Äitiyslomasta kysymys!
Hei!
Tietämättömänä kyselen että miten tilanteessani kannattaisi toimia.
Olen hyvässä vakituisessa työpaikassa ja suunnitelmissa olisi lähiaikoina yrittää saada lapsi.
Miehelleni tarjottiin kuitenkin työtä piakkoin alkavaksi muualta, joka tarkoittaa että joutuisimme muuttamaan ja joutuisin myös vaihtamaan työpaikkaa.
Miten siis on järkevintä/taloudellista lapsen "hankinnan" kannalta järjestää asiat, jos muutto tulee. Jos nyt ajatellaan että raskautuisin ja olisin äitiyslomaan asti töissä, niin minun ei tarvitsisi irtisanoa itseäni töistä.
Eli kysymykselläni haen siis sitä että millainen vaikutus rahallisesti on hankkia lapsi ollessa töissä/työttömänä? Kiitos vastauksista.
Kommentit (18)
Ilman muuta on rahallisesti kannattavampaa saada vauva niin, että on töissä, kun jää äitiyslomalle.
Aivan, voitteko avata tätä asiaa siis vielä tarkemmin? Millä kaikella tavalla tästä siis hyötyy konkreettisesti:D vääntäkää tyhmälle rautalangasta
AP
Inhokkisana: raskautua. Voitaisiko ihan puhua, että tulla raskaaksi?
Kannattaa katsoa tes maksaako työantaja rahaa äitiysloman ajalta ja se sama palkka mitä.tuöee kun oot töissä ä. Muuten kelan rahoille ja 90% tuloista
Siinä vaiheessa kun alkaa kodinhoidontuki niin vakituinen on huono, toiset hoitaa lapsensa liitonrahalla eikä 300e tuloilla
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun alkaa kodinhoidontuki niin vakituinen on huono, toiset hoitaa lapsensa liitonrahalla eikä 300e tuloilla
Hölöhölö. Ihan saman rahan sä saat, kotihoidontuen.
Okei, kiitos vastauksista.
Eli siis erona on se että kun äitiysloma alkaa, saisin töissäollessani saman palkan mitä nyt mutta työttömänä vain kelanrahan joka taitaa olla aika pieni?
Lisäksi lomarahat? Mitä muuta?
Eli ei ole mitään järkeä hankkia lasta työttömänä? Rahallisesti siis.
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos vastauksista.
Eli siis erona on se että kun äitiysloma alkaa, saisin töissäollessani saman palkan mitä nyt mutta työttömänä vain kelanrahan joka taitaa olla aika pieni?
Lisäksi lomarahat? Mitä muuta?Eli ei ole mitään järkeä hankkia lasta työttömänä? Rahallisesti siis.
Mikset käy Kelan sivulla tai katso työehtosopimuksesta. Ei sitä palkkaa maksetaan kuin ekoilta kuukausilta, sitten saa ansiosidonnaista, joka perustuu työtuloon. Siksikään ei kannata olla työtön. Mikä tässä on vaikeaa?
Mitä helvettiä se raskautuminen tarkoittaa? Raamatussa vissiin puhuttiin raskautetuista, liittyykö siihen jotenkin?
Kysymyksistä ja tästä pohdiskelusta päätellen on ehkä parempi että unohdat lapsen tekemisen ja hankitte vaikka kultakalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, äiti jolla on sopimus loppu siinä vaiheessa kun alkaa kodinhoituki voi nostaa liitonrahan.( liitonrahasta vähennetään kodinhoidontuki, jos sen haluaa nostaa.
Äiti vakivirassa ei ja on pelkästään kodinhoituella tai sit menee töihin.
Kiitos asiallisista kommenteista ja ihan vilpittömästi tätä pohdin koska en tiedä. En ymmärrä miksi tämä sai niin paljon alapeukutuksia,oliko syynä sana raskautua vai mitä ihmettä sentään. Olen pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, äiti jolla on sopimus loppu siinä vaiheessa kun alkaa kodinhoituki voi nostaa liitonrahan.( liitonrahasta vähennetään kodinhoidontuki, jos sen haluaa nostaa.
Äiti vakivirassa ei ja on pelkästään kodinhoituella tai sit menee töihin.
Ei ole olemassa mitään kodinhoidon tukea.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista kommenteista ja ihan vilpittömästi tätä pohdin koska en tiedä. En ymmärrä miksi tämä sai niin paljon alapeukutuksia,oliko syynä sana raskautua vai mitä ihmettä sentään. Olen pahoillani.
Sinun on kaikkein järkevintä pysyä töissä äitiysloman alkuun asti. Muutat sitten, kun äitiysloma alkaa. Sitten äitiysloman loppuessa etsit uudelta paikkakunnalta työn ja kun löydät paikan, irtisanot itsesi vanhasta työpaikasta. Millaiset työllistymismahdollisuudet sinulla on uudella paikkakunnalla? Työttömäksi ei kannata muuttaa, voi olla, että uuden työn saaminen on nihkeää. Pienen lapsen vanhempana oleminen on naiselle iso miinus, miehille ei.
Äitiysloman - jota itse asiassa ei enää ole olemassakaan, vaan on raskauskuukausi ja vanhempainraha - tulosi määräytyvät edellisen kalenterivuoden tulojesi mukaan. Tai en mene vannomaan, sillä en ole tuota tarkistanut viimeisiin 10 vuoteen, mutta tuskinpa sitä on muutettu. Sain vuonna 2011 rahaa sen perusteella, paljonko olin tienannut vuonna 2010. Yllätyin tuolloin, sillä olin ollut työttömänä jo hyvän aikaa, mutta aiemmat työtulot vaikuttivat silti. En valittanut. :D
Kaveri puolestaan harmitteli, kun hän oli saanut palkankorotuksen, mutta se oli juuri sen verran alle tietyn rajan, ettei hänen uusia tulojaan huomioitu, vaan äitiys- ja vanhempainraha määräytyivät edellisen vuoden palkkatulojen perusteella.
Olen saanut molemmat lapseni niin, ettei ole ollut työpaikkaa, johon palata, koska määräaikaiset loppuivat aina suunnilleen samaan aikaan kuin loma alkoi
En pannut pahakseni. Taloudellisesti ei ollut mitään ongelmia, koska ansiosidonnainen oli moninkertainen pelkkään kotihoidontukeen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Äitiysloman - jota itse asiassa ei enää ole olemassakaan, vaan on raskauskuukausi ja vanhempainraha - tulosi määräytyvät edellisen kalenterivuoden tulojesi mukaan. Tai en mene vannomaan, sillä en ole tuota tarkistanut viimeisiin 10 vuoteen, mutta tuskinpa sitä on muutettu. Sain vuonna 2011 rahaa sen perusteella, paljonko olin tienannut vuonna 2010. Yllätyin tuolloin, sillä olin ollut työttömänä jo hyvän aikaa, mutta aiemmat työtulot vaikuttivat silti. En valittanut. :D
Kaveri puolestaan harmitteli, kun hän oli saanut palkankorotuksen, mutta se oli juuri sen verran alle tietyn rajan, ettei hänen uusia tulojaan huomioitu, vaan äitiys- ja vanhempainraha määräytyivät edellisen vuoden palkkatulojen perusteella.
Ei kannattaisi tulla kertomaan yli 10 vuoden takaista tietoa tarkistamatta sitä ensin. Nykyisin äitiyspäiväraha - tai mikä raskausraha sen nimi sitten onkaan - määräytyy vapaan alkamista edeltävien 12 kuukauden tulojen perusteella, ei siis enää edellisen kalenterivuoden tulojen perusteella.
Heikko.