Sinä jo iäkkäämpi nainen, joka olet pystynyt hoikkana nuoresta asti?
Kerro ruokailu- ja liikuntatottumuksistasi. Olen siis nuori mutta pyöreä (kuten kaikki lähipiirin naiset) ja haluan tehdä elämänmuutoksen. Miten ja minkä kokoisena olet pysynyt? Miten olet sisällyttänyt liikuntaa elämääsi? Mitä vinkkejä antaisit?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata tähän seitsemänkymppisen äitini puolesta, joka on koko elämänsä ollut laiha, 50kg ja alle, pituutta 160cm.
Hän kävelee kaikki alle 5km matkat ja välillä ylikin. Aiemmin pyöräili paljon myös. Kesäisin hoitaa puutarhaa ja tekee mökillä paljon fyysistä työtä, kantaa puita, leikkaa nurmikkoa, poimii marjoja. Ei harrasta muuta liikuntaa.
Syö tosi pieniä annoksia, ei syö ollenkaan lihaa. Hyvin harvoin syö mitään makeaa, paitsi marjoja/hilloja. Ei ole koskaan käyttänyt alkoholia eikä polta. Juo paljon kahvia, siis varmaan ainakin joku 5 kuppia päivässä.
Olisi kyllä mielenkiintoista saada ihan käytännön esimerkki äitisi päivän syömistä! HYVIN harva on noin hoikassa (ja oikeastaan reippaassa) kunnossa enää tuon ikäisenä.
Olen 52-vuotias nainen. Pituutta on 172cm ja painoa tällä hetkellä 60kg. Paino n vaihdellut pari kiloa suuntaan ja toiseen elämän aikana mutta yli 62kg en ole painanut kuin raskausaikoina.
Syön säännöllisesti ja isoja annoksia (oikeesti isoja, työkaverit aina ihmettelee mun annoksen kokoa) terveellistä kotiruokaa.
Aamulla yleensä 2-3 ruisleipää, juuston, kurkun, tomaatin, salaatin kera sekä iso lasi vettä ja iso kuppi kahvia.
Lounaalla mitä sattuu työpaikan ravintolassa olemaan, vähintään puolet lautasesta salaattia.
Iltapäivällä pieni välipala, yleensä jotain hedelmiä ja kuppi kahvia.
Illalla kotona toinen lämmin ateria ihan tavallista kotiruokaa, jälleen vähintään puolet lautasesta salaattia.
Iltapalaksi voileipä aamiaisen tapaan.
Herkuista en juurikaan tykkää joten makean syönti vähäistä. Ainoa herkku jolla välillä herkuttelen on jäätelö. Juon vain vähän alkoholia.
Liikun n 4 kertaa viikossa: 2 kertaa viikossa käyn jumpassa ja 2 -3 kertaa viikossa kävelyllä, juoksulenkillä tai hiihtämässä.
Ehkä se on osittain geneettistä, että en liho helposti, mutta ei ole koskaan ollut ongelmia painon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Iäkäs? IÄKÄS?
Olen 55
Hoikka , kurvikas
Kasvojen iho siloinen
Olen kaunis, vahvat hiukset
Milloin voin kutsua itseäni iäkkääksi?
Miehet flirttaa ja hymyilee..IÄKKÄÄLLE?
no olet sinä jo yli puolet läkkäämpi kuin 25-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan kaikkea, myös pullia, karkkeja, sipsiä, pizzaa jne, mutta pidän annoskoot kohtuullisina. Paino on pysynyt 45-50 kg välillä yli 30 vuotta.
Mikä on "kohtuullinen annoskoko"? Paljonko esimerkiksi syöt pizzaa kerralla? Nämä vaihtelee niin paljon ihmisten puheissa, joku esim. kehuskelee että syö ihan mitä vaan mutta oikeasti se pizza tarkoittaa yhtä palaa ja loppupäivänä ei syö muuta.
Pizzaa yleensä se yksi pala mutta syön muutakin. Hedelmiä, leipää, mysliä, sitä samaa pizzaa kylmänä... ihan mitä kaapista sattuu löytymään. En pidä itseäni nälässä.
Siis ostat kokonaisen pizzan ja syöt siitä yhden palan? Ja se on sinulle kohtuullinen annos? Ok.
Silloin kun ostan tai teen pizzaa täällä on yleensä muitakin syömässä sitä joten ei mene hukkaan. Mikä sinun mielestäsi on sitten kohtuullinen annos jos yksi pala ei riitä?
En minä hukkaan menemisestä mitään sanonut, vaan kerralla syömisestä. Yhdessä slicessa on keskimäärin alle 300 kcal, ei se minulle ole ateria. Lapselle on.
Tätä juuri tarkoitin että ihmisten käsitykset ovat niin erilaisia että esim. "Kohtuullinen annos" ei tarkoita yhtään mitään.
300 kaloria ei ole mikään lasten annos, tai no sehän ei annoksen kokoa määrittele mutta saadun energiamäärän ja yhdellä syömäkerralla tuo on varsin sopiva määrä, jos tuon pitsaslaissin lisäksi vetää myös lasillisen colaa niin ollaan jo lähellä viittä sataa. Vertailun vuoksi oikein mojovan kokoisessa puuroannoksessa on alle 200 kaloria. Viiskytkiloisen naisen päivän energiatarve on suunnilleen 1500, joten jos meinaa saada terveellistä ja tarpeellista alas myös, ei kaikkia kaloreita voi tuhlata pitsaan.
Olen liki 70v, pituus n.156, paino 46. Syön ihan mitä mieli tekee, suklaata taitaa kulua. Muuten normi kotiruoka. Kävelen lähes (5/7) joka päivä. Kävelyssä ei ratkaise matka vaan aika eli tunti tai tai kaksi jos reissu kiinnostaa. Luontoa kai katselen eli useimmiten ei vauhti ole kova. Lisäksi kauppareissut, normi kotityöt. Paino on ollut liki sama aina, joskus kyllä aikuisiällä 40, ongelma kyllä selvitettiin. Olen aina ajatellut että syy on geeneissä, isäni oli tosi hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan kaikkea, myös pullia, karkkeja, sipsiä, pizzaa jne, mutta pidän annoskoot kohtuullisina. Paino on pysynyt 45-50 kg välillä yli 30 vuotta.
Mikä on "kohtuullinen annoskoko"? Paljonko esimerkiksi syöt pizzaa kerralla? Nämä vaihtelee niin paljon ihmisten puheissa, joku esim. kehuskelee että syö ihan mitä vaan mutta oikeasti se pizza tarkoittaa yhtä palaa ja loppupäivänä ei syö muuta.
Heh. Ei kai nyt yhdestä pizzapalasta nälkä lähde. Yhdestä palasta tulee vain vihaiseksi. Minä siis yksi noista, joka syö ja juo mitä haluaa ja on ollut aina hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata tähän seitsemänkymppisen äitini puolesta, joka on koko elämänsä ollut laiha, 50kg ja alle, pituutta 160cm.
Hän kävelee kaikki alle 5km matkat ja välillä ylikin. Aiemmin pyöräili paljon myös. Kesäisin hoitaa puutarhaa ja tekee mökillä paljon fyysistä työtä, kantaa puita, leikkaa nurmikkoa, poimii marjoja. Ei harrasta muuta liikuntaa.
Syö tosi pieniä annoksia, ei syö ollenkaan lihaa. Hyvin harvoin syö mitään makeaa, paitsi marjoja/hilloja. Ei ole koskaan käyttänyt alkoholia eikä polta. Juo paljon kahvia, siis varmaan ainakin joku 5 kuppia päivässä.
Mielenkiintoista, eipä tuolla "vanhan kansan" ruokavaliolla lihomaan pääse ja vielä kun juovat kahvinsa perinteisesti mustana niin eipä siitäkään kaloreita kerry.
Geenit vaikuttaa paljon. Omassa suvussa oikeastaan kaikki on aika pitkiä eikä kellään ylipainoa. Moni kylläkin harrastanut aina jollain tavalla liikuntaa, pyöräillyt töihin, kauppaan, autolla vain pakolliset menot, jne.
Olen 65, 167 cm ja noin 57 kiloa. Syön mitä haluan, mutta en halua esimerkiksi majoneesia, alkoholia enkä yleensäkään muuta juotavaa kuin vettä tai mustaa kahvia. Syön paljon hedelmiä, nukun säännölliset ja kohtuupitkät yöunet. Kävelen mielelläni, mutta en varsinaisesti harrasta liikuntaa.
Syön lounaalla pääasiassa kasviksia ja vähärasvaisia proteiineja (pl. rasvainen kala). Eli en pastaa enkä riisiä. Leivät täysjviljaa ja 100% kauraa. En syö vehnää missään muodossa, enkä herkkuja juurikaan. Joskus harvoin ravintolassa jonkun jälkkärin. En juo alkoholia enkä mutenjsan "juo kaloreita". Lautanen on pieni. Saattaa kuulostaa ankealta mutta koska itsellä on pari pahaa ruoka-aineallergiaa ja muutama vähemmän vaarallinen rajoite niin ruoka ei koskaan ole ollut nautinto vaan enepi riski. Joten syön minimin elääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizzaa yleensä se yksi pala mutta syön muutakin. Hedelmiä, leipää, mysliä, sitä samaa pizzaa kylmänä... ihan mitä kaapista sattuu löytymään. En pidä itseäni nälässä.
Siis ostat kokonaisen pizzan ja syöt siitä yhden palan? Ja se on sinulle kohtuullinen annos? Ok.
Silloin kun ostan tai teen pizzaa täällä on yleensä muitakin syömässä sitä joten ei mene hukkaan. Mikä sinun mielestäsi on sitten kohtuullinen annos jos yksi pala ei riitä?
En minä hukkaan menemisestä mitään sanonut, vaan kerralla syömisestä. Yhdessä slicessa on keskimäärin alle 300 kcal, ei se minulle ole ateria. Lapselle on.
Tätä juuri tarkoitin että ihmisten käsitykset ovat niin erilaisia että esim. "Kohtuullinen annos" ei tarkoita yhtään mitään.
300 kaloria ei ole mikään lasten annos, tai no sehän ei annoksen kokoa määrittele mutta saadun energiamäärän ja yhdellä syömäkerralla tuo on varsin sopiva määrä, jos tuon pitsaslaissin lisäksi vetää myös lasillisen colaa niin ollaan jo lähellä viittä sataa. Vertailun vuoksi oikein mojovan kokoisessa puuroannoksessa on alle 200 kaloria. Viiskytkiloisen naisen päivän energiatarve on suunnilleen 1500, joten jos meinaa saada terveellistä ja tarpeellista alas myös, ei kaikkia kaloreita voi tuhlata pitsaan.
No 300 kcal ei ole paljon ruokaa millään mittarilla. Olen juurikin tuommoinen vähän päälle 50-kiloinen ja syön kyllä ihan heittämällä 2000 kcal päivässä, tai ylikin. Lihasmassa kuluttaa paöjon energiaa.
Ja siis ihan samahan se on mitä muut syövät, vaikka sitten yhden slicen. Pointtina on että nämä "syön ihan mitä vaan" -kehuskelut eivät tarkoita mitään kun oikeasti se pizzan syöjä saattaa elää linnun annoksilla. Näistä tulee monelle reippaamman ruokahalun omaaville helppsti sellainen tunne että tekee jotain väärin - vaikka on aivan normaalia että yksi slice ei aikuiselle todellakaan riitä kokonaiseksi ateriaksi. Vaikka olisi 50kg.
Siksi näissä kuvailuissa olisi hyvä olla tarkempi ja kertoa sen lisäksi mitä syö, myös kuinka paljon ja kuinka usein.
Jaa a, syön mitä haluan ja liikun paljon koska nautin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 300 kcal ei ole paljon ruokaa millään mittarilla. Olen juurikin tuommoinen vähän päälle 50-kiloinen ja syön kyllä ihan heittämällä 2000 kcal päivässä, tai ylikin. Lihasmassa kuluttaa paöjon energiaa.
Ja siis ihan samahan se on mitä muut syövät, vaikka sitten yhden slicen. Pointtina on että nämä "syön ihan mitä vaan" -kehuskelut eivät tarkoita mitään kun oikeasti se pizzan syöjä saattaa elää linnun annoksilla. Näistä tulee monelle reippaamman ruokahalun omaaville helppsti sellainen tunne että tekee jotain väärin - vaikka on aivan normaalia että yksi slice ei aikuiselle todellakaan riitä kokonaiseksi ateriaksi. Vaikka olisi 50kg.
Siksi näissä kuvailuissa olisi hyvä olla tarkempi ja kertoa sen lisäksi mitä syö, myös kuinka paljon ja kuinka usein.
Nimenomaan, nämä syön mitä haluan -ohjeet ovat melko nollatason ohjeita.
48v normaalipainoisena. Nukun kunnon yöunet 7-8h. En ole koskaan tykännyt syödä aamiaista joten aamuisin juon vain kahvin. Syön puolenpäivän jälkeen kunnon lounaan sekaruokaa lautasmallin mukaan, iltapäivällä töiden jälkeen joko toisen ruoan tai jotain pientä voileipää ja illalla välipalan. Kahdeksan jälkeen en yleensä syö. En ole erityisemmin makean perään mutta jos jotain tekee mieli niin syön. Kroppa kertoo jos jonain päivänä tarvitsee enemmän ruokaa tai herkkuja. Sallin herkuttelut aina mutta aika harvoin tekee mieli mitään ylimääräistä. En juo alkoholia. Liikuntaa 2-3h viikossa ja lenkit päivittäin koiran kanssa. Kävelen kaikkialle. Eli hyvät yöunet, syö kunnon ruokaa kun on nälkä ja arkiliikuntaa.
Tähän saakka painanut alle 50. Nyt lähemmäs 60 v on alkanu tulla kiloja vaihdevuosien myötä noin 4.
Pyöräilen kauppaan, töihin, välillä kävelen sinne. Harrastan kerran viikossa jumppaa. Syön ihan mitä huvittaa milloin huvittaa.
Kesä on kuntokuuri koska on mökki ja piha, en käytä autoa. En olisi varmaan enää hengissä ilman kesälomia. Niillä jaksaa koko talven.
39 v. 177/58
Syön aivan kaikkea mitä haluan, mutta en isoja annoksia. Sen verran että ei ole enää nälkä. Vihaan ahmimista ja nopeasti syömistä.
Kävelen ehkä pari km koirien kanssa per pv. Nukuin vähintään 8h. Alkoholia ja tupakkaa kuluu melko reilusti
Luulen että salaisuus, eli sitä ei ole, on ruoka annosten koko. Myös herkkujen. En edes pidä suklaasta, ja herkkujen ahmimisesta tulee huono olo joten se on nounnou.
Olen 72 v ja koko aikuisikäni ollut saman painoinen.
Mittani 165/52.
Olen harrastanut jazz - tanssia, jytäjumppaa jne.
Nämä olivat muotia - 70 luvulla.
Sitten juoksemista ja nykyään kävelyä.
En ole koskaan ollut makean ystävä enkä syö koskaan leivonnaisia, vaaleata leipää, ylipäänsä hiilihydraatit ovat aina olleet pannassa. Ei koskaan limuja eikä kaupan mehuja.
Aamulla turkkilaista jugurttia Visiblinin kanssa.
Syön paljon hedelmiä ja vihanneksia.
Esim. tänään porkkanakeittoa.
Mulla geenit. Ei ylipainoa kummankaan vanhemman suvussa. Syön mitä tykkään enkä ole himoliikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 54 v, ja painoa 10 kg enemmän kuin nuorena. En kutsu itseäni hoikaksi, mutta olen normaalipainon sisällä.
Minun neuvoni on, että syö vuosi vuodelta vähemmän. Tämän ikäisenä pitää syödä kolmannes vähemmän kuin nuorena.
Paljon mieluummin lisään kulutustani. Ja se tapahtuu nostamalla painoja, lihas kuluttaa levossakin.
Vaikka olisit himoliikkuja koko elämäsi, ja liikut saman verran prikymppisenä kuin viisikymppisenä, niin ruoan määrää pitää vähentää, mitä enemmän ikää tulee.
Toki voit lisätä iän myötä liikuntaa, jos päivässä riittää tunnit. Minulla ei riitä tunnit eikä jaksaminen. Se myös vähenee iän myötä.
Ei se mene näin. Painoharjoitteluna pointtina on nousujohteinen treeni. Aikaa ei tarvita minuuttiakaan enempää, vaan painoja lisää kun tuloksiakin tulee. Syön nyt nelikymppisenä enemmän kuin nuorena, plus näytänkin paremmalta. Lisäksi liikunta lisää jaksamista.
Mutta kukin tavallaan, saahan sitä vähentää syömisiään jos haluaa. Itseäni ei kituuttaminen kiinnosta.
En sanonut, ettei liikunnan lisääminen auta, vaan sitä, että vanhemmiten kuluttaa vähemmän.
Jos käyt nuoruudesta asti neljä kertaa viikossa salilla, niin kulutat vanhana silti vähemmän kuin nuorena, vaikka kävisit yhä saman neljä kerta viikossa.
Jotta kulutat yhtä paljon kuin nuorena, pitää sinun alkaa vanhana käymään kuusi kertaa viikossa salilla, jotta voit syödä saman verran.
Hyvä, jos sinä jaksat. Minä en. Eli olen vähentänyt syömistä.
Syön aina kun siltä tuntuu. Paljon ja hartaasti sitä herkkua kuin tuntuu haluttavan. Luulenpa ihmiselläkin oleva kropassa tieto mitä ja milloin tarvitsee. Esim jo ennen pakkasten tuloa on aina nälkä, kesällä ei. Hormoneilla ja lääkityksilläkin voi olla osuutta. 72v ja paino hetellyt 2 kg ylös ja alas. Normaalin rajoissa aina.