Mikä saa ihmisen muuttamaan takaisin kotipaikkakunnalleen, vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi?
Esimerkiksi omat sisarukseni ovat saaneet elämässä vaikka mitä mahdollisuuksia ja ovat asuneet niin Helsingissä kuin ulkomailla.
Silti, siltikin he ovat muuttaneet takaisin persläpeen eli kotipaikkakunnalleen.
Tiedän myös että monet yläasteaikaiset toverit ovat näin tehneet.
Itse en ole saanut mahdollisuutta asua ulkomailla, mutta asun sentään muualla.
Ihmettelen kovasti sisarusteni ratkaisua.
Miksi?
Kommentit (29)
Ap on näitä ihmisiä, joiden pitäisi olla ja elää kuten hän. Elämä pyörii vain miettiessä, miksi muut eivät tee kuten hän.
Tiedoksi vain, että kotipaikkakunnalle jäävät pääsevät yhtä vaivattomasti matkustamaan tai jopa ulkomaan työmatkoille, kuin helsinkiläiset. Eikä se kaupunki nykyisin ole edes mikään paratiisi.
Ei Helsinki ole cool. Täällä 11 vuotta asuneena voin näin todeta. Haikailen takaisin kotipaikkakunnalleni.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään vihata, mutta itse jos saisin mahdollisuuden muuttaa ulkomaille niin en epäröisi hetkeäkään.
Ja onhan se Helsinkikin aika cool paikka.
Siihen nähden ihmettelen tätä ratkaisua, että eikö halua nähdä ja kokea muuta.-ap
No eikö sisaruksesi juurikin ole jo kokeilleet ja nähneet uutta Halsingissä ja ulkomailla?
Ja sitten todenneet, että Pylkönperä on parempi.
Ennemmin asun pienemmällä kotipaikkakunnalla kuin isossa kaupungissa. Töitä ja harrastuksia toki paremmin löytyy isoista kaupungeista, mutta hyvä on ihmisen täälläkin olla.
Terveyspalvelut pelittävät vielä jotenkin vrt. isompien paikkakuntiin. Luonto ihan vieressä ja harrastusmahdollisuudet kohtuulliset. Asuntojen hinnat eivät myöskään päätä huimaa. Sekä tietysti tukiverkko!
Asuttiin aikanaan isommassa kaupungissa, enkä sopeutunut. Isoin syy oli tukiverkon puuttuminen.
Minä ymmärrän jollakin tavalla heitä, jotka käyvät opiskelemassa ja töissäkin jossakin muualla, kaukana tai osa jopa Suomen rajojen ulkopuolellakin, mutta sitten jossakin elämänvaiheessa tuleekin halu muuttaa lapsuusmaisemiin takaisin. Tunnen useampia, ihan mukavia ja fiksuja ihmisiä, jotka ovat päätyneet muuttamaan takaisin esimerkiksi siinä vaiheessa kun syntyy lapsi. Perustelut ihan järkeviä eli haluavat olla lähellä lapsen isovanhempia, että tukiverkko olisi kunnossa ja koska usein sieltä synnyinseuduilta saattaa saada uuden omakotitalon samalla hinnalla kuin kaksion Helsingistä / Tampereelta / Turusta.
Sitä sen sijaan on vaikea tajuta, että osa ihmisistä ei koskaan lähdekään. Ettei ole mitään kiinnostusta asua jossakin muualla ja nähdä vähän maailmaa. Itse olen kotoisin muutaman tuhannen asukkaan kylästä Pohjanmaalta, todella tämmöinen kuoleva uskonnollinen muuttotappiokirkonkylä. Useat koulukaverini ovat jääneet sinne: asuvat lapsuudenkotinsa naapurissa, naimisissa teiniaikojen poika-/tyttöystävänsä kanssa, kouluttautuneet lähihoitajaksi ja töissä kunnan päiväkodissa tai vanhainkodissa... Jotenkin aivan hullua, että ihmiset haluavat elää tällaista elämää ja katsella koko ikänsä sitä samaa kirkonkylän raittia ja tyhjiä liikehuoneistoja sen varrella!
Miksi täällä aina taivastellaan ihmisiä, jotka eivät halua lähteä maaseudulta minnekään? Tunnen aika paljon myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat esimerkiksi asuneet Helsingissä jossain lähiössä koko ikänsä ja oikein rehvastelevat sillä, että eivät ole muualla päin Suomea käyneet, elämä kehä kolmosen ulkopuolella on aivan tuntematonta, eivät osaisi karttaan sijoittaa suurin piirtein Kuusamoa tai Jyväskylää.
Ihan yhtä näköalattomia ja surkeita tapauksia nuo ovat kuin ne sinne Pihtiputaan sivukylälle peräkammariin jääneet.
Varsinkin onnellisen lapsuuden eläneillä tulee jossain vaiheessa koti-ikävä. Saatetaan käydä elämässä erilaista elämää muualla, mutta sitten vanhempana alkaakin kiinnostaa samat asiat kuin lapsuudessa. Omille lapsille saatetaan haluta tarjota samanlainen kasvuympäristö kuin itsellä oli. Ja onhan pikkukaupunki todennäköisemmin turvallinen kuin Helsinki saati jokin ulkomaiden suurkaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se syy miksi ne siellä asuu on se, että sinä et ole siellä.
Miksi pitää vastata ilkeästi? Osuiko arkaan paikkaan?
ApTaisi totuus sinuun kolahtaa, osuiko arkaan paikkaan. Sinä itse olet ilkeä, moitit sisaruksiasi julkisesti.
Lisäksi olet tyhmä.
Samoin kiitos.
Kiitos vastauksista.
Ap
Taisi totuus sinuun kolahtaa, osuiko arkaan paikkaan. Sinä itse olet ilkeä, moitit sisaruksiasi julkisesti.
Lisäksi olet tyhmä.