Rybelsus -huono olo
Sain sairauteni hoitoon noita tabletteja jotka ovat samaa kuin se paljon puhuttu piikitettävä laihdutus/ diabeteslääkitys.
Tuo Rybelsus aloitetaan 3 mg suuruisella kuukauden ajan. Sitten 7 mg, johon olen siirtynyt. Yököttävä oli, karsea väsymys, menen sänkyyn nyt vaikka nukuin 8 tuntia.
Ruoan ja kahvin ajatteleminenkin saa aiheuttaa vastenmielisyyttä, niin sen kai pitikin. Siirsin kaiken pakasteeseen sopivan pakastimeen jääkaapista.
Kuukauden jälkeen 14 mg sitten pysyvästi. Jos tämä väsymys ja yököttävä olo ei lopu, jatkanko.
Kommentit (160)
Vuoden ollut käytössä laihdutukseen. Painoa on tippunut hyvin mutta edelleen ne sivuoireet seuraa. Sydämen tykytystä, pahoinvointia, ummetusta, ripulia, oksennusta, huimausta jne... kaikki koettu ja nähty. Välillä tuntuu, että onko kaiken arvoista
Viikon käytön jälkeen tuntui, että koko elimistö ja pääkin on jumissa.
Paha olo koko ajan, ei käynyt syönti eikä juonti, vilunväristyksiä, unettomuutta.
Toinen päivä lopettamisesta, normaali virkeystila mut ruoka ei maistu.
Outo lääke🥲
Ozempigin huonon saatavuuden takia vaihdoin tähän. Alussa 3mg oli viikon ällö olo, sen jälkeen ei huonoa oloa. Nyt 7mg menossa, ei huonoa oloa tai väsymystä. Sopivasti vaikuttaa että kaupassa voi tyynesti mennä herkkuhyllyjen ohi kun ei tee yhtään mieli, ees jotain pientä. Ozempigin kanssa sama efekti. Painoa en oo nyt punninnut, tuntuu että turvottaa vähän, ja suu kuiva (vai johtuuko flunssasta, alkoi just kun muuttui 7mg) mutta varmaan juotava paremmin. Maha toimii, ozempigin kanssa oli oltava tarkkana ettei alkanut jumittaa. Veriarvot hienot, maksa-arvot laski normiksi eli rasvamaksa ilmeisesti parantunut (sen ja rajalla olleiden sokeriarvojen takua täjän ryhdyin). Kunhan flunssa ohi pääsee vihdoin myös liikkumaan. Toivon että ozempigiä jossain vaiheessa olis paremmin saatavilla, tämä aikataulutus syömisen suhteen on jotenkin hankalaa. Ozempigillä paino laski n.13 kiloa, kunnes toimitusvaikeudet alkoi. Välissä paino nousi pikkuhiljaa noin puolet takaisin. Kai mun kroppani tätä tarvitsee..
Mun kokemukset, kun takana 1kk 3mg ja reilu viikko 7mg annoksilla:
-kuvotus aamusta iltaan
-väsymys
-paha huimaus
-hiuksia tippuu tukoittain päästä
-jatkuva päänsärky
Ei kovin kummoinen siis ole olo. Paino kuitenkin tippuu tasaisesti. En vielä ole päättänyt onko kuitenkaan kaiken tuon tuskan arvoista. Seurailen ehkä vielä muutaman viikon.
Itse jouduin lopettamaan ja heti sen jälkeen tuli kamalat ylävatsakivut, oli mahahaava, en suosittele kellekään tuota lääkettä.
Hiustenlähtö kamalaa, en suosittele lääkettä.
Miltä lääkäriltä sait reseptin? :)
Vierailija kirjoitti:
Miltä lääkäriltä sait reseptin? :)
Terveyskeskuslääkäriltä, itse ehdotti ihan terveydellisistä syistä ei ulkonäön vuoksi
Mulla takana 3mg kk
Saan onks vielä 3mg,kun arvot hyvin lSkeneet
Oireita, kuin kahvi ei enään maistu Apua! Mites teillä
Paha olo otin rybelsystä tai en, olutta ei voi juoda ollenkaan, tulee ylös kun täyttää vatsan. Jos syssymmällä sit alottais tulee muuten kuiva kesä.
Olen pian viikon käyttänyt Rybelsusta 3 mg:n annoksella. Välillä lievää pahoinvointia eikä juuri tee mieli syödä, pieniä määriä vain. Tavallaan miellyttävää aikaisemman jatkuvan nälän jälkeen. Lääke on painonpudotuksen tukena, ei ole diabetesta. Mietin että jos toimii näin, niin liekö sitten tarvettakaan siirtyä isompaan annokseen. Mites muilla, onko riittänyt 3 mg hoitovasteeseen?
Kyllä se toimii kun ei voi syödä mitään ja maha tuntuu pienestäkin annoksesta täyttyvän. Mut se jatkuva huono olo, en tiedä onko sen arvoista.
Minulla on 2 tyypin diabetes ja painoindeksi 36. Olen syönyt rybelsusta kuukauden 3mg ja 3 viikkoa 7mg. Lisäksi diabeteslääkkeet metforem ja jardiance. Minulle ei ole tullut edes metforemista vatsavaivoja.
Sokerit oli periaatteessa alhaiset jo noillakin lääkkeillä, mutta jouduin syömään 2 h välein, ja silti sokerit heitteli. Erilakset sokeriin liittyvät oireet kuten jalkakivut, näön heikkeneminen, tärinä ja heikotus jatkuivat silti edelleen. Pahinta oli jatkuva, sietämätön väsymys, sellainen, kuin olisin unilääkettä ottanut.
Niinpä aloitin rybelsuksen. Minulle ei ole tullut siitä mitään haittoja, ei minkäänlaisia. Mutta kaikki verensokeriin liittyvät vaivat katosivat ensimmäisten rybelsustablettien myötä. Nyt on todella hyvä olo, tunnen itseni terveeksi. Toivon, että lääkkeen teho pysyykin näin hyvänä.
Kelakorvattavuutta en sille silti saanut, ja kallis lääkehän tämä on. Hyödyt ovat niin suuret, että maksan sen sitten itse.
En myöskään ole laihtunut yhtään, sekin vähän, mitä metforem pudotti painoa ennen rybelsuksen aloittamista, on tullut takaisin.
Mutta rybelsuksen ansiosta voin syödä normaalisti, eikä minun tarvitse enää "korjata" oloa syömällä tiheästi tai mutustamalla jotain. Väsymys on kadonnut ja näkö pysyy hyvin terävänä.
Parasta on,että jalkaterien kivut ovat poissa, ja minun on helppo kävellä taas!
En ole voinut kivulta kävellä yli kahteen vuoteen.
Todellakin sain elämäni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 2 tyypin diabetes ja painoindeksi 36. Olen syönyt rybelsusta kuukauden 3mg ja 3 viikkoa 7mg. Lisäksi diabeteslääkkeet metforem ja jardiance. Minulle ei ole tullut edes metforemista vatsavaivoja.
Sokerit oli periaatteessa alhaiset jo noillakin lääkkeillä, mutta jouduin syömään 2 h välein, ja silti sokerit heitteli. Erilakset sokeriin liittyvät oireet kuten jalkakivut, näön heikkeneminen, tärinä ja heikotus jatkuivat silti edelleen. Pahinta oli jatkuva, sietämätön väsymys, sellainen, kuin olisin unilääkettä ottanut.
Niinpä aloitin rybelsuksen. Minulle ei ole tullut siitä mitään haittoja, ei minkäänlaisia. Mutta kaikki verensokeriin liittyvät vaivat katosivat ensimmäisten rybelsustablettien myötä. Nyt on todella hyvä olo, tunnen itseni terveeksi. Toivon, että lääkkeen teho pysyykin näin hyvänä.
Kelakorvattavuutta en sille silti saanut, ja kallis lääkehän tämä on. Hyödyt
Miksikähän et saanut korvattavuutta? Minulla oli juuri tuo tärinä ja heikotus ongelmana vaikka arvot seitsemän paikkeilla. Lääkärin hakemuksessa oli komplikatiivinen diabetes. Siis 2 db.
Paino on pudonnut, Heikotustärinät on jääneet kokonaan. Jaloissa ja silmissä ei ole vielä ollut vikoja. Kaikki arvot, vp, kol, sokerit todella hybät, viitearvoissa nyt.
Oon syönyt viikon 7mg annosta. Pelkästään positiivisia vaikutuksia. Jaksaminen parantunut huomattavasti. Ruokavalio on ollut helppo muuttaa kevyemmäksi ja oluen ja karkkien himo vähentynyt melkein nollaan. Mulla ei ole diabetesta ja syön tätä pelkästään painon pudotusta varten.
Ajattelin kirjailla tänne kokemuksiani Rybelsuksesta, vaikka käyttö on vasta ihan alussa. Yritän muistaa palata raportoimaan kun aikaa on kulunut enemmän. Jospa tästä olisi muille iloa ja hyötyä.
Olen nyt viikon syönyt 3mg annostuksella, ja kokemus on toistaiseksi hyvä tai ihan ok koska pahempaa pelkäsin. Syön tätä pelkästään laihtumista varten, muut arvot minulla on kaikki kunnossa, jopa kolesteroli pudonnut hyviin lukemiin (syistä joita en tiedä). Painoa 93kg, BMI 35.
Kuvottavaa oloa on, mutta ei mitään sietämätöntä. Minulla on ennestään Primperan-resepti pahoinvointiin, sitä otin yhtenä päivänä ja tuntui tehoavan, mutta se ei ole sellainen lääke jota koko ajan suositellaan syömään joten yritän kestää tuon kuvotuksen. Se menee ohi parissa tunnissa lääkkeen ottamisen jälkeen. Joitain muitakin aavistuksen verran kummallisia tuntemuksia on ollut, esim. pientä päänsärkyä, aamuyöllä heräilyä - mutta eivät nämä välttämättä edes liity tähän lääkkeeseen.
Alkoholia join juhannuksen aikaan ihan reippaasti, ei mielestäni vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Parasta on, että näläntunteen tämä jo tämä 3mg tabletti on vienyt lähes kokonaan! Isoja annoksia en pysty enää syömään. Joten onhan tämän ihan pakko johtaa laihtumiseen. Bonuksena ruuansulatuksen rauhoittuminen. Minulla on koko ikäni ollut hirvittävän vilkas suolentoiminta, ja nyt tämä on rauhoittanut vatsani, johon mikään ei IKINÄ ENNEN ole auttanut. Ihan pelkästään tämän vuoksi voisin jatkaa lääkkeen käyttöä. Tämähän on ihan taivaallinen olotila, helposti kestän pienen kuvotuksen.
Minulle lääkäri sanoi, että saan ihan itse päättää milloin nostan annostusta, oman vointini mukaan, ja että voi ottaa myös 2 x 3mg ettei nuo 3-milligrammaiset mene haaskuuseen. Ajattelin, että huomenna kokeilen tätä.
Ja tosiaan 120€ / kuukauden annos tämä maksaa, joten ei ole halpaa lystiä. Mies tosin sanoi jo ekan viikon jälkeen, että "mehän säästetään tässä miljoona kun et sä syö enää mitään" :-)
Täytyypä aloittaa huomenna taas kuuri.
Tuntuu, et ei toimi nyt 3mg, jos kokeilis 2 x 3 mg, josko ruan himo loppuis?
Nyt toista vuotta Rybelsusta takana, nimenomaan diabeteksen hoitoon. Kaikki arvot joita diabeteksessä tarkkaillaan, erinomaisia, parempia kuin terveillä. Sokeriarvot, kolesterolit, b-vitamiini, maksa, munuaiset, verenpaine. Ruokailusta jättänyt senkin kovan rasvan pois mitä ennen söin. (Anteeksi ketoilijat ja vhh.)