Raaka jauheliha huoneenlämmössä yön yli, söisitkö?
Kolusin illalla jotain pakastimesta ja jauhelihapaketti oli pudonnut lattialle enkä ollut huomannut sitä. Huomasin vasta nyt aamulla. Kysymyksessä on avaamaton jauhelihapaketti, joka on pakastettu heti ostamisen jälkeen, niin että sillo on ollut. oin viikko käyttöaikaa pakastushetkellä.
Nyt oli yön yli huoneenlämmössä, noin 10-12h. Onkohan mennyt pilalle?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Kypsennä heti ja keitä vielä kunnolla. Jos ruoka tuoksuu hyvälle, söisin kyllä. Onhan se sulanut hitaasti paketissa.
Tämä on pulmallinen tilanne, en tiedä mitä bakteereja vatsalaukku kestää. Kuulemma ruuan säilöntä aineet, ne kyseenalaiset E-koodit, ovatkin vähentäneet vatsa syöpien määrää tuntuvasti.
Mistä se haitallinen Helikobakteeri sitten vatsaan pesiytyy? Pitääpä selvittää.
Itse olen nuukuuttani syönyt homeiset ruuat ja mädänneet hedelmöt, kunhan ensin otan huonot kohdat pois. Enää en sitä tee, heitän huonot elintarvikkeet heti mäkeläiseen, jos ne vaikuttavat epämääräiselle, tai eräpäivä on mennyt.
Hävikin vuoksi on oltava tosi tarkkana, muuten tulee kalliiksi.
Jos olet nuuka etkä halua hävikkiä, älä osta liikaa ruokaa. Osta vain sen verran, ettei ehdi mennä huonoksi.
EIkös liha pilaannu jo parissa tunnissa? Listeria jne.
Jättäisin väliin. Vaikka välttelen ruoan heittämistä roskiin, omalla tai muiden terveydellä en rupea pelleilemään.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin väliin. Vaikka välttelen ruoan heittämistä roskiin, omalla tai muiden terveydellä en rupea pelleilemään.
Mitäs leikkimistä se on. Tuo hysteriasi on terveydellä leikkimistä.
Venäjällä, Brasiliassa, yms missä olen käynyt, on yleistä että on lihatoreja jossa kaikki lihat on lämpimässä.
Jos se hehkuu vihreänä säkkipimeässä, en söisi. Muuten kyllä.
No mieti vaikka niin, että jos saat / saatte vatsataudin, niin paljon maksaisit, että tautia ei ois tullutkaan. Varmaan enemmän kuin jauhiksen hinnan! En siis ottais itse riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en uskaltaisi. Jauheliha on sieltä herkimmästä päästä pilaantumaan.
Ei ole. Kala ja kana.
Ei nyt ihan niinkään. Kanassa ja kalassa myyntiaikaa on kuitenkin yleensä muutama päivä, jauhelihassa vain päivä mikäli ei käytetä suojakaasuja.
Pilalla on. Jos haluat sairastua, syö.
Syö vaan jos haluat ruokamyrkytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Siis jäisenä kopsahti maahan? Tunnustele onko jo ihan läpilämmin vai vielä viileä. Viileän söisin surutta, ihan kädenlämpöistä en taitaisi uskaltaa.
Vielä viileäähän ei saa paistaa, jääkaapistakin liha pitää ottaa huoneenlämpöön seisomaan ennen paistamista. Tai no, saahan sen paistaa, mutta lopputulos ei ole hyvä.
Jos on 100pros naudanlihaa niin käytä ihmeessä . Ei se muutamassa tunnissa miksikään mene . Sian tai kanan jauhelihaa en uskaltaisi ehkä käyttää .
Pilaantumisen huomaat pahasta hajusta ja ilmaisuudesta. Jos laatu on niin huonontunut, niin eihän sitä halua käyttää. Ruokamyrkytyksiä aiheuttavat mikrobit kuolevat, kun kypsennä täysin kypsäksi.
Itse en heittäisi pois. Mietin hiilijalanjälkeä ja taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vaan sulaut ja sopivasti mureutunut
Aivan priimaaRuokavirasto ja Martat on eri mieltä, mutta mitäpä ne tietävät.
Martatkin sanovat, että jauhis otetaan ensin huoneenlämpöön lämpenemään, ennen kuin sitä paistetaan. Ap:n jauhis on varmaan juuri nyt parhaimmillaan paistamiseen, kun se on yön yli sulanut hitaasti ja siitä on aamulla tasaisesti lämmennyt sopivaksi.
En ikinä söisi. Miksi edes miettiä moista, eikö ole varaa uuteen jauhelihaan.
Vierailija kirjoitti:
Pilaantumisen huomaat pahasta hajusta ja ilmaisuudesta. Jos laatu on niin huonontunut, niin eihän sitä halua käyttää. Ruokamyrkytyksiä aiheuttavat mikrobit kuolevat, kun kypsennä täysin kypsäksi.
Itse en heittäisi pois. Mietin hiilijalanjälkeä ja taloutta.
Mutta ne niiden mikrobien jo tekemät myrkyt eivät häviä kypsentämällä enää mihinkään!
Totta hitossa söisin, jos nyt ei ihan selkeästi ole ruskeeta ja haise kauhealle.
On pilalla.