Pelottava jysähtävä pamaus päässä juuri nukkuessa
Tai sitten vihlaisu. Säpsähdän ylös lähes paniikissa. Mikä on?
Kommentit (49)
Adrealine rush, on ollut yleinen haittavaikutus näistä 'turvallisista'.
Huvikseni googlasin englanniksi ja sellainen tauti on oikeasti olemassa: Räjähtävän pään syndrooma.
"Exploding head syndrome (EHS) is a type of sleep disorder in which you hear a loud noise or explosive crashing sound in your head. The sound isn't real or heard by anyone else. The episode typically happens suddenly either when you're beginning to fall asleep or when you wake up during the night."
Siis jonkinlainen unihäiriö. Ääni ei ole todellinen. Netistä varmaan löytyy tietoa enemmänkin.
Olette kaikki hulluja. T: Lääkäri
Tässä asiantuntijan diagnoosi kirjoitti:
Olette kaikki hulluja. T: Lääkäri
Niinhän me ollaankin. Kuullaan pamauksia pään sisällä, jouta muut ei kuule. Sitten pelätään nukkua. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Heräsin aamulla repivään rintakipuun niin etten saanut henkeä, lääkärissä vaan levittelivät käsiään että kaikki arvot täydellisiä. Äkkikuolema tulee olemaan kohtaloni.
Refluksi. Laihduta.
Oikea vastaus tulikin heti jo. Yleinen unihäiriö, vaaraton. Kertoo stressistä.
Päikkäreillä pari kertaa vuodessa päässä pamahtaa ja on kyllä hyytävän kova pamaus. Tyyppinä en ole stressiherkkä, joten liittyy minun kohdalla johonkin muuhun.
Tuo on ihan todellinen juttu. Kun nukahtaa niin äkkiä herää jysähdykseen ja pelästyy. Ihan kuin kaasupullo olisi räjähtänyt vieressä, se on minulla usein ekana mielessä. Liittyy varmasti uneen vajoamiseen
Olen kokenut tuon kerran hereillä ollessani. Ääni tuntui niin kovana, että luulin tietokoneen tai television räjähtäneen. Luin tuon jälkeen myös räjähtävän pään syndroomasta.
Mulla oli tätä nuorempana. Ääni kuulosti hyvin voimakkaalta ovikellon soitolta, joten välillä kävin käytävässä kurkkaamassakin, onko joku oveni takana keskellä yötä. Ei koskaan ollut, mutta tietenkään sitä vaihtoehtoa ei voi sulkea pois, että joku olisi huvikseen rimpautellut ihmisten ovikelloja yöllä. Kokemus kun oli se, että heräsin tähän ääneen. Myöhemmin luin räjähtävän pään syndroomasta ja ajattelin, että se selittäisi tämän ilmiön. Ei ole kuitenkaan vuosiin tällaista tapahtunut.
Tuossa lisää tietoa
https://askelterveyteen.com/rajahtavan-paan-oireyhtyma-oletko-kokenut-s…
Vierailija kirjoitti:
Nuorena oli pelottavat unihalvaukset. Niiden tilalle tuli räjähdys. Kai stressiä on
Tuo on juurikin samantapainen kuin unihalvaus, ilkeä, mutta todennäköisesti vaaraton ilmiö.
Jostain luin, että sen ajatellaan olevan vähän samanlainen kun suljet tietokoneen, niin suljet sen vaiheittain ensin mammapalstan pois jne ja muutaman vaiheen jälkeen katkaiset virran.
Tuo räjähdys voi olla sitä, että tavallaan katkaisee virrat päästään vain vetämällä töpselit irti, eikä käy läpi tuota tavallisinta proseduuria.
Mullakin on tuota varsikin nykyään. En tiennytkään, että olen niin stressaantunut. Tuota on siis itseasiassa aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Aivot nukahtaa ensin ja lihakset ei ehdi perästä ja nytkähtävät.
Ei tämä ole sellainen nykäisy lainkaan vaan tämä ääni kuuluu päässä/korvissa ja on siis oikeasti todella kova ääni, mutta sitä ei vaan kuule kukaan muu.
Eikä tuo varsinaisesti eikä aina edes tunnu miltään. Se pamaus vaan herättää. Tuo sähköiskumaisempi on sen särinän lisäksi vähän sellainen kuin se särinä tuntuisi ihan fyysisestikin, mutta tosiaan se on nopeaa ihan kuin salamanisku.
Ja stressi tosiaan voisi olla mullakin syynä, koska olen tässä parin-kolmen viime vuoden aikana saanut riesakseni myös paniikkikohtaukset eikä elämä nyt tosiaan mitään ruusuilla tanssimista ole (ikinä) ollutkaan.
Hirmu kiva kun milläpä tämän muuksi muuttaisi ja korjaisi? Oma elämäntilanne on mikä on ja se on just niin hyvä/itselle oikea, kuin siitä vaan on yksin/itse mahdollista enää saada. Näemmä tämä oma arki ja normielämä silti saa pidemmän päälle kropan kuormittumaan tällä tavoin :-(
Minulla oli pään outoja räjähtämisiä nuorempana. Yritin aina venyttää nukkumaanmenoa, koska pelkäsin näitä tuntemuksia. Pään " räjähdyksiä", tapahtui myös päiväunilla. Kerran puhuin tuntemuksista terveyskeskuksessa, siellä minua katsottiin kuin hullua. Oireet hävisivät vanhemmiten. Lohduttavaa tietää, että muillakin ollut samankaltaisia kokemuksia. Onneksi tietoa löytyy nykyään tästä asiasta, joka vaikuttaa olevan herkkien ihmisten ongelma, stressaavassa maailmassa.
Aivot katkaisevat yhteyden mielen tietoiseen osaan vaipuakseen syvään uneen. Sitten yhtäkkiä sähköisku keskeyttää neuronien toiminnan.
Stressin aikana aivot ovat yliaktiiviset. Kun sitten tulee aika nukkua, tämä lisääntynyt energia ei vähene, koska aivojen toiminta on liian vilkasta.
Mulla liittyi tähän kerran myös kuva jonka näin räjähdyksen hetkellä: sellaista rakeista kuvaa kuin vanhasta teeveestä huoneessa. Huone oli hämärä ja lähes pimeä ja näin kuvassa vain hyllykön. Hyllyssä oli eri tasoilla nukkeja, sellaisia posliinisia. Nukeilta puuttui silmät. Se oli kyllä pelottavaa!
Sisäkorvan ongelma
Viimeinen teoria tähän ilmiöön liittyen koskee mahdollista sisäkorvan ongelmaa, erityisesti korvatorvea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla liittyi tähän kerran myös kuva jonka näin räjähdyksen hetkellä: sellaista rakeista kuvaa kuin vanhasta teeveestä huoneessa. Huone oli hämärä ja lähes pimeä ja näin kuvassa vain hyllykön. Hyllyssä oli eri tasoilla nukkeja, sellaisia posliinisia. Nukeilta puuttui silmät. Se oli kyllä pelottavaa!
Tuo on unihalvaus.
Nuorena oli pelottavat unihalvaukset. Niiden tilalle tuli räjähdys. Kai stressiä on