Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???

Vierailija
22.04.2023 |

370e+25+12+28+60 = 495e

Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.

Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.

Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...

Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...

M34

Kommentit (1047)

Vierailija
601/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä palsta kyllä ikinä petä. En tiedä onko ap trolli vai ei, mutta vaikka ruokakuluja voisi minun mielestäni pienentää reilustikin tinkimättä terveellisyydestä, ei normaalijärkisen ihmisen näkökulmasta se 28 e salikorttiin, 12 e laajakaistaan ja 60 e bussikorttiin ole mikään kohtuuton meno saatikka luksus, vaan pikemminkin pieni hinta siitä ettei syrjäydy.

Vierailija
602/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosali ja bussikortti eivät ole välttämättömiä, voit kulkea jalan tai mennä töihin tienaamaan enemmän. 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien pitäisi saada jopa enemmänkin tukia kuin nyt saa mielestäni. Työttömyyskorvauksiinhan ei tainnut montaa miljardia mennä yhteiskunnan varoja, niin olisi varaa nostaa. Mielestäni työttömyydenkin pitää olla hyvää ja luppoisaa aikaa, eikä kärsimystä. Ei siitä voi ihmistä rangaista, jos on työttömäksi jäänyt. Kaikilla täälläkin vaahtoavilla voi ääni muuttua kellossa, jos itse jää työttömäksi.

Vierailija
604/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieku kirjoitti:

Työttömät maksavat myös veroja. ansiosidonnaisesta menee 25% veroa kelan päivärahasta 20%. Aina kun olen päässyt töihin veroprosenttini on paljon pienempi. Viimeksi muutaman prosentin. 

Niin mutta kun unohdit että työttömyyskorvaus tulee verorahoista, ei siis ole palkkatuloa. Ja kyllä monella noin 3000 bruttotuloilla on heti alkuunsa lähemmäs 20% veroja ja elokuussa viimeistään nousee 30%. Toisekseen vaikka työtön maksaa 20% työssäkäyvä maksaa pienemmällä prosentilla euromääräisesti enemmän.

Vierailija
605/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitset bussilippua?

Olen eri, mutta itse esim. tarvitsen lippua kun asioin terveyskeskuksessa, joka sijaitsee ihan eri puolella kaupunkia kuin missä asun. En pääse sinne muuten kuin juna+metro-yhdistelmällä.

Vai että lähempänä e ole ja matkaa on 30km, niin ei voi kävelläkään? Vai oliko se sairaus, jonka vuoksi ei onnistu ja Kela-takseja ei ole?

Olen kroonisesti sairas, jolle on osoitettu hoitoryhmä (omalääkäri, omahoitaja, omafysioterapeutti) hyvinvointikeskuksesta, joka sijaitsee eri puolella kaupunkia. Tämä siksi, että kyseisestä paikasta saan itselleni parasta hoitoa ja kaikki on saman katon alla. Kela-takseja tosiaan on, mutta miksi käyttäisin sellaista vaihtoehtoa kun se maksaa yhteiskunnalla? Mielummin maksan lippuni itse ja matkaan toiselle puolelle kaupunkia. Matkaa ei ole 30 kilometria. Kävellen matka kestää 1,5 tuntia, mutta en pysty tällä hetkellä kävelemään niin pitkää matkaa edestakaisin, koska sairaus. En nyt tosin ymmärrä miksi tästä intetään, koska olen jo kertonut etten ole ap enkä saa tai ole ikinä saanut toimeentulotukea eli maksan juna+metromatkani ihan itse ansaitsemallani rahalla. Mutta ilmeisesti niinkään ei saa tehdä. On kyllä outo palsta.

Vierailija
606/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lastenhoitaja ja teen töitä, ei mulla ole varaa käydä missään kuntosalilla.

607/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi työttömyyden ei nykypäivänä pitäisi kestää kauaa, kun on niin kova työvoimapula, että kyllä töihin pääsee, jos kelpuuttaa myös matalapalkkatyöt, kuten kaupassa työskentelyn ja siivoushommat jne.

Vierailija
608/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali ja bussikortti eivät ole välttämättömiä, voit kulkea jalan tai mennä töihin tienaamaan enemmän. 👍

Laajakaista ja kallis puhelinliittymä ei myöskään ole välttämättömyyksiä.

Vaikea sanoa, mitä ap ostaa kaupasta, että paljonko sielläkin on sellaista turhaa mitä ei perustoimeentullakseen oikeasti tarvi.

Vierailija
609/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

No onneksi työttömyyden ei nykypäivänä pitäisi kestää kauaa, kun on niin kova työvoimapula, että kyllä töihin pääsee, jos kelpuuttaa myös matalapalkkatyöt, kuten kaupassa työskentelyn ja siivoushommat jne.

No mä olen ollut jo 4v työtön. En kelpaa mihinkään, en kauppaan, siivoamaan, kouluun, päiväkotiin jne.

Vierailija
610/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta itse esim. tarvitsen lippua kun asioin terveyskeskuksessa, joka sijaitsee ihan eri puolella kaupunkia kuin missä asun. En pääse sinne muuten kuin juna+metro-yhdistelmällä.

Vai että lähempänä e ole ja matkaa on 30km, niin ei voi kävelläkään? Vai oliko se sairaus, jonka vuoksi ei onnistu ja Kela-takseja ei ole?

Olen kroonisesti sairas, jolle on osoitettu hoitoryhmä (omalääkäri, omahoitaja, omafysioterapeutti) hyvinvointikeskuksesta, joka sijaitsee eri puolella kaupunkia. Tämä siksi, että kyseisestä paikasta saan itselleni parasta hoitoa ja kaikki on saman katon alla. Kela-takseja tosiaan on, mutta miksi käyttäisin sellaista vaihtoehtoa kun se maksaa yhteiskunnalla? Mielummin maksan lippuni itse ja matkaan toiselle puolelle kaupunkia. Matkaa ei ole 30 kilometria. Kävellen matka kestää 1,5 tuntia, mutta en pysty tällä hetkellä kävelemään niin pitkää matkaa edestakaisin, koska sairaus. En nyt tosin ymmärrä miksi tästä intetään, koska olen jo kertonut etten ole ap enkä saa tai ole ikinä saanut toimeentulotukea eli maksan juna+metromatkani ihan itse ansaitsemallani rahalla. Mutta ilmeisesti niinkään ei saa tehdä. On kyllä outo palsta.

Eli oma valinta kuluttaa rahaa rahaa metroihin eikä se syö sinulta rahaa muista. Aikana tuo ei ole homma eikä mikään, normaalia päivittäistä aktiivisuutta.

Miksi vastaat jos et ole huonossa taloudellisessa jamassa vaan pystyt itse valitsemaan, mihin panostat ja missä säästät? Pystyt valitsemaan sairauden hoidon parhaan mahdollisen hoidon mukaan etkä joudu valitsemaan sitä, mikä on taloudellisesti mahdollista.

Vierailija
611/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa jo ärsyttämään tämä asioista tietämättömien ainainen Kela-taksin tuputtaminen. Ei Kela-taksi ole mikään sellainen "taksi" jonka voi tuosta vain tilata. Siihen täytyy olla oikeus käyttää sitä ja joku oma koodi antaa kuljettajalle.

Ei joku yksittäinen yleinen terkkarissa käynti tuo oikeutta käyttää Kela-taksia.

Sitäpaitsi se maksaa 25 euroa suunta. Yhteensä 50 euroa eestaas.

Kyllähän bussilippu on järkevämpi kun sitä voi käyttää muihinkin matkoihin.

Bussilippu on muutenkin ihan ok, ei siitä tarvitse arvostella. Jos paikkakunnalla bussit säänmöllisesti kulkevat.

Monet täällä mussuttavat vaan mussuttamisen vuoksi kun saavat siitä hyvän mielen. Ja pahan toiselle. Tämähän on monelle ihan elämäntehtävä. Puretaan omaa pahaa oloaan ja helpottaa hetkeksi.

Itse voivat silti tehdä ihan päättömiä asioita.

Vierailija
612/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laajakaista ja kallis puhelinliittymä ei myöskään ole välttämättömyyksiä.

Vaikea sanoa, mitä ap ostaa kaupasta, että paljonko sielläkin on sellaista turhaa mitä ei perustoimeentullakseen oikeasti tarvi.

Itse asiassa ei ihmiselle ole välttämätöntä muu kuin syöminen ja juominen. Ei asuntokaan ole välttämätön. Vaatteiden sijaan voi pukeutua jonkinlaisiin lakanoihin tai säkkeihin. Aika vähällä ihminen hengissä pysyy - ainakin vähän aikaa.

Eri asia sitten, miten sivistynyt yhteiskunta kohtelee jäseniään ja mitä voi kohtuudella ns. hyvinvointivaltiolta odottaa.

Vierailija
613/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oma valinta kuluttaa rahaa rahaa metroihin eikä se syö sinulta rahaa muista. Aikana tuo ei ole homma eikä mikään, normaalia päivittäistä aktiivisuutta.

Miksi vastaat jos et ole huonossa taloudellisessa jamassa vaan pystyt itse valitsemaan, mihin panostat ja missä säästät? Pystyt valitsemaan sairauden hoidon parhaan mahdollisen hoidon mukaan etkä joudu valitsemaan sitä, mikä on taloudellisesti mahdollista.

Vastaan siksi, kun minun alkuperäiseen vastaukseeni jatkuvasti vastataan täysin epäolennaisia asioita.

Vierailija
614/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun mielestä voisit vähentää s-puolen menoja 150 - 200 euroon. Tuo 370 e kuulostaa aika suurelta. Muuten ihan jees.

Vierailija
615/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli ap:n koulutusta. Ap on käynyt lukion. Koulutuksen puute ja pitkä työttömyys on työmarkkinoilla aika huono yhdistelmä, vaikka lihaksia olisikin. Työmarkkinat ovat monella tapaa armottomat ja jos ap on nyt jostain onnistunut kaivamaan todellisen halun työllistymiseen, niin kyllä hänellä tulee olemaan suuria vaikeuksia vakuuttaa työnantajat siitä, että nyt niitä työhaluja todella olisi, vaikka moneen vuoteen ei ole ollut.

Vierailija
616/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli ap:n koulutusta. Ap on käynyt lukion. Koulutuksen puute ja pitkä työttömyys on työmarkkinoilla aika huono yhdistelmä, vaikka lihaksia olisikin. Työmarkkinat ovat monella tapaa armottomat ja jos ap on nyt jostain onnistunut kaivamaan todellisen halun työllistymiseen, niin kyllä hänellä tulee olemaan suuria vaikeuksia vakuuttaa työnantajat siitä, että nyt niitä työhaluja todella olisi, vaikka moneen vuoteen ei ole ollut.

Miksei ap kouluttaudu kuten normaalit ihmiset tekevät? Minä kouluttauduin uudestaan kun ensimmäinen ammatti ei enää työllistänyt. Juurikin 34-vuotiaana.

Vierailija
617/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien pitäisi saada jopa enemmänkin tukia kuin nyt saa mielestäni. Työttömyyskorvauksiinhan ei tainnut montaa miljardia mennä yhteiskunnan varoja, niin olisi varaa nostaa. Mielestäni työttömyydenkin pitää olla hyvää ja luppoisaa aikaa, eikä kärsimystä. Ei siitä voi ihmistä rangaista, jos on työttömäksi jäänyt. Kaikilla täälläkin vaahtoavilla voi ääni muuttua kellossa, jos itse jää työttömäksi.

Työttömänä pitää saada vain minimi toimeentulo eikä sen pidä olla mitään "luppoisaa aikaa".

Vierailija
618/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

No mä olen ollut jo 4v työtön. En kelpaa mihinkään, en kauppaan, siivoamaan, kouluun, päiväkotiin jne.

No oletko kouluttautunut näille aloille?

Vierailija
619/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalattomasti menee rahaa ruokaan. Mitä ostat? Sisäfilettä ja kaviaaria? Tuosta saa helposti satasen pois kun katsoo vähän mitä ostaa

Vierailija
620/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuki 595 euroa. Se ei riitä kuukaudeksi jos tässä aikoo olla sosiaalinen ja terve ja työkykyinen vielä 20 vuotta. Pitää tehdä pikkuhommia ja kalastaa koko ajan että on varaa ruokaan. Minä kalastan 5-6 päivänä viikossa. Syön kalaa ja myyn sitä myös. Ei työttömyystuesta jää rahaa vaatteisiin ja vaikka polkupyörän uusiin renkaisiin. En ole käynyt missään baareissa ja ravintoloissakaan 10 vuoteen joten niihin ei ole rahaa mennyt. Ainoa harrastukseni on kalastus ja liikuntaa saan pyöräilemällä kalaan. Vene minulle on johon säästin 4 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän