Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???

Vierailija
22.04.2023 |

370e+25+12+28+60 = 495e

Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.

Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.

Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...

Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...

M34

Kommentit (1047)

Vierailija
441/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli elät toimeentulotuella? Mihin tarvitset kausilipun bussiin ? Et mihinkään, minullakaan ei ole vaikka töissä kuljen viitenä päivänä viikossa, viikonloppu vuoroihin en pääse edes bussilla. Eikä kuntosali ole pakollinen, ainakin täällä on puistoissa välineitä, eikä joku kahvakuula tai vastustuskuminauha paljoa maksa, vai käytkö siellä juoksumatolla ? Täällä monet juoksee ulkona kesät talvet.

Vierailija
442/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan törkeää kirjoittelua ja työttömän halveksuntaa. Koska suomalaisista on tullut tällaisia?

Ei minkäänlaista ymmärrystä muita ihmisiä kohtaan. On vain tämä minun lompakollani käydään -asenne.Taita olla tämä minä-minä sukupolvi äänessä.

Odotan vain koska eläkeläiset pannaan kerjuulle kadulle, kun tulevat niin kalliiksi yhteiskunnalle.

Näihinhän on jo totuttu kun romanikerjäläosiä on joka kulmassa täällä hesassa. Tsemppiä ap:lle

Miksiköhän muuten eläkeläisiin ei kohdistu samanlaista vihaa kuin työttömiin? Hekin elävät "muiden rahoilla" ja osa vielä tarvitsee kalliita hoivapalveluja jotka maksetaan verovaroista. Puhumattakaan siitä, että eläkeläiset kuormittavat julkista terveydenhuoltoa valtavasti. Silti heitä ei osoitella syyttävällä sormella ja haukuta loisiksi. Miksi?

Oletko vakavissasi? Nykypäivän eläkeläisissä on vuosikymmenestä toiseen työtä tehneitä ihmisiä sekä edelleen esimerkiksi sodassa olleita. He ovat oman osansa yhteiskunnalle antaneet. Nuoret eläkeläiset ovat sairaita. Samoin työkyvyttömät työikäiset. Terveet työikäiset työttömät jotka pohtivat miksi eivät saa rahaa vielä enempää tai kertovat miten ei kannata töihin mennä on aivan oma lukunsa. Käsittämätöntä että joku voi ryhmiä verrata toisiinsa. 

Sinulla on aika erikoinen käsitys työttömistä, jos luulet heidän ajattelevan ettei töihin kannata mennä. Ei, työttömät ovat työttömiä koska heillä ei yksinkertaisesti ole sitä työpaikkaa mihin mennä.

Ja miksi eläkeläisiä ja työttömiä ei voisi verrata? Hehän ovat kaikki työelämän ulkopuolella ja saavat kaikki rahaa jonka eteen eivät ole tehneet töitä (eläke ei ole itse tienattua vaan sen maksavat työelämässä olevat).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä kun lukee, niin todella toivoo että tukia pienennetään.

Itse just tulin helvetillisestä työvuorosta,sosiaaliala,huomenna lähden klo 06 uudelleen. Ei kuntosalikorttia... Itse maksan oman asumiseni saunoineen päivineen.

Ja nää vinkuu,että korotuksia pitää saada. Onko yhteiskunta teille jotain velkaa??. Onko tämä hyysääminen mennyt jo liian pitkälle?

Ettekö ymmärrä,että rahaa ei ole ylläpitää tällaista järjestelmää? Vttu!

samat fiilikset oli itsellä kun.olin ls laitoksessa töissä ohjaajana. vihasin sitä työtä ja työaikoja kolmessa vuorossa. nyt olen koulunkäynnin ohjaaja päivätyössä ja tienaan vähän mutta saan päälle toimeentulotukea ja asumistukea. olen siis kokopäibäisessö työssä mutta palkka on tosi huono.suosittelen alan vaihtoa vaikka palkka pienenisi.

t: sosionomi

Oletteko nyt pikkuisen väärällä alalla, jos asenne tosiaan on tuo? Ja ajatusmalli kateellinen huono-osaisille sekä syy-seuraus suhteiden ymmärtäminen puuttuu täysin.

