Miksi Suomessa rekrytointi on mennyt sellaiseksi pelleilyksi että melko perustason työsskäkin saattaa olla monta haastattelukierrosta ja jopa psykologiset testit?
Eikä tämä ole mennyt vähän överiksi?
Ja eikö tuosta tule firmoille myös paljon kuluja?
Varsinkin nuo firmat jotka teettää testejä, varmaan kyllä veloittavat kovaa hintaa noista.
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat pelkää pommiin astumista. Työntekijää on todella vaikeata irtisanoa suomessa. Joku irtisanottu paskapää voi sitten jälkeenpäin haastaa raastupaan mitä tyhmemmistä syistä ja moni tuomari tuntee myötätuntoa työntekijää kohtaa. Liitto maksaa asianajajat joten on nolla riskit ex työntekijälle.
Suomessa työntekijän irtisanominen on helppoa ja halpaa, ainakin verrattuna muihin länsimaihin. Sitä paitsi kaikilla on nykyisin 6 kuukauden koeaika, sen kuluessa kyllä selviää oliko rekrytointi virhe.
Kyllä ne viekkaammat osaa sen 6kk käyttäytyä.
Toki on "helppo" irtisanoa mutta se ei estä paskapäätä haastamasta jälkeenpäin. Kokemusta on.
Muista pohjoismaista en tiedä, en ole ollut yrittäjä niissä.
T. Yrittäjä
Minkälainen työpaikka on kyseessä, jos 6kk töissä paljastaa vähemmän kuin joku video?
Vierailija kirjoitti:
Irtisanominen on oikeasti ******* vaikeaa ja monet vetävät nämä oikeuteen asti. Koittakaa nyt asettua työnantajan asemaan niin tajuatte.
Kyl kyl, mutta jotain vikaa niiissä testeissä on koska estää varmasti monen terveen ajatusmaailman omaavan päässyn töihin, jos on vaikka rauhallisempi persoona. Ehkä ne testit seuloo että kaikkien pitää olla ekstroverttejä, mutta tosiassa sehän että on erilaisia persoonia on vain eduksi, ettei kaikki ole niitä "pälättäjiä"..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäkööt STANA tunkkinsa työnantajat. kaiken maailman linkedinit, videoklipit itsestä. Minä en teidän nöyryytettäväksenne ala ala hyppimään kuin mikäkin marionettinukke.
Sama. Eikä missään ole niin hyviä työoloja sekä palkkaa et kannatais vaivautua.
Jos oikeasti olisi hinku työntekijöistä niin nämä 2 asiaa oikeasti kohtaisivat.
Ennemmin työnantajien tulisi tehdä vastaavat esittelyt palkan määrä mukaanluettuna et tietää jo ennen hakua mitä oikeasti on tarjolla.
Mä en yhtään ihmettele, että teikäläisiä ei ole huolittu töihin 🤣
Koska liian moni saa elantonsa tosta hommasta eli tekevät itsestään tärkeämmän kuin ovat. Siinä syy miksi rekrytointi on nykyään tollasta. Iso kasvava bisnes kyseessä, joten on odotettavissa rekrytoinnin saavan vielä paljon hullumpia piirteitä mitä nyt ei vielä osata kuvitellakaan.
Ruotsiin tai Norjaan töihin kunnon palkalla niin ei tarvitse näitä spedejä kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanominen on oikeasti ******* vaikeaa ja monet vetävät nämä oikeuteen asti. Koittakaa nyt asettua työnantajan asemaan niin tajuatte.
Firma ottaa riskin ja firma saa pitää voitot. No pain, no game. Mitään tajuamista tuossa ei ole.
Minä hain joskus lumityöntekijäksi, niin siinäkin oli useampi haastattelukierros. Olisin päässyt jatkoon toiselle haastattelukierrokselle, mutta lopetin homman siinä vaiheessa kesken, kun tuli kutsu toiseen haastatteluun :D. En edes alunperin tiennyt, että niitä on tulossa useampi.
M27
Siksi, että virherekrytointi tulee ihan saatanan kalliiksi ja ilman yhteistyöneuvotteluja on todella vaikea irtisanoa ketään. Huonosta työntekijästä eroon pääseminen on todella vaikeaa. Kiitä siis AY-liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Firma ottaa riskin ja firma saa pitää voitot. No pain, no game. Mitään tajuamista tuossa ei ole.
"No pain, no gain", ja se ei kyllä oikein sovi tähän yhteyteen.
Työntekijää on käytännössä mahdoton irtisanoa, kun sen on kerran ottanut. Mieluummin satsaa vähän siinä vaiheessa, kun ollaan valitsemassa, ettei ihan ilmeisimpään pommiin astu.
Ihmisten irtisanominen on niin vaikeaa, että pitää olla todella tarkkana kenet ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl kyl, mutta jotain vikaa niiissä testeissä on koska estää varmasti monen terveen ajatusmaailman omaavan päässyn töihin, jos on vaikka rauhallisempi persoona. Ehkä ne testit seuloo että kaikkien pitää olla ekstroverttejä, mutta tosiassa sehän että on erilaisia persoonia on vain eduksi, ettei kaikki ole niitä "pälättäjiä"..
Ei mulla ole ongelmaa palkata introverttiä itsenäiseen teknisluontoiseen työhön. Mutta kaikki ei ole sellaisia.
Sillä katsotaan, että kuinka paljon nöyryytystä, alistamista ja rankaisua kestää. Tärkeitä taitoja nykyisille työmarkkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi työpaikkaa tällä hetkellä mutta olen hakenut työpaikkoja viimeisen parin vuoden aikana ja täytyy sanoa että mitä pelleilyä työnhaku nykyään on. Cv, videohaastattelu, ryhmähaastattelu, teamshaastattelu jne. Ennen marssit firmaan sisään ja kysyit töitä, selvisi samantien onko tarvetta vai ei.
Boomerit luulee vieläkin, että töihin pääsee kun vain menee ovelle kyselemään.
Ainakin niillä löytynee ihmisiä, jotka ei kummia kyseenalaista vaan hyppää vaikka liekkein läpi jos käsketään.
"Seuraavaksi: Mikä marja olisit syksyisessä metsässä? Karpalo? Ajjaij mitä omistautumista!"
Poika haki s-ryhmälle kesätöihin. 2kk kesti karsinta, haastattelu ja lupaus pääsystä seuraavalle haastattelukierrokselle...
Poika kyllästyi, haki vartijaksi, puhelu 3 tunnin kuluttua, haastattelu seuraavana päivänä ja samalla tieto että on hyväksytty. Lähtee nyt viikon koulutukseen ja sit poliisilta lupalappu.
2kk nyhräystä kaupan apulaiseksi, eikä valmista tullut.
Jospa ne työnantajat ovat huomanneet, että nykyinen työntekijäaines on melkoista ripulipaskaa ja on parempi pitää kunnon karsinnat, että saavat rahoillensa edes jotain vastiketta?
Velttoa loppuunasti hyysättyä ripulipaskaa, joka kuvittelee ettei ole mitään velvolllisuuksia on vain oikeuksia.
Sitä siitä sitten saa..katsetta kohti peiliä kohti vaan,,ennen taisi tosiaan olla ne asiat paremmin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat pelkää pommiin astumista. Työntekijää on todella vaikeata irtisanoa suomessa. Joku irtisanottu paskapää voi sitten jälkeenpäin haastaa raastupaan mitä tyhmemmistä syistä ja moni tuomari tuntee myötätuntoa työntekijää kohtaa. Liitto maksaa asianajajat joten on nolla riskit ex työntekijälle.
Suomessa työntekijän irtisanominen on helppoa ja halpaa, ainakin verrattuna muihin länsimaihin. Sitä paitsi kaikilla on nykyisin 6 kuukauden koeaika, sen kuluessa kyllä selviää oliko rekrytointi virhe.
Lähdekin tuolle väitteelle varmaan löytyy?
Puhumme siis maasta jossa juuri vastikään työnantaja tuomittiin oikeudessa maksamaan työnhakijalle useampi tonni korvauksia siitä että ei pyytänyt haastatteluun koska palkkatoive oli reippaasti yli budjetin...
Olen hakenut useita matalapalkkatöitä, joihin ei vaadita koulutusta ja palkka on luokkaa kympin tunnilta. Jo se hakukaavake monesti tuntuu täysin lannistavalta: yhdessäkin työssä, jota haluaisin hakea, vaaditaan jotain esittelyvideota itsestä jossa pitäisi kertoa, että miksi on paras hakija tähän työhön. Tosiasiahan on se, että en minä varmasti ole se paras hakija. Ei minulla ole muuta tarjottavaa kuin olla tunnollinen ja ahkera, mutta ei millään lailla erityislaatuinen työntekijä. Ja olen jo keski-ikäinen eikä ulkonäössä ole kehumista, joten kyllä tulee se tunne, että enhän minä voi mitään videota tehdä kun en ole nykyvaatimusten mukainen nuori ja kaunis.
Nyt sitten sanotaan, kuinka pitäisi saada kaikki töihin ja vaikka olisi jotain rajoitteitakin niin kyllä jotain työtä aina löytyy, ei saa vain olla nirso, pitää hakea niitä matalapalkkaduuneja. Miten ihmeessä muka saataisiin kaikki töihin kun niissäkin töissä, joihin väitetään otettavan kenet vain, on sellaiset vaatimukset, että jo työpaikkailmoitus lannistaa ihmisen, joka ei ole mikään nykyisen ihanteen mukainen "huipputyyppi"?
Minulla on nyt sentään jo olemassa oleva työ, mutta etsin lisätyötä koska taloudellinen tilanteeni on niin heikko matalapalkka-alalla. Olisi ihan hirveää olla työtön kun työnhaku on tällaista.
Toki on töissä sen aikaa että ehtii käydä työnantajan piikkiin työturvallisuus- ym muut 20 turhaa korttia jotka nykyisin vaaditaan työntekijöiltä ja työnantaja maksaa näistä korteista muutaman tonnin. Sen jälkeen lähdetään kilpailevan firman hommiin.