Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rybelsus -huono olo

Vierailija
19.04.2023 |

Sain sairauteni hoitoon noita tabletteja jotka ovat samaa kuin se paljon puhuttu piikitettävä laihdutus/ diabeteslääkitys.

Tuo Rybelsus aloitetaan 3 mg suuruisella kuukauden ajan. Sitten 7 mg, johon olen siirtynyt. Yököttävä oli, karsea väsymys, menen sänkyyn nyt vaikka nukuin 8 tuntia.
Ruoan ja kahvin ajatteleminenkin saa aiheuttaa vastenmielisyyttä, niin sen kai pitikin. Siirsin kaiken pakasteeseen sopivan pakastimeen jääkaapista.

Kuukauden jälkeen 14 mg sitten pysyvästi. Jos tämä väsymys ja yököttävä olo ei lopu, jatkanko.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt nyt 6 kk. Ei ole ollut mitään muita vaikutuksia kuin kukkaron laihtuminen. Paino ei putoa, vaikka olen lääkkeen lisäksi noudattanut ravintoterapeutin ohjeita painonpudotukseen.

Vierailija
142/160 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkamassa sama lääkitys, kiinnostaisi muidenkin kommentit minkälaisia vaikutuksia ollut.

Kolmen milligramman lääkitystä en huomannut mitenkään , tämä 7 mg tekee huonoa oloa ja väsymystä ainakin näin aluksi. Ohimenevää sen pitäisi olla, ja outoa, kun minulle on aina ruoka maistunut. Hymiö.

Ap.

No eikö kannattaisi sitten laihduttaa hitaammin sillä siedettävällä annoksella, ei olisi huono olo ja nahkakin palautuis nopeammin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3mg annos ollut noin parisen viikkoa. Eilen ekaa kertaa mulla tuli illalla pahoinvointia ja sellainen olo että tuleeko oksennus ja lopulta ihan pieni oksennus tuli. Söin sitä ennen kaksi lautasellista kalakeittoa, leipää ja kakkua eli olo tuli tosi täyteen. Voiko olla että söin liikaa ja siksi tuli tuo oksennus? Mahaan myös sattui. Vielä seuraavanakin päivänä vatsa oli arka ja en uskaltanut alkuun syödä joten jätin lääkkeenkin väliin. Vatsassa on sellainen outo olotila edelleen, ei varsinaisesti kipu vaan vähän kuin paineen tunne. Mutta tuo paineen tunne varmaan kuuluu asiaan?

Kertokaa onko nämä normaaleja juttuja? Ja mistä voin tietää ettei ole vatsatautia kun töissä sitä kuitenkin on. Tosi hankala juttu.

Käytän Saxendaa, siinä monella käyttäjällä myös alkuun vatsaoireita, joskaan minulla ei ollut. Annosta nostaessa oli aina muutaman päivän sellainen outo kuvotuksen tunne. Pari kertaa kävi juuri noin kuin lainaamalleni henkilölle; söin vähän liikaa päivän mittaan ja oksensin illalla sulamattoman ruoan ulos kokonaan. Oli juuri tuollainen paineen tunne, joka varmasti johtuu siitä, että vatsa on liian täysi. On tärkeää syödä vain pieniä annoksia kerrallaan, säännöllisin väliajoin ja juoda vettä. Silloin olo pysyy hyvänä.

Inhoan jokapäiväistä pistämistä ja hetken jo mietin, pitäisikö vaihtaa tuohon tablettiversioon, mutta olen lukenut siitä niin paljon näitä oirekuvauksia, että pysyttelen tässä, joka ei ainakaan minulle aiheuta oireilua.

Vierailija
144/160 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on hyvä muistaa, että jos ei lääke toimi, niin syy voi olla se, ettei lihominen johdu suolistohormoneista. Nämä lääkkeet ovat puuttuvien tai heikkojen suolistohormonien toimintaa korvaavia aineita.

Vierailija
145/160 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt käyttänyt Rybelsusta 8 viikkoa. Ensin alkuun 4 viikkoa mentiin 3mg:llä ja lääkärin suosituksesta jatkoin 7mg:llä niin, että otan pillerin vain joka toinen aamu. Aloittaessa BMI:ni oli lähes 39 ja painon pudotukseen lääkäri tämän lääkkeen minulle määräsi.

Käytännössä sivuvaikutuksia ei ole juurikaan ollut lukuun ottamatta lievää ummetusta, jota minulla on muutenkin ollut lapsesta asti (eli tiedossa oli, miten hoidan tuota ummetustani). Muuten olo on ollut sinänsä hyvä, mutta heti 1. päivästä alkaen mieliteot katosivat.

Minulle suurin haaste on iltapupeltaminen sekä lämpimän ruuan liian suuret annoskoot. Rakasta hyvää ruokaa ja se on kyllä näkynyt. Pidän edelleen hyvästä ruuasta, mutta minun ei ole pakko syödä koko iltaa ja muutenkaan ei ole kiusauksia tai mielitekoja. Minulle tulee edelleen ihan normaalisti nälkä, jos edellisestä ruokailusta on riittävästi aikaa ja ruoka maistuu hyvältä. Nyt sitä ei vaan tarvitse syödä määrättömiä määriä, vaan osan lopettaa syömisen, kun tuntuu hyvältä.

Yhden kerran buffetissa minulle on käynyt niin, että söin oikeasti ihan liikaa. Mahassa oli sellainen tunne, että mahalaukku repeää ja tämä tunne jatkui useamman tunnin. Selvästi siis mahalaukku on näiden viikkojen aikana pienentynyt ja toisaalta myös ruoka liikkuu eteenpäin hitaammin, koska olen minä monet kerrat ennenkin syönyt liikaa, mutta tuo ylipinkeä olo ei ole koskaan kestänyt noin pitkään. Koska oma matkani vielä jatkuu ja pudotettavaa edelleenkin on, niin toivottavasti tässä matkan varrella tulee opittua se, minkä verran on oikeasti järkevää syödä.

Painoni on nyt 8 viikon aikana tippunut 11kg, mikä on todella hyvä vauhti ja se tulee takuulla hidastumaan. Toki edelleenkin on normaalipainon ylärajaan sellaiset 30 kiloa eli pudotettavaakin on vielä. Tavoitteenani on nyt tässä kohtaa jatkaa tällä maltillisella annoksella (7mg joka toinen päivä) ja sitten jos jossain kohtaa mieliteot palaavat, niin sitten pitää ottaa lääkettä tiheämmin. Siihen asti jatketaan näin. Tai ainakin niin minä ajattelen. Lääkärin kanssa jutellaan tuossa muutaman viikon päästä jatkosta ja toki kuulostelen, mitä hänkin sanoo. Joka tapauksessa omalla kohdallani tämä lääke on selvästi auttanut painon pudottamisessa.

Vierailija
146/160 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tuntui, että elimistö olisi palannut normaaliksi eli kroppa toiminut pitkään väärin, nyt läkkeen kanssa kylläisyyden ja näläntunteen suhteen ja pitkään oli kaikki ok, mutta nyt kun puolet syöty toisen kuukauden 14 mg pillereistä ja kroppa täysi sekaisin. Jatkuvaa röyhtäilyä jo yli viikon ajan, kahvi ei maistu, ruoka ei maistu, mutta kaikki makea on niin hyvää.

Samaan aikaan huomssin, että taloudessa on useita tuotteita, joissa on erikaisia krinotekoisia makeutussineita. Aion siirtyä sokerin käyttöön ennen kuin elimistö täysin pilalla.

Nämä ihmelääkkeet jätän pois heti. Alunperin ongelma oli loputon nälkä ilman kylläisyyden tunnetta, ei lihavuus.

Vierailija
147/160 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi tuntui, että elimistö olisi palannut normaaliksi eli kroppa toiminut pitkään väärin, nyt läkkeen kanssa kylläisyyden ja näläntunteen suhteen ja pitkään oli kaikki ok, mutta nyt kun puolet syöty toisen kuukauden 14 mg pillereistä ja kroppa täysi sekaisin. Jatkuvaa röyhtäilyä jo yli viikon ajan, kahvi ei maistu, ruoka ei maistu, mutta kaikki makea on niin hyvää.

Samaan aikaan huomssin, että taloudessa on useita tuotteita, joissa on erikaisia krinotekoisia makeutussineita. Aion siirtyä sokerin käyttöön ennen kuin elimistö täysin pilalla.

Nämä ihmelääkkeet jätän pois heti. Alunperin ongelma oli loputon nälkä ilman kylläisyyden tunnetta, ei lihavuus.

lääke siis toimii mulla, mutta sivuvaikutukset haittaa, eikö perkele löydy mitään lääkettä, josta ei tule enemmän haittaa kuin hyötyä. Ilmeisesti ei.

Vierailija
148/160 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 mg, oksettaa ja paleltaa

Vierailija
149/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt reilu viikko takana aloitusannosta 3 Mg. Lieviä oireita ollut vaihtelevasti laaja kirjo, mutta siedettävinä. Mun mielestä lääke vie nälkää ja annokseni ovat olleet tosi kohtuullisia. Mitään vaikutusta painoon ei ole vielä ollut. Arvelin, että tämäkään ei ole ihmelääke.

Itselläni paino on ollut jatkuva haaste lähes koko elämän lähtien lapsuuden pyöreydestä teini-iän ortodoksiaan tai jopa lievään anoreksiaan sekä nuoruuden bulimian suuntaiseen häiriösyömiseen. Aikuisiältä kokemus on, että painonhallinta edellyttää sekä jatkuvaa pientä nälkää ja riittävää arkiliikkumista. Joustavampi suhtautuminen tai nälän mukaan syöminen nostaa aina painon uudelle tasolle, vaikka varsinainen syömishäiriökäyttäytyminen jäi nuoruuteen.

Nyt olen 50 + ja vaihdevuodet univaikeuksineen sekä stressaava työ ovat tehneet niin painonhallinnasta kuin ennen kaikkea laihtumisesta todella haastavaa. Uuden vastuullisemman työn myötä paino on noussut kolmessa vuodessa 10 kiloa ja painoindeksi kivunnut lähes 30:een.

Alkuvuodesta yritin omin keinoin keventää ja lisätä liikuntaa, ja sainkin n 2,5 kiloa pois. Ruokarytmi ja ruokavalion laatu ovat olleet kunnossa jo parikymmentä vuotta, mutta ilmeisesti kulutukseni on minimaalista / ruuan imeytyminen maksimaalista ja aineenvaihdunnassa jotain, koska ihan todistetusti vähäenerginen ruokavaliokaan (esim 2-3 nutrilett ateriankorviketta ja muuten tarkka ruokavalio n 1200-1400 kaloria päivätasolla) ei painoa pudota, mutta pysäyttää lihomisen. Aika epätoivoiselta tämä tuntuu, mutta ehkä Rybelsus helpottaa ainakin nälän hallintaa. 

Vierailija
150/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt reilu viikko takana aloitusannosta 3 Mg. Lieviä oireita ollut vaihtelevasti laaja kirjo, mutta siedettävinä. Mun mielestä lääke vie nälkää ja annokseni ovat olleet tosi kohtuullisia. Mitään vaikutusta painoon ei ole vielä ollut. Arvelin, että tämäkään ei ole ihmelääke.

Itselläni paino on ollut jatkuva haaste lähes koko elämän lähtien lapsuuden pyöreydestä teini-iän ortodoksiaan tai jopa lievään anoreksiaan sekä nuoruuden bulimian suuntaiseen häiriösyömiseen. Aikuisiältä kokemus on, että painonhallinta edellyttää sekä jatkuvaa pientä nälkää ja riittävää arkiliikkumista. Joustavampi suhtautuminen tai nälän mukaan syöminen nostaa aina painon uudelle tasolle, vaikka varsinainen syömishäiriökäyttäytyminen jäi nuoruuteen.

Nyt olen 50 + ja vaihdevuodet univaikeuksineen sekä stressaava työ ovat tehneet niin painonhallinnasta kuin ennen kaikkea laihtumisesta todella haastavaa

Olen vastaavanlaisessa tilanteessa. Lääkäri vaihtoi ketiapiinin doksepiiniin. Sanoi, että jos yksi 3mg-tabletti ei auta, voin ottaa kaksi. Sain sadan tabletin reseptin ja lääkäri sanoi, että se kyllä uusitaan jos doksepiinista on hyötyä. Se auttaa! Olo on kunnolla levännyt kuuden tunnin yöunien jälkeen. Nykyään herään vain 1-2 kertaa yössä. En sairasta uniapneaa. Sekin on tutkittu. Minulla on ollut tämä vaihdevuosiin liittyvä unilimbo sellainen, että välillä oli epätoivo unenpuutteesta johtuvan aivosumun ja väsymyksen vuoksi. Vasta sen jälkeen jaksoin ajatella hetken leventyvää vyötäröä ja viskeraalirasvan riskejä.

Vierailija
151/160 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitän tilannetta. Reilu 1,5 kk takana ja aloitusannoksella mennään. Painon putoaminen on aika hidasta, reilu 3 kiloa on lähtenyt. Isoja annoksia ja rasvaista ei pysty syömään ilman huonoa oloa. Liikunnan suhteen olen huomannut, että pitää ennen treeniä varmistaa, että on syönyt jotain, jotta riittää energia eikä tule huonoa oloa. Tulen edelleen täyteen paljon vähemmästä ja pääosin nälkä pysyy poissa eli ero aiempaan on merkittävä. Ilmeisesti tämä siis toimii mulla aika hyvin.

Muita haittavaikutuksia ei enää ole, paitsi väsymystä. Pitänee kiinnittää huomiota, että se mitä syö, on ravinteikasta ruokaa. Oletteko muut lisänneet vitamiineja ym purkista?

Vierailija
152/160 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3mg annos ollut noin parisen viikkoa. Eilen ekaa kertaa mulla tuli illalla pahoinvointia ja sellainen olo että tuleeko oksennus ja lopulta ihan pieni oksennus tuli. Söin sitä ennen kaksi lautasellista kalakeittoa, leipää ja kakkua eli olo tuli tosi täyteen. Voiko olla että söin liikaa ja siksi tuli tuo oksennus? Mahaan myös sattui. Vielä seuraavanakin päivänä vatsa oli arka ja en uskaltanut alkuun syödä joten jätin lääkkeenkin väliin. Vatsassa on sellainen outo olotila edelleen, ei varsinaisesti kipu vaan vähän kuin paineen tunne. Mutta tuo paineen tunne varmaan kuuluu asiaan?

Kertokaa onko nämä normaaleja juttuja? Ja mistä voin tietää ettei ole vatsatautia kun töissä sitä kuitenkin on. Tosi hankala juttu.

"Eilen ekaa kertaa mulla tuli illalla pahoinvointia ja sellainen olo että tuleeko oksennus ja lopulta ihan pieni oksennus tuli. Söin sitä ennen kaksi lautasellista kalakeittoa, leipää ja kakkua eli olo tuli tosi täyteen. Voiko olla että söin liikaa ja siksi tuli tuo oksennus?"

Kyllä söit! Puoli lautasellista keittoa vois riittää illalla. Kaikki muu (leipä, kakku ym.) pois. 

Vierailija
153/160 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 mg, oksettaa ja paleltaa

Jos paleltaa, verensokerit on liian alhaalla. Juo vaikka lasi piimää tai ota yksi voileipä. Pahoinvointi on normaalia ja jos syö suuria annoksia entiseen malliin, pahoinvointi on sitäkin todennäköisempää.

Vierailija
154/160 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut valittaa, ettei Rybelsus auta. Oiskohan syynä se, ettei noudata tarkasti käyttöohjeita:

RYBELSUS-tabletit PAINONPUDOTUKSEEN pitää ottaa AINA tyhjään vatsaan eli tämä tarkoittaan noin 8 tunnin paastoa ennen Rybelsuksen ottamista. Samaan aikaan Rybelsuksen kanssa ei saa ottaa muita lääkkeitä. Rybelsus otetaan veden kanssa (max 125 ml). Jos samaan aikaan Rybelsuksen kanssa ottaa muita lääkkeitä, yli 125 ml vettä tai syö, Rybelsus pääsee livahtamaan suoraan suolistoon, josta se ei enää imeydy. Rybelsus imeytyy vain vatsassa, ei suolessa. Tablettia ei saa puolittaa, ei pureskella tms. Kaikki vahvuudet (3mg, 7 mg, 14 mg) ovat saman hintaisia eli kannattaa pyytää lääkäriltä oikea vahvuus eikä yrittää itse puolitella tai yhdistellä tabletteja.

Vierailija
155/160 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurja kuulla, että olo on ollut noin voimakkaasti huono. Rybelsus (eli semaglutidi tablettimuodossa) voi todellakin aiheuttaa alkuvaiheessa pahoinvointia, ruokahaluttomuutta ja väsymystä, erityisesti kun annosta nostetaan. Monilla oireet helpottavat, kun keho tottuu lääkkeeseen mutta se voi kestää viikkoja.

