Miksi Suomessa rekrytointi on mennyt sellaiseksi pelleilyksi että melko perustason työsskäkin saattaa olla monta haastattelukierrosta ja jopa psykologiset testit?
Eikä tämä ole mennyt vähän överiksi?
Ja eikö tuosta tule firmoille myös paljon kuluja?
Varsinkin nuo firmat jotka teettää testejä, varmaan kyllä veloittavat kovaa hintaa noista.
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työpaikkaa kohti on satoja hakijoita ,täytyy osata valita se sopivin. Jotenkinhan ne erot hakijoiden välillä on saatava esiin.
Eli Suomessa on sittenkin jopa ylitarjontaa työvoimasta, ei mitään oikeaa työvoimapulaa.
Joskus kultaisella 1980-luvulla oli ilmeisesti sitten oikea työvoimapula, kun töitä sai melkeinpä vain ilmestymällä paikalle. Silloin tosin työvoimatoimistotkin hoitivat hommansa ja antoivat tiedot avoimista paikoista, joiden mukaan sitten tarvitsi vain suunnistaa.
Suuri osa ns tyttömistä ei ole oikeasti työhön kelpaavaa. Se nyt vaan on fakta. Työvoimapula on fakta. Monille aloille on todella vaikea löytää ammattitaitoisia ja työhalusia tekijöitä. Heistä on pulaa, eli on työntekijäpulaa. Sen sijaa pulaa ei ole työhaluttomista ja ammattitaidottomista.
Tämä on muuten vasemmiston yllättävän usein eli jatkuvasti heittämä vasta-argumentti siihen, kun kerrotaan että meillä on satojen tuhansien työvoimareservi eikä työperäistä maahanmuuttoa tarvita niin paljon kuin sitä halutaan. (En ole itse per su enkä kokkare vaan äänestänyt lähinnä vihreitä,tämä sivuhuomautuksena.). Eli väitetään että työttömissä on paljon työkyvyttömiä, soopaa. Tuo loukkaa fiksuja ihmisiä.
Totuus on se,että työttömissä on aivan tavallisia järkeviä ihmisiä jopa useammalla tutkinnolla ja ne loputkin eli ne joilla ei esim. ole ajantasaista tutkintoa tai jotka ovat osatyökykyisiä eivät ole mitään luola-asukkeja vaan pystyvät aivan hyvin työelämään jos annetaan mahdollisuus. Etenkin kun osa työvoimapulatöistä on sellaisia joissa opitaan töissä ne vaaditut taidot. Samoin ikärasismi jyllää ja pitkän linjan akateeminen asiantuntija ei kelpaa iän takia. Meillä koulutetaan liikaa ja liian koulutettuja.
Toinen juttu on se, että työvoimapulahommissa palkka on yleensä surkea. Ei ihme ettei orjatöihin löydy tekijöitä. Eivät ma mutkaan ole tyhmiä, hekin pyrkivät parempiin töihin kun osaaminen kasvaa
Ansiosidonnaista voi kyllä lyhentää ja pienentää ja työnantajan velvoitteita vähän keventää mutta muuten suositan porkkanaa enkä keppiä.
Työnantajat ulkoistavat rekrytoinnin ja nämä firmat lypsävät heiltä rahaa ja juoksuttavat työnhakijoita haastatteluissa ja pitävät paikkoja auki (kun sopivaa ei tahdo löytyä). Isot työnantajat voisivat itse hoitaa rekry-asiansa, voisi joku hakijaa päästä töihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun rekryn on hoitanut firman oma pomo niin oon joka kerta saanut myös paikan, lisäksi haastatteluja vain yksi. Oon käynyt yliopiston, mut silti HR-tyypit laittaa mut tekemään ala-aste tehtäviä sekä psykologisia testejä tai luonne testejä. Ei niitä kiinnosta osaaminen yhtään.
Olet trolli tai tekniseltä alalta. Kukaan muu akateeminen ei tee tuollaisia kirjoitusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että kun etsitään sitä parasta ja lopulta löydetään osaava, niin ei hän perustason pelle-hommassa kauan viihdy, vaan lähtee piakkoin seuraavaan työpaikkaan. Jopa koeajalla veks.
