Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Mä olen yli 10 v liikkunut. Ex aikoinaan otti minulle jostain , telkkarista siis, jumppatunteja.
Nauhotus pyörimään ja jumppamatto lattialle.
Pari v sitten kyllästyin ja aloin käymään lähipuiston kuntosalilaktteilla.
Nyt käyn uimassa ja sitten jumppaan käsipainoilla, on parikin ohjelmaa.
Omaa rahaa en ole mihinkään näistä käyttänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi, ja vastaavat menot:
- ostokset 320e/kk, josta ruoan osuus 260€/kk (12kk keskiarvo)- puhelinlaskut yhteensä 25€/kk
- taloyhtiölaajakaista 10€/kk
- kuntosaliin ja bussimatkoihin 0€/kk
Teen ruoan alusta asti itse, suosin sesongin kasviksia ja ilta-alennuksia. En koe, että joutuisimme pihistelemään ruossa, tuohon summaan mahtuu myös lohet, marjat, pähkinät, sushit ja muut herkut.
Itselläni on puhelimessa koululaisten miniliittymä, johon kuuluu rajaton 0,25M netti. Eihän sillä paljoa sarjoja katsella, mutta riittää esimerkiksi ylen podcastien kuunteluun sekä kielten opiskeluun duolingossa.
Meillä on kaikenlaisia painoja, tankoja, säkkejä, nauhoja ja ties mitä, joiden kanssa mies treenailee lähes päivittäin. Totesimme, että on kannattavampaa laittaa rahaa välineisiin, kuin maksaa niiden hetkellisestä käyttöoikeudesta.
Olet todellakin tainnut sokaistua sille, millaista elämä on köyhyysrajan alapuolella.
Teillä menee siis ruokaan 130 €/kk per nenä, ja siihen kuuluu lohet ja sushit ym. Kuka uskoo? En ainakaan minä. Tai sitten syötte tyyliin kerran päivässä tai pari lusikallista/haarukkalista aterialla.
Miksi pitää valehdella?
En valehtele. Esimerkiksi viime kuussa ruokiin meni 209,85€ seuraavasti:
- hedelmät ja vihannekset 48,38€- maito, munat, rasvat 47,89€
- kuivat elintarvikkeet 34,75€
- lihat 32,76€
- valmisruoka 23,25€ (lähinnä se sushi)
- juomat 8,62€
- makeiset 7,63€
- kalat 4,78€
- leipomotuotteet 1,79€
Ruoka on oikeasti halpaa, kunhan katsoo mitä ostaa ja on aikaa sitä valmistaa. Esimerkiksi nyt kun prismassa on ollut salaattipussit eurolla ja kurkku puolentoista euron kilohinnalla, olemme syöneet maanantaista asti tortilloja. Tomaattisalsan valmistin itse, pavut liotin, keitin ja jatkoin sillä (pakastimesta otettua) jauhelihaa. Viikon puolivälissä uusi satsi. Pizzat ovat meidän herkkuruokaa, ja niidenkin tekeminen on edullista, kunhan ei mätä hirveästi täytteitä. Näin ne pysyvät rapeampinakin. Kerran laskin, että kaksi pellillistä pizzaa maksoi 5€, siis kun täytteiden lisäksi laski myös arviot jauhoista ym.
Leivän leivon itse. Siinä nyt ei paljoa säästä, mutta suolan määrää on helpompi seurata. Myöskin viilin valmistan itse, sitä syömme aina aamuisin pakastemarjojen ja siemenien kanssa. Iltapalana syötävä kaurapuurokin on edullista ruokaa. Välipalana leipää ja hedelmiä. Kahvia/mehuja/limsoja en juo, mutta teetä ja inkiväärillä maustettua vettä niidenkin edestä.
Omasta ostokäyttäytymisestä voin sanoa vielä sen verran, että pääsääntöisesti en osta kasviksia yli kolmen euron kilohinnalla. Lihan (tai kalan) kilohintoja en niin tarkkaan katso, mutta en koskaan maksa niistä enempää kuin 40%. Viime kuukausi sisälsi lihaa keskivertoa enemmän, sillä lapulla olevien tuotteiden määrä ei ole vakio. Sitten pari seuraavaa kuukautta ollaan viivan alla, kun pakkanen on lihaa pullollaan.