On ihan yleistä, että 7 mg annoksella oireet tuntuvat pahemmilta kuin 3 mg:llä, ja sama voi tapahtua siirryttäessä 14 mg:aan. Jos olo ei helpotu parissa viikossa tai käy sietämättömäksi, kannattaa keskustella lääkärin kanssa annoksen hidastetusta nostamisesta tai jopa tauosta.

Moni kuitenkin kertoo, että kun pahin menee ohi, lääkkeen hyödyt alkavat näkyä sekä painon että verensokerin hallinnan suhteen.

Täältä löytyy muiden käyttäjien kokemuksia Rybelsus-hoidosta, mukana myös vastaavia tuntemuksia kuin sinulla https://medilux.fi/semaglutidi-tablettimuodossa-kokemuksia/

Voimia ja lepoa älä jää yksin tuntemustesi kanssa. Tämä lääkitys ei sovi kaikille, mutta onneksi vaihtoehtoja on.

Vierailija
156/160 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullut syövät kalliita lääkkeitä laihtuakseen. Viisaat syövät vähemmän ja säästävät rahaa.

Vierailija
157/160 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuli alkuun jatkuva jano. Ja etova olo, mutta siihen auttoi aina kun otti kulauksen todella kylmää vettä... Toki sitten vessassa joutuu juoksee sit juomisen vuoksi. Liian iso annoskoko tai rasvainen ruoka laukaisee vessaistunnon ja mahakivun. Pieniä annoksia kerralla ja säännöllisestu, niin ei vaikuta mahaan. Nyt siis annoskoko 7 mg toista viikkoa menossa ja sitä ennen 3 mg se 30 päivää. Painoa tippunut noin 5,5 kg. Eniten auttaa siinä, ettei tule houkutusta ottaa herkkuja tms. Ei vaan tee mieli ja jos jotain on esillä, on helppoa jättää ottamatta. Alkuun seurasin ruokasovelluksella syömismäärää päivässä, jotta näin siitä myös jos joku tietty ruoka näkyy jos maha oikein oireilee. Maha toimii todella hitaasti, jos ei ole liian isoa annosta syönyt, joten paino tippuu sit aina isomman määrän kerralla.

Vierailija
158/160 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, mitä tuon ihmelääkkeen käyttäminen voi aiheuttaa haittavaikutuksina? Lääke on melko uusi, mutta jo nyt sitä käytetään runsaasti juuri laihduttamiseen. Näkyykö lääkkeen käyttäjissä muutoksia esim. 5-10 vuoden kuluttua...

Lääke on aina lääke. Lääkkeitä tehdään parantamistarkoitukseen, mutta samalla se on ihan valtavaa bisnestä. Myydään paljon ja kahmitaan.paljin rahaa.

Vierailija
159/160 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihimisen pitää saada kaikki helposti ja ponnistelematta. Laihtumisen pitää tapahtua lääkkeellä "helposti", ettei tarvitse itse liikkua ja rajoittaa itse omia mielitekojaan ja syömisiään. Ratkaisuna nähdään, että tungetaan omaan elimistöön kallista kemikaalia, joka laittaa voimaan pahoin ja mm. oksentamaan. Terve meininki?!!

Vierailija
160/160 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi raskaalta alulta 😕 Monet ovat kertoneet samanlaisista tuntemuksista Rybelsus-hoidon alkuvaiheessa pahoinvointia, ruokahalun vähenemistä ja voimakasta väsymystä. Joillakin oireet helpottavat muutaman viikon kuluessa, kun elimistö tottuu lääkkeeseen, mutta toisilla ne jatkuvat pidempään. Tärkeintä on seurata omaa vointia ja keskustella lääkärin kanssa, jos arki käy liian hankalaksi.

Kannattaa myös vilkaista lisätietoa https://medilux.fi/semaglutidi-tablettimuoto/ Siellä on koottuna taustaa lääkkeestä ja sen käytöstä, mikä voi auttaa hahmottamaan, miksi tällaisia tuntemuksia ilmenee ja miten niihin voi suhtautua.

Oletko muuten jo kysynyt lääkäriltäsi mahdollisuudesta pitää pidempi jakso pienemmällä annoksella ennen kuin nostaa 14 mg:aan? Joillekin sellainen porrastus on tehnyt alusta siedettävämmän.