Aina puhutaan painosta, mutta miten PITUUS hankaloittaa elämääsi?
Olen 149 cm pitkä nainen. Olen sirokokoinen ja hoikka, mutta muodokas.
En koskaan löydä vaatetta mitä ei tarvitsisi muokata oston jälkeen. Hihat, lahkeet, hameen helmat ja hartiat pitää aina lyhentää tai muokata.
Omassa koossa XS tai S koossa rintani eivät mahdu (DD-kuppi).
Olen kokeillut ostaa vaatteeni lasten osastolta (koko 150 cm) mutta tissini tai perse ei niihin mahdu koska olen muodokas nainen, en pikkutyttö.
Lisäksi kaupan hyllyillä en ylety ylähyllyihin tai pakastealtaalla syvälle tai ylähyllyihin.
Myös joissakin pukukopeissa naulakot ovat aivan liian ylhäällä. Myös joissain vessan peilit ovat liian ylhäällä
Kommentit (56)
Olen 160cm, mutta oikeanpituisten ja -kokoisten housujen löytäminen persjalkaisena kapeareitisenä on vaikeaa. Kaikkea saa lyhentää, ja kaikki housut pitäisi miltei kaventaakin. Olen lantiosta vielä extraleveä (95cm) pituuteeni nähden, joten on pakko ostaa miltei aina tietynkokoiset housut, että mahtuu ylhäältä päälle. Alta kaikki sitten ylipitkää lökäriä.
Olen aina iloinen kaupassa, kun voin auttaa lyhyitä ihmisiä auttamalla tavaroita ym ylimmiltä hyllyiltä.
En tarvitse kotona mitään keittiöjakkareita ja ylimmät kaapit ja hyllyt tulevat helposti käyttöön.
Pääsen helposti moottoripyörän pakkarille heilauttamalla vaan pitkän jalkani mopon yli.
Pystyn helposti kietomaan jalkani seksissä mieheni selän ympäri.
En kaipaa korkokenkiä, mutta jos haluan tehdä vaikutuksen gasellijaloilla, käytän korkkareita.
Olen ulottuva ja ylettävä ja tiedän, että vaatteet näyttävät päälläni hyviltä.
Hyvä ryhti ja pitkät hiukset korostavat pituuden positiivisia puolia.
N183cm
Vierailija kirjoitti:
90-luvun alussa en päässyt poliisikoulutukseen, piti etsiä toinen ala. Silloin oli pituusrajat, jotka poistuivat kuitenkin vuosituhannen alussa, mutten enää lähtenyt alaa vaihtamaan. Nainen 162cm.
Ja minä olisin halunut lentoemännäksi mutta olen liian lyhyt. Lentoemännillä on minimipituus koska liian lyhyt ei pysty avaamaan hätäuloskäynnin ovea.
Oon 185cm pitkä hoikka nainen ja aina oon löytänyt sopivia vaatteita. On kiva ylettyä korkeille hyllyille ja yleisötapahtumissa ei jää ihmisten jalkoihin. Mahdun hyvin lentokoneeseen, busseihin yms.
Mieheni on 194cm ja hän myös mahtuu hyvin istumaan lentokoneessa yms.
Tunnen myös pari 200cm pituista miestä ja hyvin hekin mahtuvat erinäisiin liikennevälineisiin yms.
Lintsin laitteissa pituusraja 195cm, mutta kyllä he pääsevät silti joka laitteeseen.
Pituudesta ei ole ollut ikinä mitään haittaa ja pakko kyllä kommentoida että 176cm nainen ei mielestäni ole mitenkään erityisen pitkä.
Julkiset vessat, johon on ängetty mahdollisimman monta koppia, joten ne ovat pieniä. Monesti polvet saattaa osua oveen ja kääntyminen on vaikeaa kun kyynärpäät osuu seiniin. Pienet autot on kauheita.
Muutenkin kaikki, mitä ei ole tehty pitkiä ihmisiä ajatellen aiheuttaa ongelmia.
Hyviä puolia on, että ylähyllyt eivät ole liian korkealla.
T: Pitkä nainen
Olen 157 senttiä pitkä nainen. Usein en yllä kaupassa ylähyllylle tai pakastealtaan pohjalle. Yleensä etsin jakkaran mutta joskus on joku tuote jäänyt ostamatta kun en ole siihen yltänyt enkä ole löytänyt jakkaraa/koroketta ja en ole jaksanut etsiä myyjää.
Lyhyydestä on usein silti hyötyä kun pitää mahtua esim pieneen henkilöautoon takapenkille tai asuntovaunuun nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Julkiset vessat, johon on ängetty mahdollisimman monta koppia, joten ne ovat pieniä. Monesti polvet saattaa osua oveen ja kääntyminen on vaikeaa kun kyynärpäät osuu seiniin. Pienet autot on kauheita.
Muutenkin kaikki, mitä ei ole tehty pitkiä ihmisiä ajatellen aiheuttaa ongelmia.
Hyviä puolia on, että ylähyllyt eivät ole liian korkealla.
T: Pitkä nainen
Minä olen niitä pitkiä, jotka ovat istuessaan yhtä pitkiä kuin muutkin, mutta seisaallaan päätä pitempiä. Tosi pitkät kintut siis. Vessat ja moottoriajoneuvot ovat pahimpia. Nyt, kun noidannuoli vaivaa, on tuskallista yrittää taivuttautua istuimille, ja ylös vääntäytyessä naama kopsahtaa vessan oveen.
Vierailija kirjoitti:
Oon 185cm pitkä hoikka nainen ja aina oon löytänyt sopivia vaatteita. On kiva ylettyä korkeille hyllyille ja yleisötapahtumissa ei jää ihmisten jalkoihin. Mahdun hyvin lentokoneeseen, busseihin yms.
Mieheni on 194cm ja hän myös mahtuu hyvin istumaan lentokoneessa yms.
Tunnen myös pari 200cm pituista miestä ja hyvin hekin mahtuvat erinäisiin liikennevälineisiin yms.
Lintsin laitteissa pituusraja 195cm, mutta kyllä he pääsevät silti joka laitteeseen.
Pituudesta ei ole ollut ikinä mitään haittaa ja pakko kyllä kommentoida että 176cm nainen ei mielestäni ole mitenkään erityisen pitkä.
Minustakin 175 nainen on lähinnä keskimittainen.
Vierailija kirjoitti:
176 pitkä ja KAIKKI on matalalla: keittiön tasot, vessan lavuaari, pöydät, sohvat... Vaateostoksilla kaikki helmat ja lahkeet lyhyitä. Ap: sulla on sentään mahdollisuun lyhentää. Pidentäminen on paljon vaikeampaa!
Okei... Mä olen 178cm nainen ja viihdyn keittiössä, tykkään leipomisesta ja kokkaamisesta. Ei ole koskaan tuntunut, että tasot olisivat erityisen matalalla. Samoin vessanpötölle ja sohvalle on ihan helppo istua(??). Vaatteet ostan tavallisista kaupoista, ei tarvitse muokata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
176 pitkä ja KAIKKI on matalalla: keittiön tasot, vessan lavuaari, pöydät, sohvat... Vaateostoksilla kaikki helmat ja lahkeet lyhyitä. Ap: sulla on sentään mahdollisuun lyhentää. Pidentäminen on paljon vaikeampaa!
Okei... Mä olen 178cm nainen ja viihdyn keittiössä, tykkään leipomisesta ja kokkaamisesta. Ei ole koskaan tuntunut, että tasot olisivat erityisen matalalla. Samoin vessanpötölle ja sohvalle on ihan helppo istua(??). Vaatteet ostan tavallisista kaupoista, ei tarvitse muokata.
Tasojen korkeus riippuu keittiön iästä. Tasot 70-80-luvuilla olivat kymmenisen senttiä nykyistä matalammalla. Kymmenen senttiä on paljon silloin, kun se puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suunnilleen tuon pituinen myös. Olen pitkäjalkainen mutta ihan helposti on housunlahkeet sopivan mittaisia. Varsinkin farkut on aina hyviä. Teininä 90-luvulla oli vaikeampaa löytää kun mallit oli mitä oli. Sukkahousut jää lyhyiksi mutta ostan isoa kokoa.
Etuna on että yletyn varvistamalla yleensä ylähyllyllekkin. Ainoat ärsyttävät jutut on iso luusto (leveät hartiat) eli takit kinnaa helposti, ehkä joku 50-60-luvun keittiö on liian matalalla. Ja se että mun pitää itseäni vähän pidemmän miehen jäljiltä siirtää auton penkkiä pari pykälää taaksepäin. Pieniä juttuja silti.
Nykyään kun yrittää ostaa moottoripyörää, niin joka toisessa on madallussarja. Jousitusta tai satulaa tehty matalemmaksi. Ei toimi yhtään 188cm pitkänä, polvikulmasta tulee paha.
Tarvitsisin ennemminkin korotussarjan.
Ap, otan osaa, ihan sama juttu täällä, tosin olen sinua hitusen pidempi, 153cm. Juuri eilen vaihdoin uuden suihkuverhon ja juuri ja juuri yllän vaihtamaan sen, kun nousen varpailleni jokaisen koukun kohdalla. Verhojen vaihtaminen ei tule kysymykseensään ilman apua tai 3 metrin tikkaita :D
Kaikki allastasot ovat liian ylhäällä, samoin oven rivat. Portaat ovat liian korkeita, joten joutuu nostamaan jalkaansa huomattavasti ylemmäs kuin pidempi. Ostoskassit raahaavat välillä maata, joten käytän reppua. Joissakin asunnoissa vessan peili on liian korkealla. Kaikissa asunnoissa yläkaapit ja ylähyllyt jäävät käyttämättä, esimerkiksi keittiössä yllän ensimmäiselle hyllylle, mutta en enää toiselle. Istuimet julkisilla paikoilla, autoissa, leffateatterissa jne. ovat liian korkeita. Jos istun selkänojassa kiinni, jalat eivät yllä lattialle. Se käy yllättävän paljon jalkoihin. Omalla sohvallakaan ei voi istua selkä kiinni selkänojassa ja jalat lattiassa, joten istun yleensä risti-istunnassa. Olin eilen auton kyydissä 6h putkeen ja sielläkin pitää istua jalat ristissä. Oman vessan sähköpistokkeeseen en yllä, joten kuivaan ja kiharran hiukset keittiössä. Kaupoissa ei meinaa yltää pakastealtaisiinkaan, vaan saa roikkua mahallaan siinä reunassa.
Noihin ylläoleviin on kiinnittänyt erityisesti huomiota Japanissa käydessä, jossa olen ihan tavallinen keskimittainen nainen. Penkit ovat juuri sopivia! Rivat juuri sopivalla korkeudella! Portaat juuri oikean korkuiset, että ne pääsee tosi sulavasti kipittämään alaspäinkin! Julkisten vessojen pöntöt just sopivan korkuisia! Peileistä näkee muutakuin kuin häthätään naamansa! Kaupoissa yltää ylimmällekin hyllylle! Ihan uskomaton tunne noinkin pienistä asioista :D
Vaatteet eivät koskaan istu tai imartele. Sitä ostetaan, mikä edes jotenkuten sopii ja näyttää fiksulle. Pelastus on trikoo, joka venyy ja vanuu sieltä, mistä sen pitää, ja pysyy tiukkana sieltä, missä sen pitää olla istuva. Mistään verkkokaupasta ei tosiaankaan tilata yhtään vaatetta! Se sovittelu ja palautusrumba olisi hirveä verrattuna siihen, että heti pääsee näkemään rekiltä, että sopiiko tämä edes oletettavasti vai ei.
Ruokaahan ei saisi tämän pituisena syödä kuin varmaan sen 1200 kaloria päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on 191 cm, lyö päänsä kattolamppuihin, ei mahdu lentokoneen penkkiin, peitot, hihat, lahkeet loppuu kesken. Kävi Japanissa ja oli vielä platinablondina kävelevä nähtävyys paikallisille.
Tuttuja ongelmia. Mies 197 cm. Japanissa en ole käynyt.
164cm ja penkkiä tarvitsen, että yllän korkeammalle esim. Hyllyt keittiössä ja kaupassa. Hyvin kuitenkin pärjään tällä pituudella. Paino ei oikeastaan koskaan haitannut menoa, vaikka paino onkin ylipainon puolella.
176 cm ja malliltani pitkät jalat ja lyhyt selkä, housut on usein liian lyhyitä.
Muuten ei ole valittamista. Keittiö remontissa valittiin normaalia korkeammat työtasot, kun miehelläkin on pituutta ja selkävaivoja. Hän on malliltaan päinvastainen, housut ovat usein liian pitkiä, mutta paidat liian lyhyitä.
Poika peri minun jalat ja isänsä selän, eli on reilusti meitä pidempi ja tosi hoikka muuten, mutta hartiat ovat uimarille tyypillisen leveät. Hänelle on hankala löytää hyvin istuvia kauluspaitoja.