Kannattaako kohdunpoisto?
Hei! Olen 27-vuotias nainen, joka sairastaa sekä syvää endometrioosia että munasarjojen endometrioosia. Nyt alkaa näyttää siltä, että mikään hormonaalinen lääke tai lääkeyhdistelmä ei vie kipuja, jotka ovat päivittäiset. Olen varmaankin osittain masentunut asian takia, tunnen itseni huonoksi kun en taida selvitä opintojeni kurssien aikatauluista. En ole ottanut sairaslomaa, vaikka olisi varmaan pitänyt. Kivut mulla on päivittäiset ja mitään lievittävää lääkitystä ei oikein ole. Panacod auttaa satunnaisesti noin tunniksi, mutta siitä tulee kamala ummetus. Nyt viimeisin hoito mulla on keinotekoiset vaihdevuodet lääkityksellä, mutta juuri eilen alkoi kuukautiset eli ei mitään vaikutusta.
Puolisoni ei suostu hankkimaan vielä lapsia, enkä kyllä itsekään mielellään tähän tilanteeseen lapsia ottaisi (asumme eri paikkakunnilla, minä opiskelen). Ainakin kolme eri lääkäriä on sanonut, että lastenhankinnalla on kiire, että ei kannata odottaa edes vuotta. Mä niin tiedän, että jään lapsettomaksi, koska myöhemmin kaikki elimet on niin huonossa kunnossa, kun lääkityskään ei toimi.
Olen leikkausjonossa. Olen miettinyt nyt muutaman päivän munasarjojen ja kohdun radikaalia poistoa. Että jos ehdottaisin sitä. Voisin työskennellä ja elää normaalisti. Äitiä musta ei tule, kun en pysty enää enempää suostuttelemaan miestä. En myöskään halua erota ja etsiä uutta miestä, koska en halua lisääntyä kenen tahansa kanssa. Meillä on kuitenkin pitkä suhde takana.
Mitä mieltä olisitte radikaalileikkauksesta tapauksessani? Onko jollakin omakohtaista kokemusta leikkauksesta niin, että lapsia ei ollut? Kiitos.
Kommentit (83)
Itselläni oli vaikea endo ennen lapsia. 5 vuotta oireet todella pahat, ensimmäisen lapsen jälkeen siedettävät, toisen lapsen jälkeen oireet vähäiset.
Jos olet tutustunut endon mekanismiin, niin tiedät, että endo saattaa jäädä vaikka kohtu ja munasarjat olisi poistettu. Endohan on kohdun limakalvoa kohdun ulkopuolella.
Hormonitoimintaa ei ole jostain syystä saatu ajettua alas. Kannattaa ottaa lääkäriin yhteyttä ja yrittää uudellaan jollain toisella lääkkeellä.
Mikä lääkeyhdistelmä sinulla on kipuun? Burana-Panadol ei ole endokipuun tarkoitettu.
Miksei ap:lla ole hormonikierukkaa?
Ihan ihme juttuja taas.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme juttuja taas.
Mulle sanoi lääkäri, että asennetaan kierukka leikkauksen jälkeen. Mutta pelkkä kierukka ei "riitä/yllä" vaikuttamaan minun laajalle levinneeseen endometrioosiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme juttuja taas.
Mulle sanoi lääkäri, että asennetaan kierukka leikkauksen jälkeen. Mutta pelkkä kierukka ei "riitä/yllä" vaikuttamaan minun laajalle levinneeseen endometrioosiin.
Ap
No eihän se parantava hoito olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme juttuja taas.
Ap
Niin noh, sulle se kierukka olisi laitettu aikoja sitten, jos olisit tosissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme juttuja taas.
Ap
Eihän parantavaa hoitoa endoon ole olemassa. Mutta kierukalla pyrittäisiin hillitsemään leviämistä ja kipuja. Sen lisäksi tarvittaisiin lääkitys, mutta tähän mennessä yhdelläkään lääkkeellä/hormonilla ei ole ollut vastetta. Pahoin pelkään, että leikkauksen jälkeenkin on kipuja ja endo leviää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme juttuja taas.
Ap
Eihän parantavaa hoitoa endoon ole olemassa. Mutta kierukalla pyrittäisiin hillitsemään leviämistä ja kipuja. Sen lisäksi tarvittaisiin lääkitys, mutta tähän mennessä yhdelläkään lääkkeellä/hormonilla ei ole ollut vastetta. Pahoin pelkään, että leikkauksen jälkeenkin on kipuja ja endo leviää.
Ap
Mikset siis hoida endoa kuten lääkäri ehdottaa? Haluat lapsen mutta puhut kohdunpoistosta.
Kuulostaa ristiriitaiselle ja noin nuoren kohdalla kohdunpoistoon tuskin edes suostutaan ennen kuin on hoidettu kuten on esitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme juttuja taas.
Ap
Ap
Tottakai leikkauksen jälkeenkin leviää ja siksi se kierukka laitetaan. Olisi laitettu aikoja sitten niin et ehkä olisi leikkaukseen nyt menossa.
Juuri siksi et kuulosta uskottavalta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme juttuja taas.
Ap
Ap
Tottakai leikkauksen jälkeenkin leviää ja siksi se kierukka laitetaan. Olisi laitettu aikoja sitten niin et ehkä olisi leikkaukseen nyt menossa.
Kukaan lääkäri määrää *vaihdevuosilääkkeitä* ennen kierukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme juttuja taas.
Ap
Ap
Kukaan lääkäri määrää *vaihdevuosilääkkeitä* ennen kierukkaa.
Varsinkaan jos samalla puhutaan lasten teosta. Todella toivon että aplla on joku hyvä syy liioitella tai valehdella eikä todella ole noin päin persettä hoidettu.
Mihin se kierukka sitten laitetaan jos kohtu poistetaan? Kuulostaa nyt vähän että ap ei hoida sairauttaan mutta haluaa silti sen radikaaleimman vaihtoehdon mutta silti haluaa lapsen :/
Mulla kohdunpoisto vei syvät, rentouttavat orgasmit kokonaan pois. Myös himot ja halut hiipuivat. Tämä on ollu tosi surullista, kun seksi on ollu iso ilo elämässäni aina ja suunnilleen ainoa sellainen hyvä itsestäänselvyys kaikkien vaikeuksien keskellä.
Pakasta munasolut.Koita löytää Itä-Euroopan puolelta kumppanuusvanhemmuudesta kiinnostunut nainen.Tinderin naisten puolelta voi koittaa hakea.Tällöin pystyt menemään operaatioon.Vertaile lähimaiden klinikoiden hinnastoja munasolujen pakastuksen osalta.
Mä olin useassa leikkauksessa, mutta endo palasi aina uudestaan. Onneksi oli jo 1 lapsi, joten menin kohdunpoistoon 35-vuotiaana. Se poisti kaikki ongelmat, alkoi uusi elämä. Mutta, olisin ehdottomasti halunnut lapsen nykyisen mieheni kanssa. Hän panttasi päätöstä vuosikausia, kunnes kaksi päivää ennen kohdunpoistoa sanoi, että peru leikkaus, hän haluaakin lapsen. En perunut enää siinä vaiheessa. Nämä ovat hyvin vaikeita asioita eikä hyviä päätöksiä taida olla. Sano miehellesi, missä mennään ja että se on tosiaan nyt joko 1) Lapsi, heti tai 2) Kohdunpoisto. Vaihtoehtoa, että odotellaan vaan, ei ole olemassa.
En jaksa käydä lävitse kaikkia kommentteja, joten pahoittelut mahdollisesta toistosta.
Pakasta munasoluja kaiken varalta. Älä epäröi. Teillä ei ole pitkä parisuhde, olet muistaakseni 27v. Jos haluat lapsen, saatat hyvin suurella todennäköisyydellä tulla myöhemmin katkeraksi.
Et näe tulevaisuuteen.
Vaihdevuosissa osteoporoosin riski kasvaa: luusto haurastuu kaksi prosenttia vuodessa siitä lähtien, kun kuukautiset jäävät pois. Sydän -ja verisuonitautien riski kasvaa. Paino nousee, keho muuttaa muotoaan, hiukset harvenevat - mahdollisesti.
Jos kivuista haluat eroon, hankkiudu lääkärille joka tässä asiassa sinua auttaa, kaikilla ei ole tietotaitoa.
Panacod on mieto lääke ja sen käytön alkaessa potilasta tulee ohjeistaa apteekista saatavan kuituvalmisteen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa käydä lävitse kaikkia kommentteja, joten pahoittelut mahdollisesta toistosta.
Pakasta munasoluja kaiken varalta. Älä epäröi. Teillä ei ole pitkä parisuhde, olet muistaakseni 27v. Jos haluat lapsen, saatat hyvin suurella todennäköisyydellä tulla myöhemmin katkeraksi.
Et näe tulevaisuuteen.
Vaihdevuosissa osteoporoosin riski kasvaa: luusto haurastuu kaksi prosenttia vuodessa siitä lähtien, kun kuukautiset jäävät pois. Sydän -ja verisuonitautien riski kasvaa. Paino nousee, keho muuttaa muotoaan, hiukset harvenevat - mahdollisesti.
Jos kivuista haluat eroon, hankkiudu lääkärille joka tässä asiassa sinua auttaa, kaikilla ei ole tietotaitoa.
Panacod on mieto lääke ja sen käytön alkaessa potilasta tulee ohjeistaa apteekista saatavan kuituvalmisteen käyttöön.
Ja mitäs niillä pakastetuilla tehdään, jos ei ole kohtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen sen lapsen puolesta, ettet pakota häntä kärsimään ja kuolemaan.
Kyllähän kärsimys ja kuolema kuuluvat jokaisen ihmisen elämään. Mutta jos minulla olisi lapsi, tietenkin tekisin kaikkeni, ettei hän kärsisi elämässä.
Ap
Sitä ei pysty estämään.
Jos olisin tiennyt kuinka helposti endometrioosi periytyy, en olisi saanut yhtään lasta. Oma kärsimys on vielä siedettävissä, mutta lapsensa kipujen ja niiden aiheuttaman helvetillisen elämän seuraaminen vasta onkin kamalaa.
No tämä! Oma mummoni on sairastanut endoa ja häneltä on poistettu lasten jälkeen kohtu ja munasarjat. Äitini puolestaan ei ole sairastanut endometrioosia, eikä mitään kipuja. Hän sanoi mulla aina nuorena, että sulla on tosi alhainen kipukynnys ja turhaan syöt särkylääkkeitä... Jotkut ei vaan ymmärrä, mutta ne jotka ymmärtää, ymmärtää. En haluaisi periyttää tautia, mutta se voi siis hypätä myös yhden sukupolven yli.
Ap
Se tuntuu tekevän mitä tahtoo. Mun sisko on ainoa endosta kärsivä, äiti toinen sisko , isoäiti tahi minä emme ole kärsineet siitä. Sitä en tiedä mitä isoäidin edellä on asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se kierukka sitten laitetaan jos kohtu poistetaan? Kuulostaa nyt vähän että ap ei hoida sairauttaan mutta haluaa silti sen radikaaleimman vaihtoehdon mutta silti haluaa lapsen :/
Hän on menossa endoleikkaukseen, ei kohdunpoistoon.
Nosto
Olin leikkauksessa, jossa tilanne todettiin vielä pahemmaksi mitä osasin odottaa. Kaikkea ei saatu poistettua. Endometrioosia löytyi munasarjojen ja kohdun lisäksi kohdun takaa, virtsarakosta ja palleasta. Saanut vapaasti jyllätä vuosia myös vatsakalvolla. Nyt leikkauksen jälkeen kiputilanne ei ole helpottanut. Tämä saa mut edelleen pohtimaan, josko radikaalileikkaus olisi ainut tehokas keino kipuihin.
Ap
Ja sinä huonokäytöksinen provo. Toivottavasti miehesi suostuu kastroimaan sut.