitettavasti vain tykkäävät kiusaamisesta.
Totuus on, että kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan. Usein masentuneet ovat niitä kaikista herkimpiä ja empaattisimpia ihmisiä, ja kiusaaminen tuhoaa kenen tahansa itsetunnon. The planet does not need more successful people. The planet desperately needs more peacemakers, healers, restorers, storytellers and lovers of all kinds.
Mitähän näiden ihmisten mielestä kehitysvammaisen tai neliraajahalvaantuneen pitäisi tehdä elättääkseen itsensä? Vai pitäisikö heidät laittaa kadulle selviytymään?
Korjaus. Vain yksi säälittävä otus, joka ei edes pysy kärryillä omista valheistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin palsta tuntuu olevan täynnä työttömien haukkujia, eivätkä he taida ymmärtää kuinka paljon vahinkoa saavat aikaan. He saavat ihmisen tuntemaan itsensä arvottomaksi ja syvemmälle masennukseen. Jos oikeasti haluaisivat enemmän ihmisiä töihin, he kannustaisivat ja tukisivat lyttäämisen sijaan. Jotkut ihmiset valitettavasti vain tykkäävät kiusaamisesta.
Totuus on, että kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan. Usein masentuneet ovat niitä kaikista herkimpiä ja empaattisimpia ihmisiä, ja kiusaaminen tuhoaa kenen tahansa itsetunnon. The planet does not need more successful people. The planet desperately needs more peacemakers, healers, restorers, storytellers and lovers of all kinds.
Mitähän näiden ihmisten mielestä kehitysvammaisen tai neliraajahalvaantuneen pitäisi tehdä elättääkseen itsensä? Vai pitäisikö heidät laittaa kadulle selviytymään?
Korjaus. Vain yksi säälittävä otus, joka ei edes pysy kärryillä omista valheistaan.
Orpoko?
Vierailija kirjoitti:
Työttömien haukkuminen ja mustamaalaaminen ei auta työllistymisessä yhtään, pikemminkin päinvastoin.
Vauva-palstalla saa vapaasti haukkua työttömiä. Ketjut ei poistu.
Mistähän johtuu?
Onneksi tajusin itse jossain vaiheessa alkaa säästämään joten työttömyys ei iske niin kovaa.
Loppujen lopuksi kun ottaa oikean asenteen niin työttömyys on ihan Ok.
Mutta ilman säästöjä elämä olisi varmasti paljon synkempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta asiaa näyttelit. Eniten naurattaa nämä Tavis-Duunarit jotka gusevat jo toistensa kengille, mikään ei ole porvareiden, riistokapitalistien mieleen kuin keskenään tappelevat köyhät ja duunariväestö. Lisäksi oksettaa se, kun jokin duunariliitto saa solmittua toista duunariliittoa paremmat sopimukset niin kateus iskee kaikkiin duunareihin. Säälittävää, sitten on vielä työttömät erikseen, ainahan kaikki kustannukset laitetaan heidän piikkiin. Vuorineuvosten ja Fortumin päälliköiden taskut on pohjaton kaivo, siellä ei miljoona paljoa paina.
Yksi omituinen piirre duunareiden harrastamassa työtön-vihassa on vaatimus työttömyyskorvausten vastikkeellisuudesta. Okei, työttömät työllistetään 9 eurolla päivässä viemään sen duunarin työt. En ymmärrä.
Käsittämätöntä, että tuo 9 euron päiväkorvaus on edes hyväksytty. Se on siis nykyään palkan jatke, eli saat tuon + työttömyyskorvauksen, tuo on tuki eikä suinkaan palkka tehdystä työstä.
Niin se yhdeksän euroa hyväksyttiin 2002. Se olisi nyt inflaatiokorjattuna noin 15 euroa.
Asenne työttömiin on yksi iso tekijä mikä syrjäyttää työttömän. Työtön ei uskalla keskustella elävässä elämässä kenenkään kanssa, se veetuilu kun alkaa lähes aina.
Sitten ihmetellään erakkoja.
Itse sanon pokkana että olen osa-aikatyössä vaikka olen työtön. Naapureita ei ole kyttäämässä ja sukulaiset kaukana.
Teen siis vapaaehtoistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien haukkuminen ja mustamaalaaminen ei auta työllistymisessä yhtään, pikemminkin päinvastoin.
Vauva-palstalla saa vapaasti haukkua työttömiä. Ketjut ei poistu.
Mistähän johtuu?
Onneksi tajusin itse jossain vaiheessa alkaa säästämään joten työttömyys ei iske niin kovaa.
Loppujen lopuksi kun ottaa oikean asenteen niin työttömyys on ihan Ok.
Mutta ilman säästöjä elämä olisi varmasti paljon synkempää.
Olen itsekin huomannut, että työttömien haukkumiseen keskittyvät ketjut ei katoa millään. Mahtaakohan syykin olla sama, kuin yhteiskunnassa muutenkin - elikkä juurikin tuo eräiden tahojen viha työttömiä kohtaan (vaikka käytännössä omalla toiminnallaan ylläpitävät työttömyyttä, mutta sehän on heidän mielestään ihan hyväksyttävää). Tossa säästämisessä on se juttu, että pitää ensin olla jotain, josta säästää. Tuet on sen verran rajalliset, ettei niistä ole oikein säästettävää. Ja jos onnistut säästämään - ja satut olemaan esimerkiksi toimeentulotuen varassa - säästetty summa katsotaan tuloksi. Se siitä "säästöstä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpoko?
Kuinka pihalla oikein olet?
Työttömiä pitää kurittaa kunnolla, jotta esimerkiksi työkyvyttömistä voidaan pitää hyvää huolta.
tyhmä työtä tekee... ei mulla muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta asiaa näyttelit. Eniten naurattaa nämä Tavis-Duunarit jotka gusevat jo toistensa kengille, mikään ei ole porvareiden, riistokapitalistien mieleen kuin keskenään tappelevat köyhät ja duunariväestö. Lisäksi oksettaa se, kun jokin duunariliitto saa solmittua toista duunariliittoa paremmat sopimukset niin kateus iskee kaikkiin duunareihin. Säälittävää, sitten on vielä työttömät erikseen, ainahan kaikki kustannukset laitetaan heidän piikkiin. Vuorineuvosten ja Fortumin päälliköiden taskut on pohjaton kaivo, siellä ei miljoona paljoa paina.
Yksi omituinen piirre duunareiden harrastamassa työtön-vihassa on vaatimus työttömyyskorvausten vastikkeellisuudesta. Okei, työttömät työllistetään 9 eurolla päivässä viemään sen duunarin työt. En ymmärrä.
Käsittämätöntä, että tuo 9 euron päiväkorvaus on edes hyväksytty. Se on siis nykyään palkan jatke, eli saat tuon + työttömyyskorvauksen, tuo on tuki eikä suinkaan palkka tehdystä työstä.
Niin se yhdeksän euroa hyväksyttiin 2002. Se olisi nyt inflaatiokorjattuna noin 15 euroa.
Asenne työttömiin on yksi iso tekijä mikä syrjäyttää työttömän. Työtön ei uskalla keskustella elävässä elämässä kenenkään kanssa, se veetuilu kun alkaa lähes aina.
Sitten ihmetellään erakkoja.
Itse sanon pokkana että olen osa-aikatyössä vaikka olen työtön. Naapureita ei ole kyttäämässä ja sukulaiset kaukana.
Teen siis vapaaehtoistyötä.
Haha joo tuntuu aika henkilökohtaiselta, kun jotkut ihmiset alkavat heti kyselemään "mitä teet työksesi" :D
Vierailija kirjoitti:
tyhmä työtä tekee... ei mulla muuta
Typerä sanonta, itse olen ainakin kiitollinen jokaiselle veronmaksajalle.
Minä en oo moksiskaan oikeiston haukkumisesta. Ei ne välttämättä tiedä faktoja työttömyyden taustalla. Pitää vaan olla kiitollinen, että saa edes terveenä olla vaikka on köyhä. Monille haukkujille tekisi hyvää itse maistaa työttömyyttä niin tietää mitä se on.
Tää pitäis olla osa opetussuunnitelmaq
Mulle auko päätä äijät pubissa, kyllä töitä on, kun suostuu meneen kattohommiin muutamalla satasella viikossa mistä ei saa kertoa kenellekkään, itse eivät tee samaa.
Semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle auko päätä äijät pubissa, kyllä töitä on, kun suostuu meneen kattohommiin muutamalla satasella viikossa mistä ei saa kertoa kenellekkään, itse eivät tee samaa.
Semmosta.
Haha, joo, se on hämnentävää kuinka moni rakennus valmistuu tällä hetkellä ihan ajallaan kokonaan ilman työntekijöitä.
Itseään niskasta kiinni ottaminen vaikuttais olevan nätti tapa kehottaa ihmisiä alkaa tekeen rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Semmosta.
Tätä vähän olen epäillytkin....nimittäin, että nämä työttömien potkijat ei itse viittisi tehdä niitä hommia mitä ehdottelee tai toimenpiteitä, kuten muuttamisia, uudelleen koulutusta, pätkähommia jne.
Niinpä hyvin herkästi ohitankin nämä kritiikin esittäjät koska eivät ole hyviä neuvojia. Jos jotain hyvää sanomaa olisi, niin eri tavalla suhtauduttaisiin. Nyt menee moni oikeiston agendasta ö-mappiin.
Pitkäaikaistyöttömänä sosiaaliset kontaktit ovat lähinnä sitä, että ihmiset etsivät sinusta vain vahvistusta omille negatiivisille ennakkoluuloilleen. Näin etenkin työvoimatoimiston porukan kanssa.
Suhtaudutaan kuin vajaaälyiseen. "Jos olet ollut noin kauan työtön, niin sussa täytyy olla paljon vikaa".
Sitten ne etsii ja etsii sinusta virheitä ja vikoja. En enää jaksa niitä keskusteluja, en yhtäkään niiden kanssa.
Jos vielä ottavat yhteyttä, niin kerron että puhumiset on puhuttu.
Olet itse loukannut ties kuinka montaa ihmistä. Kunnianloukkaussyytteen arvoisesti.