Onko joku muu vanhempi huolissaan, ettei lukiolainen opiskele tarpeeksi?
Menee hermo oman 18-vuotiaan kanssa, kun ei vielä lukion tokallakaan tajua, miten lukiossa kuuluu opiskella myös itsenäisesti paljon. Ei tee itsenäisesti juuri mitään ja aina viime tippaan jättää. Tarvitsee paljon rajoja ja ohjausta kouluhommiin vielä tän ikäisenä eikä silti meinaa tajuta.
Onko muilla tällaista? Oletteko saaneet apua jostain nikseistä? Millä tällaista voi muuttaa, kun ei ainaista valitusvirttäkään viitsisi valittaa?
Kommentit (106)
Meillä poika otti aika rennosti lukioa. Kaveritkin selitti että luetaan sitten lukulomalla hyvin ja saadaan hyvät arvosanat kirjoituksista niin ei näillä numeroilla mitään väliä. Käytiin sitten yhdessä läpi kuinka pitkä lukuloma oikeasti on. Eli ei ollutkaan monta kuukautta aikaa lukea rauhassa kaikki lukion kurssit vaan muutama hassu viikko. Lisäksi patistan pojan katsomaan mitä haluamaansa yliopistoon vaadittiin sisään pääsyyn. Sitten patistan miettimään mitä kirjoittaa ja milloin. Näitä juteltiin kakkos vuoden keväällä. Poika oli alkukesän töissä. Sitten jäi töistä pois jo elokuun alussa ja rupesi lukemaan syksyn kirjoitukseen reaali ainetta ja englantiin hommattiin nettikurssi. Luki kolmosen syksyllä koulun ohella edelleen noita aineita ja kirjoitti yllättävän hyvin. Sitten piti viikon tai kahden loman niin että hoiti vaan pakolliset lukiojutut. Ja sen jälkeen alkoi lukemaan kevään kirjoituksiin. Luki todella paljon ja kirjoitukset meni hyvin (vielä ei ole virallisia tuloksia mutta opettajien arvostelun mukaan).
Meillä tärkeintä oli
- miettiä mihin haluaa ja mitä sinne pääseminen vaatii
- ja suunnitella mitä kirjoittaa ja milloin
- hahmottaa mitä pitää opiskella mihinkin kirjoituksiin ja miten
- vasta toisen vuoden keväällä/kolmannen vuoden syksyllä poika oppi opiskelemaan. Valitti sitten että lukio olisi ollut paljon helpompi jos olisi osannut oikeita opiskelutekniikoita jo alusta.
- englanti on ollut pojalle helppoa mutta nettikurssi (worddive)toimi pojalle loistavasti sanavaraston kasvattamiseen.
- matematiikkaa (pitkää) opiskeli matikkamatskujen avulla jotka ilmaisia videoita netissä. Oppi näiden avulla tosi tehokkaasti.
- kun sain vielä ymmärtämään kuinka tärkeää oikea syöminen ja nukkuminen ovat niin opiskelu helpottui paljon
Ehkä 5 kertaa koko lukioaikana olen istunut pojan vieressä hetken. Esim auttanut jonkun matikan tehtävän kanssa. Muuten olen joskus kysäissyt yleisesti miten sujuu jne. Tietysti olen aina ollut valmis keskustelemaan jos poika mietti vaikka lukujärjestykseen liittyviä asioita ym.
Minusta vanhemman tärkein tehtävä on motivoida ja tuoda mahdollisuuksia esim ostaa nettikurssi tai kannustaa nuorta kutsumaan kaverin luokseen ja opiskelemaan yhdessä jos se toimii. Tai oma poika opiskeli kavereiden kanssa yhdessä netin välityksellä lukulomalla osan päivää. Näin lukeminen ei ollut kokoajan vain yksinäistä puurtamista. Ja tsempata siihen että syö, nukkuu ja tekee jotain hauskaakin riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisarus on aikanaan rämpinyt yläkoulun läpi (lähinnä Aku Ankkaa lukien), havahtui ysillä sen verran että nosti keskiarvon seiskaan, jolla matalimmillaan pääsi lukioon. Kirjoitti C/M paperit, en muista tarkkaan. Pääsi kuitenkin valtsikkaan ekalla yrittämällä, ja tämän jälkeen maisterin pahvit myös oikiksesta ja kauppiksesta. Eli todella hidasta heräämistä, mutta kaikki on mahdollista ;)
Oi näitä aikoja. Mä en koskaan oikein oppinut opiskelemaan ja hirveällä raivolla luin ylppäreihin ja sain C/M paperit, pääsykokeiden kautta yliopistoon ja myöhemmin sitten väittelin tohtoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt varmaan jäänyt jo tiedollisesti sen verran jälkeen tietyissä aineissa, että on tullut suuri kynnys lähteä kuromaan sitä umpeen...
Tietääkö aineet, jotka kirjoittaa? Sanoit, että enkku menee hyvin. Entä äikkä? Jos nuo eivät vaadi hirveesti töitä, on enää minimissään 3 ainetta, jotka kirjoittaa. Jos tietää ne jo nyt, satsaa niihin. Viis muista aineista, kunhan pääsee läpi. Niillä ei ole jatkon kannalta merkitystä.
Valmennuskursseja löytyy netistä pilvin pimein. Mafynet on hyvä matemaattisiin aineisiin. Kesällä tekisi nyt niitä. Itse lupaisin tuntuvan summan yo-lahjaksi, jos jaksaa oikeesti tsempata ja yrittää parhaansa. Tämä auttoi ainakin mun lasta, kun haaveissa oli pidempi ulkomaan reissu välivuotena...
Kiitos sinulle. Rahaa ei ole valmennuksiin. Yhden matikan kurssin ostin lukion ekalla, mutta se ei ollut hirveän hyvä tai sitten ei vain poikani kohdalla toiminut. Tuo oli hyvä idea, että panostaa aineisiin, jotka kirjoittaa. Ne on osittain vielä hieman auki, mutta pitää lähteä keskustelemaan tosta asiasta.
Ap
https://mafy.fi/opiskelijalle/yo-kertaus/
Tutustukaa noihin. Siellä löytyykin liki kaikista aineista itseopiskelumateriaalit harjoituksineen ja hinta ei ole suuri. Ja linkistä löytyy myös kohta, jossa voi tutustua ilmaiseksi Mafyn palveluun.
Kiitos tosi paljon!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika otti aika rennosti lukioa. Kaveritkin selitti että luetaan sitten lukulomalla hyvin ja saadaan hyvät arvosanat kirjoituksista niin ei näillä numeroilla mitään väliä. Käytiin sitten yhdessä läpi kuinka pitkä lukuloma oikeasti on. Eli ei ollutkaan monta kuukautta aikaa lukea rauhassa kaikki lukion kurssit vaan muutama hassu viikko. Lisäksi patistan pojan katsomaan mitä haluamaansa yliopistoon vaadittiin sisään pääsyyn. Sitten patistan miettimään mitä kirjoittaa ja milloin. Näitä juteltiin kakkos vuoden keväällä. Poika oli alkukesän töissä. Sitten jäi töistä pois jo elokuun alussa ja rupesi lukemaan syksyn kirjoitukseen reaali ainetta ja englantiin hommattiin nettikurssi. Luki kolmosen syksyllä koulun ohella edelleen noita aineita ja kirjoitti yllättävän hyvin. Sitten piti viikon tai kahden loman niin että hoiti vaan pakolliset lukiojutut. Ja sen jälkeen alkoi lukemaan kevään kirjoituksiin. Luki todella paljon ja kirjoitukset meni hyvin (vielä ei ole virallisia tuloksia mutta opettajien arvostelun mukaan).
Meillä tärkeintä oli
- miettiä mihin haluaa ja mitä sinne pääseminen vaatii
- ja suunnitella mitä kirjoittaa ja milloin
- hahmottaa mitä pitää opiskella mihinkin kirjoituksiin ja miten
- vasta toisen vuoden keväällä/kolmannen vuoden syksyllä poika oppi opiskelemaan. Valitti sitten että lukio olisi ollut paljon helpompi jos olisi osannut oikeita opiskelutekniikoita jo alusta.
- englanti on ollut pojalle helppoa mutta nettikurssi (worddive)toimi pojalle loistavasti sanavaraston kasvattamiseen.
- matematiikkaa (pitkää) opiskeli matikkamatskujen avulla jotka ilmaisia videoita netissä. Oppi näiden avulla tosi tehokkaasti.
- kun sain vielä ymmärtämään kuinka tärkeää oikea syöminen ja nukkuminen ovat niin opiskelu helpottui paljonEhkä 5 kertaa koko lukioaikana olen istunut pojan vieressä hetken. Esim auttanut jonkun matikan tehtävän kanssa. Muuten olen joskus kysäissyt yleisesti miten sujuu jne. Tietysti olen aina ollut valmis keskustelemaan jos poika mietti vaikka lukujärjestykseen liittyviä asioita ym.
Minusta vanhemman tärkein tehtävä on motivoida ja tuoda mahdollisuuksia esim ostaa nettikurssi tai kannustaa nuorta kutsumaan kaverin luokseen ja opiskelemaan yhdessä jos se toimii. Tai oma poika opiskeli kavereiden kanssa yhdessä netin välityksellä lukulomalla osan päivää. Näin lukeminen ei ollut kokoajan vain yksinäistä puurtamista. Ja tsempata siihen että syö, nukkuu ja tekee jotain hauskaakin riittävästi.
Kiitos tästä! Monia hyviä juttuja, kiitos. Taidan antaa pojan itse lukea tämän.
Onko poika? Meillä hyvin koulussa menestyvä menee ysin jälkeen lukioon. Käydään jo nyt keskusteluja siitä, miten paljon vaativampi koulu lukio on.
Olen kuullut, että tytöt olisi tunnollisempia kuin pojat. Minulla kokemusta vain pojista.
Tsemppiä sinne 👍
Täällä ysillä oleva tyttö on nyt jättänyt kokeisiin lukemiset vaikka on keskusteltu ettei numerot saisi tippua. Lukioon hakenut ja hänellä selkeä tavoite sinne päästä sekä myöhemmin yliopistoon. Paljon tarvitsee asenteen muuttua. Miten ihmeessä saisi hänet nyt heräämään siihen ettei voi jättää tehtäviä tekemättä ja kokeisiin lukematta kun haasteita on jo muutenkin opiskelussa esim. lukivaikeuden vuoksi. Yritän kannustaa, mutta en jankuttaa asioista, ei vaan enää tee sitä vähääkään koulun eteen. Eipä olla yksin tässä tilanteessa, onneksi täällä on vinkkejä lukiota varten jo tullut. Onko muita, joilla lukiolaisella on jotain erityishaastetta ja mitä apuja nuori on saanut?
Vierailija kirjoitti:
Onko poika? Meillä hyvin koulussa menestyvä menee ysin jälkeen lukioon. Käydään jo nyt keskusteluja siitä, miten paljon vaativampi koulu lukio on.
Olen kuullut, että tytöt olisi tunnollisempia kuin pojat. Minulla kokemusta vain pojista.
Tsemppiä sinne 👍
On poika. Hyvä, että käytte keskusteluja. Toivottavasti ne kantaa paremmin kuin meidän etukäteiskeskustelut. Kiitos! :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi keskustelu teinin kanssa että helpommalla selviää kokeista ja kirjoituksista jos heti aloittaa opiskelun . Sovittiin että riittää kun käy joka tunnilla ja kuuntelee siellä , tekee heti läksyt ja tehtävät pois alta ja lukee kokeisiin. Nyt on alkanut sujumaan hyvin ja on motivoitunut . Elämässä selviää muutenkin helpommalla jos hoitaa tärkeä asiat heti pois alta eikä jätä viime tippaan .
Sovitte, että riittää? Mitä ihmettä muuta tuon luettelemasi lisäksi olisi pitänyt änyt tehdä? Pelkästään koulupäivien pituus voi olla 8h. Läksyt (esitelmät) ja kokeisiin lukemiset siihen päälle.
Tavallaan olen vähän huolissani. Oma nuori ei oikein "osaa opiskella", eli lukeminen on sellaista ihmeellistä katselua ilman mitään suunnittelua ja aikataulua. Numerot on kyllä 8-9 tasolla. Epäilen hänen kykyään hoitaa kirjoitukset kunnialla, kun ei ole joutunut opiskelemaan mitään isompaa kokonaisuutta vaan ainoastaan "katsellut vähän".
Hyvät numerot on! Meillä samaa, että opiskelutaitoja ei oikein ole eikä niitä kehitetä. Harmittaa ihan, miten huolissani olen, mutta ei tässä muutakaan voi.
Ap
Mun lukiolainen toimi noin lukion alusta loppuun. Yläkoulussa vielä ohjasin, jotta pääsee lukioon.
Lapseni esim luki matikankokeeseen tavoitteena yksi tehtävä oikein, jotta pääsee läpi.
Kirjoituksista arvosanat välillä a ja m.
Vierailija kirjoitti:
Mun lukiolainen toimi noin lukion alusta loppuun. Yläkoulussa vielä ohjasin, jotta pääsee lukioon.
Lapseni esim luki matikankokeeseen tavoitteena yksi tehtävä oikein, jotta pääsee läpi.
Kirjoituksista arvosanat välillä a ja m.
Kiitos vastauksesta. Hyvä, että sai lukion suoritettua! Meillä jatkuvaa veitsenterällä oloa, koska alkaa kurssit keskeytyä. Käy mielestäni liian raskaaksi tällainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oma tiensä. 18-vuotiaalle on tosi vaikea istuttaa innostusta opiskeluun, jos sitä ei ole. Et voi pakottaa häntä elämään arvojesi mukaan. Jotkut "hukkaa" vuosia mutta minkäs teet. Loppujen lopuksi mielekäs elämä pitää itse määritellä, elää sen mukaan ja kantaa seuraukset.
Juuri tämä. En olisi huolissani.
Kuinka moni tietää tuossa vaiheessa, mitä oikeasti haluaa elämältään. Jatko-opiskelupaikka voi olla ihan kysymysmerkki.
Jos käy tunneilla eikä ole luvattomia poissaoloja, on asiat vielä ok. Lukio voi olla monelle vielä mietintäpaikka, jossa etsitään itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oma tiensä. 18-vuotiaalle on tosi vaikea istuttaa innostusta opiskeluun, jos sitä ei ole. Et voi pakottaa häntä elämään arvojesi mukaan. Jotkut "hukkaa" vuosia mutta minkäs teet. Loppujen lopuksi mielekäs elämä pitää itse määritellä, elää sen mukaan ja kantaa seuraukset.
Kuinka moni tietää tuossa vaiheessa, mitä oikeasti haluaa elämältään. Jatko-opiskelupaikka voi olla ihan kysymysmerkki.
Jos käy tunneilla eikä ole luvattomia poissaoloja, on asiat vielä ok. Lukio voi olla monelle vielä mietintäpaikka, jossa etsitään itseään.
Kun ei juuri käy tunneilla saati tee kotona itsenäisesti. Siinä se ongelma onkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käy tunneilla eikä ole luvattomia poissaoloja, on asiat vielä ok. Lukio voi olla monelle vielä mietintäpaikka, jossa etsitään itseään.Kun ei juuri käy tunneilla saati tee kotona itsenäisesti. Siinä se ongelma onkin.
Ap
Ei käy tunneilla? Eivätkö opettajat ole puuttuneet? Meilläpäin ainakin puututaan herkästi.
Jossain vaiheessa pitää hyväksyä, että valinnoilla on seuraukset ja elämä opettaa.
Asioista voi puhua, mutta tietyn pisteen jälkeen tekee mitä tekee ja kantaa myös seuraukset siitä.
Puolitoista vuotta jänkätin tuloksetta aiheesta ja nyt kakkosen keväällä koki herätyksen. Luojan kiitos.
https://mafy.fi/opiskelijalle/yo-kertaus/
Tutustukaa noihin. Siellä löytyykin liki kaikista aineista itseopiskelumateriaalit harjoituksineen ja hinta ei ole suuri. Ja linkistä löytyy myös kohta, jossa voi tutustua ilmaiseksi Mafyn palveluun.