Mitä mieltä vanhemmista, jotka laitattavat vauvalle korvikset?
Kommentit (45)
Mulle se ja sama missä iässä kukin niitä lapselleen laitattaa.
Minusta ei ole mitään järkeä laittaa korviksia ihmiselle, joka ei osaa niitä pyytää tai hoitaa.
Itselläni on poikia, joten nostan ikärajan heidän kohdallaan vähän korkeammalle.
Itse sain reiät vasta rippilahjaksi. Minusta se oli naurettavan vanhana, kun olisin halunnut ne jo tokaluokkalaisena. Lopetin korvisten käytön kyllä parikymppisenä ja nyt reiät ovat ummessa.
Entäpä poikien ympärileikkaus- monissa kulttuureissa myös normaali käytäntö.
Kysyn vaan. Pakko olla provo. Ensinnäkään kukaan ei taatusti suostu sitä tekemään. Vai ovatko itse vetäisseet neulalla?
Ennen lahtivat tyttovauvat synnytyssairaalasta pois reikien kera :( Nykyaan sairaalassa ei ilmeisesti laiteta reikia, mutta esim. yhden tuttuni tytolle laittoi neuvolan katilo aidin apteekista sita varten hankkimilla neuloilla, oli muistaakseni noin pari kuukautta vanha silloin. Toinen kavi laitattamassa jossain yksisityisella klinikalla. Taalla sanotaan, etta vauva karsii vahemman kuin isompi lapsi :/
Meilla on vain poikia, mutta mieheni on samaa mielta kanssani siita, ettei meidan tytolle laitettaisi reikia vauvana/pikkulapsena, vaan aikaisintaan kouluiassa. Ensialkuun korvakorulliset vauvat kavivat silmaani kovasti, mutta nyt olen jo tottunut nakemaan korvikset tyttovauvoilla, vaikka aika kauhealta se ajatus vielakin tuntuu..
Lintu75:n kersoilla ole? Ja taitavat olla suomalaisia? Vai " mokuja" ?
mulle tuli voimakas keloidikasvu toiseen reikään. leikattiin monta kertaa ja sädehoito lopetti sen kasvun. mulla on tavallaan eripari korvat, harmittaa...
Vertaat korvakoruja viinaan ja tupakkaan? Sinun perheestäsi en tiedä, mutta meillä ei viinaa käytetä ja vain toinen meistä vanhemmista tupakoi, ei kuitenkaan lapsen vieressä vaan terassilla/parvekkeella. Jos lapsi pyytäisi viinaa tai tupakkaa, emme antaisi, koska ne ovat terveydelle vaarallisia ja jo Suomen lakikin kieltää viinan ja tupakan antamisen lapselle. Siinä vastaus kysymykseesi.
Omien lastesi (onko sinulla lapsia?) puheen kehityksestä en tiedä, mutta meidän tyttäremme kanssa pystyi käymään jo vaikka mitä keskusteluja puolitoistavuotiaana. Hän alkoi puhumaan jo alle vuoden ikäisenä, 1½-vuotiaana puhui jo niin paljon ja selkeästi että monet luulivat häntä 3-vuotiaaksi (on myös pitkä ikäisekseen). Hän osasi jo 1½ vuoden iässä vallan hyvin kertoa mitä haluaa, ja aina äidin laittaessa korvakorut korviin tuli viereen sanomaan " mullekin korvikset, minäkin haluun korvakorut!" . Päivästä toiseen.
Minä pidän koruista, samoin tyttäreni. Ja kun vielä lapsen isä sattuu olemaan kotoisin maasta, missä lähes kaikkien tyttöjen korvat rei' itetään jo vauvaiässä (eivätkä he tunnu siitä pahemmin traumatisoituneen), ei ollut mitään syytä olla laittamatta reikiä 2,5-vuotiaallemme. Aamuin illoin puhdisteltiin, ilman riitoja, eikä tulehduksia ole ollut.
Puen lapseni myös kauniisiin vaatteisiin, ja hänellä on lähes aina hiukset kauniisti kiinni (jo reilun vuoden ikäisenä tuli itse pyytämään pinnejä ja hiuslenksuja hiuksiinsa), enkä näe korvakoruja sen kummallisempana asiana. Jos lapsi haluaa korvikset pois, otamme ne pois. Reiät menevät kyllä umpeen, ovat menneet minullakin kun yli kymmenen vuoden korujen käytön jälkeen kyllästyin käyttämään korviksia taaimmaisissa rei' issä.
Minusta on huolestuttavampaa se miten ajattelet asiaa että on sama jos tatuoi lapsen otsaan kirkkoveneen.
Minusta se on jokaisen oma asia...uskon että silti jokainen vanhempi on parasta lapselleen.... on lapselle sitten laitettu korvarenkaat tai ei!!!
Enemmän kyllä ottaa pannuu nämä av mammat jotka ovat täällä niin parhaita kaikissa asioissa!!!
Minua ei ainakaa kiinnostaisi teidän TÄYDELLISTEN äitien katseet/puheet...jos lapsellani siis olisi korvikset.
Ei reikiä alle kouluikäiselle, koska:
Vierailija:
Minusta ei ole mitään järkeä laittaa korviksia ihmiselle, joka ei osaa niitä pyytää
toiset sanoo, ettei reikiä lapselle koska se ei osaa niitä vielä pyytää, ja kun joku kertoo lapsensa pyytäneen reikiä ja saaneen ne, sanotaan ettei lapselle voi aina antaa kaikkea mitä se haluaa.
Tietenkään lapselle ei voi antaa kaikkea mitä se haluaa, mutta korvikset voi laittaa jos lapsi ne haluaa.
kaikilla tytöillä on korvikset. Tyttöni itkee ja rukoilee, että hänkin saisi, mutta en anna laittaa. Olen sanonut, että vasta rippikoulussa, kuten minäkin. Tyttöä kyllä kiusataan asiasta, mutta olen sanonut, että se vain vahvistaa. Ei lapsen tarvitse kaikkea saada. maistuupa makeammalta kun 10 vuotta odottaa.
Ihan pikkuhuoran näköisiä ne tytöt farkuissaan ja koruissaan. Oma tyttöni pukeutuu siististi gollekepukuihin ja pitää tukan lyhyenä., On asiallinen ja ainakaan kukaan pedofiili ei meidän tyttöä raiskaa kun on vielä lapsen näköinen.
Viittasin siihen, että ainakaan vauvoille ei korviksia kannata laittaa, sillä he eivät osaa niitä pyytää. Olen pahoillani, jos käsitit väärin. MINÄ EN LAITTAISI KORVIKSIA ALLE KOULUIKÄISELLE, MUTTA JOS JOKU LAITTAA VAIKKA KOLMEVUOTIAAALLE, EN PAHEKSU SITÄ, TOISIN KUIN VAUVAN KORVAKORUJA. Asia selvä?
4-vuotiaalleni laitettiin juuri korvikset, mulla on menkat ja päänsärkyä ja kaikki asiat viduttaa tänään. Anteeksi.
Enkä laittaisi minäkään vauvalle korviksia, 2+ vuotiaalle ihan okei jos vanhemmat ja lapsi niin haluaa.
Vierailija:
Viittasin siihen, että ainakaan vauvoille ei korviksia kannata laittaa, sillä he eivät osaa niitä pyytää. Olen pahoillani, jos käsitit väärin. MINÄ EN LAITTAISI KORVIKSIA ALLE KOULUIKÄISELLE, MUTTA JOS JOKU LAITTAA VAIKKA KOLMEVUOTIAAALLE, EN PAHEKSU SITÄ, TOISIN KUIN VAUVAN KORVAKORUJA. Asia selvä?
Vierailija:
Minusta ei ole mitään järkeä laittaa korviksia ihmiselle, joka ei osaa niitä pyytää tai hoitaa.
Tuon äskeisen kirjoitin lukematta vastaustani. Olen herkkä sille, että tekstiäni tulkitaan tahallaan väärin. Muuten mulle saa kyllä vi..lla ;)
Se on teistä kivaa ja söpöä?
Minusta se on enimmäkseen lapsen esineellistämistä ja nuo kulttuurit, joissa se on tavallista ovat juuri niitä joissa nainen/tyttö on esine, ei niin tärkeä kuin mies.
Tai ei kai se esineellistämistä ole, vaan eläimellistämistä :D
Omalla vauvallani ei ole korviksia, mutta jos joku haluaa vauvalleen korvakorut, siitä vaan. Ei se tee heistä minun silmissäni sen huonompia tai sovinistisempia vanhempia kuin niistäkään, joiden vauvalla ei koruja ole.
Oma mieheni on kotoisin maasta, jossa lähes joka tyttölapsella on korvikset. Luulo, että naiset olisivat siellä esineitä tai vähemmän tärkeitä kuin mies on kyllä todella kaukana totuudesta.
Vierailija:
Se on teistä kivaa ja söpöä?Minusta se on enimmäkseen lapsen esineellistämistä ja nuo kulttuurit, joissa se on tavallista ovat juuri niitä joissa nainen/tyttö on esine, ei niin tärkeä kuin mies.
joku tuossa kirjoitti, että jo 1,5-vuotias oli kovasti halunnut reikiä. Just. Annatko sitten tupakkia ja viinaakin, kun keksii niitä haluta? Enkä kyllä usko, että 1,5-vuotias osaa reikiä haluta.