Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien haukkuminen Suomessa

Lauantain politikoinnit 2023
22.04.2023 |

Työttömiä on haukuttu Suomessa 90- luvulta lähtien ( ja varmaan sitä ennenkin ) varsinkin hyväosaisten ja porvarien toimesta. Perusduunaritkin ovat omaksuneet tämän haukkumisen ainakin paikallisbaareissaan asioidessaan viinan tuoman itseluottamuksen pönkittämänä. Tutkijat lanseerasivat sanan - syrjäytynyt, joka ennestään loi kuilua suomalaisten ihmisten välille.
Aina kun vaalit lähestyvät ja ovat kuumimmillaan oikeistopoliitikoilla ei ole muita teemoja kuin työttömien syyllistäminen ja ruoskiminen. Ja sitten vielä teema- kuka on syypää työttömyyslukemiin.
Ei ole muistettu puhua esim. maatalous- ja yritystuista, järjettömistä valtion yhtiöiden johtajien palkoista, siitä, että Helsingin sotealan palkanmaksu takkuaa- ja pahasti, veroparatiiseista ja herrojen kutmailuista, herrojen tulonsiirroistaa ; niistä on oltu tyystin hiljaa.
Yhteiskunnan superego kumartaa rahaa. MOnet urheilusankarimme eivät esim. maksa pennin latia veroja Suomeen, silti he ovat jotainelämää suurempaa.
Paljon hyviä tukitoimia on tehty työttömen hyväksi, esim. uudelleen kouluttautumisen mahdollisuus oppisopimuksella ja työttömyyskorvauksilla. Näistä ollaan suhteellisen hiljaa. Ei nosteta onnistumisia, porkkanoita esiin.
Olen sitä mieltä, että työttömiä ei nosteta suosta pelottelemalla ja kaventamalla heidän elämänsä perusedellytyksiä vaan luomalla mahdollisuuksia . Se antaa toivonkipinää elämästä uupuneille työttömille ja koko heidän lähipiirilleen.
Peruskouluun en rahaa kauheasti syytäisi, vaan ennemminkin puuttuisin koulumaailman rakenteisiin ja sisältöön.

Kommentit (251)

Vierailija
221/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käskee minun aina keksiä ihmisille jotain muuta kuin että olen työtön, vaikka esim. että työskentelen etänä tietokoneella.

T. Korkeakoulutettu työtön luuseri

Vierailija
222/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Onkohan yhdelläkään kansanedustajalla henkilökohtaista kokemusta työttömyydestä? Puhuvat ja toimivat vain mielikuviensa ja ennakkoluulojensa varassa.

Ainakin Halla-aho on ollut työttömänä. Sai kenkää yliopistolta. Ehkä työministeriksi?

Halla-aho ja Purra ovat akateemisia työttömiä, jotka keksivät itselleen vihreän oksan persuista. Empatiakyvyttöminä he kuitenkin haluavat potkia työttömiä, kuten muitakin heikossa asemassa olevia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini käskee minun aina keksiä ihmisille jotain muuta kuin että olen työtön, vaikka esim. että työskentelen etänä tietokoneella.

Mitä teet työksesi?

No teen töitä etänä tietokoneella.

Mitä töitä?

---

Vierailija
224/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien haukkuminen ja mustamaalaaminen ei auta työllistymisessä yhtään, pikemminkin päinvastoin.

Vauva-palstalla saa vapaasti haukkua työttömiä. Ketjut ei poistu.

Mistähän johtuu?

Onneksi tajusin itse jossain vaiheessa alkaa säästämään joten työttömyys ei iske niin kovaa.

Loppujen lopuksi kun ottaa oikean asenteen niin työttömyys on ihan Ok.

Mutta ilman säästöjä elämä olisi varmasti paljon synkempää.

Itsekin ihmettellyt samaa. Jossain työttömien haukkumis -ketjuissa on vielä kommentteja että "tämä ketju on ilmoitettu ylläpidolle", ja kun tulen seuraavana tai sitä seuraavana päivänä takaisin, niin ketju voi hyvin edelleen.

Sen sijaan esim persuja arvostelevat ketjut häviävät aina ennen pitkää.

Miten voi mennä näin päin, että valtaapitäviä ei saa arvostella kriittisesti, mutta sen sijaan huonoimmassa asemassa olevia saa? Toki jotkut ketjut pysyy kun asiat paisuu jo niin isoiksi ettei kaikkea keskustelua voida vaientaa. Esim Purran ja Rydmanin todellisia ajatuksia poliittisen salonkipuheen takana puivat ketjut saivat säilyä poistamattomina.

Vierailija
225/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Onkohan yhdelläkään kansanedustajalla henkilökohtaista kokemusta työttömyydestä? Puhuvat ja toimivat vain mielikuviensa ja ennakkoluulojensa varassa.

Ainakin Halla-aho on ollut työttömänä. Sai kenkää yliopistolta. Ehkä työministeriksi?

Halla-aho ja Purra ovat akateemisia työttömiä, jotka keksivät itselleen vihreän oksan persuista. Empatiakyvyttöminä he kuitenkin haluavat potkia työttömiä, kuten muitakin heikossa asemassa olevia.

Tukien leikkaukset on potkimista, aktivointi ei. Auttaa ihmistä pysymään kaidalla tiellä, kun on vastuuta ja hommia. Monelle vaan hyväksi. Auttaa myös työnsaannissa, kun on aktiivinen ja jonkinlaisessa toimessa mukana. 

Vierailija
226/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet työksesi?

No teen töitä etänä tietokoneella.

Mitä töitä?

---

Sisällöntuotantoa ja moderointia keskustelupalstalla :D

Vierailija
227/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan Suomessa otetaan joku ryhmä syntipukiksi, työttömät on kesto sellainen.

Niin kuin kaikissa yhden ryhmän haukkumisessa, ongelma on just tuo että niputetaan kaikki samaksi massaksi.

Niille, joilla tavoitteena on se työllistyminen, niin kyllä se vaan kannattaa niitä hanttihommia tehdä. Ja kannattaa opetella se oikea kieli. Jos oot vaikka jossain vuokratyöfirmassa kirjoilla, niin cv:een että useita lyhyitä työkeikkoja mikä se ala sitten onkaan eikä sinne kannata ladata kaikkea työ-tai koulutuskokemusta, vaan korostaa niitä, mitkä sopii siihen työpaikkaan, ja just miettiä siltä kannalta, että miten olisi yrityksen näkökulmasta hyvä rekry.

Noihin asenteisiin ja niille jotka on jumissa, niin itseä helpotti, kun arvomaailmani ei pyöri rahan ympärillä. Maailma ja systeemi on niin helvetin epäreilu, että raivo nousee kun sitä miettii. Parempi vaan että on niin vähän osa sitä systeemiä kuin on pakko. Köyhyys vtuttaa, mutta en anna jonkun niin triviaalin asian kuin raha pilata ainutkertaisen elämäni päiviä.

Vierailija
228/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistolainen tietää olevansa ilkeämielinen kiusaaja,ja saadakseen kiusaamisensa vaikuttamaan oikeutetulta toiminnalta yrittää valehtelemalla mustamaalata kiusatusta syyllisen, oikean pahiksen perikuvan - aivan kuten koulukiusaaja- aikoinaankin teki!

Koska jos työtön  vaikuttaisi ihan perus-ok ihmiseltä, voisivat jopa tyhmimmätkin herätä ihmettelemään että miksi tuo toinen on koko ajan niin ilkeä tuota työtöntä kohtaan.

Mutta pahikseksi valehdeltuahan on ok kiusata, eikö vain?

Tässä syy miksi työttömiä haukutaan niin paljon, vaikka kaiken maailman ryöstömurhaajia ja pahempiakin piisaisi haukuttavaksi.

Vierailija
229/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön 60v nainen. Jäin työttömäksi yt- neuvotteluiden johdosta, 20 vuoden työurani samassa firmassa tehneenä. Olen tehnyt töitä 15 vuotiaasta saakka. Nyt työttömänä, olen saanut kuulla olevani laiska, lusmu, loinen. Oma veljeni ( hyvätuloinen), häpeää minua ja kehoittaa ottamaan niskasta kiinni, sekä menemään töihin. Niitä töitä kuulemma on.

Juuri tämä. Kummasti nollautuu koko (työ)elämähistoria, kun joutuukin työttömäksi. Silmänräpäyksessä tunnollisesta ja hyväksi työntekijäksi tunnetusta ihmisestä tulee laiska ja loinen. Olen ollut jo vuosikaudet lopen kyllästynyt tähän maailmaan ja siihen suuntaan mihin täällä ollaan menossa. Ylimielistä, itsekästä, pinnallista, tylyä pätemistä.

Vierailija
230/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tänään pankki on tankki ja työttömyyden miinaan meistä jokainen astua voi" Miljoonasade

Pelko. Pitää yrittää ajatella että työttömässä on joku henkilökohtainen vika jota itsellä ei ole, niin silloin on itse turvassa työttömyydeltä. False sense of control.

Vierailija
231/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmis sietämään työttömiä, mutta veroeurojani en halua niille antaa. Kukaan ei ole ilman omaa syytään pitkään työtön maassa, jossa on työvoimapula.

Vierailija
232/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien äänitorvina toimii usein nämä "minulla on oikeus" tyypit joten ärsyttäähän se ja koko ryhmä leimautuu siinä sivussa herkästi. Kyllähän siinä penniä venyttävällä työssäkävijällä menee hermot kun näitä tämänkin palstan valitusvirsiä lukee. Kela sitä ja kela tätä. Jos ei leipäjonot ja halvin mahdollinen majoitus kelpaa niin tervemenoa töihin.

Vierailija
233/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä haukutaan siksi että niin voi tehdä, sillä se on ainoa olemassa oleva ihmisryhmä, joita saa haukkua ilman pelkoa seuraamuksista.  Jokainen voi kokeilla tätä teoriaa laittamalla solvaukseensa, työttömän tilalle jonkin muun ihmisryhmän.

Vierailija
234/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät ovat kovin epäyhtenäinen ryhmä. On esimerkiksi pitkän työuran tehneitä ihmisiä, joita terveys rajoittaa. Heidän hoivaamisensa on ymmärrettävää. Mutta toisaalta on myös nuoria vasemmistolaisia, joille työttömyys on lähinnä ideologinen valinta. Heitä ei työssä käyvien enemmistö ole taatusti innokas elättämään.

Vierailija
235/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mielikuvien työtön olisi ihan ok ihminen, niin silloinhan haukkujat olisivat asiattomasti käyttäytyviä kiusaajapaskoja!

Ja koska eivät halua paljastua sellaisiksi, on pakko vääristellä haukkumisen kohde vähintään piruksi.

Yksinkertaista!

Vierailija
236/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valmis sietämään työttömiä, mutta veroeurojani en halua niille antaa. Kukaan ei ole ilman omaa syytään pitkään työtön maassa, jossa on työvoimapula.

Hyvin on uponnut joihinkin tarina työvoimapulasta! Suomessa vallitsee suurtyöttömyys, n. 500 000 henkilöä on vailla oikeaa työtä, joko kokonaan työttöminä, tai jossain tukitöissä yms.

Vierailija
237/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuseripaskatyöttömät loisii vaan työasäkäyvien rahoilla. MENKÄÄ TÖIHIN V I T U N VASSARIT!

No anna töitä!

Vierailija
238/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuseripaskatyöttömät loisii vaan työasäkäyvien rahoilla. MENKÄÄ TÖIHIN V I T U N VASSARIT!

No anna töitä!

EN PALKKAA MITÄÄN V I T U N VASSAREITA!

Vierailija
239/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi agressiivisia ja pilkkavia kommentteja oikealta - tukee teoriaani että kiusaajapersoonat ovat oikealle kallellaan!

Vierailija
240/251 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No anna töitä!

EN PALKKAA MITÄÄN V I T U N VASSAREITA!

No ei sitten!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän