Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeän poistaminen siivoojan, bussikukin ym. töistä olisi tärkeää

Vierailija
17.04.2023 |

Bussikuski jätti tulematta töihin häpeän takia Tästä ilmiössä on kyse
Osa ihmisistä arvottaa itseään työn mukaan. Useat kokevat työstään ylpeyttä, mutta se voi myös hävettää, kertoo Tampereen yliopiston tutkimus.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/ecf3a848-e067-4f9e-ab48-1104b253f392

Tälläkin palstalla vaaditaan ihmisiä menemään töihin, mutta samalla ilkutaan siivoojille ja muille vähäpalkkaisille.

Muutos vaatii jokaiselta kaiken työn arvostusta.

Kommentit (172)

Vierailija
41/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei arvosta ihmistä joka valittaa omista valinnoistaan. Menot tulee suhteuttaa aina tulojen mukaan. Muutama vinkki tähänkin ketjuun.

Vierailija
42/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähihoitaja ja kyllä se on aliarvostettu ammatti. Häpeän sanoa ammattiani. Oma perheenikin ajattelee, että etkö muualle päässyt. Itse pidän työstäni ja vanhuksista, koen työni tärkeänä, mutta Suomessa lähihoitaja on alinta kastia. Kyllä se vaikuttaa itsetuntoon, kun ammattia aliarvioidaan. Tapasin mukavan miehen, mutta kuultuaan, mitä teen työkseni, hän sanoi, että ei ikinä voisi seurustella jonkun lähärin kanssa.

Älä välitä. Teet työsi huolella ja unohdat tuollaiset miehet. Oikeita miehiäkin löytyy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähihoitaja ja kyllä se on aliarvostettu ammatti. Häpeän sanoa ammattiani. Oma perheenikin ajattelee, että etkö muualle päässyt. Itse pidän työstäni ja vanhuksista, koen työni tärkeänä, mutta Suomessa lähihoitaja on alinta kastia. Kyllä se vaikuttaa itsetuntoon, kun ammattia aliarvioidaan. Tapasin mukavan miehen, mutta kuultuaan, mitä teen työkseni, hän sanoi, että ei ikinä voisi seurustella jonkun lähärin kanssa.

Olipa mukava mies. :D välillä naurattaa nämä viritelmät.

Vierailija
44/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi sydämellä moniko teistä naisista voisi kuvitella parisuhteen aloittamista ja perheen perustamista siivoojan kanssa?

Miksi ei voisi? Olenhan itsekin ollut siivoojaa, kunnes selkä petti. 

Vierailija
45/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Iida Leppikoski, 20, halusi jo nuorena siivoojaksi, vaikka peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo oli lähellä kymppiä."

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1ec026c3-3711-4806-ac4b-91b6e792cbd3

"Iida ei ole perheessään ainoa ”kympin tyttö”, joka on valinnut käytännön ammatin.

– Myös kaksoissiskoni Annikan peruskoulun päästötodistuksessa lukuaineet olivat pelkkiä kymppejä, ja hän on nyt rekkakuski."

Vierailija
46/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Iida Leppikoski, 20, halusi jo nuorena siivoojaksi, vaikka peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo oli lähellä kymppiä."

"Iida ei ole perheessään ainoa ”kympin tyttö”, joka on valinnut käytännön ammatin.

– Myös kaksoissiskoni Annikan peruskoulun päästötodistuksessa lukuaineet olivat pelkkiä kymppejä, ja hän on nyt rekkakuski."

Juuri tuollaisella uutisoinnilla media ruokkii mielikuvaa, että siivoja tai joku muu perusduunariammatti on jotenkin vähempiarvoinen kuin vaikkapa juristi tai lääkäri. Tuo asetelma, että "kympintyttö" ryhtyi "vain" siivoojaksi on omiaan luomaan mielikuvaa alasta vähempiarvoisena. 

Vierailija
47/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta missään työssä ei ole yhtään mitään hävettävää. Mitä vikaa on bussikuskin työssä, tai postinjakajan työssä? Tämähän on uusi ilmiö hävetä työtä, ennen nuokin oli ihan kunnollisia ja arvostettuja ammatteja.

Kääntäkääpä katseenne Kokoomukseen ja tähän porvarilliseen ajatusmaailmaan, jossa suorittavan työn tekijät ovat vähempiarvoisia. Täällä eräässä ketjussa riehui kokoomuslainen porvari, joka nimitteli työntekijöitä "rengeiksi" ja toinen kertoi, miten hänen laskelmiensa mukaan iso osa työllisistä ei ole palkkansa, eikä edes 50cent/tunnissa palkan arvoisia hänen mielestään. Nämä kultalusikka pyypyyssä syntyneet kermapyppelit on syy tähän. He haluavat kaikista hyyryläisiä o r jia, jotta pääsevät itse repimään kovat katteet ja voitot itselleen tekemättä yhtään mitään. Heistä sen kuuluu mennä niin. Nyt haluavat tuoda halpatyöläisiä kehitysmaista tänne heitä palvelemaan, nuo ihmisenkuvatukset.

Vierailija
48/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ammattien edustajathan tätä kokee. Minua haukutaan usein paperinpyörittäjäksi ja kuulema "teen turhaa työtä" jne. Perus asiantuntijahommaa, tuon työlläni Suomeen rahaa mutta sillähän ei ole väliä.

Vierailija
49/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on huvittava vastakkainasettelu kun akateemiset päämärkänä haukkuvat duunareita ja duunarit vastaavat päämärkänä, että akateeminen ei tiedä mitään oikeista töistä :D

Vierailija
50/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien ammattien edustajathan tätä kokee. Minua haukutaan usein paperinpyörittäjäksi ja kuulema "teen turhaa työtä" jne. Perus asiantuntijahommaa, tuon työlläni Suomeen rahaa mutta sillähän ei ole väliä.

Ei koske. Ei kukaan häpeä asiantuntijana toimimista, mutta siivoojan työtä aika monikin halveksii ja häpeilee. 

Vierailija
51/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on huvittava vastakkainasettelu kun akateemiset päämärkänä haukkuvat duunareita ja duunarit vastaavat päämärkänä, että akateeminen ei tiedä mitään oikeista töistä :D

Ei tämä ole niitä keskusteluja, ja olen aina pitänyt vastakkainasettelua typeränä. Ehkä se on niille, joille maailma on mustavalkoinen. 

38, sekä duunari että akateeminen

Vierailija
52/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen häpeä on henkilöiden itsensä päässä. Oikeasti kukaan ei mieti bussikuskia tai siivoojaa sekuntiakaan. Eikä myöskään tarjoilijaa tai kaupan kassaa. Ihmisillä on niin paljon omassa elämässä mietittävää, ettei ketään kiinnosta uhrata aikaa toisten ura tai elämänvalintojen miettimiseen. Työ on työtä, jokainen tekee mitä tekee kykyjensä ja halujensa mukaan. 

Vierailija
53/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Noor Assad on espoolainen kympin tyttö, joka haluaa lääkäriksi – koulussa hän todisteli äidinkielentaitoaan ja kieltäytyi lähihoitajaopinnoista"

https://yle.fi/a/3-11014478

Vierailija
54/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen häpeä on henkilöiden itsensä päässä. Oikeasti kukaan ei mieti bussikuskia tai siivoojaa sekuntiakaan. Eikä myöskään tarjoilijaa tai kaupan kassaa. Ihmisillä on niin paljon omassa elämässä mietittävää, ettei ketään kiinnosta uhrata aikaa toisten ura tai elämänvalintojen miettimiseen. Työ on työtä, jokainen tekee mitä tekee kykyjensä ja halujensa mukaan. 

Niinkö? Tulepa joku kerta naisena kokeilemaan siivoojan työtä miesvaltaisen alan tiloihin. Huomaat alle 5 minuutissa olevasi väärässä. 

Vierailija
55/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin häpeän lähihoitajan ammattiani. Olen kyllä ollut koko urani psykiatrisessa sairaalassa töissä, moniammatillisessa työryhmässä, ja katson että työni on merkityksellistä. Tai pitäisi olla. Mutta silti häpeän sitä, koska jos sanon ääneen olevani lähihoitaja, minua pidetään retardina ja wt-looserina. Ja silti olen nähnyt niin paljon enemmän kuin monet.. mutta silti olen pelkkä looseri muiden silmissä. Kyllähän se sattuu, vaikka nahka on parkkiintunut kovaksi vuosien varrella. 

Vierailija
56/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske. Ei kukaan häpeä asiantuntijana toimimista, mutta siivoojan työtä aika monikin halveksii ja häpeilee. 

Ja millähän mandaatilla sinä määrität ettei kukaan asiantuntija koe häpeää? Tai että siivoojan työtä moni aidosti halveksii? Meitä on monia jotka on kasvanut duunariperheessä jossa ei välttämättä arvosteta koulutusta ja lisäksi esimerkiksi juurikin tällä palstalla tykätään haukkua paperinpyörittelijäksi, ei-tärkeäksi työntekijäksi jne.

Vierailija
57/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, miksi minulta sitten lähes joka viikko kysytään, koska vaihdan parempiin töihin?

t. 15v kassalla työskennellyt

Vierailija
58/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä ei ole ammatissa vaan itsensä arvostamisessa. Jos ei osaa arvostaa itseään, miten voi vaatia sitä muilta? Joku saa arvostusta jota ei ansaitse, mutta se on eri asia.

Kyllä tosi monet halveksii siivoojan työtä ihan riippumatta siitä mitä yksittäinen siivooja työstään ajattelee. Ja koska tämä halveksinta näkyy myös siinä miten siivoojaa kohdellaan (esim ei tervehditä, lopetetaan keskustelu kun kuullaan toisen olevan työkseen siivooja) ja mitä heille maksetaan niin tietenkään harva haluaa ko työtä tehdä, kun se on sekä raskasta, huonopalkkaista että halveksittua ja antaa alempiarvoisemman ihmisen leiman.

Onhan sitä kaikenlaista väkeä, mutta kyllä  väittäisin, että siivoojan työtä arvostetaan Suomessa.

Eilen jossain artikkelissa siivooja valitti, miten kukaan ei kiittele häntä töitä tehdessään. Ei minuakaa kukaan kukaan kiittele, palkan saan. Tervehdin kyllä siivoojaa ja raivaan pöytäni ja laitan roskani ihan roskikseen, että hänen olisi helpompi työpisteeni siivota.

Totta. Hieman on jutun aloittajalla pallot hukassa jos noin ajattelee tai luulee muiden ajattelevan. Useimpia ns julkkiksia ja somen töröhuulia aika ajoin hieman säälin mutta yritän kuitenkin kestää jopa heitä. 

Vierailija
59/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on halveksittu kuinka siivooja voi olla "kuka vaan" ja että alan koulutus on suoranainen vitsi

Vierailija
60/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän mandaatilla sinä määrität ettei kukaan asiantuntija koe häpeää? Tai että siivoojan työtä moni aidosti halveksii? Meitä on monia jotka on kasvanut duunariperheessä jossa ei välttämättä arvosteta koulutusta ja lisäksi esimerkiksi juurikin tällä palstalla tykätään haukkua paperinpyörittelijäksi, ei-tärkeäksi työntekijäksi jne.

Av-ylijumalan mandaatilla tietenkin :D 

P.S. Olen itsekin kasvanut duunariperheessä ja meillä tädit olivat ihan pähkinöinä, kun oikein yliopistoon pääsin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä