Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???

Vierailija
22.04.2023 |

370e+25+12+28+60 = 495e

Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.

Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.

Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...

Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...

M34

Kommentit (1047)

Vierailija
561/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP käyttäisi saman ajan työnhakuun kuin salilla niin olisi jo töissä. Jos asuu pääkaupunkiseudulla niin töitä on edes osa-aikaisuuden verran esim. siivoojana ja ravintoloissa. Tosin jos haastatteluihin menee asenteella ettei oikein kiinnosta niin ei niitä töitäkään saa. Ja jos töitä ei löydy niin miten olisi uudelleen kouluttautuminen sen salin sijaan? Joskus pidän itseäni tyhmänä kun olen muuttanut töiden perässä ym välttääkseni työttömyyden sitten osa ihmisistä nostaa tukia ja vielä ohmettelee kun rahat ei riitä. Mielellään minäkin jäisi kotiin huomenna aamulla...

Vierailija
562/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvun puolessavälissä alempaan työväenluokkaan syntyneenä muistelen sitä ihan tavallista arkea mitä silloin oli. Asuimme kunnan vuokra-asunnossa lähiössä tilavissa neliöissä ja vuokra oli nykyrahaan verrattuna tosi pieni. Nykyrahassa vuokra oli silloin noin 300 €/kk nelihenkiselle perheelle. Samasta asunnosta vuokrapyynti on nykyään 900 €. Toki on bkt noussut noista vuosista mutta tuskin kolminkertaistunut.

Tuskin oli. Epäilen vahvasti että tilavan neliön olisi 70-luvulla saanut vuokrattua noin 330 mk/kk hintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli helmikuun alussa töihin 25 v jamppa, teki viikon töitä, sitten jäi saikulle...Edelleen saikulla...näin on kuulemma tehnyt edellisessäkin työpaikassa...yhteiskunnassa kaikki EI ole hyvin. Tod.näk myöskään ap ei vaan sovellu työelämään/ töihin

Vierailija
564/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella työssäkäyvällä tässä ketjussa on omituinen luulo, että he olisivat jotenkin ylivertaisia ja ansioituneita kun saavat palkkaa. Ei se niin mene, olemme vain onnekkaita kun olemme saaneet mahdollisuuden tehdä työtä sellaiselle taholle joka on halukas maksamaan siitä.

Jostain syystä tämä "onni" osuu niiden kohdalle, jotka ovat kouluttautuneet ja etsineet töitä... Itse olin muutaman vuoden työttömänä ja opiskelin uuden ammatin. Suomessa opiskelu on ilmaista ja töitä on monella alalla todella paljon. Suomessa ei ole mitään oikeaa syytä olla työtön. On vaan paljon laiskuutta ja tekosyitä. Toivottavasti uusi hallitus tekee asialle jotain.

Onko sairaus laiskuutta tai tekosyy?
Onko laiskuutta se ettei työnantaja palkkaa?

Yleensä on. Eli kun ei haeta ei tule palkatuksikaan. Onhan se täälläkin luettu moneen kertaan että jopa YHDEN hakemuksen kirjoittaminen ja lähettäminen VIIKOSSA on HIRVEÄÄ KYYKYTTÄMISTÄ JA KAUHEAA PIISKUROINTIA.

Vierailija
565/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on jo omaksunut elämäntavan lokkeilla muiden rahoilla ja lisää on pyytämässä rahaa.

Ap kaltaisten vuoksi onneksi, tällä hallituskaudella tehdään rakenteellisia muutoksia sosiaaliturvaan.

Työnteosta tullaan tekemään houkuttelevampi vaihtoehto eli toimeentulotuki ei jatkossa houkuttele.

Ap hyvä, hakeudu koulutukseen, opiskele ammatti. Mene töihin ja elätä itsesi tienaamalla rahasi.

Toisaalta voihan tämä sosiaaliturvajärjestelmän muutos voi aihetta sen, että työnvieroksujia on terveysasemat pullollaan hakemassa sairauslomia. Eli kohta kuormittuu lisää terveydenhoitojärjestelmä.

hauska fantasia, meneekö toimeentulolla elävä eläkeläinen kanssa töihin? noita pienimpiä pikkuhiluja mitkä ovat vähemmän kuin ikinä tuskin leikataan eivät edes valtion budjetissa paina.

Vierailija
566/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista paistaa, ettei ymmärretä kokonaisuutta.. Jos ihminen jää 4 seinän sisään, ei harrasta muuta kuin kävelyä, ei osta vaatteita eikä syö kunnolla, kohta siinä on tilanteessa, jossa ei olekaan enää työkykyinen esim masennuksen vuoksi. Lisäksi sitä katkeroituu. Kyllä työttömällä täytyy olla oikeus samoihin perustarpeisiin kuin muillakin, joihin luen mm lähimatkat julkisilla ja halvat harrastukset. En siis kannusta kotimaanmatkiluun enkä ratsastukseen vaan ihan peruselämään. Ruokakuluista itse nipistäisin. Mutta SILTI laskelmasi osoittaa juuri sen tosiasian, ettei nykyisellä työttömyys/toimeentulotuella ole varaa MIHINKÄÄN ylimääräiseen! Samaa mieltä.

Itse olen luottotiedottomana lisäksi kiinni kalliissa 30€/kk puhelinliittymässä, koska muut firmat eivät tee luottotiedottomlle uutta sopimusta. Täysin naurettavaa mutta fakta. Puhelin ja liittymä täytyy kuitenkin olla, älypuhelin välttämätön ainakin maaseudulla, jossa ei kirjastoon pääse tietokoneelle. Ja huom, työtön ostaa ITSE puhelimen ja tietokoneen tuosta muutaman kympin liukumavarastaan! Tai siitä ruokarahadta siis, käytännössä. Ei niitä TTT maksa. Eikä sitä polkupyörää...

Vierailija
567/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
568/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinun hsl korttisi maksaa 60 euroa kuukaudessa, kun minulle se maksaa yli 70 euroa ärrällä. Onneksi sentään taloytiölaajakaista on ilmainen.

Hups. Edellinen vastaukseksi tähän.

Vierailija
569/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista paistaa, ettei ymmärretä kokonaisuutta.. Jos ihminen jää 4 seinän sisään, ei harrasta muuta kuin kävelyä, ei osta vaatteita eikä syö kunnolla, kohta siinä on tilanteessa, jossa ei olekaan enää työkykyinen esim masennuksen vuoksi. Lisäksi sitä katkeroituu. Kyllä työttömällä täytyy olla oikeus samoihin perustarpeisiin kuin muillakin, joihin luen mm lähimatkat julkisilla ja halvat harrastukset. En siis kannusta kotimaanmatkiluun enkä ratsastukseen vaan ihan peruselämään. Ruokakuluista itse nipistäisin. Mutta SILTI laskelmasi osoittaa juuri sen tosiasian, ettei nykyisellä työttömyys/toimeentulotuella ole varaa MIHINKÄÄN ylimääräiseen! Samaa mieltä.

Itse olen luottotiedottomana lisäksi kiinni kalliissa 30€/kk puhelinliittymässä, koska muut firmat eivät tee luottotiedottomlle uutta sopimusta. Täysin naurettavaa mutta fakta. Puhelin ja liittymä täytyy kuitenkin olla, älypuhelin välttämätön ainakin maaseudulla, jossa ei kirjastoon pääse tietokoneelle. Ja huom, työtön ostaa ITSE puhelimen ja tietokoneen tuosta muutaman kympin liukumavarastaan! Tai siitä ruokarahadta siis, käytännössä. Ei niitä TTT maksa. Eikä sitä polkupyörää...

Mun mies oli parikymppisenä pari vuotta työttömänä. Hän opetteli sinä aikana korjaamaan tietokoneita, muuta elektroniikkaa ja polkupyöriä. Nämä taidot on olleet äärimmäisen kätevä juttu ihan tänä päivänäkin. Tästä on parikymmentä vuotta ja on ollut töissä koko ajan sen parin vuoden jälkeen. Me ei osteta uutena tietokoneita tai ylipäänsä mitään elektroniikkaa, mies kun harrastaa edelleen niiden korjaamista. Hyvä harrastus ja rahaa säästyy.

Vierailija
570/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella pienipalkkaisella ei ole rahaa kuntosalikorttiin. Työttömällä on, joten hyvin voidaan nippaista turhista menoistasi satanen pois.

Vierailija
571/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin ei todellakaan noin vain mennä. Itsekin olen yli vuoden etsinyt töitä ja hakenut ympäri suomen. Ei tärppää. 

Te jotka sanotte että menkää töihin, teillä taitaa olla joku sukufirma jonne pääsee aina suhteilla töihin kun isä tai setä maksaa. 

Vierailija
572/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä prepaidliittymiä ja ovat edullisia. Valikoima niissäkin on laaja. Mm Moi.

Vierailija
573/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät maksavat myös veroja. ansiosidonnaisesta menee 25% veroa kelan päivärahasta 20%. Aina kun olen päässyt töihin veroprosenttini on paljon pienempi. Viimeksi muutaman prosentin. 

Vierailija
574/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että sinulle maksetaan vähemmän tukia ja sinä sitten puolestasi käytät vähemmän rahaa.

Vierailija
575/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitset bussilippua?

Olen eri, mutta itse esim. tarvitsen lippua kun asioin terveyskeskuksessa, joka sijaitsee ihan eri puolella kaupunkia kuin missä asun. En pääse sinne muuten kuin juna+metro-yhdistelmällä.

Käyttö siellä joka päivä?

En. Käyn pari kertaa viikossa. Ja maksan kyllä oman bussilippuni, joten ei tarvitse tulla vaahtoamaan. 😁

Jos saat TTT:Tä et kyllä maksa yhtään mitään itse.

En ole elämäni aikana ikinä saanut toimeentulotukea. Että sorry vaan. 🤷

Vierailija
576/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedoton ei saa Suomessa kännykkäliittymää....tuossa ei todellakaan ole mitään järkeä, eikä logiikkaa. Puhelimen/ netin tänä päivänä kun tarvii kaikki, työtönkin.

Vierailija
577/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitset bussilippua?

Olen eri, mutta itse esim. tarvitsen lippua kun asioin terveyskeskuksessa, joka sijaitsee ihan eri puolella kaupunkia kuin missä asun. En pääse sinne muuten kuin juna+metro-yhdistelmällä.

Niin, sinne pääsee bussilipulla. Sitä varten ei tarvitse kuukausikorttia. Ainakin meidän kunnassa on myös bussikortti, jolla kertamaksu on halvempi kuin kertalipulla. Siihen voi ladata esim. 20e ja se säilyy siellä niin kauan kunnes olet käyttänyt sen. Ei tarvitse maksaa joka kuukausi, kun maksat vain tarpeesta

Luetun ymmärtämisessa ilmeisesti vikaa. Missään en ole sanonut, että käytössä olisi kuukausikortti. Lataan arvoa kortille, en käytä kuukausikortti, koska olen ollut etänä sitten pandemian alun.

Vierailija
578/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieku kirjoitti:

töihin ei todellakaan noin vain mennä. Itsekin olen yli vuoden etsinyt töitä ja hakenut ympäri suomen. Ei tärppää. 

Te jotka sanotte että menkää töihin, teillä taitaa olla joku sukufirma jonne pääsee aina suhteilla töihin kun isä tai setä maksaa. 

Mikä sinun koulutuksesi ja aikaisempi työhistoriasi on? Mitä töitä olet hakenut ja mistä? 

Vierailija
579/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedoton ei saa Suomessa kännykkäliittymää....tuossa ei todellakaan ole mitään järkeä, eikä logiikkaa. Puhelimen/ netin tänä päivänä kun tarvii kaikki, työtönkin.

Ei sellaista olekaan kuin luottotiedoton, kaikkien luottotiedot löytyy. Oikea termi on luottoKELVOTON.

Vierailija
580/1047 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.

Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.

Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?

Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?

Ap

Kuntosaleja löytyy varmasti pyöräilymatkan päästä, ellei jopa kävelymatkan. Kuukausilippua et tarvitse vaateostoksille käymisessä, vai käytkö päivittäin ostamassa vaatteita? Työhaastatteluissa tuskin käyt päivittäin tai viikottainkaan, niihin saa myös erillisen tuen. Perhe ja kaverikäynnit hoidat miten hoidat

Kannattaisi hommata polkypyörä, taas hyvät sää liikkumiselle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän