Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä AP.
Kirjoitit aloitusviestissäsi 22.4.2023 näin (muokkaus allekirjoittaneen):
"Jos minun TT-tukeani leikataan, millä minä sitten kuljen maksullisella kulkuvälineellä hienolle kuntosalilleni? Kasvataessani tavoitteellisesti lihaksiani ruokavaliota, jonka noudattamiseen tarvitsen huomattavan rahamäärän".
Olen asiastasi täysin eri mieltä. Suomen valtion ollessa nyt suurissa veloissa, tarvitaan huomattavia menoleikkauksia valtion talouden tasapainottamiseen. Em. ei onnistu ilman jokaisen vailmiutta sopeuttaa menonsa saamiinsa tuloihin.
Suomessa joudutaan nyt säästötalkoisiin, jotka koskettavat jokaista vauvasta vanhukseen.
Terveydenhuoltomme on kriisissä, rahat eivät riitä ylläpitämään edes hoitotakuuaikoja. Sydänsairaita lapsia lähetetään mm. Tanskaan uuden lastensairaalamme henkilöstövajeen takia.
Yksityislääkäreiden käynneistä minimoitiin Kela-korvaukset, perusterveydenhuolto ei toimi hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa 1.1.2023.
Keskituloinen työssäkäyvä on ahdingossa kohonneiden elinkustannusten syövereissä. Perheissä joudutaan pohtimaan, lopetetaanko lasten maksulliset harrastukset vain tingitäänkö talouskustannuksista.
Leikkauslistalle mietintään ovat joutuneet kulttuuri, koulutus, jopa lapsilisät ja tulevat eläkkeet.
Vanhustenhuoltoon ei riitä tarvittavaa rahaa. Mielenterveyspalveluista tingitään.
Tässä vain muutama esimerkki.
Hyvä AP.
Olet huolissasi, kustannetaanko sinulle jatkossakin yhteiskunnan tuilla kehonrakennus-harrastuksesi.
Minä työssäkäyvänä, pienipalkkaisena perheenäitinä olen huolissani, miten saan perheemme talouden pysymään tasapainossa nousesseiden elinkustannusten ja työstä saadun palkan vaa´assa.
Olen huolissani ikääntyneistä vanhemmistani, jotka ilman kipeästi tarvitsemaansa hoivaa sinnittelevät todella pienillä eläkkeillään.
Olen huolissani siitä, ettei jokainen suomalainen ymmärrä kantaa vastuutaan heikoimmassa asemassa elävien perustoimeentulosta.
Olen tavallinen suomalainen työläinen, en poliitikko enkä pakollisten ja ikävien menoleikkaus-listojen laatija.
Säästötalkoisiin on jokaisen! kansalaisen osallistuttava tavalla tai toisella.
Toivottavasti kirjoitukseni avartaa sinun, AP, ajattelumalliasi "minä-minä"-lähtöisyydestä "me"-käsitteeseen.
Ystävällisin terveisin,
perheenäiti, joka ymmärtää veloista selviämisen periaatteen: yli varojen elämisen on loputtava.
Höpsistä! Säästötalkoista tulevat kärsimään vain pieni-ja keskituloiset. Hyvin toimeentulevilta ei leikata varmasti latiakaan! Oikeistohallitus kun nyt todennäköisesti tulee, niin se tulee tekemään leikkauksia, jotka ovat puhtaasti ideologisia luonteeltaan. Rahaa voi säästyä lyhyellä tähtäimellä kyllä, mutta pidemmällä tähtäimellä leikkaukset tulevat todella kalliiksi. Mutta järkevästä rahankäytöstähän tässä ei olekaan kyse. Ei ole koskaan ollut Kokoomuksella.
Ap:n kaloritalous on kuin Suomen valtiontalous. Kulutusta kasvatetaan ja luotetaan, että joku muu maksaa. Kulutuksen vähentämisestä ei puhettakaan.
Onhan se parempi,että AP käy kuntosalilla eikä ala boxia vastaantulijoita. Työttömyys ei ole helppoa. Bussilippu on välttämätön, jos asuu esim Espoon periferiassa. Ihmettelen että sitä tituleerataan luxukseksi tällä palstalla. Muinoin eräs päiväkodintyöntekijä nimitteli kuukausilippua prolepassiksi. Ajat ovat muuttuneet. Jos perifeeriasta matkustelee johonkin Espoon keskuksista palvelujen ääreen niin kertamaksu edestakaisin kurittaa kukkaroasi jo yli 6 euroa. Kuukausilippu mahdollistaa myöskin käyttää supermarkettaja, joissa on hyviä tarjouksia, jos käyttää vähän aikaa hintojen tutkisteluun - käyttää esim viikonlopputarjouksia. Tai maanantain alennusprosentteja. Iltaprosentteja en ole itse tutkinut.
Puhelinlaskujenne halpa hinta minua puolestaan ihmetyttää, tarvitaanko niihin kallis älypuhelin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta mussuttajille:
Laskin paljonko minulla menee ruokaan päivässä rahaa. 4,90e jos syön aina samaa ruokaa. Kuukaudessa n.150e mutta olenkin sairas nainen enkä liiku pois kotoani. Kaloreita tuolla summalla saan kasaan päivässä 1100 eli aivan liian vähäisesti.
Liikkuvalla nuorella miehellä menee varmasti vähintään kaksinverroin ruokaa polttoaineena joten ainakin 300e menee ihan heittämällä kuukaudessa tavallisen aktiivisen aikuisen ruokiin nykyään.
Tein kuulkaa ihan excelin tämän hetken kilohinnoilla.
Pistäkää paremmaksi jos meinaatte vielä jaksaa tuota pätemistä siitä miten halvemmallakin voisi syödä. Tahdon nähdä mustaa valkoisella, muuten ei mene teidän kitinä läpi.Mitä tuo 4,90€ pitää sisällään?
Itsekin heitin juuri exceliin tämän päivän ruokailut. Tämä ei siis nyt ole esimerkki edullisesta syömisestä, kunhan mielenkiinnosta halusin laskea.
Aamupala 1,76€
- itse tehty leipä 5cnt
- levite+juusto 20cnt
- kananmuna 20cnt
- itse tehty viili 23cnt
- marjaseos 34cnt
- siemenet 6cnt
- appelsiini 62cnt
- earl grey 5cnt
Päivällinen 1,41€
- annos laputettua broileria 38cnt
- sipuli+tomaattimurska+maissi+mausteet ehkä 15cnt
- kaksi tacokuorta 49 cnt
- salaatti+kurkku+tomaatti+feta+oliivi 59cnt
- tacomaustettu kermaviili 5cnt
Iltapala 1,10€
- kaurapuuro 54cnt
- voi 3cnt
- maito 19cnt
- puolikas banaani 14cnt
- pähkinöitä 11cnt
- kamomillatee 8cnt
Yhteensä 4,27€ eli kolmikymmenkertaisena 127€. Kaloreita en laskenut, mutta eipä ole nälkääkään näkynyt.
No niin! Sinä syöt sitten kolme kertaa päivässä ainoastaan. Ajattelinkin, että epätavallisen edullisesti syövä syö myös epätavallisen vähän/harvoin. Yleensähän ihmiset syövät vähintään neljä ateriaa päivässä (aamiaisen, lounaan, päivällisen ja iltapalan) ja useimmiten vielä 1-2 välipalaa. Suositus on, että syödään 5-6 kertaa päivässä, 3-4 tunnin välein, jotta verensokeri pysyy tasaisena.
Mitä tulee toimeentulotukeen, niin siihen perusosaan on laskettu ruokamenojen osuudeksi 49%. Nykyisestä 555 eurosta se tekee n. 272 euroa. Tuon perusosan voi tietysti käyttää vapaasti ihan miten haluaa, mutta koska noin on laskettu, niin tuo summa on varmaan arvioitu jonkinlaiseksi minimimääräksi ruokaan.
Jokainen saa tosiaan syödä niin vähän ja halvalla ja niin harvoin kuin haluaa, mutta onko aihetta tuputtaa omia epätavallisia tapojaan toisille? Ja vähintäänkin voisi mainita, että miten paljon oikeasti syö, jos ilmoittaa tulevansa toimeen todella pienellä rahalla.
En tuputa, kunhan osallistun keskusteluun kuten sinäkin.
Olen maininnut tämän keskustelun alkuvaiheissa jo syömieni aterioiden määrät, enkä siksi näe tarpeelliseksi toistaa niitä joka viestissäni. Mieheni syö samoja ruokia kuin minä, mutta enemmän ja useammin. Hän treenaa paljon ja tavoitteellisesti, omaan repertuaariin kuuluu lähinnä hyötyliikunta. Ehkä meidän kahden syömiset yhteensä voisivat olla jotakuinkin kahden keskivertosyöjän määriä?
Toimeentulotuen perusosaan on laskettu informaatiomenoiksi 20% eli 111 euroa. En usko kenenkään toimeentulotuella olevan käyttävän paljoa rahaa puhelimiin, nettiin, lehtiin tai ohjelmiin kuukaudessa. Onko sekin olevinaan jonkinlainen inhimillinen minimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näitten ammattinuukailijoiden reseptejä voi ottaa tosissaan. Normaali ihmisellä voi mennä se 300e kuussa ruokaan helpostikin, vaikka katselisi hintojakin. Ap on rahansa ansainnut ja soisin hyvin 50e lisää pelivaraa hänelle. Itsensä kunnossa pitäminen kuntoilemalla vaan hyvä juttu. Joten kuntosalilippu on perusteltu ja varmaan sossukin mielellään tukee tämmöisiä harrastuksia. Pysyy mieli virkeänä ja psyyke kunnossa myös. Bussilippu nyt pitää olla että pääsee liikkumaan ja asioille hoitamaan juttuja sekä mahdollisiin työhaastatteluihin. Älä välitä ap näistä haukkujista täällä. Oot varmaan kunnon mies ja mistään ei tarvi nipistää.
Eihän ne rahat ole hänen vaan meidän eikä hän tee mitään ansaitakseen ne. On vaan.
Kyllä ne on myös hänen, et sinä päätä sitä kenelle niitä maksetaan. Mielummin AP:n kaltaiselle ihmiselle joka pitää itsestään huolta ja on aktiivinen, väliaikaisesti työtön, eikä koko elämäänsä lusmuileville ja päihdeongelmaisille.
Ei ne ole hänen. Ne on meidän.
Eikähän hän edes yritä työllistyä. Mässää ja löhöää ja lihoo.
Ei ne ole sun, vaan Suomen kansalle. Valtio päättää kenelle niitä maksetaan, et sinä.
AP käy salilla 4 krt viikossa. Ei sitä voi sanoa löhöämiseksi vitsilläkään. AP kertoi yrittäneensä työllistyä. Olet väärässä-
Jos kolmekymppinen ei työllisty, niin mars koulunpenkille.
Työttömyys voi olla hetkellistä. Sitä varten sen varalta maksetaan tukia. Plus te "mars koulunpenkille" -toistelijat ette selkeästi tajua myöskään sitä, että samalla tavalla sitä toimeentulotukea maksetaan sille opiskelijalle seuraavat vähintään 3-5v, jos opintotuki on käytetty edellisissä opinnoissa. Olisi niin kiva jos teillä leikkaisi vähän terävämmin.
Ei todellakaan makseta kokonaisia tutkintoja toimarilla. Muutaman kuukauden voi saada säälistä jos valmistuminen lähellä. Se on töihin, säästöt tai aikuiskoulutustuki, mutta jälkimmäinenkin vaatii vakituisen työpaikan.
"Ei makseta kokonaista tutkintoa toimarilla", mitenkäs selität sen, että ihmiset jää sen varaan vuosiksi?
Tunnen itse yhden elämäntapaopiskelijan/-luuserin, joka ei ole koskaan kandiksi asti päässyt. Ensin käytti opintotuet, sen jälkeen ollut 10v toimeentulotuella. K.o. henkilöllä ei ole koskaan ollut työpaikkaa. Että kyllä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se parempi,että AP käy kuntosalilla eikä ala boxia vastaantulijoita. Työttömyys ei ole helppoa. Bussilippu on välttämätön, jos asuu esim Espoon periferiassa. Ihmettelen että sitä tituleerataan luxukseksi tällä palstalla. Muinoin eräs päiväkodintyöntekijä nimitteli kuukausilippua prolepassiksi. Ajat ovat muuttuneet. Jos perifeeriasta matkustelee johonkin Espoon keskuksista palvelujen ääreen niin kertamaksu edestakaisin kurittaa kukkaroasi jo yli 6 euroa. Kuukausilippu mahdollistaa myöskin käyttää supermarkettaja, joissa on hyviä tarjouksia, jos käyttää vähän aikaa hintojen tutkisteluun - käyttää esim viikonlopputarjouksia. Tai maanantain alennusprosentteja. Iltaprosentteja en ole itse tutkinut.
Puhelinlaskujenne halpa hinta minua puolestaan ihmetyttää, tarvitaanko niihin kallis älypuhelin?
Moin liittymä taitaa olla halvin, perusmaksu 18e johon kuuluu rajaton 4G-netti, ja puhe maksaa käytöstä riippuen 0-4euroa, mutta ei koskaan sen enempää (PAITSI maksullisiin numeroihin tietysti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näitten ammattinuukailijoiden reseptejä voi ottaa tosissaan. Normaali ihmisellä voi mennä se 300e kuussa ruokaan helpostikin, vaikka katselisi hintojakin. Ap on rahansa ansainnut ja soisin hyvin 50e lisää pelivaraa hänelle. Itsensä kunnossa pitäminen kuntoilemalla vaan hyvä juttu. Joten kuntosalilippu on perusteltu ja varmaan sossukin mielellään tukee tämmöisiä harrastuksia. Pysyy mieli virkeänä ja psyyke kunnossa myös. Bussilippu nyt pitää olla että pääsee liikkumaan ja asioille hoitamaan juttuja sekä mahdollisiin työhaastatteluihin. Älä välitä ap näistä haukkujista täällä. Oot varmaan kunnon mies ja mistään ei tarvi nipistää.
Eihän ne rahat ole hänen vaan meidän eikä hän tee mitään ansaitakseen ne. On vaan.
Kyllä ne on myös hänen, et sinä päätä sitä kenelle niitä maksetaan. Mielummin AP:n kaltaiselle ihmiselle joka pitää itsestään huolta ja on aktiivinen, väliaikaisesti työtön, eikä koko elämäänsä lusmuileville ja päihdeongelmaisille.
Ei ne ole sun, vaan Suomen kansalle. Valtio päättää kenelle niitä maksetaan, et sinä.
AP käy salilla 4 krt viikossa. Ei sitä voi sanoa löhöämiseksi vitsilläkään. AP kertoi yrittäneensä työllistyä. Olet väärässä-
Työttömyys voi olla hetkellistä. Sitä varten sen varalta maksetaan tukia. Plus te "mars koulunpenkille" -toistelijat ette selkeästi tajua myöskään sitä, että samalla tavalla sitä toimeentulotukea maksetaan sille opiskelijalle seuraavat vähintään 3-5v, jos opintotuki on käytetty edellisissä opinnoissa. Olisi niin kiva jos teillä leikkaisi vähän terävämmin.
Ei todellakaan makseta kokonaisia tutkintoja toimarilla. Muutaman kuukauden voi saada säälistä jos valmistuminen lähellä. Se on töihin, säästöt tai aikuiskoulutustuki, mutta jälkimmäinenkin vaatii vakituisen työpaikan.
"Ei makseta kokonaista tutkintoa toimarilla", mitenkäs selität sen, että ihmiset jää sen varaan vuosiksi?
Tunnen itse yhden elämäntapaopiskelijan/-luuserin, joka ei ole koskaan kandiksi asti päässyt. Ensin käytti opintotuet, sen jälkeen ollut 10v toimeentulotuella. K.o. henkilöllä ei ole koskaan ollut työpaikkaa. Että kyllä maksetaan.
Hän saa aivan varmasti jotain ns. ensijaista etuutta tt-tuen lisäksi. Et vain ole tietoinen siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse yhden elämäntapaopiskelijan/-luuserin, joka ei ole koskaan kandiksi asti päässyt. Ensin käytti opintotuet, sen jälkeen ollut 10v toimeentulotuella. K.o. henkilöllä ei ole koskaan ollut työpaikkaa. Että kyllä maksetaan.Hän saa aivan varmasti jotain ns. ensijaista etuutta tt-tuen lisäksi. Et vain ole tietoinen siitä.
Ei saa, on itse kertonut asiasta, eli en ole omien epäilyjen ja päätelmien varassa.
Olen vastaavassa tilanteessa kuin AP. Olen kolmekymppinen nainen ja eläkkeellä erinäisistä sairauksista johtuen. Yritän huolehtia itsestäni ja syödä terveellisesti, liikkua vaikka työelämään en ole palaamassa joten on todella tärkeää että AP jaksaa huolehtia ja panostaa omaan terveyteensä. Joku tuilla elävä täällä jo kommentoikin ettei voi treenata lenkkejä raskaampaa kun tulee niin kova nälkä ja ettei ole varaa syödä niin paljon mitä tavoitteellinen treenaaminen vaatii. Hieman hymyillen allekirjoitan tämän ihan täysin. Itsekin ainoastaan lenkkeilen ja yritän jumpata kotona. Yhtään kovempi treeni ja kulutus vaatisi enemmän ravintoa ja siihen ei yksinkertaisesti nyt mahdollisuutta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse yhden elämäntapaopiskelijan/-luuserin, joka ei ole koskaan kandiksi asti päässyt. Ensin käytti opintotuet, sen jälkeen ollut 10v toimeentulotuella. K.o. henkilöllä ei ole koskaan ollut työpaikkaa. Että kyllä maksetaan.Hän saa aivan varmasti jotain ns. ensijaista etuutta tt-tuen lisäksi. Et vain ole tietoinen siitä.
Ei saa, on itse kertonut asiasta, eli en ole omien epäilyjen ja päätelmien varassa.
Ei kukaan voi roikkua noin kauan pelkällä tt-tuella ihan noin vain. Joku syy siinä täytyy olla, että a) opinnot eivät etene ja/tai b) hän ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Eli jotain sairastelua, mt-ongelmaa, päihdeongelmaa...jokin ns. hyvä syy siinä täytyy olla.
AP. Ehkä tuo salimaksusi suuruus ei ole tässä se ongelma vaan tuo tavoitteellinen ja kehittävä kehonrakennus jonka myötä energian kulutuksesi on iso ja siten myös ruokakulut. Priorisointia.
Ei kyllä aloittaja pysty mitenkään perustelemaan miten tuo kehonrakennus olisi hänen terveydensä kannalta välttämätöntä. Valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta mussuttajille:
Laskin paljonko minulla menee ruokaan päivässä rahaa. 4,90e jos syön aina samaa ruokaa. Kuukaudessa n.150e mutta olenkin sairas nainen enkä liiku pois kotoani. Kaloreita tuolla summalla saan kasaan päivässä 1100 eli aivan liian vähäisesti.
