Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolumni: Miksei kukaan vaadi ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

Vierailija
17.04.2023 |

https://yle.fi/a/74-20026802

Eipä kolumnisti paljon sääliä tuntenut keskiluokkaa kohtaan joka taistelee hintojen ja korkojen nousun kanssa.

Kommentit (1109)

Vierailija
1061/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi saadaan sinimusta hallitus niin loppuu tuo ruikutus kerrasta.

Eli ne jakavat tälle kuuluisalle keskiluokalle miljoonia ja taas miljoonia asuntolainojen maksuun? Jotenkin eppäilen tuota.

Ruikutus jatkuu.

Vierailija
1062/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin huolissani siitä, millaista kieltä tässäkin keskustelussa käytetään köyhistä. Puhutaan loisista, tukieläteistä, "lauma teikäläisiä" jne. Keskiluokkaiset tavalliset ihmiset puhuvat näin heikompiosaisista.

Aina silloin kun yhteiskunnassa on ihan konkreettisesti alettu tuhoamaan jotakin ihmisryhmää, on tämä ryhmä ensin pyritty dehumanisoimaan kielenkäytössä ja tämä ryhmä on myös esitetty syyllisenä lähes kaikkiin yhteiskunnan ongelmiin. Että jos näitä ei olisi, niin meillä olisi kaikki hyvin.

Mihin tämä kehitys vielä johtaa? Miettikää ihan oikeasti vähän.

Ihmiskunnan historiassa on aina ollut niin, että jos kaksi eri ihmisryhmäksi itseään kokevat asetellaan "me vastaan te" asetelmaan, niin jälki on rumaa. Keskiluokan ahdinko on koko yhteiskunnan ongelma ja sitä kannattaa lähestyä täysin eri tavalla, kun alkuperäisessä kolumnissa tehtiin.

Just saying.

Keskiluokan ahdinko , siis "ahdinko", on vain niiden omassa päässä ja se selviää, kun käyttää järkeään ja muuttaa kulutuskäyttäytymistään. Se vaatii vain hiukan nöyrtymistä tosiasioiden edessä.

Just sayin'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika halpahintainen kolumni. En ole mikään YLE:n syöjä mutta joskus ärsyttää nykyinen raaan populistinen linja jossa vuorotellen pyllistetään joka suuntaan jotta ihmisten halu saada ajatella pahaa muista saadaan tasapuolisesti tyydytetyksi. Tosiasiassa keskiluokalla pitäisi olla ihan yhtälainen oikeus puhua huolistaan ja murheistaan. Siltala kirjoittaa (tai siis en oikeasti jaksanut lukea kuin alusta, oli niin tusinakamaa) aivan kuin Suomessa olisi pyhä köyhien kasti joiden loukkaamiseen riittää että sanoo vaikka sanan sisäfilepihvi. Kun köyhällä ei oo siihen varaa.

Vierailija
1064/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on tottunut velkavetoiseen kulutukseen. Isännällä pitää olla pelit ja vehkeet, emännällä sisustuksen uusimiset ja hemmotteluhoidot.

Ja sitten tulee asunto. Se on kallein mihin saa just ja just lainaa, ja siitä maksetaan mitä vain arvonnousun toivossa.

Juuri autoin yhtä hyvätuloisen rajaa lähentelevää keskiluokkaista raha-asioissa. Tiukkaa kuulemma on. Asunto kalliilta alueelta, osarilla ostettu uudehko 50 000 euron citymaasturi, uusi kännykkä, uusi läppäri, uusi telkkari, just uusittu sisustus, pari lomamatkaa vuodessa ja tietty lapsille kalliit harrastukset koska muillakin on. Visa ja Mastercard tapissa koko ajan.

Saamaton vasuri taas nillittää omaa pahaa oloaan muttei tee asialle kuitenkaan mitään.

Siis keskiluokalla on paha, ärrinmurrin olo, kun korot nousevat, älä nyt sano, ettet osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi!

Paha olo sinulla näkyy joka tapauksessa olevan, oli syy sitten lukutaidottomuudessa tai jossain muussa. Jättikö tyttöystävä? Hajosiko Tojotasi?

