Mitähän virolaiset ajattelee kun meillä NBA-tähtikin menee armeijaan, mutta heillä alle 30 prosenttia suorittaa asevelvollisuuden?
Loppuuko se jatkuva Suomen arvostelu vihdoinkin.. itse välttelevät armeijaa ja ulkoistavat kaiken Natolle. Mekin olemme Natossa, mutta NBA-miljonääri suorittaa palveluksen.
Tästä syystä se talvisodan ihmekin tapahtui. Mentaliteetti on erilainen.
Kiitos ja anteeksi, Toomas Ilves ja co.
Kommentit (37)
Aika typerää Markkaselta että aiheuttaa uralleen haittaa noilla miestenvälisillä alistusleikeillä. Jenkeissä ei ketään voisi vähmpää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Minä otan Viron asenteen ylimielisenä ja loukkaavana. Nyt asiasta saa puhua kun ollaan Natossa.
Minä vaadin, että Viro laittaa asevelvollisuutensa sille tasolle, millä sen kuuluukin olla. Olemmehan samassa liittoumassa.
Virossa on Kaitseliit. Heillä ovat huonot kokemukset armeijasta, jossa elää neuvostoajan mentaliteetti. Siitä huolimatta Kaitseliitin naisjärjestön Naiskodukaitsen 1000 naista lähti vapaaehtoisina armeijan peruskoulutusjaksolle siitä huolimatta, ettei armeija ole Virossa naisille mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Minä otan Viron asenteen ylimielisenä ja loukkaavana. Nyt asiasta saa puhua kun ollaan Natossa.
Minä vaadin, että Viro laittaa asevelvollisuutensa sille tasolle, millä sen kuuluukin olla. Olemmehan samassa liittoumassa.
Virossa on Kaitseliit. Heillä ovat huonot kokemukset armeijasta, jossa elää neuvostoajan mentaliteetti. Siitä huolimatta Kaitseliitin naisjärjestön Naiskodukaitsen 1000 naista lähti vapaaehtoisina armeijan peruskoulutusjaksolle siitä huolimatta, ettei armeija ole Virossa naisille mahdollinen.
Silti 30 prosentia ikäluokasta on liian vähän. Ei Suomenkaan armeija ole ollut mukava laitos kaikille, mutta silti se kulkee isältä pojalle. Virolaisten ongelma on asenne ja kaikki jotka on tehneet töitä virolaisten kanssa, sen myös tietää.
Vierailija kirjoitti:
Pahasti pelkään, että sinne on pesiytynyt NL:n mentaliteettia että ehkä joku muu hoitaa. Ikävä sinänsä, koska Tallinna on vanha ja kunniakas, todella mielenkiintoinen, historiallinen kumppani/kilpailija ja vaikuttanut Itämeren alueen muotoutumiseen valtavasti. Jos vain saisimme pois tuon mörön pois molempien selästä, tulisi elämästä paljon helpompaa.
Kaikissa noissa entisissä itäblokin maissa on pesiytyneenä se neuvostoliittolainen kulttuuri. Jopa Ukrainassa asevelvollisuutta vältellään, vaikka maa on sodassa. Tai ehkä juuri siksi. Tosin ennen sotaakaan siellä ei armeijaa suorittanut kuin ne köyhät yms. Yliopistossa opiskelleet, kuten Zelenskyi, vapautettiin ja vapautetaan edelleen, sodan aikanakin. Sitten etulinjassa on 5-kymppisiä ukkoja. Väitän, että Suomessa on erilainen asenne. Ainakin toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahasti pelkään, että sinne on pesiytynyt NL:n mentaliteettia että ehkä joku muu hoitaa. Ikävä sinänsä, koska Tallinna on vanha ja kunniakas, todella mielenkiintoinen, historiallinen kumppani/kilpailija ja vaikuttanut Itämeren alueen muotoutumiseen valtavasti. Jos vain saisimme pois tuon mörön pois molempien selästä, tulisi elämästä paljon helpompaa.
Kaikissa noissa entisissä itäblokin maissa on pesiytyneenä se neuvostoliittolainen kulttuuri. Jopa Ukrainassa asevelvollisuutta vältellään, vaikka maa on sodassa. Tai ehkä juuri siksi. Tosin ennen sotaakaan siellä ei armeijaa suorittanut kuin ne köyhät yms. Yliopistossa opiskelleet, kuten Zelenskyi, vapautettiin ja vapautetaan edelleen, sodan aikanakin. Sitten etulinjassa on 5-kymppisiä ukkoja. Väitän, että Suomessa on erilainen asenne. Ainakin toivon niin.
Vattu mitä paskamaita kaikki. En yhtään ihmettele, että Neuvostoliitto onnistuin nuo miehittämään aikoinaan.
Kuinka on mahdollista, että ei edes yritetä taistella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Virolaiset ovat olleet runsaaasti edustettuina Afganistanissa. Armeijan käyneet tuntevat alalle vahvaa vetoa ja lähtevät mielellään mukaan rauhanturvaoperaatioihin.
Luikureita, puoliryzzziä koko sakki. Kulttuurin rikastuttaminen tehnyt tehtävänsä 2. maailmansodan jälkeen. Tunnen virolaismiehiä, jotka melkein järjestään henkisesti venäläisyyden kannalla, myös Ukrainan sodassa. Niin käsittämätöntä kuin se onkin. Seka-avioliittojen jälkeläisiä? En luota pätkääkään, en yhtään enempää kuin perusryzzziin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei Viron asevelvollisuus kovin houkutteleva näytä olevan.. en tiedä miten siellä voi suorittaa noin harva, vaikka ovat Venäjän naapurissa ja haluavat koko ajan lisää puolustukseen. Mutta omia ukkojaan eivät riviin saa.
Työkaveri oli Latvian armeijassa 2000-luvun alussa. Ei tykännyt ja koulutuskin oli vissiin täyttä paskaa. Niillä on siellä sellainen mentaliteetti, että Nato hoitaa puolestaan kaiken. Ei ole samanlainen asenne kuin Suomessa.
Baltian maissa suuret venäläisvähemmistöt. Ehkä on paras, etteivät mene armeijaan. Pari vuotta sitten korkealla paikalla oleva vähemmistön edustaja jäi kiinni Vennäälle vakoilusta ja maanpetoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Virolaiset yrittävät nyt ulkoistaa ilmapuolustuksen meille mutta minun mielestä voisivat maksaa osan käyttökuluista uusissa F35 hävittäjistä.
Joo pisti silmään tuo "kohtelias" vaatimus Suomen osallistumisesta Suomenlahden (=Viron) ilmapuolustukseen nyt kun ollaan liitytty Natoon ja pidetään ilmavoimia ajantasaisina. Voisivat virolaiset ensiksi hankkia vaikka omat hävittäjänsä. Nythän siellä on joku Nato-maiden kiertävä ilmapäivystys jota on pääasiassa jenkkien vastuulla.
Mitäs täällä tapahtuu? Haloo Pietari, voisitteko ystävällisesti siirtyä kanavalle 16, täällä teitä ei taaskaan tunnuta uskottavan. Palkat maksetaan sitten tällä kertaa perunoissa, BMW: tehtailla Kaliningradissa oli hyvä sato. Sotatila ja tiedättehän. Yt. salasana Pottu
No mitä ne nyt poroista yleensä ajattelee, vähän yksinkertaisina pitävät.
Vierailija kirjoitti:
No eipä paljon kannattaisi heidän ylpistyä. Eniten ottaa päähän loputon kiittämättömyys.
Heitä on koulutettu, heille on annettu kalustoa jne. Ei kuitenkaan kiitoksen sanaa ole kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs itse ajattelet virolaisista? Nyt järki käteen ja lakkaat pelaamasta venäjän pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Luikureita, puoliryzzziä koko sakki. Kulttuurin rikastuttaminen tehnyt tehtävänsä 2. maailmansodan jälkeen. Tunnen virolaismiehiä, jotka melkein järjestään henkisesti venäläisyyden kannalla, myös Ukrainan sodassa. Niin käsittämätöntä kuin se onkin. Seka-avioliittojen jälkeläisiä? En luota pätkääkään, en yhtään enempää kuin perusryzzziin.
Jännä juttu kun minä tunnen virolaisia, joista jokainen on jollain tavoin isäinmaallinen. Mummotkin kutovat sukkia armeijaan meneville ihan Naiskodukaitsen jäsenenä. Siellähän Kodukaitse ja Naiskodukaitse ovat suosittuja siksikin, että toimintaan voi ryhtyä alakouluikäisenä. Jokavuotisesta koko perheen tapahtumasta nimeltä Erna retk Vennää valittaa, että se on kovin militaristinen tapahtuma.
Naisella ei ole muuta tapaa saada aseenkantol_upaa kuin kouluttautua poliisiksi, poikkeustapauksissa, harrastaa ampumaurheilua ja silloinkin olla myös mielellään Naiskodukaitsen jäsen. Nythän naiset saivat pilottina suorittaa armeijan peruskoulutusjakson ja tulokset ovat olleet hyvin mieluisat ja nimenomaan naiset haluavat lisää mahdollisuuksia.
Muutenkin Naiskodukaitse kouluttaa väestönsuojelussa. Samoin heillä on valistustoimintaa muun muassa ihan ladattavan sovellutuksen muodossa, jossa on viroksi, venäjäksi ja englanniksi neuvoja arjen ja poikkeuksellisten kriisien varalle.
Luin itse sen ja pidän ajatusta pakorepun pakkaamisesta hyvänä ajatuksena. Samoin tietoa siitä, että kun ulkona lennetään ja räjähtelee niin kannattaa avata ikkuna raolleen, ettei se rikkoudu ja paljon muuta, josta suomalaiset huoltovarmuusneuvot eivät kerro mitään.
ehtiivät vetää sakua sen aikaa, ja näkyyhän se.
Ennen sotilaat soti, siviilit oli siviilejä. Tähän perustui pitkälti se tosiasia että pieni valtio nimeltä ruotsi pystyi laittamaan aikoinaan kampoihin, venäjää, puolaa tai saksalaisia alueita vastaan. Näissä maissa ei tainnut olla niin yleistä "armeijan käyminen".
Eli yritän sanoa että ruotsilla oli asukaslukuunsa nähden paljon sotilaita. Kun joskus muinoin ruotsissa suoritettiin väestönlaskenta, julistettiin se salaiseksi, koska ruotsissa säikähdettiin kun populaa oli niin vähän!
Suomessa on siis totuttu siihen että käydään armeija (pitäiskö sanoa että siviilit muuttuvat sotilaiksi) mutta muualla tämä on erikoista.
Ennen vanhaan myös ihmiset jäi pitkälti asumaan alueelle vaikka vihollinen valtasi maata. Koska minne nyt tavallinen väki olisi kotoaan paennut kun se koti oli koti. Ei kai tavalliselle ihmiselle ole paljoa väliä sillä kuka ne verot kerää. Talvisodassa olikin erikoista kun suomalaiset siviilit myös pakeni miehittäjää. Joskus sata vuotta aikaisemmin näin ei olisi käynyt.
Mihin tämä nyt liittyy, ehkäpä siihen miksi monessa maassa armeija ei ole niin kiinnostava asia mitä täällä suomessa.
Miksi ei saisi vaatia omalle liittoumalle parempaa puolustusta?
Taidan haista kaalille itse.