Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kohdunpoisto?

Vierailija
16.04.2023 |

Hei! Olen 27-vuotias nainen, joka sairastaa sekä syvää endometrioosia että munasarjojen endometrioosia. Nyt alkaa näyttää siltä, että mikään hormonaalinen lääke tai lääkeyhdistelmä ei vie kipuja, jotka ovat päivittäiset. Olen varmaankin osittain masentunut asian takia, tunnen itseni huonoksi kun en taida selvitä opintojeni kurssien aikatauluista. En ole ottanut sairaslomaa, vaikka olisi varmaan pitänyt. Kivut mulla on päivittäiset ja mitään lievittävää lääkitystä ei oikein ole. Panacod auttaa satunnaisesti noin tunniksi, mutta siitä tulee kamala ummetus. Nyt viimeisin hoito mulla on keinotekoiset vaihdevuodet lääkityksellä, mutta juuri eilen alkoi kuukautiset eli ei mitään vaikutusta.

Puolisoni ei suostu hankkimaan vielä lapsia, enkä kyllä itsekään mielellään tähän tilanteeseen lapsia ottaisi (asumme eri paikkakunnilla, minä opiskelen). Ainakin kolme eri lääkäriä on sanonut, että lastenhankinnalla on kiire, että ei kannata odottaa edes vuotta. Mä niin tiedän, että jään lapsettomaksi, koska myöhemmin kaikki elimet on niin huonossa kunnossa, kun lääkityskään ei toimi.

Olen leikkausjonossa. Olen miettinyt nyt muutaman päivän munasarjojen ja kohdun radikaalia poistoa. Että jos ehdottaisin sitä. Voisin työskennellä ja elää normaalisti. Äitiä musta ei tule, kun en pysty enää enempää suostuttelemaan miestä. En myöskään halua erota ja etsiä uutta miestä, koska en halua lisääntyä kenen tahansa kanssa. Meillä on kuitenkin pitkä suhde takana.

Mitä mieltä olisitte radikaalileikkauksesta tapauksessani? Onko jollakin omakohtaista kokemusta leikkauksesta niin, että lapsia ei ollut? Kiitos.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku lapseton päässyt kohdunpoistoon? Minulla on edelleen nyt leikkauksen jälkeenkin hankala tilanne.

Ap

Nyt vaan lapsi työn alle. Jos se onnistuu, sen jälkeen voit miettiä kohdunpoistoa. Jos ei onnistu, ainakin olet yrittänyt etkä koko elämän ajattele, mitä jos. Voi raskaaksi tulossa tosin terveelläkin kestää vuosia.

Eli ensin ykköshaave lapsi, sitten muut vaihtoehdot.

Vierailija
82/83 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku lapseton päässyt kohdunpoistoon? Minulla on edelleen nyt leikkauksen jälkeenkin hankala tilanne.

Ap

Nyt vaan lapsi työn alle. Jos se onnistuu, sen jälkeen voit miettiä kohdunpoistoa. Jos ei onnistu, ainakin olet yrittänyt etkä koko elämän ajattele, mitä jos. Voi raskaaksi tulossa tosin terveelläkin kestää vuosia.

Eli ensin ykköshaave lapsi, sitten muut vaihtoehdot.

Minä haluaisin, mutta mies ei suostu.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut vyöhyketerapiaa tai esim pätkäpaastoa? Suosittelen, t: yksi endoa sairastava, ei lääkitystä ja kipuja tällä hetkellä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan