Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rypsiöljy syy kasvaneisiin vatsavaivoihin

Vierailija
20.04.2023 |

Helsingin Sanomat kirjoitti tulehduksellisten suolistosairauksien yleistymisestä. On arveltu, että ruokavaliovalinnoilla on tässä merkitystä. Jutussa haastatellun gastroenterologian professorin mukaan yksittäisistä ravintoaineista vahvin näyttö on linolihapon haitallisuudella.

Linolihappoa sisältävä rypsiöljy voi hänen mukaansa siksi olla perusteltua vaihtaa oliiviöljyyn jos kärsii vatsavaivoista.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun syö voita, lihaa, just lypsettyä maitoa, paistamiseen sianihraa (luonnontuote) , ei huoli lääkkeitä eikä ota ainutta rok ot usta elää terveenä. Todennäköisesti ei edes kuole koskaan.

Niinpä. Hyvä. Jatka ehdottomasti samaan malliin!

Vierailija
62/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa ystäväpiirissä ja vanhoissa tutuissa. Vatsavaivojen kärsijöillä oli yksi yhteinen tekijä, elivät pepsi max:lla, myös heistä lähes jokainen käytti rinnalla myös päivittäin bcaa tai energia juomia.

Tämä! Olin kyläilemässä sukulaisten luona ja elin viikon heidän ruokavaliollaan: (suolaista) leipää, leikkeleitä/juustoa ja kurkkua. Ruokana pasta/peruna ja liha. Ja siis kirjaimellisesti pelkkä liha, no ehkä kuullotettu sipuli ja tomaattimurska/ketsuppi. Sokeroituja jogurtteja, rahkoja ja vanukkaita päivittäin. Pullaa, keksejä ja leivonnaisia kahvilla. Usein limuja ja mehuja. 

Närästys alkoi jo toisena päivänä. Aamulla heräsin vatsakipuun. En ole koskaan kokenut mitään semmoista. Näihin vaivoihin löytyi heiltä kyllä lääkkeitä, mutta kyllä sen huomasi, että ruokavaliohan siellä on taustalla.

Kotona syön kasvispainotteisesti eli lautasmalli ei todellakaan ole mikään 1/2 perunaa ja 1/2 pihviä. Ostan jauhelihaa sen pienen 300g paketin ja samoin muitakin lihoja lähinnä suikaleina 250-300g. Ruuassani on juureksia, palkokasveja, täysjyväviljaa jne. Aamuisin syön kaksi leipää ja kahvin työaamuina, mutta iltaisin aina puuroa. Leipää syön vain keittojen kanssa ja pelkästään levitteen ja kasvisten kanssa. Leikkeleitä en käytä lainkaan. Jogurtit ja rahkat ostan maustamattomina ja maustan hedelmillä, marjoilla, pähkinöillä, hunajalla tai käytän leivontaan/raakapuuroihin.. Käytän kauravalmisteita paremman rasvakoostumuksen vuoksi esim kaurabaristaa ja kaurakermoja. Minulla toimii vatsa hyvin ja päivittäin, ei ole ollut mitään vaivoja, närästystä tms koskaan aiemmin. Eikä aknea. Mutta sukuloidessa alkoi tulla näppylää, ummetusta ja pahin oli se jatkuva närästys ja tunne kuin vatsa olisi tulessa. Koko ajan oli myös tunkkainen ja täysi olo.

Eihän sitä kuitua tule ikinä tarpeeksi tuolla ruokavaliolla vaikka miten söisi pullaa ja leipää. Ja se kuidun vähäisyys aiheuttaa niitä ongelmia vatsan kanssa. Kuitua saa helposti esim palkokasveista. Jos tekeekin currykastikkeen 700g kanasuikaleiden sijaan siitä 250-300g paketista ja laittaakin vaikka vihreitä tankopapuja/kikherneitä/he-ma-paa/vaaleaa soijaa/hernistä sen loput 300-400g. Lisäksi tietysti kannattaa laittaa paprikaa, porkkanaa, selleriä, sipulia... tulee iso määrä ruokaa huomattavasti edullisemmin ja terveellisemmin ja vatsa kiittää. Tutkimuksissa tulee usein ilmi, että suomalaiset syövät liian vähän kuitua ja hitaita hiilihydraatteja, jotka tasaavat verensokeria ja edistävät vatsaterveyttä. Se on se syy vatsavaivojen taustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikissa valmiissa vauvanruoissa on kans laitettu rypsiöljyä. Tähän ois kyllä kiva saada muutos. Riisijauho ja rypsiöljy pois vauvan soseista. 

