Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä jo iäkkäämpi nainen, joka olet pystynyt hoikkana nuoresta asti?

Vierailija
15.04.2023 |

Kerro ruokailu- ja liikuntatottumuksistasi. Olen siis nuori mutta pyöreä (kuten kaikki lähipiirin naiset) ja haluan tehdä elämänmuutoksen. Miten ja minkä kokoisena olet pysynyt? Miten olet sisällyttänyt liikuntaa elämääsi? Mitä vinkkejä antaisit?

Kommentit (252)

Vierailija
21/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön myöhäisen aamupalan, lounaan ja illallisen. Ei välipaloja, ei kalorillisia juomia.

Syön kunnes maha sopivasti täynnä, ja jätän vaikka ruokaa jos sitä on liikaa. Jos ravintolassa vaikka annos on liian suuri eikä se sovellu mukaan otettavaksi, sitten vain kylmästi jätän loput enkä ahmi.

Syön seuraavan kerran vasta kun vatsa oikeasti kurnii. En syö pikkunälkään.

Useimpina päivinä tulee 16h paastoa mutta en noudata 16:8:a orjallisesti.

Pidän huolta että syön paljon erilaisia kasviksia, kimchitä tai hapankaalia suolistolle. Kanaa ja kalaa, voita, oliiviöljyä. Kauraa, mutta muuten ei viljoja. En laske makroja enkä kaloreita mutta joka aterialla kasviksia ja joku proteiininlähde. Jos syön jotain makeaa tai muuten herkuksi laskettavaa, nautin siitä täysillä enkä koe syyllisyyttä.

Liikuntaa tulee arjessa kävelyä yli 10 000 askelta päivässä ihan luonnostaan. Mm. Kävelen 4km päähän kauppaan ja sitten tavaroiden kanssa takaisin. Liikun myös tavoitteellisesti, kotona punttitreeniä ja kuntopyörää n. 4 kertaa viikossa. Liikkuvuutta venyttelystä ja joogasta.

Nukun 8-9h yössä ja olen aina nukkunut. Olen onnellisesti lapsivapaa sekä työni ei stressaa lainkaan. Olen tietoisesti muokannut elämääni hitaaseen, rauhalliseen, stressittömään suuntaan. Nautin pienistäkin asioista suurella tunteella.

N40, 162 cm, 52 kg.

Ajattelinkin että liian hyvää ollakseen totta, mutta sitten luin että olet lapseton. Eli on aikaa keskittyä vain itseensä.

Vierailija
22/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön noin kolme kertaa päivässä, en laske kaloreita tai muutenkaan erityisemmin mieti asiaa. Ehkä eniten vaikuttaa se etten ole koskaan ollut paikoillaan pysyvää tyyppiä, eli koko elämäntapa on sellaista menevää tyyppiä eli mun elämä ei pyöri sen ympärillä että milloin taas on seuraava ruoka-aika, pikemminkin niin että syön kun joutaa. Eli itsensä pitäminen liikkeellä on minulla ollut se ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 v, ja painoa 10 kg enemmän kuin nuorena. En kutsu itseäni hoikaksi, mutta olen normaalipainon sisällä.

Minun neuvoni on, että syö vuosi vuodelta vähemmän. Tämän ikäisenä pitää syödä kolmannes vähemmän kuin nuorena.

Paljon mieluummin lisään kulutustani. Ja se tapahtuu nostamalla painoja, lihas kuluttaa levossakin.

Vaikka olisit himoliikkuja koko elämäsi, ja liikut saman verran prikymppisenä kuin viisikymppisenä, niin ruoan määrää pitää vähentää, mitä enemmän ikää tulee.

Toki voit lisätä iän myötä liikuntaa, jos päivässä riittää tunnit. Minulla ei riitä tunnit eikä jaksaminen. Se myös vähenee iän myötä.

