Uskotko, että matala syntyvyys on osittain kapinointia yhteiskuntaa vastaan?
Äänestämällä ei voi vaikuttaa ja sähkö- ja vakuutusyhtiöt ym. kuppaavat tavallisia ihmisiä eivätkä poliitikot pysty tekemään mitään sille. Ihmiset kostavat eliitille jättämällä lapset tekemättä ja virnistelevät kuinka maa uhkaa romahtaa ja eliitin naamat kalpenevat.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella ei ole oikeasti varaakaan hankkia lapsia. Kaikki rahat menee veroihin ja maksuihin. Lisäksi voi toki olla ihmisvihaa ja vihaa yhteiskuntaa kohtaan. Itsehän siinä lopulta tietenkin vanhuudessaan saa kärsiä, kun maasta loppuu veronmaksajat, mutta ennen kuin vanhuus iskee, ajatus tuntuu kaukaiselta.
Ihmisvihaa on jo alkaa miettimään rahaa kun tehdään jotain rahassa mittaamatonta eli ihminen.
Ateismin satoa.
Totta, mikään ei osoita niin suurta rakkautta kuin tietoisesti köyhyyteen synnytetty lapsi.
On tultu sivistyksen siihen vaiheeseen, että osaamme arvostaa elämää itsessään ja itseämme. Ihminen on paljon muuta kuin vain lisääntyjä.
Itse olen hyvin kyyninen ja apaattinen tulevaisuuden suhteen joten yhdeltä osin en väkitä että siunaatuuko jälkeläisiä, mutta toisaalta osin en ole 100% vastaan ja välillä haaveilen että kun olisikin vaikka tytär ja poika.
Mutta ekana pitäisi olla se kumppani, sinkkumies kun ei voi raskaaksi tulla.
En usko. Lapsia ei vain haluta. Osa tietenkään ei saa vaikka haluaisikin.
Ei kaikki eläimetkään lisäänny eläintarhassa. Heikossa kasvualustassa ja kasvutekijöissä monet kasvitkaan eivät lisäänny.
Sinällään en usko ihmisen omaan tahtoon lisääntymisessä. Kaikki eliöt lisääntyvät otollisessa ympäristössä.
Todennäköistä on että talouselämä on sellainen, että ei ole varaa lisääntyä tai käydä treffeillä.
Työelämä on aika julma työntekijöitä kohtaan ja työttömyys ei ole perinteisesti sellainen pohja jossa monet uskaltavat löytää kumppanin. Mieluummin kumppani yritetään löytää vauraampana.
Työtön mies on teoriassa hyvä siemenlinko, mutta lisääntymiseen tarvitaan enemmän.
Työttömyys on meidän kultuurissa sellainen asia ettei saa lisääntyä. Onneksi populatiossa on vaihtelua ja voimakkaammat lisääntyy rikkakasvien lailla vaikka mikä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu vain minäminäminäminä asenteesta. Otetaan yhteiskunnan edut mutta ei haluta antaa mitään takaisin.
Ei kannatanne alkaa lapsentuotantoon sellaisen jostta jos ei ole muuksi kuin fyysiseksi isäksi
Miksi niitä lapsia pitäisi hankkia jos lapset ei millään tavalla kiinnosta? Ei pidä hankkia yhtäkään jos ei 100% ole valmis laittamaan kaikkensa siihen projektiin seuraavasi 20 vuodeksi ja olemaan huolissaan lopun elämäänsä. Ne kun ei ikinä kerro etukäteen sitä pelon tunnetta kun saat lapsen käsivarsillesi ja tajuat että lopun elämääsi sinun mielenterveys ja elämä on sen varassa elääkö se olento vai ei. Itsellä ei ole sen jälkeen enää mitään väliä onko elossa vai kuollut kunhan sillä pienellä on asiat hyvin. Jos sillä ei ole niin voit samantien itsekin päättää päiväsi.
No edelleen, jos olisin mies, olisin voinut siittää vaikka 5 lasta. Mutta koska olen nainen, niin en halua punnata mitään melonia ja ottaa kaikkia muita riskejä ja haittoja.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Eivätköhän ihmiset lapsia tehdessään tai tekemättä jättäessään ajattele kaikkea muuta kuin isänmaata.
Tämä. Kun tulot riittävät mukavaan ja huolettoman elämään ilman lapsia niin miksi kukaan haluaisi ehdoin tahdoin pilata elämäänsä?
Hassu ajatus että lapsiluku määräytyisi ihan vaan yhteiskunnallisen kapinan vuoksi. Nykyään kun ehkäisy on helppoa, lapsia hankitaan tai ollaan hankkimatta itsekkäistä syistä. Sanalla viittaan tässä yhteydessä siihen että lapsia hankitaan ihan vaan vauvakuumeen vuoksi tai ei hankita koska ei syystä tai toisesta haluta. Toivon ettei kukaan hanki lapsia hampaat irvessä siksi koska tarvitaan tulevaisuuden veronmaksajia. :D Lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on aivan liian kallis, sitova ja aikaa vievä prosessi jotta lapsia hankkisi ihan vaan yhteiskunnallisen velvoitteen vuoksi.
Olen itse 30v eli lisääntymisiässä kuten myös ystäväni. Puhumme melko usein asiasta ja yksi ystäväni teki oivalluksen että siinä missä joskus jonkun ostettua kalliin auton sitä ajatteli että wow, millä rahalla. Nyt sama ajatus tulee mieleen kun joku hankkii lapsen. Lapsesta on tullut ikäänkuin luksustuote.
Tiedän siis ettei pieni lapsi syö paljon tai tarvitse materiaa, mutta perheen väkiluvun kasvaessa isompi asunto tulee kysymykseen ennemmin tai myöhemmin ja ansionmenetyksiä kertyy todella paljon. Ja tuo on ongelma koska asuntolainan korot, opintolainat ja muut elämisen kustannukset juoksee silti. Etenkin yksityisellä sektorilla töissä olevien on pakko priorisoida työ tärkeysjärjestyksessä korkealle elämässä koska työpaikoista on kova kilpailu ja elämiseen tarvitsee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Hassu ajatus että lapsiluku määräytyisi ihan vaan yhteiskunnallisen kapinan vuoksi. Nykyään kun ehkäisy on helppoa, lapsia hankitaan tai ollaan hankkimatta itsekkäistä syistä. Sanalla viittaan tässä yhteydessä siihen että lapsia hankitaan ihan vaan vauvakuumeen vuoksi tai ei hankita koska ei syystä tai toisesta haluta. Toivon ettei kukaan hanki lapsia hampaat irvessä siksi koska tarvitaan tulevaisuuden veronmaksajia. :D Lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on aivan liian kallis, sitova ja aikaa vievä prosessi jotta lapsia hankkisi ihan vaan yhteiskunnallisen velvoitteen vuoksi.
Olen itse 30v eli lisääntymisiässä kuten myös ystäväni. Puhumme melko usein asiasta ja yksi ystäväni teki oivalluksen että siinä missä joskus jonkun ostettua kalliin auton sitä ajatteli että wow, millä rahalla. Nyt sama ajatus tulee mieleen kun joku hankkii lapsen. Lapsesta on tullut ikäänkuin luksustuote.
Tiedän siis ettei pieni lapsi syö paljon tai tarvitse materiaa, mutta perheen väkiluvun kasvaessa isompi asunto tulee kysymykseen ennemmin tai myöhemmin ja ansionmenetyksiä kertyy todella paljon. Ja tuo on ongelma koska asuntolainan korot, opintolainat ja muut elämisen kustannukset juoksee silti. Etenkin yksityisellä sektorilla töissä olevien on pakko priorisoida työ tärkeysjärjestyksessä korkealle elämässä koska työpaikoista on kova kilpailu ja elämiseen tarvitsee rahaa.
Meillä on hyvinvointivaltio eikä se lapsi maksa sen enempää kuin mikään muukaan jos ei ala jotain ihmeellisyyksiä sille hankkia.
Minä ajattelen isänmaata ja olen taas raskaana jo kolmas tulossa
Kyllähän siinä varmasti joidenkin kohdalla tuotakin on.
Mutta väite, että poliitikot eivät pystyisi tekemään mitään sähkö- ja vakuutusyhtiöiden touhuille, ei pidä paikkaansa. Kyllä he pystyisivät, jos riittävän moni poliitikko haluaisi tehdä. Mutta kun poliitikoilla on niitä sähköyhtiöiden osakkeita, niin eivat he halua omista osingoistaan tinkiä kansan hyväksi.
Ei mitään kapinointia, vaan olosuhteihin alistumista. Maisterin palkalla elättää hädin tuskin yhden aikuisen ja yhden kissan (autottoman) kotitalouden, niin millä taikatempulla samoilla tuloilla pitäisi yhtäkkiä hankkia perheasunto sekä ruokkia ja vaatettaa lapset? Puhumattakaan että tulot voivat tippua tai työt loppua perheen hankkituaan. Hippihurrahei miten ihanaa on nuoren tyhjiin tiristetyn aikuisen elämä.
Tuskin lapsentekoa lykkäävät ihmiset mitään varsinaista kapinaa ajattelevat. Itse vaan totesin tilanteen, eli ei vakituista työtä ja iso pudotus elintasoon jos toisen lapsen hankkii. Syy ja puhdas seuraus.
Asia nyt vaan on niin, että jos töitä ei saa, ja 5 vuoden opintolainat painaa päälle, ei ensimmäisenä ole mielessä lapsen hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hyvinvointivaltio eikä se lapsi maksa sen enempää kuin mikään muukaan jos ei ala jotain ihmeellisyyksiä sille hankkia.
Osaatko lukea? Lapsi tarvitsee vähintään kasvaessa omaa tilaa joten tämä kahdelle sopiva pieni kaksio ei ajaisi asiaa. Äitiysloma, lapsen sairastelut ja menot vaikuttaa suoraan tilipussiin ja täten talouden varoihin. Päiväkotimaksut, harrastukset, vakuutukset, kasvavissa määrin myös esimerkiksi terveyspalvelut tulee ostaa yksityiseltä. Lapsi todellakin vie rahaa ja resursseja kasvavissa määrin ja tuo realiteetti on hyvä tiedostaa. Jos rahaa olisi enemmän ja epävarmuutta vähemmän, hankkisin mieluusti useamman lapsen. Mutta useampi lapsi pienessä kerrostaloasunnossa ja pennien laskeminen ei ole elämää mitä haluaisin itse elää eikä se ole reilua lapsillekaan. Sanon tuon kokemuksella tuollaisen lapsuuden eläneenä. Hävetti ja ärsytti olla köyhä ja ettei itsellä ollut samanlaisia mahdollisuuksia kuin monilla kavereilla.
Ääh. Nuoret naiset on vaan nyt niin itsekkäitä eikä ajattele myöhempää aikuisuutta miten yksinäistä sitten on kun ei ole lapsia. Vielä feministit joka paikassa tuuttaa nuorille naisille ettei ole muka mikään kiire hankkia perhettä vaikka fysiologisesti naisella on 30 vuotiaana jo 90% munasoluista kuollut.
Mitä yhteiskuntaa? Yhteiskunta olemme me. Kaikki.