Toit hyvän asian esille.  Jokaisen pienokaisen vanhempi on samassa tilanteessa joten huoli asian suhteen ei ole pieni.  Tälläerää ei ehkä ole muuta vaihtoehtoa kun jättää ne tuotteet kaupan hyllylle.  Mutta mitä sitten ostaa tilalle, löytyykö vaihtoehtoa itse valmistetulle? Jaksamista teille urheat perheet jotka kasvatatte pientä ihmistänne tämän kaiken keinotekoisen valmisruoan & omituisen lisäaineviidakon keskellä.  Tosin emme me aikuisetkaan lähestulkoonkaan tiedetä mitä meille tarjotaan, mikäli valmistaja ei esim. leivän tuotetiedoissa mainitse rasvaa jota tuote sisältää, niin tietenkin hälytyskellot alkaa soimaan, että sitähän se on ja kaikkein haitallisintahan se on jollei sitä edes mainita.

Vierailija
64/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalääkärit taas paikalla joukolla. Toivottavasti on lukijoilla kriittistä ajattelua mukana

Vierailija
65/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syö voita, lihaa, just lypsettyä maitoa, paistamiseen sianihraa (luonnontuote) , ei huoli lääkkeitä eikä ota ainutta rok ot usta elää terveenä. Todennäköisesti ei edes kuole koskaan.

Niinpä. Hyvä. Jatka ehdottomasti samaan malliin!

Sinä "niinpä" 👍🏻 hyvä sinä.  Kommentoijan ei pitäisi käskyttää tai olettaa, että ohje sopii lukijalle, käskyttäminen on vastenmielistä ottaa vastaan.  Vastareaktiohan on ennemminkin se, että minä itse valitsen ja hyvä niin.  Minä...minä...asenne on (no en sanokaan) mutta olettaa, että on toimittava kuten minä käsken teidän toimia.  Parasta palstailua olettaisin olevan tai ainakin olisi mukavampaa lukea kommentoijan omakohtainen ilo/kokemus ja unohtaa, ettei palsta ole myyntiä vaan kokemus/mielipiteiden vaihtoa puolin&toisin parhaimmillaan. Me kaupungeissa asuvat emme saa tuoretta, ainoastaan prosessoitua älyttömän prosessin läpikäyvää "manipuloitua" maitoa joka aiheuttaa ikäviä vatsavaivoja. Mutta kaikesta kirjoittamastani huolimatta, erittäin hyvää jatkoa alkuperäisen viestin ap:lle, ja vielä lisään, että toki käytän voita (suolaamatonta).  Kiitokset ja jaksamista kotimaisen maatalouden tuotteiden saannin mahdollistajille.

Vierailija
66/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ravintolassa äsken heitin puolet lautasellisesta roskiin. Oli huonoin annos pitkään aikaan, syömäkelvoton.

Kuka ihmeen intiaani kykenee syömään esimerkiksi vegaanista majoneesia? Majoneesin koko maku tulee kananmunasta.

Kauheaa täysin mautonta sontaa.