Vierailija
24/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut ylipainoinen ja lihava. Nyt vanhemmiten lihoan vain entistä helpommin. Laihtuminen ei onnistu millään. Olen lopettanut monen asian syömisen kokonaan, esim. pizzaa, pastaa, hampurilaisia, pullaa jne., enkä oikein leipääkään en syö, mutta laihtumisen sijaan siltikin tunnun vain lihoavan. Vaatteita en enää osta kun mikään ei oikein mahdu päälle ja kaikki näyttää muutenkin päällä hirveältä. Ainoa liikunta, jota on mahdollista harrastaa on ulkona kävely. Olen köyhä työtön ja elämäni on ollut hyvin vaikeaa. Syöminen on usein ollut ainoita lohtujani. Suolistovaivojen takia olen kuitenkin joutunut luopumaan monesta ruoasta ja vielä masentavampaa kun näistä luopumisen myötä en ole edes laihtunut, vaan juurikin lihonnut.

Kävely on erinomaista liikuntaa, rasvanpolttosykkeellä eikä rasita niveliä. Lisäksi kuka tahansa voi tehdä kehon painolla lihaskuntoliikkeitä, Youtube on täynnä erinomaisia videoita. Liikunta kannattaa aina, vaikka tekisi vain 5 minuuttia kerrallaan.

Vierailija
25/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 v, ja painoa 10 kg enemmän kuin nuorena. En kutsu itseäni hoikaksi, mutta olen normaalipainon sisällä.

Minun neuvoni on, että syö vuosi vuodelta vähemmän. Tämän ikäisenä pitää syödä kolmannes vähemmän kuin nuorena.

Paljon mieluummin lisään kulutustani. Ja se tapahtuu nostamalla painoja, lihas kuluttaa levossakin.

Vaikka olisit himoliikkuja koko elämäsi, ja liikut saman verran prikymppisenä kuin viisikymppisenä, niin ruoan määrää pitää vähentää, mitä enemmän ikää tulee.

Toki voit lisätä iän myötä liikuntaa, jos päivässä riittää tunnit. Minulla ei riitä tunnit eikä jaksaminen. Se myös vähenee iän myötä.

Ei se mene näin. Painoharjoitteluna pointtina on nousujohteinen treeni. Aikaa ei tarvita minuuttiakaan enempää, vaan painoja lisää kun tuloksiakin tulee. Syön nyt nelikymppisenä enemmän kuin nuorena, plus näytänkin paremmalta. Lisäksi liikunta lisää jaksamista.

Mutta kukin tavallaan, saahan sitä vähentää syömisiään jos haluaa. Itseäni ei kituuttaminen kiinnosta.

Vierailija
26/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön myöhäisen aamupalan, lounaan ja illallisen. Ei välipaloja, ei kalorillisia juomia.

Syön kunnes maha sopivasti täynnä, ja jätän vaikka ruokaa jos sitä on liikaa. Jos ravintolassa vaikka annos on liian suuri eikä se sovellu mukaan otettavaksi, sitten vain kylmästi jätän loput enkä ahmi.

Pidän huolta että syön paljon erilaisia kasviksia, kimchitä tai hapankaalia suolistolle. Kanaa ja kalaa, voita, oliiviöljyä. Kauraa, mutta muuten ei viljoja. En laske makroja enkä kaloreita mutta joka aterialla kasviksia ja joku proteiininlähde. Jos syön jotain makeaa tai muuten herkuksi laskettavaa, nautin siitä täysillä enkä koe syyllisyyttä.

Liikuntaa tulee arjessa kävelyä yli 10 000 askelta päivässä ihan luonnostaan. Mm. Kävelen 4km päähän kauppaan ja sitten tavaroiden kanssa takaisin. Liikun myös tavoitteellisesti, kotona punttitreeniä ja kuntopyörää n. 4 kertaa viikossa. Liikkuvuutta venyttelystä ja joogasta.

Nukun 8-9h yössä ja olen aina nukkunut. Olen onnellisesti lapsivapaa sekä työni ei stressaa lainkaan. Olen tietoisesti muokannut elämääni hitaaseen, rauhalliseen, stressittömään suuntaan. Nautin pienistäkin asioista suurella tunteella.

N40, 162 cm, 52 kg.

Ajattelinkin että liian hyvää ollakseen totta, mutta sitten luin että olet lapseton. Eli on aikaa keskittyä vain itseensä.

Niin? Olen ihan itse valinnut olla lapsivapaa.

Vierailija
27/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet 47 vuotias 168 pitkä ja noin 54-57 välillä on paino seilannut.

Olen lapsesta saakka syönyt aamiaisen, lounaan ja illallisen. En juurikaan napostele mitään aterioiden välillä.

Aamiainen on minulla pienempi, leipä/kahvia/hedelmä tyyppinen.

Lounas ja päivällinen ovat reilun kokoisia sisältäen aina myös jälkiruuan.

En syö itseäni ähkyyn, mutten myöskään tunne nälkää aterioiden välillä. Olen tottunut tähän rytmiin jo lapsesta, ja koko sukuni on hoikkia ja elävät samalla sykkeellä. Mieheni perheessä on tapana syödä neljä ateriaa ja välipaloja niiden välissä, hänellä oli vaikeaa tottua rytmiin, koska minä yleensä valmistan ruuan. Mutta jälkikäteen on todennut ettei oikeastaan hänelläkään ole näkä aterioiden välillä.

Uuden ateriarytmin oppiminen on todella vaikeaa, keho on tottunut saamaan ravintoa tietyssä syklissä. Jos aiot kokeilla tätä niin kannattaa syödä ihan kunnon ruokaa ja myös herkutella rytmin sisällä.

Vierailija
28/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vastata tähän seitsemänkymppisen äitini puolesta, joka on koko elämänsä ollut laiha, 50kg ja alle, pituutta 160cm.

Hän kävelee kaikki alle 5km matkat ja välillä ylikin. Aiemmin pyöräili paljon myös. Kesäisin hoitaa puutarhaa ja tekee mökillä paljon fyysistä työtä, kantaa puita, leikkaa nurmikkoa, poimii marjoja. Ei harrasta muuta liikuntaa.

Syö tosi pieniä annoksia, ei syö ollenkaan lihaa. Hyvin harvoin syö mitään makeaa, paitsi marjoja/hilloja. Ei ole koskaan käyttänyt alkoholia eikä polta. Juo paljon kahvia, siis varmaan ainakin joku 5 kuppia päivässä.

Vierailija
29/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön säännöllisesti suunnilleen aina samaan ja samat ruuat. Viikonloppuisin voi vähän "lipsua", mutta arkena syön lähes minuutilleen samaan aikaan, samoja ruokia ja samat määrät. En ole koskaan laskenut kaloreita, enkä vältellyt mitään tiettyä ruoka-ainetta.

Liikuntaa 5-6 kertaa viikossa.

Vierailija
30/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön ihan kaikkea, myös pullia, karkkeja, sipsiä, pizzaa jne, mutta pidän annoskoot kohtuullisina. Paino on pysynyt 45-50 kg välillä yli 30 vuotta.

Mikä on "kohtuullinen annoskoko"? Paljonko esimerkiksi syöt pizzaa kerralla? Nämä vaihtelee niin paljon ihmisten puheissa, joku esim. kehuskelee että syö ihan mitä vaan mutta oikeasti se pizza tarkoittaa yhtä palaa ja loppupäivänä ei syö muuta.

Pizzaa yleensä se yksi pala mutta syön muutakin. Hedelmiä, leipää, mysliä, sitä samaa pizzaa kylmänä... ihan mitä kaapista sattuu löytymään. En pidä itseäni nälässä.

Vierailija
31/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön ihan kaikkea, myös pullia, karkkeja, sipsiä, pizzaa jne, mutta pidän annoskoot kohtuullisina. Paino on pysynyt 45-50 kg välillä yli 30 vuotta.

Mikä on "kohtuullinen annoskoko"? Paljonko esimerkiksi syöt pizzaa kerralla? Nämä vaihtelee niin paljon ihmisten puheissa, joku esim. kehuskelee että syö ihan mitä vaan mutta oikeasti se pizza tarkoittaa yhtä palaa ja loppupäivänä ei syö muuta.

Pizzaa yleensä se yksi pala mutta syön muutakin. Hedelmiä, leipää, mysliä, sitä samaa pizzaa kylmänä... ihan mitä kaapista sattuu löytymään. En pidä itseäni nälässä.

Siis ostat kokonaisen pizzan ja syöt siitä yhden palan? Ja se on sinulle kohtuullinen annos? Ok.

