Pohjois-Karjalalaiset, Herran kansalaisista kysyisin.
Sielläpäinhän on tuota Herran Kansa -nimistä hengellistä yhteisöä aika paljon. Ja hehän eivät käytä ehkäisyä eli on isot perheet. Miten se näkyy siellä elämisessä ja olemisessa?
Olen lukenut, että myös Järvenpää, Mäntsälä, Pukkila seudulla on tuota liikettä paljon.
Mietin vain, kun vanhoillislestadiolaiset herättävät aika paljon keskustelua yleensä, niin miten nämä Herran Kansalaiset sielläpäin, missä niitä on paljon. Ja kun molemmilla on isot perheet.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mun mielestä ollu mitään ihmeempiä rajotuksia. Koulussa ei syöty veri- ja sisäelinruokia eikä osallistuttu uskonnontunneille. Elämänkatsomukseen me vanhimmat sisarukset ei osallistuttu kun sitä ei meidän aikaan järjestetty kouluissa, mutta nuoremmille sitä jo oli ja he osallistuivat siihen. Uskonnonopetus tapahtui omassa seurakuntasalissa, mutta siellä ei ollut pakko käydä. Minä olen siitä hyvässä välissä syntynyt että mua vanhemmat sisarukset äiti pakotti jumalanpalvelukseen, mutta meitä nuorempia se ei enää jaksanut. Mutta sitten olen kuitenkin sen verran vanha ettei koulussa vielä ollut ET-opetusta (ainakaan meidän pienessä koulussa)
Meillä vietettiin joulua ja synttäreitä ja äitienpäivää ja muita juhlia. Tuo juhlinta ei ole Herran kansalaisilla kovin yleistä, mutta sitä ei ole kielletty. Mitään muitakaan kieltoja ei juurikaan ole.
Kaverisuhteita ei mitenkään rajotettu, eikä harrastuksia. No alkoholia ja tupakkaa äiti paheksui, mutta niin kai kaikki vanhemmat. Vanhemmilla sisaruksilla oli aika ankara kasvatus, mutta minun on annettu mennä ja tulla ja tehä melkein missä, miten ja kenen kanssa tahansa. Toki sanomista on tullut, muttei huutoa tai selkäsaunoja niinku isosisaruksille.
tässä nyt jotain, kysy lisää niin kerron
-6
Täyttä valetta. Joulun vietto on kielletty. Herran kansa ei käytä termiä jumalanpalvelus. Kirjoittaja on tuskin edes koko seurakunnasta.
Marililli kirjoitti:
Onko Herran kansa-seurakunta lähtöisin Jenkeistä?
Ei ole.
Jokaisessa uskontokunnassa on moitittavaa myös luterilaisuussa.
raamattu on kalevalaan verrattava höhöhöpökirja
Vierailija kirjoitti:
Mina olen syntynyt kyseisen liikkeen piiriin ja voisin sen verran kommentoida etta huonommin olisi voinut kayda. Monet muut uskonnot joiden toimintatapoihin olen tutustunut, tuntuvat hyvin ahdistavilta verrattuna "HK:hon". Jokaisen uskonnollinen vakaumus on henkilokohtainen asia ja minusta sita kunnioitetaan. Tietenkin eri asia on, jos tunnet etta HK:n toimintamalli ei ole sinulle mieleen ja tuot sen ilmi, voi edessa olla julkinen liikkeesta erottaminen. Tama tietenkin siksi, etta muille tehtaisiin tiettavaksi, ettei sinun mielipiteesi ole yhtenevainen liikkeen opin kanssa. Tama on, jos sita ajattelee, minka tahansa liikkeen sailymisen ehto.
Me emme vieta joulua tai paasiaista. Tama siksi kun meita ei ole sellaisia kehoitettu Raamatussa viettamaan. Muutenkin kun ajattelee millainen kaupallinen sekamelska noihin maailmalla liittyy, kuinka paljolta siina saastyykaan muutenkin. Enka vain tarkoita rahallisesti. Yhteen voi perheen kanssa tulla, ilman etta kutsuu sita jouluksi.
Mita tulee naihin ei raamatullisiin syntyma-, nimi-, aitien- tai isan paiviin, niita ei ole kielletty eika niita viettamalla joudu "kadotukseen". Esim. aitien paivasta sanottiin nain, etta miksi pitaisi olla vain yksi paiva vuodessa, jolloin olemme hyvia vanhempaamme kohtaan, eiko parempi olisi jos heita kunnioitettaisiin 365 paivaa vuodesta? Kukkia voi tuoda muulloinkin, kuin vain "robottina" tietylla kalenterin kohdalla. Eikos juu?
Minakin olen suuresta perheesta, mutta ikina ei minulta mitaan puuttunut. Ei tullut viimeisimpia muotivaatteita ja kannykoita sormia napsauttamalla, vaan opetettiin etta ahkeralla tyolla pitaa palkkansa ansaita. Siita olen nyt hyvin kiitollinen, kun olen muuttanut kotoa pois ja omaa elamaani rakennan. Yhtaan veljea tai siskoa en antaisi pois. Kaikki erilaisia, tuovat elamaan iloa ja surua kukin tavallaan. Osa on lahtenyt seurakunnasta, mutta silla ei ole minulle merkitysta. Yhta rakkaita kaikki.
Televisio meilla on ja tietokone, niita voi kayttaa hyvaan siina missa pahaankin. Vielakin, se on oma valinta mita niiden kanssa tekee, omantunnon kysymys.
Herran Kansalaiset eivat ole, eivatka vaita olevansa taydellisia ja synnittomia. Jokainen tekee virheita, jokaisen elama on erilainen. Jos tunnette jonkun joka itseaan HK:ksi kutsuu ja kiroilee kuin merimies, ei se tarkoita valttamatta sita, etta nain on hanet opetettu ja se on oikein. Minakin, onneton, huomaan puhuvani rumasti harva se hetki ja tiedan etta se ei ole kovin kaunista.
Ehkaisya ei ole kielletty, on ohjeistettu tosin, etta se ei ole Jumalalle mieleen, lapset kun ovat lahja. No, onhan niita muitakin tapoja pitaa hauskaa kuin vain ne mista voi seurata lapsi ;) Edelleen,kun ei ne aina ole samoja elamankohtia, missa kullekin tulee se vaikeus toimia "oikein".
Voihan tietysti nyt luulla etta olen puolueellinen, kun en mitaan moitittavaa loyda kyseisesta liikkeesta. Niin, aatteesta en loydakaan. Onhan siellakin piireissa kaynyt ilmi etta joku lyo vaimoaan, joku kayttaa huumeita, toinen varastaa. Ei meita opeteta siella nain toimimaan, ne ovat yksilon heikkouksia. On surullista katsoa sitakin, kun joku paattaa voivansa toimia kuin "poliisi" ja ojentaa muita, vaikka on "oma lehma ojassa". Sita vain pitaa oppia erottamaan mika on oikein ja mika vaarin. Kuitenkaan ketaan tuomitsematta.
Onhan se niin, että ihminen voi halutessaan käyttää mitä tahansa ideologiaa oikeuttaa oman huonon käytöksensä muita ihmisiä kohtaan. Uskonnot eivät ero siinä mitenkään esim. poliittisista ideologioista. Mahdollista tämän tekee yksinvaltius eli valtaa ei ole jaettu useille henkilöille vaan yksi henkilö oman oikeutuksensa perusteella alkaa sanelemaan muille, että mikä on oikein ja mikä ei.
Olen itse kotoisin Pohjois-Karjalasta ja kuulin ensi kerran tästä liikkeestä. Tämä kertonee ainakin sen, ettei a) sitä ole tuputettu b) en ole ollut kovin kiinnostunut keskustelemaan uskonnoista siihen aikaan, kun siellä olen asunut.
https://areena.yle.fi/1-4303286
Löytyipä yllättävän paljon yhtäläisyyksiä herran kansan ja vanhoillislestadiolaisten, jehovan todistajien sekä helluntailaisten välillä.
Myös herran kansa opettaa että on parempi pysyy erossa maailman ihmisistä siis seurakuntaan kuulumattomista eli että puoliso, ystävät ym tulis löytää seurakunnasta.
Kilpaurheilu on pahasta. Samoin harrastukset, työtehtävät yms maallinen jotka vie ajatukset pois taivaan tiestä.
Vain he ovat se totuuden tietävä valittu porukka. Muut on harhateillä.
Seurakunnasta erotettuihin on raamatun opetuksen mukaan katkaistava välit.
Vierailija kirjoitti:
Herran Kansa ry. ei ole lahko!
Eeei tietenkään...
Herran kansa yhteisö elää lähinnä Pyhäselän Suhmurassa ja muualla Pohjois-Karjalaan lähes tuntematon liike. Suurin osa käy samaa koulua.
Meidän naapurissa asui joskus näitä. Lapset karkasivat usein meille katsomaan televisiota.Ihan mukavia ihmisiä olivat. Tervehdittiin tavatessa ja jotain niitä näitä juteltiin.
Minulla on ollut nuoruuden ystäviä Herran kansalaisia, nyt jo parikymmentä vuotta, samoin koulu_ ja opiskelukavereita ja olen tutustunut heidän vanhempiin, enkä huomaa juuri poikkeavuutta esim. evl,srk uskontoon, johon itse kuulun. Kivoja ihmisiä ja perheitä. Perheessä paljon lapsia, eivätkä vietä esim. joulua. Ei mitään pahaa sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleistäminen on kaikkein pahinta mitä ihmiset tekevät. Olen Pohjois-Karjalasta enkä tosiaan koskaan ole kuullutkaan moisesta joten minun elämääni ei ole vaikuttanut mitenkään. En ole myöskään huomannut lähipiirissä mitään "outoa", jokainen elää tyylillään ja tavallaan, minua se ei häiritse, ehkä siksi en ole huomannut mitään tällaista koska en välitä, ihan sama. Keskityn omaan elämääni.
Tämä. Ja ehkä P-Karjalassa ihmisten erilaisuus on paljon hyväksyttävämpää, eikä se aiheuta ihmetystä. Päinvastoin, karjalaisuuden ansiosta se nähdään rikkautensa, kun ollaan uteliaita kaikelle uudelle, kun alueella on asutettu Karjalan evakot, Inkerin suomalaiset 80-lvulla ja paljon asuu ulkomaalaisia. Ensimmäiset pa kolaiset tulivat jo 70-luvun alussa Vietnamista P-K.
Asun maalla pienessä kylässä ja viime kesänä uimarannalla puhuttiin viittä eri kieltä ja oli 5 eri kansalaisuutta, vaikka asukkaita vajaa 2500.
Tiedän mistä puhun:
Herran kansa on hyvin lahkomainen, uskonnollisuutta (lue kieltoja) täynnä oleva uskontokunta, jossa sanotaan yhtä, mutta teot ovat toista. Puheissa viljellään paljon rakkautta ja anteeksiantoa, mutta ihmiset ovat hyvin ilkeitä ja kyttäävät toistensa tekemisiä ja kantelevat niistä johtajalle. Hyvin ulkokultaista toimintaa siis, jolla ei ole aidon uskon ja hengellisyyden kanssa lopulta mitään tekemistä. Toisin ajattelevat henkilöt vaiennetaan ja heitä aletaan karttaa, mikä on pahinta henkistä ja hengellistä väkivaltaa, mitä on. Aito keskustelu ja ihmisyys puuttuu useilta täysin. Vaikka sanotaan, että kaikilla on vapaus tehdä opin mukaan tai olla tekemättä, niin jos et toimi ohjeiden mukaan, sinut voidaan erottaa seurakunnasta häpäisemällä kaikkien edessä (näin on tapahtunutkin) tai sinulle osoitetaan ulossulkemisella paikkasi. Tai pelotellaan taivaspaikan menettämisellä tai uhkaillaan, että "Jumala ei halua puolittaista uhria, sinun täytyy miettiä, haluatko oikeasti seurata ohjeita". Painostamalla siis saadaan ihmiset toimimaan lukemattomien ihmismielen sääntöjen ja kieltojen mukaan ja kontrolli on aikamoinen, sillä ihmiset seuraavat toistensa toimintaa. Näin ollen "vapaa valinta" on useille mahdotonta jo pelkän pelon vuoksi. Jos usko ja elämä perustuu pääasiassa pelkoon, mitä uskoa se on? Herran kansa edustaa pahimmillaan ihmisten kontrollointia henkisen väkivallan keinoin, vaikka sitä ei tietenkään siellä tunnusteta. Vaikka kaikki HK:n toiminnan merkit ovat selkeästi siihen viittaavia.
"Vapauteen Kristus vapautti meidät" ja "Täydellinen rakkaus voittaa pelon". Voi kunpa tämäkin uskontokunta joskus ymmärtäisi noiden ihanien lauseiden aidon merkityksen! Ja ihmiset uskaltaisivat antautua aitoon uskoon ilman keinotekoisia ihmisten keksimiä kieltoja, joilla ei ole aidon uskon kanssa mitään tekemistä.
Ihme sakkia ovat. Kun kysyy uskosta jotain, ne on ihan hiljaa. Eivät vissiin saa puhua uskonasioista muille. Pelkäävätkö raasut niin paljon, että oma väki huomaa miten naurettavia kaikki ne kiellot on. Tosi kummallista.
Mun kaveri kysyi kerran naapurissaan asuvalta herrankansalaiselta äidiltä, että millaisia asioita olis hyvä ottaa huomioon, jos lapset ovat heillä leikkimässä joulun aikaan. Kaverini halusi siis vain tietää sen verran, ettei ainakaan tarkoituksella loukkaa heidän vakaumustaan oman tietämättömyytensä vuoksi. Mutta tämä äiti vastasikin, että "en puhu uskonasioista ulkopuolisten kanssa, ne ovat henkilökohtaisia asioita". Kaverini oli aika huuli pyöreänä tämän jälkeen...
Että silleen...
Vai ei ehkäisy muka ole kielletty! Jos lapsia ei ala tulla viimeistään parin vuoden välein, niin jo alkaa joku pahasuinen vihjailla, että ehkäisevätköhän ne...? Ja alkaa puheet että "No, tietäähän sen, ura varmaankin menee uskon edelle" tms. Ja sitten supistaan toisille, jotka taas supisevat toisille ja kohta siitä puhuu koko seurakunta! Pahat juorut kulkee HK:ssa nopeemmin kuin ajatus! Kunnon meininki!
Koulussa oli jonkun verran HK-nuoria. Ei juuri mitään pahaa sanottavaa heistä. Ahkeria tekemään töitä.
Harva kouluttautui pitkälle, vaan nopeasti töihin -motto oli ainakin heillä, keitä tunsin kolmesta vuosluokasta. Jos lukioon, niin sen jälkeen korkeintaan AMK. Ei yliopistoon.
Siispä paljon heistä on kokkeja, putkareita, hoitajia, AMK-insinöörejä, siis aina jotenkin käytännönläheistä homma heillä, ketä tunsin.
Joensuun alueella, sitten pk_seudulla taitaa olla Järvenpää Vantaa ja Tuusula, josta heitä löytyy. Jos naapuriini muuttais, en hätkähtäisi.
Mites armeijan käynti HK-porukalla?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mistä puhun:
Herran kansa on hyvin lahkomainen, uskonnollisuutta (lue kieltoja) täynnä oleva uskontokunta, jossa sanotaan yhtä, mutta teot ovat toista. Puheissa viljellään paljon rakkautta ja anteeksiantoa, mutta ihmiset ovat hyvin ilkeitä ja kyttäävät toistensa tekemisiä ja kantelevat niistä johtajalle. Hyvin ulkokultaista toimintaa siis, jolla ei ole aidon uskon ja hengellisyyden kanssa lopulta mitään tekemistä. Toisin ajattelevat henkilöt vaiennetaan ja heitä aletaan karttaa, mikä on pahinta henkistä ja hengellistä väkivaltaa, mitä on. Aito keskustelu ja ihmisyys puuttuu useilta täysin. Vaikka sanotaan, että kaikilla on vapaus tehdä opin mukaan tai olla tekemättä, niin jos et toimi ohjeiden mukaan, sinut voidaan erottaa seurakunnasta häpäisemällä kaikkien edessä (näin on tapahtunutkin) tai sinulle osoitetaan ulossulkemisella paikkasi. Tai pelotellaan taivaspaikan menettämisellä tai uhkaillaan, että "Jumala ei halua puolittaist
Joo, ei tule tapaamaan, että muuttaisivat toimintakulttuuriaan. Jos ihmiset vapautettaisiin tommosesta kontrollista, niin kyllähän se aito pelko olis, että kuinka moni sinne jää 🤣 Nythän moni on siellä yhä, koska ei se oo helppoo jättää koko elinympäristöään, jos uskonnon jättäis. Pahimmillaan suku ja ystävät menis kaikki ja joutuis aloittamaan elämän nollasta uusiksi. Pelko pitää ihmiset paikoillaan. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Mites armeijan käynti HK-porukalla?
Suurin osa käyvät armeijan, isänmaallisuus on siellä hyve.
Tunnen Herra kansalaisia ei mitään ongelmaa heidän kanssa. Aivan mukavaa väkeä eivät tuputa uskoaan kenellekään.