Mutta kiitos kehuista, tiedän olevani uskomaton siinä mitä teen :)
kyllä lapset tarvitsevat kaksi lämmintä ateriaa päivässä eikä pelkkiä tortilloja! eli samaako olette syöneet koko perhe maanantaista asti? Tai kyllähän lapset ovat varmaan kouluruuan syöneet ja te työpaikalla jotakin päivisin.mutta esim.tänään taasko tortilloja koko päivä lounaaksi ja illalliseksi lapsille?
Kenen lapset? Olemme työtön pariskunta, ja ainakin itselleni riittää hyvin yksi lämmin ateria päivässä. Tortillat sisältävät suurimmaksi osaksi erilaisia kasviksia, joten en näe niiden syömisessä mitään ongelmaa – edes kyllästymisen osalta. Mutta ei huolta, ensi viikolla ajattelin valmistaa pitaleipiä ja nyhtöpossua, sillä porsaan ulkofilettä löytyi tämän illan alesta 3,16€/kg. Väliin lisäksi salaattia 0,99€/ps, kurkkua 0,99€/kg ja kirsikkatomaatteja 0,99€/rs ja ehkä valkosipulinen kermaviilikastike. Samalla laitan myös pienen erän simaa valmistumaan vapuksi.
siis 9,5 euroa viikossa tarkoitin
en kuukaudessa, 40 kuukaudessa menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään käytetään myös härskisti hyväksi tätä järjestelmää, joka niin avuliaasti tukea tuen päälle maksaa.
Vaikka nyt kaikki sosionomit kuorossa voihkisivat oman asenteensa hyvyyttä.
Ja asiakkaat osaavat vaatia,se on aika järkkyä. En nyt välttämättä puhu mistään perusjantterista,joka työtön.
Ei pidä olla niin sinisilmäinenkään.
,Kaikissa yhteiskuntaluokissa, verojen Caymansaarilta siirtelyyn, sopeutumisrahoihin alkaen. Ja kuka sitten käyttää. Moni köyhä ei edes tiedä kaikista tukimahdollisuuksista tai on liian väsynyt edes alkamaan selvitellä miten niitä saa.
AP tietää tuet toistenkin edestä. Ja mikäs siinä. Ällöä aloituksessa on se, että aloittajan tekstistä huokuu selvästi työnteon välttely. Ymmärrys siitä, että TT-tuki on viimesijainen tuki, jolla ei ole tarkoitus olla pitkään, puuttuu kokonaan.
Miksi täällä jaksetaan jauhaa tuosta tt-tuen väliaikaisuudesta? SE EI OLE MONILLEKAAN SITÄ OLLUT ENÄÄ PITKÄÄN AIKAAN, eikä se ole yhdenkään yksilön vika!
Toimeentulotukisysteemi kehitettiin aikana, jolloin pienimmilläkin palkoilla tuli toimeen ja jolloin ns. ensijaiset tuet olivat sillä tasolla, että niilläkin pärjäsi ilman tt-tukea. Se oli tosiaan monille silloin väliaikainen apu kaikkein pahimmassa tilanteessa. Mutta nykyään tilanne on ihan toinen. Ja tästä on ihan turha syyllistää yksittäisiä toimeentulotuen saajia.
Tottapuhuen SUURIMMASSA osassa se on nimenomaan sen yksilön omaa saamattomuutta ja vika.
Tuskin kenenkään vika täällä että suomesta puuttuu puolitoista miljoonaa työpaikkaa. :D
Ei puutu.
Kyllä jos olisi oikeasti tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päättänyt, että en töihin mene seuraavaan 4-vuoteen. Tämä on henkilökohtainen protesti Kokoomusta ja sitä äänestäviä kohtaan. Kannustan kaikkia työttömiä sekä pienellä palkalla kituuttavia jäämään kotiin. Rahaa voi tehdä myös muilla keinoilla, liikutaan ehkä harmaalla alueella mutta mitä sitten. Niin kauan kun tässä maassa rikkaat vie köyhältä, niin kauan saatte maksaa elämiseni ja minulta ette tule vero tuloja saamaan. Katsotaan sitten ensi vaalien jälkeen uudelleen. Kyllä olen tehnyt elämässäni töitä ja paljon, tulen myös jatkossa tekemään mutta niin kaun kun rikkaat mulkut leikkailee jo valmiiksi ahdingossa olevilta, minä haistatan vitut työlle. Nautin seuraavat vuodet laiskotellen ja rahojanne tuhlaillen.
mp tästä, kookomus runkkarit?
Aloin harkitsemaan vakavasti ehdotustasi. Muutama vuosi työttömyyttä tekisi itsellenikin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset bussilippua?
Olen eri, mutta itse esim. tarvitsen lippua kun asioin terveyskeskuksessa, joka sijaitsee ihan eri puolella kaupunkia kuin missä asun. En pääse sinne muuten kuin juna+metro-yhdistelmällä.
Matka terveyskeskukseen korvataan kyllä erikseen toimeentulotuessa tai itseasiassa jopa kelataksilla jos olosuhteet sitä vaativat.
70-luvun puolessavälissä alempaan työväenluokkaan syntyneenä muistelen sitä ihan tavallista arkea mitä silloin oli. Asuimme kunnan vuokra-asunnossa lähiössä tilavissa neliöissä ja vuokra oli nykyrahaan verrattuna tosi pieni. Nykyrahassa vuokra oli silloin noin 300 €/kk nelihenkiselle perheelle. Samasta asunnosta vuokrapyynti on nykyään 900 €. Toki on bkt noussut noista vuosista mutta tuskin kolminkertaistunut.
Vierailija kirjoitti:
Monella työssäkäyvällä tässä ketjussa on omituinen luulo, että he olisivat jotenkin ylivertaisia ja ansioituneita kun saavat palkkaa. Ei se niin mene, olemme vain onnekkaita kun olemme saaneet mahdollisuuden tehdä työtä sellaiselle taholle joka on halukas maksamaan siitä.
Jostain syystä tämä "onni" osuu niiden kohdalle, jotka ovat kouluttautuneet ja etsineet töitä... Itse olin muutaman vuoden työttömänä ja opiskelin uuden ammatin. Suomessa opiskelu on ilmaista ja töitä on monella alalla todella paljon. Suomessa ei ole mitään oikeaa syytä olla työtön. On vaan paljon laiskuutta ja tekosyitä. Toivottavasti uusi hallitus tekee asialle jotain.
Meitä on kaksi opiskelijaa, treenataan molemmat tavoitteellisesti lihasmassaa kasvattaen ja meidän ruokakulut (pesuaineineen) on tällä hetkellä max. 300 euroa kuukaudessa. Eli siinä on se liikkumavara. Kaupasta halvempaa.
Kuntosali pois.
Puhelinliittymä halvemmaksi.
ei suomeen synny miljoonaa työpaikkaa ohjeistamalla miljoonaa vähätuloista mitenkään ei sillä ole mitään vaikutusta mitä he tekevät
Vierailija kirjoitti:
Mulla yksi tuttu jäi työttömäksi. Lähti heti erilaisille kursseille, joilla täydensi osaamistaan. Lisäksi opiskeli lisää kieliä. Vuosi meni näin, ja sen jälkeen löytyi töitä. Pystyi myös näyttämään työnantajalle, että oli käyttänyt työttömyysaikaa hyväkseen ja pyrkinyt kehittämään osaamistaan, jotta löytäisi työpaikan. Ymmärtääkseni osa oli sellaisia kursseja, joihin sai jotain tukea. Kieliä opiskeli kansalaisopiston kautta, kun vuosimaksu oli edullinen. Samalla oli sitten opiskelujen kautta sai sosiaalista ympäristöä ja ajatustenvaihtoa eri ihmisten kautta.
Millaisiin kursseihin saa tukea? Työkkärin kursseille kai saa korotettua tukea, mutta onko muuta?
Hmmm silloin kun asuin yksin niin mulla meni varmaan tuon verran ruokaan. En kyllä pihistellyt mistään, mutta en nyt mitään sushia ostellut. Olen pienikokoinen nainen. Joten mun mielestä apn ruokakulut ei oo valtavat. Jo pelkästään hygieniatuotteet maksaa.
Paljonko asumiskulut on ja miten ne maksetaan?
Mikäli saat asumiskulut maksettuna ja siinä päälle tuon muun kulun 500 e, niin sinänsä vastaa työssäkäyvän tuloja. Toki jonkun pienipalkkaisen.
Toisaalta jos ei löydä töitä niin pitäisikö meidän sitten jättää nämä ihmiset kääntymään nälkään? Toisaalta olen myös sitä mieltä että salikortin ja hsl kuukausilipun voisi jättää pois. Siitä säästyisi jo varmaan 100 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset bussilippua?
Olen eri, mutta itse esim. tarvitsen lippua kun asioin terveyskeskuksessa, joka sijaitsee ihan eri puolella kaupunkia kuin missä asun. En pääse sinne muuten kuin juna+metro-yhdistelmällä.
Matka terveyskeskukseen korvataan kyllä erikseen toimeentulotuessa tai itseasiassa jopa kelataksilla jos olosuhteet sitä vaativat.
No ei kyllä korvata.
Toki Kela muuten korvaa sairaudesta johtuvia matkakuluja ihan kaikille kansalaisille, mutta omavastuu on 25 €. Joten mitään apuja ei heru, jos menet terveyskeskukseen normaalisti bussilla vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella työssäkäyvällä tässä ketjussa on omituinen luulo, että he olisivat jotenkin ylivertaisia ja ansioituneita kun saavat palkkaa. Ei se niin mene, olemme vain onnekkaita kun olemme saaneet mahdollisuuden tehdä työtä sellaiselle taholle joka on halukas maksamaan siitä.
Jostain syystä tämä "onni" osuu niiden kohdalle, jotka ovat kouluttautuneet ja etsineet töitä... Itse olin muutaman vuoden työttömänä ja opiskelin uuden ammatin. Suomessa opiskelu on ilmaista ja töitä on monella alalla todella paljon. Suomessa ei ole mitään oikeaa syytä olla työtön. On vaan paljon laiskuutta ja tekosyitä. Toivottavasti uusi hallitus tekee asialle jotain.
Onko sairaus laiskuutta tai tekosyy?
Onko laiskuutta se ettei työnantaja palkkaa?
Aplta on helppo leikata. Pienennetään tukea 100€.
Ap käy kuntosalilla ja pitää itsestään huolta. Ap liikkuu kodin ulkopuolella luultavasti niin paljon, että kuukausilippu tulee edullisemmaksi. Tällainen peli ei tule kuuloonkaan, sillä työttömän pitää olla passiivinen sohvalla makaaja, joka vain odottaa muiden tekevän kaikki hänen puolestaan.
Niin tai näin, niin aina työtön tekee väärin.
Miten sinun hsl korttisi maksaa 60 euroa kuukaudessa, kun minulle se maksaa yli 70 euroa ärrällä. Onneksi sentään taloytiölaajakaista on ilmainen.
Ap on jo omaksunut elämäntavan lokkeilla muiden rahoilla ja lisää on pyytämässä rahaa.
Ap kaltaisten vuoksi onneksi, tällä hallituskaudella tehdään rakenteellisia muutoksia sosiaaliturvaan.
Työnteosta tullaan tekemään houkuttelevampi vaihtoehto eli toimeentulotuki ei jatkossa houkuttele.
Ap hyvä, hakeudu koulutukseen, opiskele ammatti. Mene töihin ja elätä itsesi tienaamalla rahasi.
Toisaalta voihan tämä sosiaaliturvajärjestelmän muutos voi aihetta sen, että työnvieroksujia on terveysasemat pullollaan hakemassa sairauslomia. Eli kohta kuormittuu lisää terveydenhoitojärjestelmä.
Ei puutu.