Vierailija
32/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini on 78v, aina ollut superhieno kroppa ja on yhä vieläkin. Ei näytä ikäiseltään. Aikuisiällään ei ole syönyt ruokaa kuin muutaman kerran. Kahvia ja pullaa aamiseksi, lounaaksi ja päivälliseksi. Sekä hirveä määrä vitamiinipillereitä.

Vierailija
33/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 3 kertaa päivässä. Pienehköjä annoksia. Kasviksia, leipää, suklaata, juustoja. Liikun silloin kun huvittaa. Paljon hyötyliikuntaa kuitenkin. Ei koskaan hissiä.

55 kg pysyy lähes vaivatta.

Vierailija
34/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 55, 55kg/163cm. Olen aina ollut hoikka. Syön mitä huvittaa, mutta vain sen verran kuin jaksan, en siis ylensyö. Karkkia ja sipisäkin menee liki päivittäin, kasvksia vain vähän. Kävelen aika paljon, mutta en käy salilla tai sellaista.

Ehkäpä kohtuus kaikessa on sopinut minulle 🙂

Vierailija
35/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ostat kokonaisen pizzan ja syöt siitä yhden palan? Ja se on sinulle kohtuullinen annos? Ok.

Silloin kun ostan tai teen pizzaa täällä on yleensä muitakin syömässä sitä joten ei mene hukkaan. Mikä sinun mielestäsi on sitten kohtuullinen annos jos yksi pala ei riitä?

Vierailija
36/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ostan tai teen pizzaa täällä on yleensä muitakin syömässä sitä joten ei mene hukkaan. Mikä sinun mielestäsi on sitten kohtuullinen annos jos yksi pala ei riitä?

En minä hukkaan menemisestä mitään sanonut, vaan kerralla syömisestä. Yhdessä slicessa on keskimäärin alle 300 kcal, ei se minulle ole ateria. Lapselle on.

Tätä juuri tarkoitin että ihmisten käsitykset ovat niin erilaisia että esim. "Kohtuullinen annos" ei tarkoita yhtään mitään.

Vierailija
37/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin on yhä vaikea ymmärtää, miten jotkut aikuisiässä ovat ovatkin noin laihoja. Itse lihoaisin varmasti jo pelkästä veden juomisestakin. Ainoa kerta, jolloin olen aikuisiällä jopa onnistunut laihtumaan, jota tosin en itse edes huomannut oli yksi kesä, jolloin koko kesäksi käytössäni oli 20 euroa ylimääräistä rahaa. Kävelin joka paikkaan, siis todella pitkiä matkoja, olin koko ajan nälässä kun söin lähinnä tuolloin todella halpaa Reissumiestä, josta en edes pitänyt, banaaneja, makaronia, nuudeleita ja muuta vastaavaa ja join paljon vettä nälkääni. Keräilin paljon pulloja ja olin todella iloinen, jos olin onnistunut keräämään noilla tarpeeksi rahaa kalapuikkoihin ja ranskalaisiin. Tuohon aikaan pussi ranskalaisia ja paketti kalapuikkoja maksoi halvimmillaan alle 2 euroa.

Vierailija
38/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan joka aamun puntarilla, sen mukaan sitten syön. Näin olen tehnyt jo 50 vuotta, nyt olen 66v ja 165 cm 56 kg. En syö mitään klo 17 jälkeen eli olen pätkäpaastoillut koko ikäni. Syön kaikkea, mutta alkoholia ja sipsejä en koskaan.

Vierailija
39/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän huolta että syön paljon erilaisia kasviksia, kimchitä tai hapankaalia suolistolle. Kanaa ja kalaa, voita, oliiviöljyä. Kauraa, mutta muuten ei viljoja. En laske makroja enkä kaloreita mutta joka aterialla kasviksia ja joku proteiininlähde. Jos syön jotain makeaa tai muuten herkuksi laskettavaa, nautin siitä täysillä enkä koe syyllisyyttä.Kysyttiin iäkkäiltä olet vasta hätäisesti keski-ikäinen.

N40, 162 cm, 52 kg.

Vierailija
40/252 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs? IÄKÄS?

Olen 55 

Hoikka , kurvikas

Kasvojen iho siloinen

Olen kaunis, vahvat hiukset

Milloin voin kutsua itseäni iäkkääksi?

Miehet flirttaa ja hymyilee..IÄKKÄÄLLE?