Vierailija
1065/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika halpahintainen kolumni. En ole mikään YLE:n syöjä mutta joskus ärsyttää nykyinen raaan populistinen linja jossa vuorotellen pyllistetään joka suuntaan jotta ihmisten halu saada ajatella pahaa muista saadaan tasapuolisesti tyydytetyksi. Tosiasiassa keskiluokalla pitäisi olla ihan yhtälainen oikeus puhua huolistaan ja murheistaan. Siltala kirjoittaa (tai siis en oikeasti jaksanut lukea kuin alusta, oli niin tusinakamaa) aivan kuin Suomessa olisi pyhä köyhien kasti joiden loukkaamiseen riittää että sanoo vaikka sanan sisäfilepihvi. Kun köyhällä ei oo siihen varaa.

Halpahintainen kolumni, mutta et kuitenkaan jaksanut lukea loppuun asti!

Keskiluokka on niiiin laiskaa, ei lukuhommat kiinnosta. Lähditkö sähköautoilemaan?

Vierailija
1066/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keskiluokkainen ja miksi meitä pitäisi sääliä? Kyllähän me nyt pärjäämme kuitenkin paremmin kuin oikeasti köyhät.

Yksi järkevä kommentti sentään, onneksi olkoon ja papukaijamerkki! 👍

Vierailija
1067/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se näille, jotka ovat käyvinään jotain koulua ja saavinaan jonkin tutkinnon valmiiksi, mutta todellisuudessa isukki järjestää työ- tai golfkamunsa kautta jonkin hyväpalkkaisen homman, jossa ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin istua terassilla bissellä ja kirjoitella vauva av:lle jotain skeidaa ja ennen kaikkea haukkua työttömiä kaikilla mahdollisilla pilkkanimillä.

Tätähän tämä ihan oikeasti on.

Tämäkö on selityksesi kaikkiin epäonnistumiisi? Ankeaa on elämäsi, mutta tuolla asenteella ei ihme, että et pärjää.

Näköjään osui ja upposi. Tunteisiin meni.

Tätähän tämä ihan oikeasti on.

Onpa jotenkin surullinen asenne. Olen itse alkoholistivanhemman lapsi, toisen hylkäämä. Silti lapsuudestani toivuttuani opiskelin ja sain töitä. Pitkän pienituloisuuden jälkeen kuulun tähän parjattuun ja "rikkaaseen" keskiluokkaan. Suhteilla en töitäkään saanut.

Niin? Pitäisikö nyt hurrata ja nostaa lippu salkoon? Sitäkö siinä kerjäät? Että onneksi olkoon, kylläpä sinä olitkin reipas, että ihan alkoholistiperheestä ja ihan keskiluokkaan päädyit!

Minä onnittelin. Mitä vastaat onnitteluihini? Sanotko "kiitos kiitos, mitäpä tuosta. Yksi päivä konttorilla"?

En minä sinun hurraamisia tai onnitteluja kaipaa. Mutta kieltämättä pidän sinun asennetta alentavana ja puhumistapaa ivallisena. Surullisella asenteella tarkoitin ihmisen uskon menettämistä omiin kykyihin. Vaikka olisi normaaliälyinen niin kyllä koulujenkin eteen pitää töitä tehdä, saatikka, jos rinnalla on muita haasteita.

Minä taas pidin sinun kommenttiasi alentuvana. Todella alentuvana.

En arvosta. Mutta ethän sinä siitä välitä, koska sinä pidät minua maanmatosena. Eli sujut ollaan, toots.

Vierailija
1068/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tällä kirjoittajalla kaikki inkkarit kanootissa. Siis tuo nainen jonka nimen unohdin heti.

51000 vuodessa puolen millin kämpässä. Otan itseäni niskasta kiinni, Myyn kaiken turhan ja tänä vuonna tulotkin kasvaa.

En jää katsomaan mitään hv-alueen sekoilua.

Jees, sepäse hv-alueiden hallinto kuolee omaan mahdottomuuteensa. Ite oon tätä ny reilun vuoden kattonu ja hölmöläläisempää touhua saa etsiä ( yleishallinto, viestintä, hankinnat) AI vois tehdä puolet hommista ja kustannuslaskenta anyone. Sit ois myös tää ettei viestinnässä 5-6 tätiä viilaa jotain kirjettä viikon verran. Pitäisi kieltää. Ltk-tason päätökset atk:lla ja yks hlö per kirje. Ei kysytä varmuuden vuoksi kaikkien mielipidettä, ja jos kysytään niin ei vastata. Aika on rahaa! Siis siellä on niitä ketkä ei saa päätöksiä valmiiksi Koska eivät osaa googlata, copypastata, kääntää yksittäisiä lauseita, tehdä pdf wordiksi, niin kestää ja ULKOISTETAAN nuo vaativat kohdat.

Vierailija
1069/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana vuosia sitten tein yhdessä firmassa harjoittelijan duunia. Palkat vakkareilla koostui peruspalkasta ja siihen lisätyt projektit. Projektipalkkaa sitten laskettiin ja bonuksia karsittiin mikä sai keskiluokkaiset työntekijät kapinoimaan. Moni totesi, että tuolla palkalla en edes käännä kylkeä. Vitsi oli siinä, että me harjoittelijat +muutama työkkärin työkokeilija, jotka teki täsmälleen samaa hommaa, ei saatu mitään projektilisiä tai bonuksia ja työkkärityypit ei ilmeisesti saaneet mitään palkkaa, oltiin ihan hiljaa, ja katseltiin kun vakityypit mesos.

Ne oli tosi inhottavia näitä työkkärin työkokeilijoita kohtaan. Yksi valitti, että ne haisi ja niillä oli joku tarttuva ihosairaus joku valitti, että niillä on mielenterveyssairauksia ja varmasti käyttävät huumeita.

Ny n. Yli 5v. Myöhemmin kun olen satunnaisesti törmännyt näihin tyyppeihin, niin firma on lopettanut ja iso osa on työttömänä. Mulla on vakipaikka ja nää kerjää multa, jos voisin järkätä heidät töihin. 

Ensinnäkään mä en päätä mitään sellaisia ja toiseksi mua ärsytti, miten vakiporukka kohteli näitä työkkärin työkokeilijoita, jotka osasi ne hommat ihan yhtä hyvin kuin hekin. Sitten ällötti ristiriita "työttömät on loisia ja luusereita" vs. "mähän en tuohon hintaan edes raavi p*reettäni, kun pitää ensi kesänä päästä matkoille ja ostaa uusi bemari ja sijoitukset k*see ja kakara haluaa 100 hengen häät Vanajanlinnassa"...

Rakastan näitä karma is bitch tarinoita kaikkein eniten.

Aah, samoin. 👍

Vierailija
1070/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keskiluokkainen ja miksi meitä pitäisi sääliä? Kyllähän me nyt pärjäämme kuitenkin paremmin kuin oikeasti köyhät.

Yksi järkevä kommentti sentään, onneksi olkoon ja papukaijamerkki! 👍

Juuri näin. Lisäksi ei sellaisia tuloja ole juuri olemassakaan, joiden kanssa ei voisi joutua tiukoille. Itse keksin helposti elämäntavan, jossa esim. 40 000 €:n nettotulot kuukaudessa eivät riitä ollenkaan edes juoksevien kulujen (korot, ylläpitokustannukset jne) kattamiseen. 

Eli kyllä ahdinkoon pääsee hyvin helposti myös hyvätuloisena. 

Vierailija
1071/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa ärsyttävä kirjoitus. Itse en ymmärrä luokka-ajattelua, minusta se on typerää, mutta ehkä palkan puolesta kuulun tuohon keskiluokkaan mistä tässä puhutaan. Olen nähnyt paljon vaivaa palkkani eteen, käynyt kaksi korkeakoulututkintoa ettei tarvitsisi olla köyhä, koskaan en ole elänyt tuilla ja maksan tosi paljon veroja. Ja sitten pitää tällaista paskaa lukea, saaatana.

Joo jep. Olen itse samoin ponnistanut sieltä "yhteiskunnan pohjalta", tehnyt jäätävän määrän töitä, opiskellut ja tehnyt jopa niitä lapsia. Nyt olen keskituloinen, minun ei tarvitse enää kulkea laskimen kanssa kaupassa ja olen hankkinut asunnot ja muut ajatuksella, että lapsistani kasvaa täyspäisiä veronmaksajia.

Teen todella vaativaa ja raskasta työtä ja kyllä, olen myös tehnyt niitä matalapalkkaduuneja siitä saakka kun olin 12v kaikkien kouluasteiden ohessa. Olen kaikkien työturvien ulkopuolella asiantuntijana ja kannan vastuuta todella monen elämistä. Olen todellakin elämänlaatuni ansainnut ja jos se poliittisista päätöksistä kärsii, on minulla oikeus siitä kitistä.

Vaikka olisi kuinka suunnitellut hyvin ja tehnyt kaiken ns oikein, voi silti 'elämänlaatu' kärsiä kun maailmantilanteessa tulee monenlaisia muuttujia.

Ymmärrän silti, että se aiheuttaa kitinää ja harmia. Mutta ei mikään takaa että jotain ansaitsee tai kuuluu saada. Maailmassa on niin paljon epävarmaa. Ehkä sen huomaaminen on iso kolaus, jos tähän asti suunnitelmat on tuottaneet toivottua tulosta.

Maailmantilanne on yksi asia, poliittinen päätöksenteko toinen. En minä kannata sitä, että köyhiltä otetaan pois. Kannustan sitä, että päätöksenteko olisi sellaista että työntekoon ja ahkeruuteen kannustettaisiin, eikä olisi niin helppoa jäädä sinne pohjalle ruikuttamaan. Voisin historiani ja elämäntilanteeni puolesta koska vain päättää, että nyt on muuten liian hanurista tämä, kertoa lääkärille että ei muuten pysty enää, kertoa historiani ja heittämällä pääsisin oravanpyörän ulkopuolelle. Tietysti myös lapseni joutuisivat oppimaan sitten sen lapsuuden mistä minä olen tullut ja yli 2000e jäisi verorahoja saamatta. Minä ja lapseni jonotettaisiin palveluiden piiriin ja lapset joutuisivat muuttamaan sinne valtion tukemaan vuokralähiökaksioon (mistä minäkin olen kotoisin). Sitten kertoisin lapsilleni että "meillä oli asiat liian hyvin, tämä on sitä oikeeta elämää" ja meidän elämisen maksaisi.. ? Se päättymätön valtion kassa jonne vain tupsahtelee rahaa koska on olemassa inhimillisyys <3

En minä herroiksi elele ja harva muukaan samassa tuloluokassa oleva. Ei oikeesti ole edes varaa käydä niillä matkoilla tai ostaa niitä uusimpia puhelimia, koska olen priorisoinut lapset (ne tulevat veronmaksajat) ja heidän asumisen. Ei lasketa euroja kaupassa hyvinä aikoina ei, mutta ei muuhun aiemminkaan rahat riittäneet. Oikeasti En edes kerkeäisi laskemaan, koska työelämä on täällä huipulla ihan erilailla vaativaa.

Jos vaan hyväksytään se, että rahaa tulee paikasta x y määrä ja jos ei sitä rahaa tule paikasta x määrää y, ei ole kenelläkään kivaa. En minä jaksa elämässäni taistella kun tiedän, että ihan hyvin siellä lähiössäkin hengaa ja Herran haltuun, tuleeko minun lapsistani niitä keskiluokkasia veronmaksajia vai ei. Olen elämässäni priorisoinut sen, että sekä minä että lapseni voivat hyvin ja maksetaan paljon veroja nyt ja tulevaisuudessa. Ellei se kannata ja arvostus on tämä, niin eikai siinä ihmeitä. Nähdään Kelassa.

Buahhahhahhaa! Luuletko sä, että pääset johonkin eläkkeelle, jonkin "historian" perusteella. Mullakin on historia ja tälläkin hetkellä olen vaikeasti masentunut, olen ollut myös psykoosissa ja kolme kertaa osastohoidossa. Olen työtön ja välillä puuhastelen jotain, mitä työkkäri keksii, mutta kukaan ei ole niin hullu, että mut palkkaisi.

Vierailija
1072/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella halutaan oikeudenmukaisuutta, on tehtävä suuri ALV-remontti, jossa nimenomaan rikkaiden suosimille tuotteille lyödään reilusti kovemmat verot kuin köyhien ja keskiluokan tuotteille. Esim. huviveneet ja luksuslaukut.

Vierailija
1073/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa jotenkin surullinen asenne. Olen itse alkoholistivanhemman lapsi, toisen hylkäämä. Silti lapsuudestani toivuttuani opiskelin ja sain töitä. Pitkän pienituloisuuden jälkeen kuulun tähän parjattuun ja "rikkaaseen" keskiluokkaan. Suhteilla en töitäkään saanut.

Niin? Pitäisikö nyt hurrata ja nostaa lippu salkoon? Sitäkö siinä kerjäät? Että onneksi olkoon, kylläpä sinä olitkin reipas, että ihan alkoholistiperheestä ja ihan keskiluokkaan päädyit!

Minä onnittelin. Mitä vastaat onnitteluihini? Sanotko "kiitos kiitos, mitäpä tuosta. Yksi päivä konttorilla"?

En minä sinun hurraamisia tai onnitteluja kaipaa. Mutta kieltämättä pidän sinun asennetta alentavana ja puhumistapaa ivallisena. Surullisella asenteella tarkoitin ihmisen uskon menettämistä omiin kykyihin. Vaikka olisi normaaliälyinen niin kyllä koulujenkin eteen pitää töitä tehdä, saatikka, jos rinnalla on muita haasteita.

Minä taas pidin sinun kommenttiasi alentuvana. Todella alentuvana.

En arvosta. Mutta ethän sinä siitä välitä, koska sinä pidät minua maanmatosena. Eli sujut ollaan, toots.

Millä tavalla nämä kommentini olivat alentuvia? Voit pitää minua ihan vapaasti maanmatosena enkä tarvitse arvostustasi, mutta meissä on yksi ero. Minä uskon yksilön kykyihin ja toivon heidän käyttävän niitä, joka oli myös ensimmäisen kommenttini pointti. 

Vierailija
1074/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot veroalennukset 4.-6.tulodesiilien palkansaajille ja leikataan järjestöjen avustuksista ja kehitysavusta ne.

Vierailija
1075/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos todella halutaan oikeudenmukaisuutta, on tehtävä suuri ALV-remontti, jossa nimenomaan rikkaiden suosimille tuotteille lyödään reilusti kovemmat verot kuin köyhien ja keskiluokan tuotteille. Esim. huviveneet ja luksuslaukut.

Älykästä. Sitte ne voi hakea virosta tai ruotsista.

Vierailija
1076/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin huolissani siitä, millaista kieltä tässäkin keskustelussa käytetään köyhistä. Puhutaan loisista, tukieläteistä, "lauma teikäläisiä" jne. Keskiluokkaiset tavalliset ihmiset puhuvat näin heikompiosaisista.

Aina silloin kun yhteiskunnassa on ihan konkreettisesti alettu tuhoamaan jotakin ihmisryhmää, on tämä ryhmä ensin pyritty dehumanisoimaan kielenkäytössä ja tämä ryhmä on myös esitetty syyllisenä lähes kaikkiin yhteiskunnan ongelmiin. Että jos näitä ei olisi, niin meillä olisi kaikki hyvin.

Ihmiskunnan historiassa on aina ollut niin, että jos kaksi eri ihmisryhmäksi itseään kokevat asetellaan "me vastaan te" asetelmaan, niin jälki on rumaa. Keskiluokan ahdinko on koko yhteiskunnan ongelma ja sitä kannattaa lähestyä täysin eri tavalla, kun alkuperäisessä kolumnissa tehtiin.

Just saying.

Miksi tämä pätee vain keskiluokan kohdalla?

Vierailija
1077/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpahintainen kolumni, mutta et kuitenkaan jaksanut lukea loppuun asti!

Keskiluokka on niiiin laiskaa, ei lukuhommat kiinnosta. Lähditkö sähköautoilemaan?

Huomaan että kolumni piristi sinua paljon ja toi uutta puhtia kommunikointiisi. Demonstroit hienosti sen myrkyllisen vaikutuksen joka tällaisilla kolumneilla on.

Vierailija
1078/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just saying.

Sano sinä jos olet sitä mieltä.

Vierailija
1079/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just saying.

Sano sinä jos olet sitä mieltä.

En tietenkään ole. Siksi kysynkin, miksi sitä peräänkuulutetaan nyt? Arvot ja vastakkainasettelu ovat koventuneet hyvän aikaa. Ei ole mitään syytä, miksi tähän ei olisi voitu herätä jo aikaa sitten. Paitsi...

Vierailija
1080/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa ärsyttävä kirjoitus. Itse en ymmärrä luokka-ajattelua, minusta se on typerää, mutta ehkä palkan puolesta kuulun tuohon keskiluokkaan mistä tässä puhutaan. Olen nähnyt paljon vaivaa palkkani eteen, käynyt kaksi korkeakoulututkintoa ettei tarvitsisi olla köyhä, koskaan en ole elänyt tuilla ja maksan tosi paljon veroja. Ja sitten pitää tällaista paskaa lukea, saaatana.

Joo jep. Olen itse samoin ponnistanut sieltä "yhteiskunnan pohjalta", tehnyt jäätävän määrän töitä, opiskellut ja tehnyt jopa niitä lapsia. Nyt olen keskituloinen, minun ei tarvitse enää kulkea laskimen kanssa kaupassa ja olen hankkinut asunnot ja muut ajatuksella, että lapsistani kasvaa täyspäisiä veronmaksajia.

Teen todella vaativaa ja raskasta työtä ja kyllä, olen myös tehnyt niitä matalapalkkaduuneja siitä saakka kun olin 12v kaikkien kouluasteiden ohessa. Olen kaikkien työturvien ulkopuolella asiantuntijana ja kannan vastuuta todella monen elämistä. Olen todellakin elämänlaatuni ansainnut ja jos se poliittisista päätöksistä kärsii, on minulla oikeus siitä kitistä.

Vaikka olisi kuinka suunnitellut hyvin ja tehnyt kaiken ns oikein, voi silti 'elämänlaatu' kärsiä kun maailmantilanteessa tulee monenlaisia muuttujia.

Ymmärrän silti, että se aiheuttaa kitinää ja harmia. Mutta ei mikään takaa että jotain ansaitsee tai kuuluu saada. Maailmassa on niin paljon epävarmaa. Ehkä sen huomaaminen on iso kolaus, jos tähän asti suunnitelmat on tuottaneet toivottua tulosta.

Maailmantilanne on yksi asia, poliittinen päätöksenteko toinen. En minä kannata sitä, että köyhiltä otetaan pois. Kannustan sitä, että päätöksenteko olisi sellaista että työntekoon ja ahkeruuteen kannustettaisiin, eikä olisi niin helppoa jäädä sinne pohjalle ruikuttamaan. Voisin historiani ja elämäntilanteeni puolesta koska vain päättää, että nyt on muuten liian hanurista tämä, kertoa lääkärille että ei muuten pysty enää, kertoa historiani ja heittämällä pääsisin oravanpyörän ulkopuolelle. Tietysti myös lapseni joutuisivat oppimaan sitten sen lapsuuden mistä minä olen tullut ja yli 2000e jäisi verorahoja saamatta. Minä ja lapseni jonotettaisiin palveluiden piiriin ja lapset joutuisivat muuttamaan sinne valtion tukemaan vuokralähiökaksioon (mistä minäkin olen kotoisin). Sitten kertoisin lapsilleni että "meillä oli asiat liian hyvin, tämä on sitä oikeeta elämää" ja meidän elämisen maksaisi.. ? Se päättymätön valtion kassa jonne vain tupsahtelee rahaa koska on olemassa inhimillisyys <3

En minä herroiksi elele ja harva muukaan samassa tuloluokassa oleva. Ei oikeesti ole edes varaa käydä niillä matkoilla tai ostaa niitä uusimpia puhelimia, koska olen priorisoinut lapset (ne tulevat veronmaksajat) ja heidän asumisen. Ei lasketa euroja kaupassa hyvinä aikoina ei, mutta ei muuhun aiemminkaan rahat riittäneet. Oikeasti En edes kerkeäisi laskemaan, koska työelämä on täällä huipulla ihan erilailla vaativaa.

Jos vaan hyväksytään se, että rahaa tulee paikasta x y määrä ja jos ei sitä rahaa tule paikasta x määrää y, ei ole kenelläkään kivaa. En minä jaksa elämässäni taistella kun tiedän, että ihan hyvin siellä lähiössäkin hengaa ja Herran haltuun, tuleeko minun lapsistani niitä keskiluokkasia veronmaksajia vai ei. Olen elämässäni priorisoinut sen, että sekä minä että lapseni voivat hyvin ja maksetaan paljon veroja nyt ja tulevaisuudessa. Ellei se kannata ja arvostus on tämä, niin eikai siinä ihmeitä. Nähdään Kelassa.

Buahhahhahhaa! Luuletko sä, että pääset johonkin eläkkeelle, jonkin "historian" perusteella. Mullakin on historia ja tälläkin hetkellä olen vaikeasti masentunut, olen ollut myös psykoosissa ja kolme kertaa osastohoidossa. Olen työtön ja välillä puuhastelen jotain, mitä työkkäri keksii, mutta kukaan ei ole niin hullu, että mut palkkaisi.

No en varmaan heti en. Mutta jos lakkaisin yrittämästä ja taistelemasta, niin tasan en pääsisi enää sängystä ylös ja sinne jäisin. Se on kuule ihan jokapäiväistä hommaa ja päättäväisyyttä, itseanalyysiä ja psyykkeensä hoitoa että tätä palettia minun historialla pyörittää. Mahdollista kyllä, sen toivon sinunkin joskus uskovan sen sijaan, että naurat siellä.