Raaka jauheliha huoneenlämmössä yön yli, söisitkö?
Kolusin illalla jotain pakastimesta ja jauhelihapaketti oli pudonnut lattialle enkä ollut huomannut sitä. Huomasin vasta nyt aamulla. Kysymyksessä on avaamaton jauhelihapaketti, joka on pakastettu heti ostamisen jälkeen, niin että sillo on ollut. oin viikko käyttöaikaa pakastushetkellä.
Nyt oli yön yli huoneenlämmössä, noin 10-12h. Onkohan mennyt pilalle?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
No mieti vaikka niin, että jos saat / saatte vatsataudin, niin paljon maksaisit, että tautia ei ois tullutkaan. Varmaan enemmän kuin jauhiksen hinnan! En siis ottais itse riskiä.
Tämä! Vatsatauti on niin kamala, vaikka olis vain itsellä, että itse maksaisin melkein mitä vaan, että siltä välttyisin ts jonkun 3 - 4 euron säästöä en miettis yhtään. Saati jos tauti on muillakin yhtäaikaa. Se on helvetti maan päällä.
En söisi. Yksi ruokamyrkytys tietyn kaupan jokirapuherkusta riitti sitä lajia.
Näitä teidän ruokaketjuja kun lukee, niin en ihmettele yhtään että jengillä on mahtauteja koko ajan, mulla ei koskaan mutta mä osaankin ruokahygienian enkä osta mm. punalappushittiä koskaan kaupasta!
Vierailija kirjoitti:
Miten tää liittyy nyt yönyli lämpimässä olleeseen jauhelihaan?
Vierailija kirjoitti:
Näitä teidän ruokaketjuja kun lukee, niin en ihmettele yhtään että jengillä on mahtauteja koko ajan, mulla ei koskaan mutta mä osaankin ruokahygienian enkä osta mm. punalappushittiä koskaan kaupasta!
Ylihygieenisyys niitä mahatauteja enemmän tekee. Ylihygieenikko käy jossakin peruslounaspaikassa, tuloksena usein vatsanväänteitä. Normaali järkevä ihminen ei ole siitä moinaankaan, ihan terveenä pysyy.
Ainakin joulukinkusta sanotaan, että ei saa sulattaa huoneenlämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ehtinyt sulaa. Ehkä.
Rajatapaus, haistele ja heti pannulle jos siltä tuntuu.
Eiköhän se jauheliha sula ihan parissa tunnissa huoneenlämmössä :D
Ei sula, kokeiltu on. Se kuitenkin kypsennetään perusteellisesti, joten kyllä söisin.
Jos olisi jäänyt lämpimään sulana, olisin tarjonnut kissoille tai koirille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää liittyy nyt yönyli lämpimässä olleeseen jauhelihaan?
Ja varsinkaan pakastettuna huonelämpöön jääneeseen avaamattomaan pakkaukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vaan sulaut ja sopivasti mureutunut
Aivan priimaaRuokavirasto ja Martat on eri mieltä, mutta mitäpä ne tietävät.
Martatkin sanovat, että jauhis otetaan ensin huoneenlämpöön lämpenemään, ennen kuin sitä paistetaan. Ap:n jauhis on varmaan juuri nyt parhaimmillaan paistamiseen, kun se on yön yli sulanut hitaasti ja siitä on aamulla tasaisesti lämmennyt sopivaksi.
Eri asia. Nyt ei ollut kyse siitä, että otetaan paketti jääkaapista vartiksi pöydälle ennen paistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vaan sulaut ja sopivasti mureutunut
Aivan priimaaRuokavirasto ja Martat on eri mieltä, mutta mitäpä ne tietävät.
Martatkin sanovat, että jauhis otetaan ensin huoneenlämpöön lämpenemään, ennen kuin sitä paistetaan. Ap:n jauhis on varmaan juuri nyt parhaimmillaan paistamiseen, kun se on yön yli sulanut hitaasti ja siitä on aamulla tasaisesti lämmennyt sopivaksi.
Eri asia. Nyt ei ollut kyse siitä, että otetaan paketti jääkaapista vartiksi pöydälle ennen paistamista.
Vartti ei riitä millekään lihalle. Martatkin sanovat, että vähintään puoli tuntia. Ei ihme, että liharuokasi eivät onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syönyt kun jäi iltapäiväksi kassin pohjalle jossa muistin olleen vain kuivatarpeita. Ehkä olen ylivarovainen. Se oli aika pullistunutkin jo.
Todellakin olet! Avaamaton pakkaus kyllä kestää vuorokauden huoneenlämmössä ja pannu vain kuumaksi.
Ei kestä. Laitoskeittiöissäkin aamupäivällä toimitettu tuore jauheliha pitää käyttää lounaaksi, ei iltaan. Siis jääkaapissa säilytetään tietysti.
Jauhelihaa en. Jauhamatonta kyllä. Ero on ihan aikuisten oikeasti merkittävä.