Liikkuvalla nuorella miehellä menee varmasti vähintään kaksinverroin ruokaa polttoaineena joten ainakin 300e menee ihan heittämällä kuukaudessa tavallisen aktiivisen aikuisen ruokiin nykyään.
Pistäkää paremmaksi jos meinaatte vielä jaksaa tuota pätemistä siitä miten halvemmallakin voisi syödä. Tahdon nähdä mustaa valkoisella, muuten ei mene teidän kitinä läpi.Jep.
Painan 90kg+ ja olen 185cm pitkä.
Penkki 140-150, mave 230-240.
4 kertaa viikossa salilla, ja muutenkin liikun paljon...Eilenkin kävelin ja leikin sukulaislapsen kanssa ulkona.ap
Valitettavasti olet malliesimerkki siitä, että miksi ihmiset ovat työttömiä, köyhiä ja valittavat, ettei yhteiskunta ymmärrä heitä. Sulle on aika monta kertaa tän ketjun aikana annettu vinkkejä, miten voit jatkaa salilla käymistä ja syömistottumuksia säästämällä jostain muusta. On annettu vinkkejä, miten tehdä edullisemmin ruokaa, on annettu vinkkejä, miten hyödyntää kävelyä tai pyöräilyä osana treenaamista, on vinkattu mahdollisuutta hakea töitä sinua kiinnostavan asian tiimoilta, MUTTA V*TTU SÄ HALUAT VAIN VALITTAA MUILLE, MITEN SUN ELÄMÄ ON EPÄREILUA. Sun ongelmat on ihan oikeasti jossain paljon syvemmällä kuin siinä, että toimeentulotukea leikataan.[/quote
Tämän AP: n ( joka ei ole ainoa laatuaan Suomessa) oudon naiivit ja lapsellisen yksinkertaiset tekstit kertovat tosiaan paljon. Ei normaali keski- ikäinen terve mies kirjoita tuohon sävyyn: ...." penkki sitä ja matematiikka tätä". AP tekstailee täysin asian vierestä, oudosti asiaa sivuten. Ilmeisesti hänellä on jonkinasteinen puute ymmärryskyvyssä ja jotain muuta. Tosin siinä tapauksessa hän olisi työkyvytön työttömyysrahoilla. Tai mt-syistä kuntoutettava.
AP ei ymmärrä, miksi hänen viestinsä herättävät ärtymystä meissä, jotka käymme töissä, jotkut tekevät jopa kahta työtä - selvitäksemme kutakuinkin nykyisessä taloudellisessa säästöjahdissa. Jos hän olisi kertonut esim. olevansa työkyvytön syystä/ toisesta, tuskin tämä ketju olisi näin pitkä ja tuomitsevakin. Emme me ketjun kirjoittajat ilkeitä ole. Totuus on ainoa tie empatiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta mussuttajille:
Pistäkää paremmaksi jos meinaatte vielä jaksaa tuota pätemistä siitä miten halvemmallakin voisi syödä. Tahdon nähdä mustaa valkoisella, muuten ei mene teidän kitinä läpi.Jep.
Painan 90kg+ ja olen 185cm pitkä.
Penkki 140-150, mave 230-240.
4 kertaa viikossa salilla, ja muutenkin liikun paljon...Eilenkin kävelin ja leikin sukulaislapsen kanssa ulkona.ap
Valitettavasti olet malliesimerkki siitä, että miksi ihmiset ovat työttömiä, köyhiä ja valittavat, ettei yhteiskunta ymmärrä heitä. Sulle on aika monta kertaa tän ketjun aikana annettu vinkkejä, miten voit jatkaa salilla käymistä ja syömistottumuksia säästämällä jostain muusta. On annettu vinkkejä, miten tehdä edullisemmin ruokaa, on annettu vinkkejä, miten hyödyntää kävelyä tai pyöräilyä osana treenaamista, on vinkattu mahdollisuutta hakea töitä sinua kiinnostavan asian tiimoilta, MUTTA V*TTU SÄ HALUAT VAIN VALITTAA MUILLE, MITEN SUN ELÄMÄ ON EPÄREILUA. Sun ongelmat on ihan oikeasti jossain paljon syvemmällä kuin siinä, että toimeentulotukea leikataan.[/quote
Tämän AP: n ( joka ei ole ainoa laatuaan Suomessa) oudon naiivit ja lapsellisen yksinkertaiset tekstit kertovat tosiaan paljon. Ei normaali keski- ikäinen terve mies kirjoita tuohon sävyyn: ...." penkki sitä ja matematiikka tätä". AP tekstailee täysin asian vierestä, oudosti asiaa sivuten. Ilmeisesti hänellä on jonkinasteinen puute ymmärryskyvyssä ja jotain muuta. Tosin siinä tapauksessa hän olisi työkyvytön työttömyysrahoilla. Tai mt-syistä kuntoutettava.
Kyllä salilla tosissaan treenaavilla on tapana omista tuloksistaan kertoa, nehän ovat tärkeitä heille. Ja ehkä ap halusi näinkin osoittaa, ettei ole satunnainen/tavallinen kuntoilija vaan aktiiviharrastaja. Joku toinen taas kokee tärkeäksi kertoa vaikka, paljonko sai Mensan (netti)testissä.
En ole myöskään huomannut, että hän olisi vastannut asian vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)
-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.
Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...ap
Taloyhtiön netti, säästäisit mutta ei huvita. Ei siis huvita säästää kun pärjäät säästämättäkin.
Oli tuossa toki muitakin kohtia joissa toit esille saamattomuuden säästää, mutta tämä oli ehkä törkein kun kuitenkin kuntoilu tuntuu olevan sinulle tärkeää.
Siis apua, tuo taloyhtiön netti mistä tässä ketjussa vauhkotaan on 12 euroa kuukaudessa!! Sekö säästö nyt on kriittinen ap:n talouden kannalta? "Törkeää"?? Ymmärrän jos ap olisi luetellut liudan eri menoja joita on ihan pakko saada, kymppi sinne, kymppi tänne, sitä sun tätä, mutta kirjaimellisesti ne tämän ketjun turhat luksukset joihin ei kuulemma keskiluokallakaan ole varaa ovat bussikortti, 28 euron salikortti ja 12 euron nopeampi laajakaista.
Uskomatonta.
40 euroa ei ole ollenkaan väheksyttävän pieni raha.
Vierailija kirjoitti:
Ai sulla on bussikortti ja kuntosalikortti, jotta voit mennä bussilla kuntosalin juoksumatolle juoksemaan sen sijaan, että juoksisit ulkona niin kuin me työssäkäyvät ?
En ole ap enkä edes työtön, mutta minulle on ainakin fysioterapeutti "määrännyt" tiettyjä kuntosalitreenejä. Ja ihan olen perusterve, normaalipainoinen, aiemmin lenkkeilyä harrastanut (nykyisin ei voi polviongelmien takia).
Vierailija kirjoitti:
AP ei ymmärrä, miksi hänen viestinsä herättävät ärtymystä meissä, jotka käymme töissä, jotkut tekevät jopa kahta työtä - selvitäksemme kutakuinkin nykyisessä taloudellisessa säästöjahdissa. Jos hän olisi kertonut esim. olevansa työkyvytön syystä/ toisesta, tuskin tämä ketju olisi näin pitkä ja tuomitsevakin. Emme me ketjun kirjoittajat ilkeitä ole. Totuus on ainoa tie empatiaan.
Älä viitsi. Tai ehkä sinä olisit sitten harvinainen poikkeus, mutta yleensä nämä ketjut, jotka käsittelevät toimeentulotukea ovat täynnä ilkeitä viestejä. Aina! Ja ihan sama, vaikka olisit työkyvytön, sinä olet halveksittava loinen, joka käy "meidän veronmaksajien lompakolla".
Joillakin on myös käsitys, että työkyvytön = täysin toimintakyvytön. Jos jaksaa laittaa esim. ruokaa itselleen tai käydä metsässä kävelyllä, niin toki sitä kykenee myös töihin. Ja jos on vuodepotilas ja ei nyt ihan totaalivihannes, niin puhelinmyyntiä vain tekemään!
Empatia my ass.
Et ole ansainnut tukia vaan ne on sinulle myönnetty ja ovat lainvaraisia asioita. Lakia voidaan muuttaa. Ehkä alat miettimään tuota työllistymisasiaa hieman eri tavalla kun ei rahat riitä. Kun on pakko tehdä jotakin rahojen eteen niin kummasti sitä työpaikkakin löytyy.
Hyvä AP.
Kirjoitit aloitusviestissäsi 22.4.2023 näin (muokkaus allekirjoittaneen):
"Jos minun TT-tukeani leikataan, millä minä sitten kuljen maksullisella kulkuvälineellä hienolle kuntosalilleni? Kasvataessani tavoitteellisesti lihaksiani ruokavaliota, jonka noudattamiseen tarvitsen huomattavan rahamäärän".
Olen asiastasi täysin eri mieltä. Suomen valtion ollessa nyt suurissa veloissa, tarvitaan huomattavia menoleikkauksia valtion talouden tasapainottamiseen. Em. ei onnistu ilman jokaisen vailmiutta sopeuttaa menonsa saamiinsa tuloihin.
Suomessa joudutaan nyt säästötalkoisiin, jotka koskettavat jokaista vauvasta vanhukseen.
Terveydenhuoltomme on kriisissä, rahat eivät riitä ylläpitämään edes hoitotakuuaikoja. Sydänsairaita lapsia lähetetään mm. Tanskaan uuden lastensairaalamme henkilöstövajeen takia.
Yksityislääkäreiden käynneistä minimoitiin Kela-korvaukset, perusterveydenhuolto ei toimi hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa 1.1.2023.
Keskituloinen työssäkäyvä on ahdingossa kohonneiden elinkustannusten syövereissä. Perheissä joudutaan pohtimaan, lopetetaanko lasten maksulliset harrastukset vain tingitäänkö talouskustannuksista.
Leikkauslistalle mietintään ovat joutuneet kulttuuri, koulutus, jopa lapsilisät ja tulevat eläkkeet.
Vanhustenhuoltoon ei riitä tarvittavaa rahaa. Mielenterveyspalveluista tingitään.
Tässä vain muutama esimerkki.
Hyvä AP.
Olet huolissasi, kustannetaanko sinulle jatkossakin yhteiskunnan tuilla kehonrakennus-harrastuksesi.
Minä työssäkäyvänä, pienipalkkaisena perheenäitinä olen huolissani, miten saan perheemme talouden pysymään tasapainossa nousesseiden elinkustannusten ja työstä saadun palkan vaa´assa.
Olen huolissani ikääntyneistä vanhemmistani, jotka ilman kipeästi tarvitsemaansa hoivaa sinnittelevät todella pienillä eläkkeillään.
Olen huolissani siitä, ettei jokainen suomalainen ymmärrä kantaa vastuutaan heikoimmassa asemassa elävien perustoimeentulosta.
Olen tavallinen suomalainen työläinen, en poliitikko enkä pakollisten ja ikävien menoleikkaus-listojen laatija.
Säästötalkoisiin on jokaisen! kansalaisen osallistuttava tavalla tai toisella.
Toivottavasti kirjoitukseni avartaa sinun, AP, ajattelumalliasi "minä-minä"-lähtöisyydestä "me"-käsitteeseen.
Ystävällisin terveisin,
perheenäiti, joka ymmärtää veloista selviämisen periaatteen: yli varojen elämisen on loputtava.