Vierailija
67/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalääkärit taas paikalla joukolla. Toivottavasti on lukijoilla kriittistä ajattelua mukana

Tiedätkö sinä, miten surkea tilanne on heillä jotka lääkäreiksi kouluttautuvat? Olen lukenut heidän kommenttejaan, että ravitsemukseen liittyvään tietoon ei juurikaan ole annettu tilaa koulutuksen aikana.  Monet on onneksi kouluttautuneet omaehtoisesti ja nykyisin löytynee todella hyviäkin lääkäreitä joilla on halu ja tieto auttaa potilasta myös ravintoon liittyvissä asioissa.  Monet heistä työskentelee Helsingin Antioksidanttiklinikalla.  Tietysti on mukava asia, että ehdit päiväaikaan (arkena) käydä lukemassa ihmisten ongelmista.  Mutta näyttää, ettet ehkä köydä itsellesi tarvittavaa tieto, mutta olisko kiinnostusta kääntyä Antioksidanttiklinikan tarjoamaan palveluun.  Muistan yhden jutun, jossa nainen sairastui kivuliaaseen reumaan ja oli kysynyt lääkäriltään tietoa mahdollisesta ruokavaliosta josta saisi helpotusta tuskaiseen tautiin.  Lääkärin mielipide oli, ettei mikään ravinto ole potilaan avuksi eikä mikään ravinto pahenna vaivoja, vaan kaikkea voi syödä.  Nainen lähti selvittämään asiaa omatoimisesti ja loppujen lopuksi löysi ravintoaineet jotka hänelle toivat helpottavan, siedettävän olon.  Kaiken hän teki itse, eikä ollut lääkintäalan koulutusta pohjalla.   

Vierailija
68/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös oliiviöljyssä on runsaasti linolihappoa.

Vierailija
69/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi olla totta, mutta oliiviöljy on helvetin pahaa. Rypsiöljy edes on neutraalia.

Ostaa laadukasta italialaista virgin olive oilia niin kyllä maistuu. Valmistan pääsääntöisesti kaikki rasvaa tarvitsevat ruuat virgin oililla, jos pitää paistaa voita ja oil pannulle. Myös ghee eli kirkastettu voi on ahkerassa käytössä. Hyvä myös kesällä grillatessa, ei pala niin herkästi.

Vierailija
70/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on nykyään syöminen vaarallista. Menkääpä mihinkä vaan isoon markettiin, löytyy hyllymetreittäin valmisruokia, lihapuristeita, pakastepizzoja yms. epäterveellistä jätettä. Tuoretiskit on täynnä ylisuolaisia, lisäaineistettuja broilereita, lihoja ja ruoka-annoksia. Leivissä on suolaa niin, että silmiä kirvelee.

Ei niitä ole pakko ostaa. Valmistaa ruuan alusta itse niin ongelmaa ei ole.

Vierailija
71/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapokas sitruunavesi on kaameaa myrkkyä sitten hampaille. Vesi on paras juoma, voi tai oliiviöljy parasta. Margariinit on samoin täyttää kuraa. 

Vierailija
72/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linolihappo on välttämätön rasvahappo. Ihminen ei voi elää ilman sitä. 

Vierailija
73/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi. Palstalla käy fiksua väkeä.  Ne harvat joita otsikoitu aihe ei kiinnosta, tuskin edes avaavat aloitusta, vaikka uteliaisuus voi voittaa aidon tiedontarpeen ja haluaa käväistä vaikkapa rasvakeskustelua käsittelevässä keskustelussa. 

Vierailija
74/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyssuositusten vastainen hekumointi sillä, että kyllä ihmiset aina ovat juoneet maitoa ja syöneet lihaa ja olleet terveitä saa mut vaan niin kiehumaan. Eivät ole! Ihmiset ovat eläneet pitkälti erilaisilla puuroilla ja keitoilla, maito oli lapsille, liha fyysistä työtä tekeville miehille. Suurin osa söi melko suolatonta ja sokeritonta (molemmat kalliita) ruokaa, joka koostui vehnästä ja ryyneistä. Jopa rasva ja öljyt olivat harvinaisuus, johon ei aina ollut varaa.