T. Myös sosionomi

häh? Minä nimenomaan olen puolustanut apta täällä ja ymmärrän häntä. kirjoitin tuolle kuormittuneelle sosionomille joka kohdistaa vihansa työn kuormituksesta johtuen työttömiä kohtaan.tulisi ymmärtää että jis työ herättää voimakkaasti aggressiivisia tunteita kannattaa vaihtaa....ja minä tosiaan saan myös tt tukea ja asumistukea kun vaihdoin koulunkäynninohjaajaksi.

Pahoittelen, ymmärsin viestisi väärin ja taisin lukea vähän huolimattomasti. Kommenttini kohdistuu siis ekalle kirjoittajalle. Hienoa, että ymmärsit vaihtaa työpaikkaa, jos ls on kamalaa työskennellä. Se kyllä näkyy usein niille asiakkaillekin, jos ei työstään pidä ja varsinkin ls voi olla hyvin haavoittuneita ja traumatisoituneita lapsia.

Itsekin olen vaihtanut työpaikkaa, kun huomasin kyynistyväni ja se heijastui asiakkaisiin. Samoilla mielipiteillä siis mennään! Työpaikka vaihtoon, jos alkaa vihaamaan asiakkaitaan/ työtään!

T. Se toinen sosionomi

Vierailija
444/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli elät toimeentulotuella? Mihin tarvitset kausilipun bussiin ? Et mihinkään, minullakaan ei ole vaikka töissä kuljen viitenä päivänä viikossa, viikonloppu vuoroihin en pääse edes bussilla. Eikä kuntosali ole pakollinen, ainakin täällä on puistoissa välineitä, eikä joku kahvakuula tai vastustuskuminauha paljoa maksa, vai käytkö siellä juoksumatolla ? Täällä monet juoksee ulkona kesät talvet.

Upea logiikka, ap ei tarvitse bussikorttia koska sinäkään et tarvitse :D

Vierailija
445/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.

Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.

Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?

Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?

Ap

Bussin voi maksaa pankkikortilla, täällä on 2,20 ja on kalliimmat matkat kuin etelässä, joten pääset siten työhaastatteluun, kuntosalille voi pyöräillä eikä ole pakollinen. Vaatteita voi pyöräillä ostamaan.

Vierailija
446/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyt viitenä päivänä viikossa joka viikko töissä bussilla, on kyllä ihan omaa tyhmyyttä olla ostamatta kausilippua kun sillä pääsisi halvemmalla.

Jos taas käyt omalla autolla, niin mihin ihmeeseen edes tarvitsisit bussilippua?

Vierailija
447/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella työssäkäyvällä tässä ketjussa on omituinen luulo, että he olisivat jotenkin ylivertaisia ja ansioituneita kun saavat palkkaa. Ei se niin mene, olemme vain onnekkaita kun olemme saaneet mahdollisuuden tehdä työtä sellaiselle taholle joka on halukas maksamaan siitä.

Vierailija
448/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan törkeää kirjoittelua ja työttömän halveksuntaa. Koska suomalaisista on tullut tällaisia?

Ei minkäänlaista ymmärrystä muita ihmisiä kohtaan. On vain tämä minun lompakollani käydään -asenne.Taita olla tämä minä-minä sukupolvi äänessä.

Odotan vain koska eläkeläiset pannaan kerjuulle kadulle, kun tulevat niin kalliiksi yhteiskunnalle.

Näihinhän on jo totuttu kun romanikerjäläosiä on joka kulmassa täällä hesassa. Tsemppiä ap:lle

Miksiköhän muuten eläkeläisiin ei kohdistu samanlaista vihaa kuin työttömiin? Hekin elävät "muiden rahoilla" ja osa vielä tarvitsee kalliita hoivapalveluja jotka maksetaan verovaroista. Puhumattakaan siitä, että eläkeläiset kuormittavat julkista terveydenhuoltoa valtavasti. Silti heitä ei osoitella syyttävällä sormella ja haukuta loisiksi. Miksi?

Oletko vakavissasi? Nykypäivän eläkeläisissä on vuosikymmenestä toiseen työtä tehneitä ihmisiä sekä edelleen esimerkiksi sodassa olleita. He ovat oman osansa yhteiskunnalle antaneet. Nuoret eläkeläiset ovat sairaita. Samoin työkyvyttömät työikäiset. Terveet työikäiset työttömät jotka pohtivat miksi eivät saa rahaa vielä enempää tai kertovat miten ei kannata töihin mennä on aivan oma lukunsa. Käsittämätöntä että joku voi ryhmiä verrata toisiinsa. 

Sinulla on aika erikoinen käsitys työttömistä, jos luulet heidän ajattelevan ettei töihin kannata mennä. Ei, työttömät ovat työttömiä koska heillä ei yksinkertaisesti ole sitä työpaikkaa mihin mennä.

Ja miksi eläkeläisiä ja työttömiä ei voisi verrata? Hehän ovat kaikki työelämän ulkopuolella ja saavat kaikki rahaa jonka eteen eivät ole tehneet töitä (eläke ei ole itse tienattua vaan sen maksavat työelämässä olevat).

Eläkeläinen on töissä ollessaan maksanut toisten eläkkeitä ja muita menoja.  Loiset eivät. 

Vierailija
449/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.

Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?

Ap

Bussin voi maksaa pankkikortilla, täällä on 2,20 ja on kalliimmat matkat kuin etelässä, joten pääset siten työhaastatteluun, kuntosalille voi pyöräillä eikä ole pakollinen. Vaatteita voi pyöräillä ostamaan.

Täällä maksaa yhdensuuntainen bussimatka 3,50 e, kerran voi vaihtaa bussia. Jos haluat päästä takaisinkin, maksaa 5 e.

Minulla ei ole kausilippua, koska en käy kuin 1-2 kertaa viikossa missään. Mutta jos kävisin säännöllisesti monta kertaa viikossa jossain, niin totta hemmetissä kannattaisi ostaa kausilippu.

Vierailija
450/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400e ruokakauppaan yhdelle on melkoisesti. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus kustantaa sulle saliharjoituksia ja proteiineja mitä ikinä sitten käytätkään lisäravinteina. Tällaiset sun pitää kustantaa ihan itse tai olla menemättä. Toi puhelinlaskukin on melko ruhtinaallinen, itsellä keskiluokkaisena 9e/kk. Toimeentulotuen ei kuulu rahoittaa mitään kivaa, eikä harrastuksia jne. ne kuuluu niiden etuihin, jotka elättää itsensä. Toimeentulo pitäisi olla vain sellainen, että sen kanssa selviää hengissä. On katto päänpäällä, sähköt vesi ja perusruoka. Vaatteet voi ostaa muutamalla eurolla kirpparilta, niin keskiluokkaisetkin tekee. 

Tuista pitäisi ensimmäisenä leikata pois kaikki harkinnanvarainen, tuetut lomat jne. On irvokasta esim. kesäisin Lintsillä, kun vieressä jonottaa moni perhe, joka ei taatusti itseään maksanut huvipuistoon. Se on väärin niitä kohtaan, jotka käy töissä, maksaa hirveitä veroja ja säästää jotta itse pääsee Lintsille. 

RUOKAkauppaan ei mene 400e, vaan arvioilta noin 330-340e...Kerroinhan jo.

Siinä on mukana myös kaikki muut talousostokset, kuten vessapaperit, talouspaperit, pyykinpesuaineet, tiskiharjat, hammasharjat, polttimot, yms. yms.

On se 335e myös paljon, mutta ruoan hinta nyt vain on noususut niin valtavasti viime aikoina.

2 vuotta sitten samat ruokaostokset olisivat olleet varmaan 230-250e.

ap

Ai-minä tilasin ruokakassit kotiin useaa viikkoa varten kahdelle,,, 2020 ja maksoi 220e ja nyt tässä kuussa 240e , mukana on appelsiinit ,omenat, avokadot, banaanit , sitruunamelissat , täysjyväleivät, broilerit , becelit ,öljy ym ym,,,, syömme todella terveellisesti.

Vierailija
451/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ainakaan pk-seudulla voi maksaa bussissa pankkikortilla, ja kahden vyöhykkeen lippu maksaa 3,10e. Eikä kertalippujen ostaminen edes tule halvemmaksi kuin kausikortti, paitsi jos meno-paluumatkoja on kuukaudessa alle 30.

Vierailija
452/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen on töissä ollessaan maksanut toisten eläkkeitä ja muita menoja.  Loiset eivät. 

Eivät kaikki eläkeläiset ole koskaan maksaneet penniäkään veroja ja toisaalta osa työttömistä on maksanut niitä valtavasti.

Vierailija
453/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.

Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.

Millä minä esimerkiksi korvaisin 150kg:lla tehdyn kyykkysarjan kotona?

ap

Yritätkö edes elää halvemmalla? Jos yrittäisit, pyöräilisit tai kävelisit kaupungin ILMAISELLE salille

Missä itä-vantaalla on ilmainen kuntosali?

Vaihdan heti sinne jos kerrot.

Ap

Kerrotko nyt ap, kuka vuokrasi ja sähkösi maksaa. Tunnut olevan paikalla, muttet vastaa asialliseen kysymykseen.

Kelasta saaduilla tuilla maksan vuokrani itse.

Sähkölaskun lähetän kelaan, ja he maksavat sen.

Ap

Minäpä tei töitä nejäkymmmentä vuotta ja nyt nautiskelen elämästä hulppealla eläkkeellä. Revi siitä.

Vierailija
454/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei ole loinen.

Vierailija
455/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene kuntosalille juoksemaan. Menen ulos juoksemaan.

Kuntosalille menen tekemään lihasharjoituksia vapailla painoilla ja laitteilla.

ap

Mitä töitä olet viime aikoina hakenut? Jos treenaat tavoitteellisesti useita kertoja viikossa, niin miten ihmeessä et ole työllistynyt esim. ravintola tai kaupan alalle?

Tuskin on kiinni ulkonäöstä tai iästä ja varmaan pystyisit käymään töissä jos salillekin jaksat tavoitteellisesti. Vai estääkö työt harrastamista?

Vierailija
456/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä töitä olet viime aikoina hakenut? Jos treenaat tavoitteellisesti useita kertoja viikossa, niin miten ihmeessä et ole työllistynyt esim. ravintola tai kaupan alalle?

Tuskin on kiinni ulkonäöstä tai iästä ja varmaan pystyisit käymään töissä jos salillekin jaksat tavoitteellisesti. Vai estääkö työt harrastamista?

Lakkaa moralisoimasta.

Vierailija
457/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ulkonäölläkö niitä ravintola- ja kaupanalan töitä saa? Tämä on ihan uutta minulle. Olen hakenut kaikenlaisia töitä alalta kuin alalta, enkä saa edes kutsua haastatteluun. Missä vaiheessa pitäisi tyrkyttää valokuvaa omasta kropasta, jos sillä kerran saa paremmin töitä?

-ei ap

Vierailija
458/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki voidaan leikata, kun menet työhön. Sitten sinulla on ihan omaa, itse ansaittua rahaa, etkä ole enää mikään yhteiskunnan siivellä eläjä!

Vierailija
459/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys työnantajille: palkkaisitko mieluummin ap:n kaltaisen itsestään huolta pitävän työttömän nuoren miehen vai huonokuntoisen valittaja-Liisan keneltä meni just suojatyöpaikka alta?

Ei lihakset tarkoita, että AP:lla olisi kaikki kotona. Ja lukamani perusteella Liisa ei olisi yhtään paha vaihtoehto näistä kahdesta.

Vierailija
460/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten että siitä leikataan ja hyväksyt sen että saat vähemmän. Teet ilmaiseksi menetetyn etuuden eteen työtä mukisematta. Kaikilla meillä on hyväksyttäviä asioita. Kuten se, että joiltain voidaan ottaa pois rahaa kun taas joiltain ei. T. Kokkari manifesti