Emmi, 27, haluaa ravistella ahtaita normeja Vartalon koolla ei ole väliä. Puhutaan välillä myönteisesti pyöreämmistä naisista.
Eikä aina tuomita heitä. Mun mielestä olisi kiva kuulla välillä positiivistakin puhetta pluskoon ihmisistä.
Itse olen suht normaalipainoinen nainen, mutta mulla on useampiakin isompikokoisia naisystäviä, jotka ovat oikeasti hauskaa seuraa. Ja ovat ihan tyylikkäitäkin tapauksia.
Tämäkin juttu on mun mielestä ihan positiivinen:
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/aa5d9385-c92a-4d68-b538-655552d70a76
"Jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin on onkin Emmille tärkeä ajatus. Hän kertoo aikaisemmin pitäneensä kehoaan vääränlaisena ja halunneensa olla pienikokoisempi.
Lapsuuden ja nuoruuden kiusaamiskokemukset olivat polkeneet Emmin itsetunnon matalaksi.
Yksi merkittävä tekijä muutoksessa oli äidiksi tulo. Se oli yksi syy siihen, miksi Emmi päätti hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ja olla piittaamatta muiden mielipiteistä.
Halusin olla lapsilleni hyvä esimerkki. Ymmärsin, että jos en ole itsevarma, kuinka he voisivat oppia itsevarmoiksi. Tämä oivallus on rohkaissut minua työstämään itsetuntoani.
Työ on kannattanut, koska nyt Emmi on yhden askeleen lähempänä unelmaansa.
Toivoisin, että kaikki muistaisivat, ettei painolla, vaatekoolla tai vartalon koolla ole väliä, kunhan syö ja elää terveellisesti, voi hyvin ja on tyytyväinen itseensä.
Kommentit (330)
Kyllä saa istua vessassaki jos naurista menee kilokaupalla jokapäivä.
Jokainen on arvokas painosta huolimatta. Ketään ei kuulu kohdella huonosti. Ketään ei myöskään voi pakottaa laihduttamaan/lopettamaan tupakointia/liiallista ryyppäystä tai jotain muuta mistä voi olla haittaa. Se mikä mua häiritsee on se jos kuitenkin koetaan tarvetta kieltää suuren ylipainon aiheuttamia terveysvaikutuksia. Ja mistä ylipaino nykyään johtuu, voisiko sitä miettiä? Onko fyysinen työ ja tekeminen vähentynyt liikaa? Pidämmekö asioita esim. autoa ja ruokaa liian itsestään selvänä, osaammeko olla kiitollisia?
124 jatkaa. Hienoa että tää nainen on sinut itsensä kanssa. Ei kuulukaan vetäytyä ja häpeillä
Ihanaa, että pystyy hyväksymään itsensä ja nauttimaan elämästään sen kokoisena kuin on. Itse lihoin muuttuneiden elintapojen seurauksena kolmikymppisenä reilun viiden vuoden sisään noin 30 kiloa, sitä ennen olin aina ollut normaalipainoinen. Olen 170 cm pitkä ja painoin ylimmillään noin 95 kg, mutta silti olin tuon jutun naista hoikempi.
Lihavimmillani vihasin sitä tukalaa oloa ja muuttunutta ulkomuotoa joka hetki. Vaatteet hierti ja puristi, mikään ei näyttänyt hyvältä päällä, kenkiä ei meinannut saada jalkaan kun maha oli tiellä, hyvä jos varpaankynnet sai leikattua itse, kun läskit otti joka paikasta kiinni! Toki ylipainon aiheuttamat muutokset terveyteen alkoi myös huolettaa, vaikka kaikki olikin siihen asti ollut kunnossa.
Olen edelleen ylipainoinen, mutta elämäntapamuutos ja paluu normaaliin käynnissä. Olo ja mieliala on todellakin parempi koko ajan. Vaikka kannatankin kehopositiivisuutta ja kehorauhaa ihan kaikille, ei ylipainoisena olo todellakaan ollut itselle mitään leppoisaa, vaan ihan perseestä suoraan sanottuna. En halua koskaan enää palata siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa istua vessassaki jos naurista menee kilokaupalla jokapäivä.
Puolikas nauris menee päivässä, lisäksi raasteita salaatteja, tomaattia jne. Heviä 800 g päivässä. Kuitua saan 65 g päivässä kun norminaisella menee 22 g.
Näin on, en kärsi ummetuksesta. Sinä voit säilöä ja helliä lihaa ja eläinrasvaa suolessasi päivätolkulla mutta minä en halua. Otahan vähän lisää metukkaa niin ei tarvitse tyhjällä suolella oleilla!
Tasa-arvon puolesta kirjoitti:
Koskaan ei puhuta myönteisesti pyöreämmistä miehistä!
Nehän on aina nallekarhuja. Ylipainoisia naista tuskin kutsutaan noin sympaattisella nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on arvokas painosta huolimatta. Ketään ei kuulu kohdella huonosti. Ketään ei myöskään voi pakottaa laihduttamaan/lopettamaan tupakointia/liiallista ryyppäystä tai jotain muuta mistä voi olla haittaa. Se mikä mua häiritsee on se jos kuitenkin koetaan tarvetta kieltää suuren ylipainon aiheuttamia terveysvaikutuksia. Ja mistä ylipaino nykyään johtuu, voisiko sitä miettiä? Onko fyysinen työ ja tekeminen vähentynyt liikaa? Pidämmekö asioita esim. autoa ja ruokaa liian itsestään selvänä, osaammeko olla kiitollisia?
Voi, minua alkoi itkettämään! Kuinka jalo ja kirkasotsainen ihminen sinä oletkaan! Voisin jakaa sinulle vuoden sädekehä palkinnon!
Että sinua oikein huolestuttaa ylipainon aiheuttamat terveysvaikutukset!? Kun ethän nyt sinä kirkasmielisyydessäsi hennoisi ivata ylipainoista joka epäonnnistuu laihdutusyrityksissään, eheijei!
Miten lskivihaajan elämän kävisikään jos ei saisi päiväänsä kuluttaa ylipainosia ivaten palstalla!? Silloinhan hänen elämässään ei olisi mitään, yhtään mitään...
Vierailija kirjoitti:
"Puhutaan välillä"???
Lihavien naisten kehopositiivisuutta tungetaan joka tuutista ulos niin ettet voi avata minkään lehden verkkosivuja ilman että ylipainoinen nainen muistuttaa sinua asiasta.
Mitäpä jos puhuttaisiin vaihteeksi lyhyistä ja hintelistä miehistä? Miesten kehopositiivisuusjuttua on 1% naisten vastaavasta, ja sekin keskittyy oikeasti naisten mieleen oleviin dad bod-miehiin.
Muuten samaa mieltä, mutta suurin osa naisista ei oikeasti tykkää mistään dad bod-miehistä. Se vaan siedetään, ja jos on pakko valita pullohartiainen kynäniska tai dad bod, otetaan jälkimmäinen.
Sellainen Russell Crowe Gladiaattorin aikoina lienee edelleen useimpien naisten vartaloihanne. Jos voi valita sen ja dad bodin välillä, kukaan, kerta kaikkiaan kukaan, ei valitse pehmeämassuista miestä. Paitsi joku fetisisti ehkä.
Katsokaa antiikin patsaita, siinä on määritelty täydelliset kehot sekä miehille, että naisille. Naisissa on sen verran pehmeyttä, että normaali hormonitoiminta luonnistuu, miehillä on näkyvät vatsalihakset, koska miehille kaikki ylimääräinen rasva on pelkkää haittakuormaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän me olla hehkutettu läskipalloja jo 10 vuotta. Koska tulee meidän normaalikokoisten vuoro?!
Normaali? Tuo on normaali. Eiköhän niitä missin laihoja luikkuja ole hehkutettu kautta aikojen, viimeiset 100 vuotta ja edelleen. Niissä ole ei ole mitään erityisen kaunista tai edes haluttavaa. Miksi ihmeessä pitäisi ihmisen pakosta olla sen näköinen että ruokaa ei saa kuin kerran viikossa? Itse olen aina ollut hoikka ja jopa toivoisin että paino nousisi, mutta ei nouse syömällä. Mies 38v
Artikkelin nainen on sairaalloisen ylipainoinen, pikku naisprovoilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toivoisin, että kaikki muistaisivat, ettei painolla, vaatekoolla tai vartalon koolla ole väliä, kunhan syö ja elää terveellisesti, voi hyvin ja on tyytyväinen itseensä." Jutussa tämä kohta tuntuu vähän oudolta... jos syö ja elää terveellisesti niin silloin EI ole ylipainoinen. Ja kyllä painolla ON väliä sillä ylipainon myötä tulee useimmiten ajan myötä terveydellisiä ongelmia.
Tietenkin voi syödä terveellisesti ja olla silti ylipainoinen. Miten niin ei voisi? Kuulutko heihin jotka luulevat että ylipainoisena pysyäkseen ihmisen pitää mättää roskaa joka päivä?
On myös osa terveellistä syömistä ja terveellistä elämää että osaa syödä ruokaa oikeita määriä. Eihän se ole kenellekään terveellistä jos syöt esim. kerralla 25 lihapullaa, 8 perunaa ja puoli kiloa salaattia.
Mites tuo nainen meinaa, että lapset ottavat mallia itsevarmuudesta mutta eivät elämäntavoista ja ruokailutottumuksista. Jos on tyttölapsia, saattaa tulla niistä myös pullukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, minua alkoi itkettämään! Kuinka jalo ja kirkasotsainen ihminen sinä oletkaan! Voisin jakaa sinulle vuoden sädekehä palkinnon!
Että sinua oikein huolestuttaa ylipainon aiheuttamat terveysvaikutukset!? Kun ethän nyt sinä kirkasmielisyydessäsi hennoisi ivata ylipainoista joka epäonnnistuu laihdutusyrityksissään, eheijei!
Miten lskivihaajan elämän kävisikään jos ei saisi päiväänsä kuluttaa ylipainosia ivaten palstalla!? Silloinhan hänen elämässään ei olisi mitään, yhtään mitään...
Näin on. Peukku.
Kaikista tärkeintä on saada ylipainoinen vihaamaan itseään hinnalla millä hyvänsä keinoja kaihtamatta .Tämä on asia josta nautin jo kouluikäisenä kun en siellä missään muussa pärjännyt ja tällä keinoin jatkan lopun elämääni!Elämäni on mahtavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toivoisin, että kaikki muistaisivat, ettei painolla, vaatekoolla tai vartalon koolla ole väliä, kunhan syö ja elää terveellisesti, voi hyvin ja on tyytyväinen itseensä." Jutussa tämä kohta tuntuu vähän oudolta... jos syö ja elää terveellisesti niin silloin EI ole ylipainoinen. Ja kyllä painolla ON väliä sillä ylipainon myötä tulee useimmiten ajan myötä terveydellisiä ongelmia.
Tietenkin voi syödä terveellisesti ja olla silti ylipainoinen. Miten niin ei voisi? Kuulutko heihin jotka luulevat että ylipainoisena pysyäkseen ihmisen pitää mättää roskaa joka päivä?
On myös osa terveellistä syömistä ja terveellistä elämää että osaa syödä ruokaa oikeita määriä. Eihän se ole kenellekään terveellistä jos syöt esim. kerralla 25 lihapullaa, 8 perunaa ja puoli kiloa salaattia.
Miksi mätät noina monta lihapullaa kerralla? Minulle riittää 4 kasvispyörykkää.
BMI32
Miksi aina pitää ravistella muita ihmisiä? Jos minussa on joku "vika", niin eikö se ole aika outoa pyytää muita tekemään itsessään muutoksia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina pitää ravistella muita ihmisiä? Jos minussa on joku "vika", niin eikö se ole aika outoa pyytää muita tekemään itsessään muutoksia?
Sinussa on vika ja sinun tulisi itsesi työskennellä sen asian kanssa. Mistä johtuu että tykkäät kiusata muita ihmisiä? Ilmeisesti huono itsetunto? Oletko ajatellut miten voisit vahvistaa itsetuntoasi ilman että tarvitsee nostaa itsesi ylipainoisten yläpuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa muuten tosi kiva esim. pahasti masentuneiden lukea näitä jatkuvia vttuiluja ja herjaamista painosta! Jotkut lääkkeet nostavat painoa _huimasti_ ja hyvinkin lyhyessä ajassa puhumattakaan että siihen vielä lisätään itse sairauden vaikutukset. Nyt jo edesmennyt Jasminkin kertoi, kuinka paino nousi kerralla 30 kiloa, siis 30 kiloa. Ja tämän päälle pitää vielä sietää infantiilien vttuilu. Olette haukkujat pelkkää rskasakkia. Ja ei, ei ole ylipaino aina kiinni sairauksista tai muusta, mutta usein myös on eikä kaikki halua toisaalta kertoa sellaisia julki tai ette voi muuten sitä tietää. Ei siis ehkä kannata huudella ja haukkua, jos ei tiedä eikä fiksu huutele sittenkään, mutta tiedän, fiksut ihmiset ovat harvinaisuus.
Miten lääkkeet nostavat painoa? Pakottavatko lääkkeet lappamaan lisää ruokaa suuhun?
Tämä kyllä selviää sinulle kun sairastut ja joudut rankalle lääkekuurille. Minulle tuli 10kg kuussa, mitään en voinut vaikka söin yhden jogurtin päivässä. Sairastuin tuosta myös syömishäiriöön lopulta koska ahdisti vastentahtoinen painonnousu jolle en voinut mitään.
Myös lääkäri vahvisti että monille potilaille käy näin kun kroppa menee lääkkeestä täysin sekaisin. Läski myös tuli aivan luonnottomiin paikkoihin kuten yläselkään ja käsivarsiin. Normaalisti lihon alavartalosta. Sittemmin olen nuo kilot pudottanut, mutta siihenkin meni pari vuotta kovaa työtä, vaikka kilot tulivat muutamassa viikossa.
Sairastu siis itse ensin ja tule sitten inisemään.
Ymmärrän. Kuitenkin on fakta, että lihavia ihmisiä on ihan liikaa kansanterveydellisestä näkökulmasta, eikä heillä kaikilla voi olla kroppa lääkkeistä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinussa on vika ja sinun tulisi itsesi työskennellä sen asian kanssa. Mistä johtuu että tykkäät kiusata muita ihmisiä? Ilmeisesti huono itsetunto? Oletko ajatellut miten voisit vahvistaa itsetuntoasi ilman että tarvitsee nostaa itsesi ylipainoisten yläpuolelle?
Sitähän nämä pulleat eivät nimenomaan tee, vaan vaativat muita muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
- Liikuntaa ei enää saada kuten ennen.
- Kaupat ovat täynnä koukuttavaa mutta ravintoköyhää ruokaa.
- Ihmisen kroppa on evoluution ansiosta sellainen, että se haluaa aina lisää energiaa eikä halua luopua energiasta. Siksi laihtuminen on vaikeaa ja lihominen helppoa.
Lihavuus on valtava ongelma, mutta siihen ei auta lihavien haukkuminen itsekurin puutteesta tms. Totta kai jokainen valitsee itse, mitä ja milloin suuhunsa panee, mutta valintoihin kyllä vaikuttavat paljonkin ulkoiset tekijät. Yksilön syyllistäminen on hyödytöntä.
Uskon itse, että vastaus voi olla vain tiukempi ruoka- ja juomateollisuuden sekä kaupan sääntely. Tervelliset valinnat pitää tehdä helpommiksi, epäterveelliset vaikeammiksi (ja kalliimmiksi). Holhousta ehkä, joo, mutta lihavuuspommi räjähtää muuten pian käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisen ylläpitotaso ei vaadi 25 lihapullan mättämistä aterialla. Ero voi olla yhden pienen välipalan verran päivässä, kun ylipainoinen ei liho vaan pysyy samanpainoisen. Miksi liioittelet asiaa ja levität tätä harhaluuloa että ylipainoiset mättää valtavia määriä ruokaa jatkuvasti? T. Hoikka
Määristä. Siitä, että minä syön paljon.