Jos ottas perustason Jampan tai Janinan, niin saattaisi pysyäkin.Niin, kultaseni, sen testauksen tarkoitus on nimenomaan löytää joukosta semmoinen joka myös viihtyisi työssä eli vaatimukset ja osaaminen&ominaisuudet kohtaisivat niin hyvin kuin mahdollista.
Ihmeen alentuvaa kullittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen data-analyytikko ja saan viikoittain LinkedInissä viestejä. Kysyn aina tätä, että joutuuko noihin hevonpaskatesteihin ja karsin jokaisen sellaisen firman pois. Aina on silti töitä riittänyt ja niihin olen päässyt. Suostun testiin sitten, kun jokaiseen testikysymykseen liittyen minulle sitoudutaan toimittamanaan vertaisarivioitu artikkeli, jossa osoitetaan kyseisen kysymyksen ja data-analyytikon työn välille tilastollisesti merkittävä korrelaatio.
Kyllä noi teoriatiedot saa pyydettäessä. Tai yleensä ne linkkaa sivuston mistä ne löytyy. Mutta jos sulle pitää juurtajaksaen selittää miten analyyttisuus esimerkiksi kykyrakenteessa korreloi data-analyytikon työn kanssa, niin sitten on varmaan helpompaa että luet jo suoraan psykologiksi.
"Analyyttisyys kykyrakenteessa" 😂 Bingo! (siis hevonpaskabingo)
Niin tätä se on teidän kanssa keskustelu, kun pelkät perustermit tuottaa sulle vaikeuksia ymmärtää mistä puhutaan :D Sama asia kuin selittäisi päiväkotilapselle, että mitä tarkoittaa devalvaatio.
Analyyttisyys kykyrakenteessa on sen luokan jargonia että tuon olisi syytä olla parodia? -eri
Hienot sanat ei vielä takaa osaamista ja usein viittaa pikemminkin siihen että peitellään osaamattomuutta.
Ei siinä ollut mitään hienoa. Mutta mä vaikka täs aikani kuluksi avaan sen sulle:
Henkilö epäili, ettei data-analyytikkoa voida testata ja että miten se mikään tulos korreloisi minkään kanssa. Noh, jos kyseessä on analyytikon työ, lienee aika loogista ajatella että "analyyttisuus" on yksi erittäin oleellinen kyky tehtävässä menestymisen kannalta. Pysynet vielä perässä? Kykyrakenne ei sekään ole sen hienompi termi, kuin että mistä henkilön kyvykkyys rakentuu. Analyyttisuus on yksi osa-alue, toinen voisi olla vaikkapa verbaalinen (=kielellinen) päättelykyky. Ei siis tuohon data-analyytikon tehtävään, vaan yleisesti. Ja jos henkilö ei ymmärrä sitä, että miten analyyttisuus korreloi (=kahden muuttujan välinen riippuvuus) analyyttisuuden kanssa, niin sitten ollaan jo aika heikoilla vesillä. Se on sama kuin sanoisi, että ei ymmärrä miten uintitaito korreloi uimarin tehtävässä.
Eli hyvin peruskauraa. Mutta selvästi eniten ne näitä testejä ja niiden taustalla olevaa psykometriikkaa kritisoivat, jotka eivät ihan aidosti niistä selvästi mitään ymmärrä. Ehkei kannattaisi.
Kyllä kaikki ymmärtävät että rekrytoijan pitää olla kiinnostunut henkilön kyvykkyydestä. Sinä toit vain esiin kykyrakenteen, joka on kaiketi eri asia, kun sille on keksitty oma termikin. Tuo taas on se jargoni twisti joka vei uskottavuuden tekstistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työpaikkaa kohti on satoja hakijoita ,täytyy osata valita se sopivin. Jotenkinhan ne erot hakijoiden välillä on saatava esiin.
Eli Suomessa on sittenkin jopa ylitarjontaa työvoimasta, ei mitään oikeaa työvoimapulaa.