Se miksi tietyt kansansairaudet ovat viime vuosisadalla nousseet johtuu kyllä nimenomaan liiallisesta lihan, tyydyttyneen rasvan, maitotuotteiden, suolan ja sokerin käytöstä. Ihminen, joka on päinvastaista mieltä ja yhdistää uskomukseensa vieläpä rokotevastaisuuteen on niin surullinen tapaus. Suomessa on nytkin monia vammaispalvelun piirissä olevia polion sairastaneita aikuisia, jotka eivät ikinä kävele. Ilman rokotuksia lapsikuolleisuus- ja vammaisuustilastot olisivat kieltämättä ihan toisenlaiset. Mutta ei siinä mielessä kuin luulet. Se pari milliä mikä pistetään käsivarteen on niin pieni määrä, että myrkyllisyydeltään yksi tonnikalapurkin sisältö on satakertaisesti enemmän myrkyllinen kuin rokotus. Saastuneissa merissä uiskentelevat kalat nimittäin alkavat olla jo melko myrkyllisiä. Niitä ei suositella edes lapsille tai raskaana oleville, kysy vsikka neuvolasta. Mutta kaltaisesi ihminen varmaan pitää sitäkin humpuukina ja tiedettä tutkimuksineen salaliittoina, ympäristönsuojelua maatalousyrittäjien kiusaamisena. Tämä kaikki kiteytyy tuohon kommenttiini ja se kieltämättä on ikävä, pyydän anteeksi, että pahoitin mielesi. Edustit jotain mikä turhauttaa minua niin paljon.

Yhdessä olen samaa mieltä kanssasi: Kotimaisuudesta. Lihatuotannon sijaan Suomi voisi olla kasviperäisen proteiinin kehittäjämaa. Jo nyt kauratuotteet ovat luoneet kasvua ja työpaikkoja. Yliopistot ovat tarttuneet tuotekehittelyyn ja nuoret ovat saaneet näyttää taitonsa. Kauramaito ja kaurakerma sisältävät kivennäis- ja hivenaineita, kuitua ja hyviä rasvoja. Toisin kuin maito, jossa on lisättyjä vitamiineja, proteiinia ja tyydyttynyttä rasvaa. Härkäpapu, herneet, ohra, ruis, rypsi, vehnä, peruna ja muut juurekset, marjat, hedelmät.. ne ovat hyväksi meidän luonnolle, terveydelle ja taloudelle. Niillä on hyvä säilyvyys ja voimme tuottaa niitä itse. Niitä tuen mielelläni.

Välttelen liha ja maitotuotteita, emme myöskään käytä enää kananmunia. Ne on helppo korvata leivonnassakin omenasoseella, jota pihallamme kasvavat omenapuut tuottavat yli tarpeiden. Myös kotimainen hunaja on tärkeä tuote, sillä mehiläiset ovat tärkeitä ja hunaja terveellistä. Liha- ja maitotilat kuluttavat meidän luontoa ja vesivaroja monisatakertaisesti verrattuna kasviperäisen ravinnon tuottamiseen. Ja ovat lisäksi hirveä ympäristöhaitta. Ostin jonkin aikaa lihan ja kananmunat suoraan tilalta, joten mielikuvani on ihan eri kuin sinulla kaupunkilaisena. Ei ne tuotantotilat näytä miktään babe possun kodilta. Jopa se vapaa luomu on paikan päällä karua katsottavaa. Ja kaikki se ulostemäärä, haju jne. Ei ihmekään, että monilla tiloilla eläimet ahdetaan täyteen antibiootteja. Ja vaikka se liha olisikin Suomesta, niin rehu on hyvin todennäköisesti ulkomaista. Täysin turha kuluerä mikä ei ainakaan tue ekologisuutta tai omavaraisuutta.

Tätä mietin, kun kuvittelin sinut ostamassa sianihraa ja voita Helsingin kauppahallista. Että keskustelu kaltaisesi ihmisen kanssa on niin turhaa. Joten jatka vain samaan malliin, uskottele itsellesi mitä haluat. Todista, että olen väärässä.

Vierailija
75/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voita leivälle!

Vierailija
76/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemenöljyt kaikki pois. Oliiviöljyä ei ole samalla tavalla geenimanipuloitu ja jalostettu kuin rypsiä, mutta itse miettisin kahdesti sitäkin, erityisesti jos ei pidä oliiveista. Luottakaa makuaistiinne ja luontoäitiin, älkää uskoko tiedeukkojen jargonia

Vierailija
77/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi olla totta, mutta oliiviöljy on helvetin pahaa. Rypsiöljy edes on neutraalia.

Ostaa laadukasta italialaista virgin olive oilia niin kyllä maistuu. Valmistan pääsääntöisesti kaikki rasvaa tarvitsevat ruuat virgin oililla, jos pitää paistaa voita ja oil pannulle. Myös ghee eli kirkastettu voi on ahkerassa käytössä. Hyvä myös kesällä grillatessa, ei pala niin herkästi.

Luulisin että melkein päin vastoin, että nuo oliivin maun inhoajat eivät voi sietää nimenomaan extra virgin oliiviöljyä, koska sehän maistuu eniten oliivilta. Ne halvimmat koneellisesti puristetut laadut, joissa usein lukeekin esim. "Mild" sopii heille paremmin. Yhtä terveellisiä ne eivät ole, mutta jos nyt kerta kaikkiaan oliivin maku etoo, eipä sitä terveyden takia semmoistakaan viitsi syödä. 

Vierailija
78/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli näin. Mulla oli aina epämääräisiä ripulipainotteisia vatsavaivoja, jotka olin kotidiagnosoinut IBS:ksi. Kokeilin FODMAPit ja kaikki, ei mitään apua, vaikka tiukasti rajoitti ongelmaruoka-aineita.

Jossain vaiheessa sitten mua alkoi jostain syystä rypsiöljyn maku etoa. Aina jos sitä oli ruoassa, tuntui kuin maistuisi koko annos koneöljyltä, ja jotenkin kehossa ei tuntunut hyvältä sen käytön jälkeen. Kokeilin vaihtaa oliiviöljyyn. Vatsa normalisoitui parissa viikossa, eikä ongelmia ole enää ollut (kunhan en syö keinomakeutusaineita, ne aiheuttaa mulla ripulia myös).

Vierailija
79/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siemenöljyt kaikki pois. Oliiviöljyä ei ole samalla tavalla geenimanipuloitu ja jalostettu kuin rypsiä, mutta itse miettisin kahdesti sitäkin, erityisesti jos ei pidä oliiveista. Luottakaa makuaistiinne ja luontoäitiin, älkää uskoko tiedeukkojen jargonia

Jos mä luottaisin makuaistiini, eläisin suklaalla, jäätelöllä, pizzalla, sokerilimsalla ja makeilla leivoksilla. En usko että olisi järkevää.

Vierailija
80/104 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siemenöljy ei sovellu mutta oliiviöljy soveltuu ?

Asiaa on selitetty mm. tuossa

https://ekoelamani.fi/miksi-sinun-kannattaisi-vaihtaa-rypsioljy-oliivio…

paikalle ryntäävät alanuolittajat eivät pysty sinulle kertomaan miksi valtavia määriä (+10litraa per hlö per vuosi) oliiviöljyä vuositasolla käyttävät Välimeren alueen kansat ovat suolistoltaan terveempiä kuin me. 

<-Tämä ei ole vitsi, vaan oliivi.  Sun kirjoitus on tosi hyvä, vaikutat jopa turhautuneelta kun itse tiedät asioista niin paljon.  Sille ei tietysti voi mitään, kun kansalaisten terveyskasvatus ja valistus kuuluu tetveysasioista vastaaville.  Äänestysikäisten valitsemille kansanedustajille eli lainlaatijoille. Jotka eivät sitten kuitenkaan näytä hallitsevan sitä vastuunkantoa jonka työpaikan saaneelta edellytetään. En osaa veikata lopputulosta, kummassa laitoksessa on suoriuduttu parhaiten keskinäisestä nahistelusta, kinaamisesta, valehtelusta ymv. mikäli nyt äänestettäisi lastentarhan ja eduskunnan kesken.  Kiitos linkistä. Aion lukea sen vielä ehkä monestikin uudelleen.  Tiedän, että aivot tarvitsevat rasvaa ja usein miten otan päivittäisen annoksen, luomu kylmäpuristettua oliiviöljyä ruokalusikallisen jonka kirpeään makuun ole jo tottunut.  Taakse on jäänyt se aika kun torjuin oliiviöljyn maun takia :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi