Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset miehet eivät osaa ilmaista tunteitaan?

Vierailija
16.04.2023 |

Suomalaiset miehet ovat erittäin taitamattomia ilmaisemaan tunteitaan. Käyttäytyminen on monesti tylyä ja etäistä, joka voi olla hankalaa erityisesti naisille. Miksi tämä on niin? Onko syynä kulttuurieroja vai onko se jokin geneettinen ominaisuus?

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä Jeesus tekisi? Ei ainakaan ilmaisisi tunteitaan! Vai montako kertaa hän Raamatussa niin teki? Eiköhän hänellä ollut parempaakin tekemistä. Sinullako ei parempaa tekemistä ole? Mikset seuraa Jeesuksen jalanjäljissä - oletko paha ihminen?

Miksi minä käytän tätä vauvapalstaa? No mitä Jeesus tekisi? Ei ainakaan käyttäisi vauvapalstaa! Joten olenko paha ihminen? En, vaan olen vain idiootti! Kiitti vaan kauheesti sinulle ap, pilasit päiväni, nyt minua tympii koko illan, koska tämän aloituksen vuoksi taas jälleen kerran muistin että minä vain tuhlaan elämääni tällä palstalla. Ihan vain itseäni saan idiotismistani syyttää - sinun ansiostasi. Kiitos, v'ttu!

Vierailija
42/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä naiset tunnu osaavan ottaa vastaan sanallista ilmaisua miehen tunteista.

(Jotkut komediasarjat käyttävät termiä "ennenaikanen rakkaudentunnustus" / "viivästynyt rakkauden tunnustus." Onko tämä sama asia kuin ei osaa ottaa vastaan sanallista ilmaisua miehen tunteista?)

Jännä että jo nuo nimet kertovat mikä tunnustuksissa oli vialla ja silti syytät naista. Olet takuulla mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei halua ilmaista tunteintaan, koska tulee aina vaan lokaa niskaan.

Puhut pojista, mies kyllä uskaltaa.

Ehkä korkeintaan Kauniissa ja Rohkeissa.

Vierailija
44/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä Jeesus tekisi? Ei ainakaan ilmaisisi tunteitaan! Vai montako kertaa hän Raamatussa niin teki? Eiköhän hänellä ollut parempaakin tekemistä. Sinullako ei parempaa tekemistä ole? Mikset seuraa Jeesuksen jalanjäljissä - oletko paha ihminen?

Miksi minä käytän tätä vauvapalstaa? No mitä Jeesus tekisi? Ei ainakaan käyttäisi vauvapalstaa! Joten olenko paha ihminen? En, vaan olen vain idiootti! Kiitti vaan kauheesti sinulle ap, pilasit päiväni, nyt minua tympii koko illan, koska tämän aloituksen vuoksi taas jälleen kerran muistin että minä vain tuhlaan elämääni tällä palstalla. Ihan vain itseäni saan idiotismistani syyttää - sinun ansiostasi. Kiitos, v'ttu!

PS. Hei ap. Olikos tuossa viestissäni sinun mielestäsi tunteideni ilmaisemista? Ilmaisinko siinä onnistuneesti ainaskin tympimistäni ja ketutustani? No, minä olen suomalainen mies. Eli kyllä vaan: viestilläni todistin että olet väärässä, tai siis todistin että ainakin yksi suomalainen mies osaa ilmaista tunteitaan.

Niin. Noin helppoa se oli. Noin helppoa oli todistaa että olet väärässä. Oliko muita tyhmiä kysymyksiä?

Vierailija
45/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä valitetaan, että nykyajan miehet ovat liian naisellisia. Selvästikään mikään ei riitä.

Vierailija
46/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesviha provo ilmiannettu

Vierailija
47/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikään saakka elänyt sellaisessa tunnekylmässä meiningissä, perheessä ei koskaan näytetty muita tunteita kuin vihaa korkeintaan. No ehkä joskus vähän naurahdeltiin. Siinäpä se. Nyt sitten nainen käskee puhumaan asioista tunteistaan ja eihän se oikein ota onnistuakseen, kuin pinnistäisin jotain rajoitinta vastaan. Monenkohan vuoden ohjelmoinnin purku tässä nyt olisi mahdollisesti edessä? Eikö se ole sama sanoa naiselle että jatkaa menojaan.

Vierailija
48/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttelevä tyyli kasvatuksessa. Kaikki tunteet pitää tukahduttaa, että on hyväksyttävä. Etenkään pojat eivät saa näyttää surua, hempeyttä jne. Hyväksytyt piirteet ovat hyvin suppeat. Tätä on näköjään vaikea tajuta, vaikka on aivan tieteellinen fakta. Ei ole siis ihme, että nämä ongelmat kulkevat sukupolvilta toisille. 

Minusta se nimenomaan on ihme, kun tietoa ja ammattiapua olisi saatavilla yllin kyllin. Näistä ongelmista on puhuttu ainakin 30 vuotta! Miten miehet voivat edelleen olla noin heikossa jamassa? Miksi he eivät tee mitään?

49/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu äänellä, jonka kuulen

Sanoilla, jotka ymmärrän

Runoilla, jotka käsitän

Sinuun tarvii tekstityksen

Salaisuuksien selittäjän

Kertojan kaikkitietävän

Puhu äänellä, jonka kuulen

...

Vierailija
50/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa ketjussa mies juuri päätti vältellä ihastustaan. Pelkurimaista!

Eikö se nyt osoita aika suurta välittämistä, kun säästää ihastuksensa kohteen suurelta henkiseltä kärsimykseltä.

Vierailija
51/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko missä kulttuurissa miehet olisivat hyviä paljastamaan tunteensa ja kertomaan niistä?

Onkohan tuota asiaa muuten tutkittu? Selvää lienee, että vain harvat miehet, saati sitten miehiset miehiset osaisivat kommunikoida tunteistaan. Itse olen aikuisiällä opetellut ja harjoitellut. Harvoin jos koskaan tapaan ketään muuta miestä, jonka kanssa näitä asioita voisi pohtia. En asu Suomessa.

Toksista miehisyyttä ja feministisiä miehiä löytyy kyllä - semmoiset eivät edusta aitoa miehisyyttä, musta tuntuu.

Hassua että luokittelet miehiseksi sen, että omien tunteiden käsittely on jäänyt pikkulapsen tasolle. Nostat aidoksi miehisyydeksi henkisen keskenkasvuisuuden ja kyvyttömyyden käsitellä asioita kuin aikuiset.

Nyt kyllä tulkitset ihan päin honkia, tai sitten en osaa ilmaista ajatusta ymmärrettävästi. Kyllä omat tunteensa on täytynyt opetella käsittelemään että niistä voisi puhua. Ensialkuun voi opetella nimitykset sadalle tunteelle, ja tunnistaa ne. Ei tapahdu ennen aikuisikää, eikä useimmiten silloinkaan.

Sanoit että harvoin miehiset miehet osaavat kommunikoida tunteistaan. Minusta se ei ole miehisen miehen tuntomerkki vaan lapsen.

Jos kuvittelet, että miehen täytyy olla puhumaton ollakseen mies ja kasvatat siten lapsesi, ei ole ihmekään, etteivät opi puhumaan. Kyse on normeista ja rooleista. Kyse on siitä, miten kasvatetaan lapset. Ei mistään biologisesta faktasta. 

Anteeksi, en ymmärtänyt. Taisit vastata väärään viestiin?

Vierailija
52/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikään saakka elänyt sellaisessa tunnekylmässä meiningissä, perheessä ei koskaan näytetty muita tunteita kuin vihaa korkeintaan. No ehkä joskus vähän naurahdeltiin. Siinäpä se. Nyt sitten nainen käskee puhumaan asioista tunteistaan ja eihän se oikein ota onnistuakseen, kuin pinnistäisin jotain rajoitinta vastaan. Monenkohan vuoden ohjelmoinnin purku tässä nyt olisi mahdollisesti edessä? Eikö se ole sama sanoa naiselle että jatkaa menojaan.

Huomasitko siis vasta nyt että se ohjelmointi pitäisi purkaa?

Vierailija
53/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttelevä tyyli kasvatuksessa. Kaikki tunteet pitää tukahduttaa, että on hyväksyttävä. Etenkään pojat eivät saa näyttää surua, hempeyttä jne. Hyväksytyt piirteet ovat hyvin suppeat. Tätä on näköjään vaikea tajuta, vaikka on aivan tieteellinen fakta. Ei ole siis ihme, että nämä ongelmat kulkevat sukupolvilta toisille. 

Minusta se nimenomaan on ihme, kun tietoa ja ammattiapua olisi saatavilla yllin kyllin. Näistä ongelmista on puhuttu ainakin 30 vuotta! Miten miehet voivat edelleen olla noin heikossa jamassa? Miksi he eivät tee mitään?

Naisille se sosiaalinen höpöttely on usein luontaisempaa joten he ramppaavat jopa mielellään kaikenmaailman terapioissa. Miehille se on sama kuin pistettäisiin kuumalla hiilihangolla takapuoleen.

Vierailija
54/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, en ole aiemmin kokenut läheisiä ihmissuhteita ja kavereiden kanssa ei ole tarvinut puhua asioista samaan malliin ja ne on aina voinut jättää pintapuolisiksi.

Vierailija
55/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille se sosiaalinen höpöttely on usein luontaisempaa joten he ramppaavat jopa mielellään kaikenmaailman terapioissa. Miehille se on sama kuin pistettäisiin kuumalla hiilihangolla takapuoleen.

Elämässä joutuu välillä tekemään asioita jotka eivät ole kivoja. Ei siinä auta vaikka miten itket.

Vierailija
56/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson usein amerikkalaista tositv:tä kuten hoarders-sarjaa, ja olen usein ällistynyt miten monipuolisesti ohjelmassa tavaliset miehet puhuvat tunteistaan ja ajatuksistaan. Syy on varmaan siinä että amerikkalaiset kasvatetaan puheliaiksi ihan eri tavalla kuin suomalaiset. Teillä joilla on kokemusta jenkki miehistä, onko asiassa perää?

Vierailija
57/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten mielenterveys hälyttävällä tolalla – kriisipuhelimeen yli 400 000 yhteydenottoa vuodessa: "Kunhan vain pääsee avun piiriin, ennuste on hyvä"

Nuorten naisten itsemurhien määrä on kasvanut huomattavasti etenkin 2020—2021 välillä. Vuonna 2021 nuorten naisten itsemurhien määrä kasvoi miltei 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Mieli ry:n kriisipuhelimeen soittajista kaksi kolmasosaa on nuoria naisia. Monella soittajalla on itsetuhoisia ajatuksia. Mielenterveyden pulmia tai Itsetuhoisia ajatuksia ei voi koskaan selittää yhdellä yksinkertaisella syyllä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nuorten-mielenterveys-halyttavalla-…

58/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne muunmaalaiset ilmaisee tunteitaan?

Vierailija
59/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, en ole aiemmin kokenut läheisiä ihmissuhteita ja kavereiden kanssa ei ole tarvinut puhua asioista samaan malliin ja ne on aina voinut jättää pintapuolisiksi.

Sama oli minullakin. Sitten kolmekymppisenä oli pakko opetella ensimmäisessä parisuhteessa, vaikka se oli hirveän vaikeaa ja nöyryyttävää. Minä opin puhumaan edes joten kuten, mies ei.

Eivät naiset puhu tunteista siksi että se on kivaa vaan siksi että puhumattomuudesta seuraa konflikteja, väärinkäsityksiä, epätietoisuutta, vieraantumista ja epäluottamusta.

Vierailija
60/169 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS. Hei ap. Olikos tuossa viestissäni sinun mielestäsi tunteideni ilmaisemista? Ilmaisinko siinä onnistuneesti ainaskin tympimistäni ja ketutustani? No, minä olen suomalainen mies. Eli kyllä vaan: viestilläni todistin että olet väärässä, tai siis todistin että ainakin yksi suomalainen mies osaa ilmaista tunteitaan.

Niin. Noin helppoa se oli. Noin helppoa oli todistaa että olet väärässä. Oliko muita tyhmiä kysymyksiä?

Tuskinpa ap tarkoitti vihan ja raivon ilmaisemista, vaan lähinnä rakentavaa tunneilmaisua (vaikeitakin asioita asiallisesti ja rauhallisesti) ja johon sisältyisi myös esim. hellyyden, kiintymyksen ja vaikkapa kiitollisuuden osoittaminen. 

eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän