Pystyn syömään minkä tahansa aterian ilman juomaa, miksi jotkut eivät saa alas edes pientä lounasta ilman kahta lasia juotavaa?
Kommentit (134)
"- Vettä tulisi siemailla hitaasti, noin 6090 millilitraa kerralla, pitkin päivää, kirurgina toimiva Smith neuvoo"
Kihtikin aiheutuu siitä kun ei tajua nestetyää itseään tarpeeksi. Koin sen liiallisella alkoholin kulutuksella kunne tajusin nesteyttää. Hoikkuutenkinin on nestetyksen ansiota. Ruuan kanssa voin juoda maitoa olutta, viiniä tai vettä. Jos haluaa rautapitoista ravintoa kannttaa jättää jälkiruokakahvit pari tuntia myöhemmäksi. maito kahvi ja tee tuhoavat raudanimeytymiskyvyn todella pahasti.
Minulla on huonohko syljenerityys diabeteksen takia, siksi suu tuntuu kuivalta syödessäkin. Pala yksinkertaisesti tuntuu juuttuvan, siksi nestettä perään. Vaikka joskus nolottaakin "kitata" tyyliin joka suupalan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en hörpi pitkin päivää vesipullosta niinkuin jotkut työkaverit. Lounaalla kylläkin juon aina 2 lasillista vettä.
Tottumuskysymys.Ai että tätä ketjua lukiessa herää ihan massiivinen kunnioitus. Housuissani suorastaan pullottaa, kun näen miten mahtavia ominaisuuksia sinulla on! Et hörpi pitkin päivää, aaaahhh, mä pyörryn!
Kannattaisi varmaan jutella jonkun kanssa ja hakea apua.
Yliopiston lounaalla opin ottamaan aina 2 juomaa. Lasi maitoa kuului hintaan ja sille kaveriksi lasi vettä.
Vierailija kirjoitti:
Kun lopetin maidon juomisen joitain vuosia sitten, en oikein keksinyt korvaavaa ruokajuomaa tilalle. Vesi ei jostain syystä maistu ruoan kanssa, joten syön nykyään ihan ilman ruokajuomaa.
Maitoa ruoan kanssa....ääh....hyvä että lopetit.
Ravitsemusterapeutin ohje:
"Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että nesteitä tulisi nauttia jokaisen aterian yhteydessä 12 lasia. Lisäksi aterioiden välissä olisi hyvä juoda jonkin verran: jos et juo lainkaan aterioiden välissä, voi lähtökohtaisesti sanoa, että juot todennäköisesti liian vähän."
Mutta ap on tietenkin viisaampi kuin ravitsemusterapeutti.
Jotkut osaa ajatella ITSE ja ottaa huomioon oman tilanteensa.
Jos joku asiantuntija hokee, mikä on "kaikille" hyväksi niin onpa harvinaisen typerä "asiantuntija".
Aina kun on yksilöitä ja poikkeustapauksia.
Vierailija kirjoitti:
"- Vettä tulisi siemailla hitaasti, noin 6090 millilitraa kerralla, pitkin päivää, kirurgina toimiva Smith neuvoo"
Väliviiva ei tullut mukana. 60-90 millilitraa
Vierailija kirjoitti:
Minulla on huonohko syljenerityys diabeteksen takia, siksi suu tuntuu kuivalta syödessäkin. Pala yksinkertaisesti tuntuu juuttuvan, siksi nestettä perään. Vaikka joskus nolottaakin "kitata" tyyliin joka suupalan jälkeen.
Omat vanhempani ovat sitä sukupolvea, joiden mielestä ruoan päälle vasta sai juoda, ettei tule kitattua turhaan siinä välissä. Muutenkin juovat vähän. Kahvin juontikin tarkoittaa samalla pullan syöntiä. Tai keiton kanssa leipää. Nyt sitten dementikkona auttaisi tuo juominen niihin sekavuustiloihin. Mutta eihän niitä nyt saa juomaan kun eivät ennenkään ole juoneet.
Ap:lle tiedoksi, että se johtuu siitä, että ne ei osaa pureskella ruokaansa kunnolla, vaan nielevät nesteen avulla isoja paloja. Joillakin voi olla myös huono syljeneritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani ovat sitä sukupolvea, joiden mielestä ruoan päälle vasta sai juoda, ettei tule kitattua turhaan siinä välissä. Muutenkin juovat vähän. Kahvin juontikin tarkoittaa samalla pullan syöntiä. Tai keiton kanssa leipää. Nyt sitten dementikkona auttaisi tuo juominen niihin sekavuustiloihin. Mutta eihän niitä nyt saa juomaan kun eivät ennenkään ole juoneet.
Juu. Joskus vanhanajan tavat eivät ole ihan viisaita. Se on nähty suvussa vaikka arvostankin perinteitä.En halua olla kuivanmaanorava hirveän ryppykasvoinen ja ne allit. Isomummolla oli paksut ranteet mutta olikin syntynyt 1899. Muistaakseni oli kova leipomaan. käsin.
Jos pureksii ruokansa hyvin, eikä ahda suuta niin täyteen, että pakko huuhtoa ne eväät purematta mahaan vedellä, niin tarviihan siihen pari lasia vettä.
Sylki on ihisellä sitä varten, että ruoka kostuu ja on paremmin sulavaakin.
Vierailija kirjoitti:
"Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että nesteitä tulisi nauttia jokaisen aterian yhteydessä 12 lasia. Lisäksi aterioiden välissä olisi hyvä juoda jonkin verran: jos et juo lainkaan aterioiden välissä, voi lähtökohtaisesti sanoa, että juot todennäköisesti liian vähän."
Aina oppii uutta. Aloitan 8:lla lasilla ja siitä sitten vähitellen lisään määrää.
Vierailija kirjoitti:
12 lasia. Oho. Aika paljon.
Yksi lasi vetää vähintään 2- 3 desiä nestettä ja tämä kertaa 12 tekee 2,4 - 3,6 litraa juotavaa/ ateria. Ja muut juomiset vielä päälle.
On siinä lutkutettavaa kerrakseen.
Mä olen lukenut,ettei ole paras tapa jouda syömisen aikana vaan vasta kun on syönyt. En tiedä mihin perustuu.
Itsellä tehty palleatyrän korjausleikkaus, jonka jälkeen lounaalla on mennyt noin 1 litra vettä, että saa ruoat mahalaukkuun saakka. Hiilihapot ei enää nappaa lainkaan, kun röyhtäilyt ei onnistu ja tulee kivuliaat ilmavaivat.
Missä välissä sitten pitäisi juoda?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina oppii uutta. Aloitan 8:lla lasilla ja siitä sitten vähitellen lisään määrää.
Väliviivat ei toimi täällä copypastella. 1-2 lasia.
Jos on vain lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia