Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte kotityöt?

Vierailija
21.04.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6368a59f-71f4-4a0f-bcd4-89d4afb75b57

Miten teillä?

Meillä on sellainen työnjako, että emäntä hoitaa kodin ja minä teen ruuat.

Ruuanlaitto ei ole mitään eineksien lämmittelyä, koska meillä tehdään kaikki aivan itse alkaen säilömisestä ja raaka-aineiden esivalmisteluista. Joka päivä syödään parempaa ruokaa kuin suurimmasta osasta ravintoloita saa.

Pyykkipuoli ja muu siivoaminen hoituu niin, että minä en kuulemma osaa niin on käyttökiellossa kaikki härpäkkeet.
Joo ja sitä fyysistä romantiikkaa meillä saa yllin kyllin. Eikös sekin ole kotityötä kun huoltaa partnerinsa päivittäin?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen tekee naisten työt eli lastenhoito, pyykkihuolto, siivous, ruoanlaitto, mies puolestaan miesten työt eli korjaukset, pihatyöt (paitsi puutarha/kukat), autot, jne.

Vierailija
2/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo kotona, minä töissä. Vaimo tekee 100 pros. kotityöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso hoitaa suuremman osan kotitöistä, koska hänellä on aikaa ja mielenkiintoa enemmän kuin minulla. Robotti-imuri imuroi pari kertaa viikossa, lisäksi hän imuroi välillä perusteellisemmin. Hän hoitaa useimmiten myös pyykit ja siivoa tasot. Hän on useammin se, joka laittaa astiat koneeseen ja purkaa sieltä kaappiin. Lattioita pestään harvemmin ja sitä tekee molemmat. Minä siivoan vessan. Ikkunoiden- ja saunanpesut yms harvinaisemmat hommat tehdään yleensä yhdessä.

Minun vastuullani on ruoanlaitto, koska pidän siitä enemmän.

Lumityöt tekee talvisin traktori, puoliso ottaa lapiolla pois ne kohdat, mihin traktori ei pääse. Kesällä puoliso leikkaa ruohon (päältä ajettava leikkuri) ja tarvittaessa kääntää/jyrsii maata, hedelmäpuiden ja marjapensaiden leikkaukset tehdään yhdessä. Minä hoidan kasvihuoneen, yrttimaan ja perennat.

Vierailija
4/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkkaa jakoa, kumpikin tekee mitä ehtii.

Mun vastuulla on uusien vaatteiden hankkiminen lapsille.

Miehen vastuulla on talon ja autojen huoltaminen ja kunnossapito sekä lasten harrastusvälineiden hankkiminen ja huolto.

Kaikki muu on jaettu. Se miten paljon kumpikin tekee jotain vaihtelee työtilanteen mukaan. Joustetaan tarvittaessa milemmat.

Toimii hyvin näin.

Vierailija
5/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niin, että se hoitaa, kuka kerkiää ja esim. ruuanlaiton sen mukaan, mikä ruoka sattuu olemaan kyseessä ( molemmilla on sellaisia ruokalajeja, jotka ovat enemmän omalla vastuulla). Minä hoidan pääasiassa perussiivouksen ja mies taas siivoaa vessat / kylppärin. Rakennusjutuissa mies on parempi, minä olen lähinnä assarina. 

Mies käy kaupassa. 

Tämä on toiminut meillä hyvin näin. 

Vierailija
6/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kaiken.

No huoltoyhtiö hoitaa korjaukset, jos jotain asunnossa on, rengasliike vaihtaa auton renkaat jne.

Niin joo, asun yksin.

Vierailija
7/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee valtaosan koska on siivousfriikki. Tekee myös ruoat koska minua se ei kiinnosta, söisin eineksiä ellei mies kokkaisi.

Minä hoidan 90% pyykkihuollon ja lattianpesut (noin kerran kolmessa kuussa).

Vierailija
8/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa siivoojan ja mie kokkaan ja pesen pyykit. Tykkään ruonlaitosta, mutta inhoan siivoamista. 

Vierailija
9/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kerrostalossa, autoa ei ole eli juuri mitään ns. perinteisiä miesten töitä ei myöskään ole.  Parinkymmenen vuoden aikana kotitöiden jakautuminen on asettunut näin, ilman sen kummempaa keskustelua.

Mies

- tiskaa (meillä ei ole tiskikonetta)

- vie roskat 

- kissojen ruokkiminen

Minä

- vaatehuolto, mukaanlukien vaatekaappien jäjestys, kausivaatteiden laittaminen säilöön etc.

- suurin osa imuroinnista ja pölyjen pyyhkimisestä

- kylpyhuoneen ja WC:n pesu

- sängyn petivaatteiden vaihto kahden viikon välein

Puoliksi

- kissojen hiekkalaatikot ja lääkitseminen (minä aamulla, mies illalla)

Kumpikin tekee omat ruokansa. Kerran viikossa tulee kotiin toimitettuna suurin osa ruokaostoksista, mies kantaa kassit ylös ja yhdessä laitetaan kaappeihin. Kumpikin käy viikolla kaupassa jos huomaa että itseltä puuttuu jotakin (meillä on ihan erilainen ruokamaku joten oikeastaan 100 % erilliset ruoat myös). 

Vierailija
10/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo tekee sisätyöt ja minä ulkotyöt. Onneksi asumme kerrostalossa, eikä meillä ole autoa.

Vierailija
11/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin eli minä. Olen suht tarkka siivouksen jäljessä ja esimerkiksi astioiden järjestyksessä joten on nautin tästä olosta, eksä oli hyvin suurpiirteinen...

Naisystävän luona ollessa minä teen siellä enemmän kotitöitä. Tykkään ruuanlaitosta ja kotitöistä. Onneksi eksänsä osasi tehdä myös kotitöitä joten en ole hänelle kummajainen.. Grillaamista ei eksänsä osannut, tuli kuulemma aina karrelle palanutta..

Vierailija
12/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan ruokahuollon kaupasta pöytään. Lapsenhoito, keittiö ja tiskit hoituu noin puoliksi. Vaimo aikalailla muut kotityöt.

Vierailija
13/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmassa liitossa vaimo vaati, että meillä piti käydä siivooja. Siivousta edeltävän illan hän siivosi aina kodin puhtaaksi.

Eksälle oli tärkeää se statusarvo, että sai kertoa kotona käyneistä siivoojista. Tuolloin opin, että hänelle tärkeintä olivat kulissit. Hän koki aina, että oli luokkahyppy alempaan säätyyn jos piti itse siivota. Mikään ei muuttunut siivojien myötä, mutta se oli jotenkin hänestä hävettävä asia tai alaluokkaista jos ei olisi ollut kulissia.

Vierailija
14/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti akka hoitaa kotityöt.Minä makaan sohvalla.

Vierailija
15/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat: ruoanlaitto, tiskikone, lapsen "hoitaminen" (teini jo, ei tarvi enää vaippaa vaihtaa), minimaaliset pihatyöt (uudet perunat, marjat, omenat, voikukat) ja lumityöt.

Minä: ostokset, siivous, pyykkihuolto, maksuliikenne, sopimukset ja kilpailutukset, tietotekniikka, maalaukset/tapetoinnit tms.

Puoliso: autojen ja mopon huolto ja renkaanvaihdot, puusavotta, remontointi ja fiksaaminen, vesihuolto (oma kaivo).

Nyt kun sen luettelee noin, niin luulisi että minä teen enemmän ja useammin, mutta en tee, puolisolla on kokoajan jotain meneillään kun minä ehdin maata sohvalla perse homeessa.

Vierailija
16/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joutuu aina makuuhuoneeseen sen jälkeen kun jaksan raataa kotitöissä.

Kahta vuoroa joutuu painamaan.. :D

Vierailija
17/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen 0% ja vaimo 100%.

Keskimäärin siis kumpikin tekee 50%.

Vierailija
18/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ruoat ja vaimo pyllistää.

Vierailija
19/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee kotityöt, jota kyseinen tekeminen enemmän kiinnostaa tai jota siivottomuus tms. häiritsee.

Vierailija
20/34 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun tekemään käytännössä kaiken itse. Koti on aina sotkuinen ja likainen, enkä jaksa tätä. Olen moniongelmainen pitkäaikaistyötön ja joudun asumaan vanhan ja sairaan sukulaiseni luona, eikä tämä sukulainen tee juuri mitään. Täällä ei edes ole tiskikonetta. En ole enää pitkään aikaan oikeastaan varsinaisesti laittanut mitään ruokaa, koska olen huono kokki ja vältelläkseni tiskin, joten syön jotain sellaista, jonka saa helposti uuniin ja vain yksi uunikulho likaantuu tässä. Sen sijaan sukulaiseni sotkee todella paljon. Olen myös yrittänyt karsia omat tavarani aika vähiin helpottaakseni siivoamista, mutta kun valtaosa asunnon tavaroista on sukulaiseni, eikä suostu heittämään niitä pois on vastuullani jäävä siivous todella vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän