Onko joku muu vanhempi huolissaan, ettei lukiolainen opiskele tarpeeksi?
Menee hermo oman 18-vuotiaan kanssa, kun ei vielä lukion tokallakaan tajua, miten lukiossa kuuluu opiskella myös itsenäisesti paljon. Ei tee itsenäisesti juuri mitään ja aina viime tippaan jättää. Tarvitsee paljon rajoja ja ohjausta kouluhommiin vielä tän ikäisenä eikä silti meinaa tajuta.
Onko muilla tällaista? Oletteko saaneet apua jostain nikseistä? Millä tällaista voi muuttaa, kun ei ainaista valitusvirttäkään viitsisi valittaa?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia numeroita hän saa tuolla menetelmällä?
4-10, eniten kutosia eli huonosti menee. 8 pitäisi saada niin on osoittanut oppineensa opetussuunnitelman mukaisesti. Kielipää on tosi hyvä, kympit tulee englannista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihmetellyt tuota ysiluokkalaista kun tuntuu, ettei se koskaan tee läksyjä tai lue kokeeseen. Mutta ei kai tässä tarvi huolestua kun koe- ja todistusnumerot on 9 tai 10.
Niin minäkin ajattelin, mutta poika ei oppinut tekemään töitä opiskelun eteen ja nyt lukiossa onkin pulassa, kun pelkkä muisti ei enää riitä.
Ei. Opiskelu tapahtuu vasta ylioppilaaksitulon jälkeen korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
study, studera, studieren, etudier...
Kolme vuotta oon ihmetelly että eikö niille tuu ikinä läksyjä kun ei tuo mun teini niitä ainakaan ole tehnyt. Tunneilla on käynyt mutta siihen opiskelu sit on jäänyt. Kursseista arvosanat 4-6, kirjotuksista alustavat arvosanat A-B. Vielä on ilmeisesti joku ruotsin kurssi rästissä mut tekee sen kuulemma ens kuussa. Saa kyllä viimeseen asti oottaa että pidetäänkö ylioppilasjuhlat tänä keväänä vai joskus muulloin vai ollenkaan. Lapsi ei näytä stressaavan
En voi olla kauhean huolissani kun en itse lukenut lukiossa läksyjä juuri lainkaan. Kuuntelin kyllä tunnilla tarkkaan.
Olen tosiaan katunut omaa typeryyttäni mutta ihan kohtalaiset paperit sain. Ja opin koulun ulkopuolelta paljon elämästä.
Jep, ärsyttää ja rasittaa kun lapsi ei tee juuri mitään. Kirjoitukset meni odotetusti; äikkä hylätty (ei yhtään edes yritä, on luettu ääneen lapsena, keskustelu, viety artikkeleita eteen, ostettu palveluja ja ehdotettu äänikirjoja ja podcasteta mutta kun ei kiinnosta) Muut aineet (poislukien ruotsi) M/E tasoa (pitkä matikka, fyssa, enkku, bilsa) hyvin vähäisellä työnteolla eli lahjoja olisi mutta heittää ne hukkaan. Tai säilöö tulevaa varten.
Mä olin tollanen, yläasteelta pääsin 8,5 keskiarvolla lukematta koskaan kokeisiin ja tekemällä vain pakolliset tehtävät. Lukion ka oli 6,2 ja C:n paperit (englannin E nosti vähän). Olin jonkin aikaa tekemättä mitään, menin amkiin, jätin kesken kun en osannut/jaksanut sielläkään opiskella, menin amikseen. Ihan tyytyväinen olen elämääni silti.
En nyt sano että teillä menisi samalla tavalla, kunhan tuli oma elämä mieleen. Monia alkaa kiinnostamaan opiskelu lukion jälkeen itseä kiinnostavalla alalla, yläasteella ja lukiossa on se vika että pitää opiskella kaikkea vaikka aihe ei kiinnostaisi.
Kiitos kaikille vastauksista! En kyllä tiedä mitä tehdä, en jotenkaan osaa antaa olla ja katsoa vierestä, kun toinen ryssii lukionsa. Varsinkin, kun pojat kypsyykin myöhemmin. Turhauttavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En voi olla kauhean huolissani kun en itse lukenut lukiossa läksyjä juuri lainkaan. Kuuntelin kyllä tunnilla tarkkaan.
Olen tosiaan katunut omaa typeryyttäni mutta ihan kohtalaiset paperit sain. Ja opin koulun ulkopuolelta paljon elämästä.
Mä taas olen huolissani juuri siksi, että oma lukio meni penkin alle ja sain B:n paperit.
En ole huolissani. Minun lapsi valitsi hyvin työllistävän alan ammattikoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut pojalle amikseen siirtymistä, mutta ei halua. Eri suunnitelmat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihmetellyt tuota ysiluokkalaista kun tuntuu, ettei se koskaan tee läksyjä tai lue kokeeseen. Mutta ei kai tässä tarvi huolestua kun koe- ja todistusnumerot on 9 tai 10.
yläasteen pääsee läpi noinkin, muttei se riitä esim. lukiossa riittävän hyvään todistukseen jatko-opintoja ajatellen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
amikseen kaksoistutkintoa suorittamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi keskustelu teinin kanssa että helpommalla selviää kokeista ja kirjoituksista jos heti aloittaa opiskelun . Sovittiin että riittää kun käy joka tunnilla ja kuuntelee siellä , tekee heti läksyt ja tehtävät pois alta ja lukee kokeisiin. Nyt on alkanut sujumaan hyvin ja on motivoitunut . Elämässä selviää muutenkin helpommalla jos hoitaa tärkeä asiat heti pois alta eikä jätä viime tippaan .
Hyvä. Meillä ei keskusteluista tunnu olevan mitään hyötyä. :/
Ap
Kysy pitäisikö vaihtaa ammattikouluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
amikseen kaksoistutkintoa suorittamaan
Eikö siinä ole yhtälailla paljon työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi keskustelu teinin kanssa että helpommalla selviää kokeista ja kirjoituksista jos heti aloittaa opiskelun . Sovittiin että riittää kun käy joka tunnilla ja kuuntelee siellä , tekee heti läksyt ja tehtävät pois alta ja lukee kokeisiin. Nyt on alkanut sujumaan hyvin ja on motivoitunut . Elämässä selviää muutenkin helpommalla jos hoitaa tärkeä asiat heti pois alta eikä jätä viime tippaan .
Hyvä. Meillä ei keskusteluista tunnu olevan mitään hyötyä. :/
Ap
Kysy pitäisikö vaihtaa ammattikouluun
Kiitos, olen kysynyt muutamaan otteeseen. Ei edes harkitse. Silti mitään ei tapahdu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu vielä menee monella noin . Omalle pojalleni muistuttelin lukion ensimmäisellä että lukion nimikin viittaa lukemiseen ja opiskeluun , siellä on pakko tehdä töitä myös kotona . He ketkä opiskelevat koko lukion ajan ja kertaavat yo kokeissa opitut tiedot jäävät pysyvään muistiin . He ketkä laiskottelevat lukion ja opiskelevat vasta pänttäämällä yo kokeisiin , tieto jää työmuistin varaan ja katoaa sieltä. On kuin tietokoneen välimuisti , vain tallennettu säilyy . Tallennettu opittu tieto helpottaa jatko-opiskeluissa sekä työelämässä .