Joskus kultaisella 1980-luvulla oli ilmeisesti sitten oikea työvoimapula, kun töitä sai melkeinpä vain ilmestymällä paikalle. Silloin tosin työvoimatoimistotkin hoitivat hommansa ja antoivat tiedot avoimista paikoista, joiden mukaan sitten tarvitsi vain suunnistaa.
Suuri osa ns tyttömistä ei ole oikeasti työhön kelpaavaa. Se nyt vaan on fakta. Työvoimapula on fakta. Monille aloille on todella vaikea löytää ammattitaitoisia ja työhalusia tekijöitä. Heistä on pulaa, eli on työntekijäpulaa. Sen sijaa pulaa ei ole työhaluttomista ja ammattitaidottomista.
Tätähän ei voi edes kyseenalaistaa, koska aniharvoille näistä työttömistä annetaan koskaan edes todellista mahdollisuutta. Jossain vaiheessa sitten oikeasti syrjäytyy yhteiskunnasta, kun viettää riittävän kauan toimeentulotuen piirissä. Silloin olisi vielä toivoa, kun on sen verran varallisuutta, että peruspäivärahalla ja asumistuella pärjää.
Normaalissa työhaastattelussa katsotaan vastaavatko yrityksen intressit ja hakijan osaaminen tai vastavalmistuneen kohdalla kiinnostuksen kohteet toisiaan. Ei ole tarpeen mitata kyykkyhyppääkö ja pyllistääkö työntekijä, jos esimies näin komentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pää vikaisia saikku sakkeja kirjoitti:
perus duunarikin maksaa satoja tuhansia ennen kun hänestä pääsee eroon. fanaattinen punikki ay pölhö minä minä mulle kuuluu saikuttaja tulee kalliiksi ja pilaa koko työ ilmapiirin. parempi testata kuin katua. avuttomat työpajoihin tai kunnille.
Työpajoissa on 9 euron/pv Kela-työttömät odottamassa Petterin jeesaamaa vakityötä. Orpon kannattaisi kuunnella demareita työllisyyden parantamisessa. Marinin työllistämistavoite on yhä Suomen parhaampiin kuuluvia kaudella, vaikka oli virustauti ja itämaan sota päällä huonontamassa Suomen taloutta.
Kunnilla on ulkoistettu lattiatason työt jo yrittäjille, sinne on kortistosta tosi vaikea random-hakijan päästä ja yrittäjät eivät ota fyysisiin töihin kuin aukottoman cv:n omaavat töissä olevat ammattilaiset eli työpaikan vaihdolla.
Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa, siellä on kaikkien sairaalassa potilaina olleiden papereita.
Nyt on pakko jo kysyä, että mitä yrität sanoa tällä kommentilla jota spammaat joka ketjuun? Ymmärrän jotenkin niin, että uhkaat, että koska sinut on pakotettu aktivointitoimiin, saatat levittää tai muuten hyväksikäyttää täysin sivullisten terveystietoja. Miksi vihjailla kun voit ihan suoraan ilmoittaa, että 'juuri näin aion toimia; kostaa joutumiseni inhottavaan kuntouttavaan työtoimintaan jollekin tuntemattomalle teinille joka on joutunut aborttiin, esim.'
Eikös se näin työvoimapulan aikaan pitäisi olla toisinpäin, työnantaja soittelee, lähettää videoita, tulee käymään baarissa esittäytymässä ,Ryhmähaastattelut hoidetaan suuremmassa ravintolassa että mahtuu enemmän työnantaja ehdokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perus duunarikin maksaa satoja tuhansia ennen kun hänestä pääsee eroon. fanaattinen punikki ay pölhö minä minä mulle kuuluu saikuttaja tulee kalliiksi ja pilaa koko työ ilmapiirin. parempi testata kuin katua. avuttomat työpajoihin tai kunnille.
Työpajoissa on 9 euron/pv Kela-työttömät odottamassa Petterin jeesaamaa vakityötä. Orpon kannattaisi kuunnella demareita työllisyyden parantamisessa. Marinin työllistämistavoite on yhä Suomen parhaampiin kuuluvia kaudella, vaikka oli virustauti ja itämaan sota päällä huonontamassa Suomen taloutta.
Kunnilla on ulkoistettu lattiatason työt jo yrittäjille, sinne on kortistosta tosi vaikea random-hakijan päästä ja yrittäjät eivät ota fyysisiin töihin kuin aukottoman cv:n omaavat töissä olevat ammattilaiset eli työpaikan vaihdolla.
Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa, siellä on kaikkien sairaalassa potilaina olleiden papereita.
Nyt on pakko jo kysyä, että mitä yrität sanoa tällä kommentilla jota spammaat joka ketjuun? Ymmärrän jotenkin niin, että uhkaat, että koska sinut on pakotettu aktivointitoimiin, saatat levittää tai muuten hyväksikäyttää täysin sivullisten terveystietoja. Miksi vihjailla kun voit ihan suoraan ilmoittaa, että 'juuri näin aion toimia; kostaa joutumiseni inhottavaan kuntouttavaan työtoimintaan jollekin tuntemattomalle teinille joka on joutunut aborttiin, esim.'
Systeemin tietoturvaperiaate on jokseenkin outo kun se turva perustuu lähinnä sille idealle ettei tietoja katsota ilman syytä koska siitä on riskinä jäädä ehkä joskus kiinni ja saada jonkunlainen rangaistus.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän ei voi edes kyseenalaistaa, koska aniharvoille näistä työttömistä annetaan koskaan edes todellista mahdollisuutta. Jossain vaiheessa sitten oikeasti syrjäytyy yhteiskunnasta, kun viettää riittävän kauan toimeentulotuen piirissä. Silloin olisi vielä toivoa, kun on sen verran varallisuutta, että peruspäivärahalla ja asumistuella pärjää.
Köyhyys ei ole vamma josta tarvitsee kuntoutusta ja vielä epäloogisempaa on yrittää "kuntouttaa" köyhää työkokeilussa josta siis ei makseta edes palkkaa.
Suomesta puuttuu työpaikkoja (jotka maksaa palkkaa, yksityiseltä sektorilta), ei työttömän aktivointia tai kuntoutusta. Jos työttömissä on ryhmä työkyvyttömiä joita ei pitäisi olla (eläkettä odottavat, päihdeongelmaiset, muut ongelmaiset) niin ei se sillä korjaannu tietenkään että kaikki työttömät pakotetaan cv-kurssille ja siihen liittyvälle 6kk ilmaisharjoittelujaksolle. Aktivointikin luotiin lähinnä työllistämään työministeriön porukat koska työtä se ei muualle luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ketju olisi täynnä lapsia, joilla ei ole työkokemusta eikä työnhakuhistoriaa.
Siltä tuntuu. Linkedin-profiilin luontikin koetaan kohtuuttomana ja epäihmillisenä :D
On kyllä fiksujakin nuoria vielä, sitä en sano, mutta tosi monilla nuorilla ja ei niin nuorilla todella itsekeskeinen minä minä minä asenne. Työnantajat on kaikki verenimijäkapitalistisikoja. Suoraan koulusta pitää saada palkkaa 5000/kk ja korkeintaan käydään yhdessä haastattelussa. Yhtään sen enempää ei voida panostaa.
Nimimerkillä "yrittäjä, jonka firmaan ei jostain syystä kukaan halua"? 😂
Ei, vaan nimimerkillä työntekijä kenellä varsin mukavat kuukausitulot leppoisasta hommasta. Työelämään lähdin pystymetsästä ilman kokemusta tai koulutusta, ekat hommat oli aivan hirveitä hommia paskalla palkalla, mutta aina sain hommattua parempia töitä, välissä kouluttauduin, ja käytin huomattavastikin aikaa ja voimia työnhakuun, verkostoitumiseen ja itseni kehittämiseen, minkä ansiosta päässyt nykyiseen positioon.
En kiellä, etteikö työnhaku olisi nykypäivänä aika älytöntä välillä, mutta toinen ääripää sitten nämä laiskiaiset jotka tuntuvat odottavan että työnantajat hakevat kotoa töihin ja linkedin-profiilin tekokin ylitsepääsemätöntä.
Eli kaikkien pitää ryömiä takaperin, koska sinäkin teit niin päästäksesi nykyiseen puolilaiskan virkaan?
Pelkäätkö kilpailijoita?
Ja mikä olet määräilemään yhtään ketään väsäämään tiettyjä profiileja?Jos sun mielestä jonkun naurettavan Linkedin-profiilin luonti on takaperin ryömimistä, niin ei kai siinä mitään. Toivotan sinulle hyvää jatkoa työssäsi vauvapalstalla trollailussa.
Enhän minä ketään ole määräillyt, ihmettelen vain tätä kauhistelua, että linkedin-profiili on ihan PAKKO olla, kun tuo on ihan vakio tietyillä aloilla. Kun sen linkkaa työnhaun yhteydessä niin monet alustat osaavat ottaa sieltä automaattisesti sun tiedot ja työkokemuksen sieltä, ja se helpottaa myös rekrytoijien työtä ja säästää sun aikaa.
Ihan vinkkinä, tuolla pyörii myös paljon headhunttereita, ja on ihan oiva työkalu työpaikkojen hakuun siinäkin mielessä. Monet firmat ilmoittavat uusista työpaikoista pelkästään linkkarissa.
Itse sain yhden aiemman työpaikkani kun headhuntter otti kylmiltään yhteyttä linkedin-profiilin perusteella.
No tuohan se ongelma onkin. Mulle on nyt soittanut sama head hunter kolmatta kertaa, vaikka olen selkeästi ilmoittanut, että en ole kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa. Usein samasta työpaikasta soittelee eri head hunterit, ilmeisesti firmat antaa toimeksiantoja useimmille tai sitten ovat jollain free lancer-pohjalla yrittelemässä mätsejä. En tiedä.
Eli siellä ne huntterit pyörii hakusanoineen ja kaikki saa saman älynväläyksen, että tuo tuosta napataan. Osa on vielä tosi törkeitä ja aggressiivisia. Vtuttaa koko homma, olenkin miettinyt, että pitäisi poistaa koko profiili, mutta siitäkin on tehty niin vaikeaa, eli jonnekin päin nettiin ne tiedot jää kumminkin, viimeistään näiden hunttereiden omiin muistiinpanoihin.
Jokaiselle olen sanonut, että en vastaile firmojen kutsuihin, jotka eivät itse laita paikkojaan hakuun asiallisesti ja hae niihin itse, ilman välikäsiä, tai niin, että firman oma edustaja soittaa. Tokkopa ovat tätä viestiä palkanmaksufirmoilleen välittäneet, mutta ei kiinnosta.
Ja jos nyt vielä työpaikkaa vaihdan, kuten ehkä teen, niin tosiaankaan en ala vastailemaan mihinkään 600 kysymyksen patteriin siitä, teenkö mieluummin töitä tiimissä vai yksin, koska mun käsitykseni on, että töitä tehdään siten kuin silloinen työ vaatii. Jos se on tiimissä tekemistä, sitä tehdään tiimissä ja jos taas semmoista, että yksin onnistuu parhaiten, niin sitten yksin. Ei sitä multa erikseen kysellä tarvitse.
Yksi huntteri koetti sössöttää, että itsetuntemuksen vuoksi mun olisi hyvä osallistua tähän heidän temputtelurataan, kun siitä saisi sitten eväitä muuhunkin elämään ihmisten kanssa. Silloin luontainen huumorintajuni nousi pintaan ja nauroin päin naamaa.
Vaikka sitä on näemmä vaikea uskoa, löytyy vielä meitäkin, joille työ on työtä, ihan kiva ja olennainen osa elämää, tykkään siitä, mitä teen ja osaan sen, mitä teen, mutta en tarvitse mitään työterveyspsykologiaa ollakseni onnellinen myös työn ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemin tietoturvaperiaate on jokseenkin outo kun se turva perustuu lähinnä sille idealle ettei tietoja katsota ilman syytä koska siitä on riskinä jäädä ehkä joskus kiinni ja saada jonkunlainen rangaistus.
-eri
Mutta sen tiedoston katsojan jälki jää aina. Olit sitten työllistetty tahi työhön palkattu jäät väärinkäytöistä aina kiinni. Työllistetyn uraa ei ainakaan Raastuvan tuomio edistä..
Vierailija kirjoitti:
Video-cv on ehdoton. Kyllä kunnolla hiottu henkilöbrändi on nykyaikana välttämättömyys, jos haluaa työllistyä!
Olet joko täysi ääliö tai sitten viestisi oli vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Mutta sen tiedoston katsojan jälki jää aina. Olit sitten työllistetty tahi työhön palkattu jäät väärinkäytöistä aina kiinni. Työllistetyn uraa ei ainakaan Raastuvan tuomio edistä..
Vain jos joku sen huomaa ja vain jos huomaaja päättää viedä asian eteenpäin eikä esim. uskoa tarjottuja selityksiä siitä miten tietojen katselu liittyi mukamas johonkin työtehtävään tai oli virhenaksautus tms. Ei tuossa kiinnijäänti ole mitenkään automaattista saati sitten rangaistuksen saanti.
Systeemi on kuulemma tuollainen koska tiiviimmän systeemin tekeminen olisi liian hankalaa tai kallista. En osaa sanoa pitääkö tuo paikkansa mutta kun katsoo miten julkisen sektorin tietojärjestelmähankkeissa järjestään sekoillaan ja sählätään niin ehkä se on sitten totuus.
Onhan tämä nyt ihan helvetin iso vitsi että johonkin marketin kassalle tai kahvilan tarjoilijaksi pitää läpikäydä monivaiheinen rekryprosessi :D :D :D
Kaikkein irvokkainta on se että tuttu psykologi kertoi että rekryrointihommia tekee lähinnä opiskelijat koska ne persoonallisuustestit on niin diipadaapaa ettei lähes kukaan valmistunut halua niitä töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Koska virherekrytointi maksaa keskimäärin 60 000€. Ei firman kannata säästellä jossain ehkä tuhat euroa maksavassa testissä. Ja se voi monesti tuntua, että mitä ihmeen hyötyä noista testeistä on, mutta vähän väliä niistä tulee ns. yllätyksiä. Viimeisin case oli kun rekrytoitiin juristia. Mukava ja fiksu kaveri paljastui tulosten perusteella kohtalaisen joustamattomaksi. Ei kukaan sellaista halua taloonsa. Tai myyjä paljastui vahvasti tiimihenkiseksi, yhdessä asioita tekeväksi. Ja tehtävä oli 90%:sti itsenäisesti kentällä oloa. En usko että tyyppi olisi oikeasti viihtynyt edes koeaikaa meillä.
Taikatempun pitää olla uskottava, että se toimii. Mitä enemmän temppuja HR laittaa hakijat tekemään, mitä vakuuttavammat liirumlaarumit ja pinnallinen esitys ymmärryksestä yrityksen tarpeita kohtaan saavat yrityksen kukkaron nyörit höltymään.
Ja nyt voidaan huokaista helpoituksesta, virhe rekry on vältetty- paitsi jos osoittautuu virheeksi. Mutta asiantunteva konsultti/psykologi on toki tämän mahdollisuuden pohjustanut jo valmiiksi.
Todellisuudessa voitais valita pätevistä hakijoista arvalla ja lopputulos olisi sama. Mutta turvallisuuden tunteesta ollaan valmiita maksamaan, olkoonkin että se perustuu valheelle.
Ajatelkaa huviksenne, mikä tehokkuusloikka suomalaisessa työelämässä tapahtuisi, jos rekrytoinnin temppuihin varattu raha laitettaisiin perehdyttämisen suunnitteluun ja toteutukseen!
Älykäsmoukka kirjoitti:
Eikös se näin työvoimapulan aikaan pitäisi olla toisinpäin, työnantaja soittelee, lähettää videoita, tulee käymään baarissa esittäytymässä ,Ryhmähaastattelut hoidetaan suuremmassa ravintolassa että mahtuu enemmän työnantaja ehdokkaita.
No nyt alkaa kuulostaa asialliselta!! Voisi myös olla sellanen, että ekat 6 kuukautta ei tartte käydä töissä ollenkaan mutta palkka juoksee.
HR-kanat käyvät kalliiksi yrityksille ja yhteiskunnalle