Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeän poistaminen siivoojan, bussikukin ym. töistä olisi tärkeää

Vierailija
17.04.2023 |

Bussikuski jätti tulematta töihin häpeän takia Tästä ilmiössä on kyse
Osa ihmisistä arvottaa itseään työn mukaan. Useat kokevat työstään ylpeyttä, mutta se voi myös hävettää, kertoo Tampereen yliopiston tutkimus.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/ecf3a848-e067-4f9e-ab48-1104b253f392

Tälläkin palstalla vaaditaan ihmisiä menemään töihin, mutta samalla ilkutaan siivoojille ja muille vähäpalkkaisille.

Muutos vaatii jokaiselta kaiken työn arvostusta.

Kommentit (172)

Vierailija
21/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä ei ole ammatissa vaan itsensä arvostamisessa. Jos ei osaa arvostaa itseään, miten voi vaatia sitä muilta? Joku saa arvostusta jota ei ansaitse, mutta se on eri asia.

Kyllä tosi monet halveksii siivoojan työtä ihan riippumatta siitä mitä yksittäinen siivooja työstään ajattelee. Ja koska tämä halveksinta näkyy myös siinä miten siivoojaa kohdellaan (esim ei tervehditä, lopetetaan keskustelu kun kuullaan toisen olevan työkseen siivooja) ja mitä heille maksetaan niin tietenkään harva haluaa ko työtä tehdä, kun se on sekä raskasta, huonopalkkaista että halveksittua ja antaa alempiarvoisemman ihmisen leiman.

Kyllä tosi monet arvostaa siivoojien työtä. Moni siivoja häpeää työtään, koska ei saanutkaan töitä vaikka matkailualalta. Jokainen päättää itse antaako muille ihmisille vallan määritellä itsensä työn kautta. Jokainen päättää itse määritteleekö itsensä työn kautta ja jos määrittelee, sitten kannattaa hakeutua sellaiseen ammattiin jota itse arvostaa ja tehdä työtään ylpeänä.

Arvostus nousisi huomattavasti, kun siivoojat eräänä päivänä menisivät joukolla lakkoon vaikkapa 2 viikoksi. Näkisi vinkujat konkreettisesti, mistä jäävät paitsi, kun ei ole siivoojia. 

Itse kesätöitä tehnyt silloin muinoin siivoojana ja tulin siihen tulokseen että jos itsellä ikinä on jossain firmassa valtaa, niin aina uudet työntekijät aloittaa viikon siivoojana. Oppii samalla firman tilat ja muun henkilökunnan, eivätkä varmasti sotke välinpitämättömyyttään. Muilla aloilla kouluttajana sitten olen pitänyt huolta osaltani että perehdetyttävät kiinnittää huomiota siisteyteen. "Äitisi ei ole töissä täällä".

Vierailija
22/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen soopaa tää nyt taas on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän voisi muotoillaniinkin, että osa ihmisistä haluaa palkan lisäksi egonsa pönkitystä. Siihen duunarin ammatit on huonoja.

Vierailija
24/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen soopaa tää nyt taas on?

Wokee ja feminismiä, eri paketissa vaan.

Vierailija
25/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat halveksivat noita ammatteja niin kovasti etteivät tarjoa kunnon palkkaa.

Tämä halveksunta pitää saada loppumaan.

Vierailija
26/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat halveksivat noita ammatteja niin kovasti etteivät tarjoa kunnon palkkaa.

Mitä ihmettä? Alottaisin työn antajien kunnioittamisella.

Vierailija
27/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisella asenteella ei varmasti arvostetakkaan. Miksi ihmeessä pitäisin töissä ihmistä joka ei arvosta sitä työpaikkaansa?

Vierailija
28/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että sitten palkka lisääntyisi? Eikö työn teko riitä, vaan pitää alkaa pokkuroimaan?

Vierailija
29/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi sydämellä moniko teistä naisista voisi kuvitella parisuhteen aloittamista ja perheen perustamista siivoojan kanssa?

Vierailija
30/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siivojan työssä ole mitään hävettävää. Surkea palkka on se ongelma. Voisin itsekin ihan hyvin mennä siivoamaan, jos palkka ei olisi niin surkea.

Vierailija
31/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullutkaan, että jossain bussikuskin työssä olisi jotain hävettävää.

No en minä ainakaan kehtaisi mennä bussikuskiksi.

Vierailija
32/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä ei ole ammatissa vaan itsensä arvostamisessa. Jos ei osaa arvostaa itseään, miten voi vaatia sitä muilta? Joku saa arvostusta jota ei ansaitse, mutta se on eri asia.

Kyllä tosi monet halveksii siivoojan työtä ihan riippumatta siitä mitä yksittäinen siivooja työstään ajattelee. Ja koska tämä halveksinta näkyy myös siinä miten siivoojaa kohdellaan (esim ei tervehditä, lopetetaan keskustelu kun kuullaan toisen olevan työkseen siivooja) ja mitä heille maksetaan niin tietenkään harva haluaa ko työtä tehdä, kun se on sekä raskasta, huonopalkkaista että halveksittua ja antaa alempiarvoisemman ihmisen leiman.

Kyllä tosi monet arvostaa siivoojien työtä. Moni siivoja häpeää työtään, koska ei saanutkaan töitä vaikka matkailualalta. Jokainen päättää itse antaako muille ihmisille vallan määritellä itsensä työn kautta. Jokainen päättää itse määritteleekö itsensä työn kautta ja jos määrittelee, sitten kannattaa hakeutua sellaiseen ammattiin jota itse arvostaa ja tehdä työtään ylpeänä.

Arvostus nousisi huomattavasti, kun siivoojat eräänä päivänä menisivät joukolla lakkoon vaikkapa 2 viikoksi. Näkisi vinkujat konkreettisesti, mistä jäävät paitsi, kun ei ole siivoojia. 

Jo parin päivän lakko tässä hetki sai aikaan hepulin.

Vierailija
33/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kai sitten harvinainen, kun opiskelen kutsumustyötäni eli siivousalaa. Ja olen ylpeä siitä.

Vierailija
34/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että sitten palkka lisääntyisi? Eikö työn teko riitä, vaan pitää alkaa pokkuroimaan?

Eikö tässä puhuttu arvostuksesta. Kun ei arvosteta, niin eivät TARJOA kunnon palkkaa. Ei ihme jos asenne on tuo.

Vierailija
35/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Iida Leppikoski, 20, halusi jo nuorena siivoojaksi, vaikka peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo oli lähellä kymppiä."

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1ec026c3-3711-4806-ac4b-91b6e792cbd3

Vierailija
36/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi sydämellä moniko teistä naisista voisi kuvitella parisuhteen aloittamista ja perheen perustamista siivoojan kanssa?

Minä. Maksoin asuntolainani siivoamalla, täällä Tampereella. Toimeen tarttuva mies, jolla on taito elää tulojensa mukaisesti - ja siivota - on erinomainen kumppani. Omani oli talkkarina sairaalassa, jossa siivosin. 

Vierailija
37/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti?? Itse arvostan valtavasti kaikkia ammatteja. Siivoajia kunnioitan erityisesti, koska he pitävät paikat siinä kunnossa, että joka paikassa pystyy olemaan.

En ymmärrä yhtään tuota häpeää. Ihan jokaista tarvitaan ja jokaisen panos on tärkeää. Olkaa ylpeitä työstänne!

Vierailija
38/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kai sitten harvinainen, kun opiskelen kutsumustyötäni eli siivousalaa. Ja olen ylpeä siitä.

Hienoa! Omasta työstään ja ammattitaidosta tulee aina olla ylpeä!

Vierailija
39/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähihoitaja ja kyllä se on aliarvostettu ammatti. Häpeän sanoa ammattiani. Oma perheenikin ajattelee, että etkö muualle päässyt. Itse pidän työstäni ja vanhuksista, koen työni tärkeänä, mutta Suomessa lähihoitaja on alinta kastia. Kyllä se vaikuttaa itsetuntoon, kun ammattia aliarvioidaan. Tapasin mukavan miehen, mutta kuultuaan, mitä teen työkseni, hän sanoi, että ei ikinä voisi seurustella jonkun lähärin kanssa.

Vierailija
40/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi käsi heti pystyssä. Ei rakkaus ole ammatista kiinni. Kyllä itselläni painaa vaakakupissa ihan muut seikat.

Kelpaisiko sinulle siivoojana työtä tekevä mies, jos hän voittaisi 20 miljoonaa lotossa tai perisi rikkaan isotädin? Tai opiskelisi juristiksi myöhemmin? Luultavasti. Eli tosirakkauden perässä liikut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme