Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rybelsus -huono olo

Vierailija
19.04.2023 |

Sain sairauteni hoitoon noita tabletteja jotka ovat samaa kuin se paljon puhuttu piikitettävä laihdutus/ diabeteslääkitys.

Tuo Rybelsus aloitetaan 3 mg suuruisella kuukauden ajan. Sitten 7 mg, johon olen siirtynyt. Yököttävä oli, karsea väsymys, menen sänkyyn nyt vaikka nukuin 8 tuntia.
Ruoan ja kahvin ajatteleminenkin saa aiheuttaa vastenmielisyyttä, niin sen kai pitikin. Siirsin kaiken pakasteeseen sopivan pakastimeen jääkaapista.

Kuukauden jälkeen 14 mg sitten pysyvästi. Jos tämä väsymys ja yököttävä olo ei lopu, jatkanko.

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köytössä Ozempick koska sokerit olivat nin sekaisin, olen ollut diabeetikko yli 20v.

Nyt 8kk aikana paino pudonnut n.13kg, ja jatkuu hitaasti putoamalla yhä.

Pahin sivuvaikutus; ummetusta. Muutoin veriarvot ja sokeriarvot nyt hyvällä mallilla.

Itselleni siis sopii hyvin näin.  Diabeteshoitaja selitti miten lääke elimistössä vaikuttaa, eli ellei ole tarkkana, mikäli lääkkeen lopettaa yhtäkkiä, paino nousee, jotain tekemistä rasvan kehossa kanssa...

Suosittelen ehdottomasti puhumaan jonkun asiantuntevan kanssa ennen näiden lääkkeiden aloitusta. Veriarvoja jne tulee myös vuosittain seurata.

Vierailija
102/160 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla diabetekseen samat lääkkeet kuin kirjoittajalla 55 eli Metforem, Jardiance ja Rybelsus. Kaikista tullut huono ja täysinäinen olo kuin muumilla eli full of shit. Metrofem ei pudottanut sokereita ollenkaan. Rybelsuksesta menossa 7 mg ja muutaman päivän päästä siirryn 14 mg. En saa kelakorvausta, koska ole tarpeeksi lihava. Törkeän hintainen lääke.

Minullakin on nuo kolme lääkettä. Jardiance ja Metforem eivät pudottaneet tarpeeksi paljon verensokereita. Tällä hetkellä on 14mg Rybelsus käytössä. Ruokahalu on vähentynyt ja annoskoot ovat pienentyneet. Haittavaikutuksena on tullut ihon arkuus. Tuntuu epämukavalta pitää vaatteita päällä kun ne aristavat ihoa ja kävely on myös epämiellyttävää, mutta aion sietää tämän haittavaikutuksen. Vaikea on tosin sanoa, johtuuko tuo ihon arkuus lääkeistä vai itse diabeteksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt lääkettä 2-tyypin diabetekseen nyt puolen vuoden ajan. Painonpudotus on ollut maltillista, vain ehkä noin neljä kiloa pienimmän annoksen aikana, ja siinä vaiheessa kun annoskoko nostettiin 7 mg:aan, koin tähän mennessä pahimmat sivuoireet (kuvotuksen, väsymyksen) - jotka kuitenkin menivät jo parissa viikossa ohi. Minulla paino ei ole tähän mennessä sen enempää tippunut, vaikka odotukset olivat siihen suuntaan että pitkästä aikaa pääsisin 70 kilon tuntumaan tai jopa sen alle, milloin maksa-arvot todennäköisesti olisivat jo normaaleissa viiterajoissa, kun ne aikaisemmin olivat vyötärölihavuuden takia lievästi koholla. Rybelsuksen aloittaessani painoindeksi oli 32,4.

Olen vastikään aloittanut maksiannoksen ottamisen, enkä ole huomannut siitä mitään kummempia sivuoireita lievää päänsärkyä lukuunottamatta - minkä tiedän ohimeneväksi. Suolisto toimii hitaammin, mutta se on minun tapauksessani pelkästään myönteistä, koska Metforem yksinään pisti vatsan aika lailla sekaisin. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että pitkä sokeri on jo nyt puolen vuoden jälkeen palannut jopa keskiannoksella normaalille tasolle, mutta paastosokereiden ja päiväaikaisten heilahteluiden kanssa joudun edelleenkin taistelemaan, ja miettimään, mikä olisi omalla kohdalla toimivin ateriarytmi. Aamulla ei tahdo olla nälkä, eikä sen puoleen kyllä illallakaan, mutta pelkän lounaan voimin ei yksinkertaisesti vain jaksa, oli lääkitystä sitten tai ei.

Minulle kullanarvoinen vinkki oli ottaa lääke jo hyvissä ajoin ennen ylösnousua, koska kaikkien verenpaine- ja diabeteslääkkeiden ajoittaminen aamupalan kanssa on muutoin liian haastavaa/stressaavaa. Tärkeintä on, että saa Rybelsuksen tyhjään vatsaan niukan veden kanssa, ja sehän onnistuu vaikka kello olisi neljä taikka viisi. Sen jälkeen onkin herätyskellon soidessa valmis seuraaviin lääkkeisiin ja aamupalaankin ihan ajallaan ennen töiden alkua.

Kelakorvauksen saaminen vaatii pientä todistelua/taistelua, mutta kokonaisuuteen olen tähän mennessä tyytyväinen, ja olen valmis jatkamaan, jos tulokset veriarvoissa ovat niin hyviä kuin ne nyt ovat.

Vierailija
104/160 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdallani lääkäri laittoi ensin hakemuksen Kelaan ja kun korvattavuus oli hyväksytty kirjoitti vasta sitten reseptin.

Vierailija
105/160 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihduttanut semaglutidilla nyt parikymmentä kiloa vuoden aikana, vaihdellen kahden pienimmän annoksen välillä. En aio nostaa annosta, koska 0,5 toimii edelleen. Kuvotusta on jonkun verran ja jos menen syömään jotain liian rasvaista tai makeaa tai ihan vaan liikaa, seuraavana yönä/päivänä oksennan pari kertaa. Joten tarkkailen syömistäni, sillä oksentelu ei ole kivaa.

Ravintolassakin nykyään valitsen ne vähärasvaisimmat annokset ja niistäkin pystyn syömään vain puolet, sitten tulee stoppi. Mitään makeaa, sipsejä jne ei tee hiukkaakaan edes mieli ja viiniäkin menee alas max 2 lasillista.

Vierailija
106/160 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän tuossa sanoi, että lääkäriin pitäisi ottaa yhteyttä eikä ominpäin mennä muuttamaan

Vierailija
107/160 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se pitäisi ottaa tyhjään vatsaan heti herättyään :O

Vierailija
108/160 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozembickistä pajoja haittoja,kaikki mahdoll.oireet.Rybelsus pikku annokset 3-7mg sujui ok.Maha kyllä reagoi.Toimimattomuus.Vatsakivut?Sitten 14mg.Oli kaiken loppu.Mitenköhän kauheen makunenkin joskus kerkeä sulaa suuhun lääke..ja Panadol käyttäytyy vatsassa?, pahoin pelkään huonosti.Vatsavaivat lisi.Siihen muu lääkitys ja nyt pitäs mahanhoiroon ostaa käsikauppa suoja lääkitystä.Mitä käytätte?somakkiako?pillerin nieleminen on myös eritt.hankalaa.Kärsin kroonisesta kivusta.

Vierailija
109/160 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin rybelsuksen 6 päivää sitten. Toistaiseksi en ole mitään oireita tullut eikä painossakaan mitään muutoksia toistaiseksi. Toki vasta aloittanut että vielä voi oireirs tullakin. Positiivisena vaikutuksena olen huomannut että järkyttävä väsymys päivisin on kadonnut. 

Vierailija
110/160 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee ohi, kannattaa ehdottomasti jatkaa

Vierailija
111/160 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rybelsus, välillä täytyy pitää pitää päiviä ettei ota lääkettä. Närästys. Myös päivinä jolloin edessä automatka, muutaman tunnin. Lääke ottamatta.

Epätoivo välillä iskee mutta maksan lääkkeen ja sinnittelen ensi kevääseen. Kesät muutoinkin helpompia.

Alkuun oli voimattomuutta. Nyt kun säät kylmeni ja kiloja useampi lähtenyt niin tarmoa tullut lisää.

Talvi alkaa ja ulkotyöt jää pois. Saa nähdä miten käy.

Täytynee kellottaa päivän ruokailut.

Vierailija
112/160 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, yks DB-2 täällä myös. Ajattelin vaihtaa Metforemin Rybelsukseen koska Metforemilla sokerin laskut tapahtuu nopeasti ja öisin menee liian matalalle. Lisäksi Metforemilla on tukka lähtenyt melkein kokonaan, jotain imeytymisongelmia on ollut sen kanssa, eli ei lainkaan maito- tai juustotuotteita 2 vuoteen. Ja se näkyy tosiaan hiuksissa jo liian selvästi.

Tämän lisäksi pyrkimykseni olisi ns pätkäpaastoon, tai siis 8 tunnin ruoka-ikkunaan ajalle klo 11-19, kun en liiku ja teen vain toimistotyötä. En ole onnistunut tuossa Metforemin kanssa, hyvin usein yöllä sokrut laskee rajusti. Kenelläkään Rybelsuslaisella ollut tätä pätkiskokeilua? Toimiko?

Onko joku DB-2 päässyt kokonaan lääkkeistä eroon? Myös Rybelsuksesta?

Vierailija
113/160 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 mennyt 3kk. Vatsa ollut kovana ja massaa suolessa vähän.

Nyt iho/päänahka on todella kuiva. Hiukset kasvaa osittain erittäin kuivana. Hoitoaineet ei auta. Aiheuttaako tämä lääke hiusten kuivumista?

Vierailija
114/160 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt Rybelsusta nyt 2 kk, paino pudonnut tasaisesti 0,5 kg/viikko. Vaikutus alkoi heti, annoskoot pieneni, ei sivuoireita. Lääkkeen otan aamulla, puoli tuntia ennen ruokailua. Nyt olen siirtynyt 7 mg annokseen, ja välillä heikottaa. Tämä ainoa sivuoire koko aikana. Nyt mietin, kannattaako nostaa annosta enempää, kun toimii hyvin 7 mg. 

Vierailija
115/160 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä käytössä 7 mg. Paino tippunut n.300 g viikossa käytön aikana eli reilussa 3 kk:ssa. Ei oo kauheen kova tahti siis. Mut ei tuu tota täyttä ja tukkoista oloa kuten alussa vaan päinvastoin nyt on nälkä. Jos syön aamupäivällä riittävästi niin sit saattaa mennä 6 h ettei nälätä. Eli mulla ei toimi enää niin kuin joillain että tulee muutamasta suupalasta kylläiseksi vaikka tätä oli alussa. Mutta annoskoot on varmaan silti pienentyneet. Haluaisin silti hieman nopeampaa painonpudotusta, sen 500 g viikko, tunnistan ton kiirehtimisen kun nyt tuntuu et toimiiko tää lääke kuitenkaan kun vauhti on niin hidas ja jos se tyssääkin... Ja tiedän siis elämäntapojen muutoksen tärkeyden mutta mulla on myös pcos tyyppistä ongelmaa mikä myös vaikuttaa siihen että rasva-aineenvaihdunnassa on ongelmaa eli myös hormonit pitäis saada tukeen rasvan palamista... Onko sillä merkitystä et kuinka paljon ennen ruokailua ton rybelsuksen ottaa? Että jos ottaa 2 h ennen niin onko vaikutus parempi kuin se minimi 30 min ennen ruokailua? En oo huomannut lääkäriltä kysyä.

Vierailija
116/160 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Rybelsus sopii hyvin. Olen laihtunut paljon ja säästän ruokamenoissa. Hyvä tuote.

Vierailija
117/160 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole diabeetikko, vain ylipainoa. Takana vasta kaksi päivää 3 mg, joten painon tippumisesta ei vielä tietoa. Mutta omalla kohdalla ei ole ilmaantunut mitään sivuoireita. Vatsakin toimii kuin ennenkin. Otin ekan tabletin kaksi päivää sitten aamulla. Jo samana päivänä päivällisellä jätin osan annoksesta syömättä. Illalla ei tullut sitä pohjatonta herkuttelu- & napostelunälkää. Söin pari leipäpalaa illalliseksi ja se riitti hyvin. Uskomaton tunne kun ei ole jatkuvasti nälkä. Eli omalla kohdalla lähti heti toimimaan. Parissa viikossa näkee lähteekö paino laskemaan, mutta alku on lupaava. 

Vierailija
118/160 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä käytössä 7 mg. Paino tippunut n.300 g viikossa käytön aikana eli reilussa 3 kk:ssa. Ei oo kauheen kova tahti siis. Mut ei tuu tota täyttä ja tukkoista oloa kuten alussa vaan päinvastoin nyt on nälkä. Jos syön aamupäivällä riittävästi niin sit saattaa mennä 6 h ettei nälätä. Eli mulla ei toimi enää niin kuin joillain että tulee muutamasta suupalasta kylläiseksi vaikka tätä oli alussa. Mutta annoskoot on varmaan silti pienentyneet. Haluaisin silti hieman nopeampaa painonpudotusta, sen 500 g viikko, tunnistan ton kiirehtimisen kun nyt tuntuu et toimiiko tää lääke kuitenkaan kun vauhti on niin hidas ja jos se tyssääkin... Ja tiedän siis elämäntapojen muutoksen tärkeyden mutta mulla on myös pcos tyyppistä ongelmaa mikä myös vaikuttaa siihen että rasva-aineenvaihdunnassa on ongelmaa eli myös hormonit pitäis saada tukeen rasvan palamista... Onko sillä merkitystä et kuinka paljon ennen ruokailua ton rybelsuksen ottaa? Että jos ottaa 2 h

Rybelsus pitää ottaa tyhjään vatsaan.  Otan sen yleensä viiden, kuuden maissa aamulla.  Tunnin päästä voi vatsaan ottaa vaikkapa muut lääkkeet ja aamupalaa.

Vierailija
119/160 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt nyt pari viikkoa. Vaikutus alkoi viikon päästä. Voin todella huonosti ja oksensin useamman kerran päivässä. Kuin raskauspahoinvointi. Tuolloin pidin vielä yllä pätkäpaastoa. Nyt olen syönyt pienen aamupalan ja pahoinvointi jäi. Paino on lähtenyt laskuun ja syön pieniä aterioita. Ruokaa menee puoli annosta entiseen verrattuna. Ruokahalut on olemattomat, mutta syön säännöllisesti nyt. Olen tyytyväinen. Parikymmentä vuotta kulunut ja paino ollut jumissa nyt jopa noususuunnassa viime aikoina. Minulla hormonitoiminnan häiriöt aiheuttavat ongelmaa aineenvaihduntaan (pcos+ikä)

Vierailija
120/160 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole diabeetikko, vain ylipainoa. Takana vasta kaksi päivää 3 mg, joten painon tippumisesta ei vielä tietoa. Mutta omalla kohdalla ei ole ilmaantunut mitään sivuoireita. Vatsakin toimii kuin ennenkin. Otin ekan tabletin kaksi päivää sitten aamulla. Jo samana päivänä päivällisellä jätin osan annoksesta syömättä. Illalla ei tullut sitä pohjatonta herkuttelu- & napostelunälkää. Söin pari leipäpalaa illalliseksi ja se riitti hyvin. Uskomaton tunne kun ei ole jatkuvasti nälkä. Eli omalla kohdalla lähti heti toimimaan. Parissa viikossa näkee lähteekö paino laskemaan, mutta alku on lupaava. 

Nyt on viikko Rybelöä takana. Ruokailurytmi on asettunut normaaliksi: Aamupala, lounas, päivällinen, iltapala. Nälkä tulee kyllä, mutta normaalilla tavalla. Se pohjaton napostelunälkä ja jatkuva jääkaapilla juokseminen iltaisin on poissa. Joskus illalla tulee vielä aterioiden ylimääräistä nälän tunnetta, mutta se on niin pientä että sitä on helppo hallita.

Annoskoot on pienenneet - ei vaan tee mieli ahtaa kupua täyteen. Aiemmin söin isoja annoksia ja usein otin vielä lisää. On myös jaksanut vähän paremmin katsoa mitä syö, eli vähän enemmän kasvista, broileria, kalaa ja  rasvaisimpia & hiilaririkkaimpia ruoka-aineita olen vähentänyt. Mutta normiruokaa syön, enkä ole tehnyt (enkä tee) mitään radikaalimuutoksia ruokavalioon. 

Sivuoireita pelkäsin etukäteen, mutta niitä on tullut hyvin vähän. Pientä suun kuivumista (etenkin öisin) ja ehkä vähän ekstra väsymystä, mutta väsymys voi johtua muustakin. Tänä aamuna oli eka punnitus aloituksen jälkeen. Tasan kolme kiloa oli lähtenyt viikossa, eli yli kaikkien odotusten. Osa tuosta selittyy ihan ruokarytmin tasoittumisesta johtuen suolen sisällön vähenemisellä ja nestetasapainon kohenemisella. Eli noin paljon tuskin lähtee joka viikko tulevaisuudessa, mutta vähempikin riittää. Tärkeintä on että lääke selvästi tehoaa ja paino pysyy laskusuunnassa.  Lähtölukema oli minulla 120, joten tekemistä riittää vielä. Minulle tämä pilleri selvästi sopii.