Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjois-Karjalalaiset, Herran kansalaisista kysyisin.

Vierailija
11.07.2010 |

Sielläpäinhän on tuota Herran Kansa -nimistä hengellistä yhteisöä aika paljon. Ja hehän eivät käytä ehkäisyä eli on isot perheet. Miten se näkyy siellä elämisessä ja olemisessa?

Olen lukenut, että myös Järvenpää, Mäntsälä, Pukkila seudulla on tuota liikettä paljon.

Mietin vain, kun vanhoillislestadiolaiset herättävät aika paljon keskustelua yleensä, niin miten nämä Herran Kansalaiset sielläpäin, missä niitä on paljon. Ja kun molemmilla on isot perheet.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran Kansaan kuuluvat ja kuuluneet! Uskontojen uhrien tuki UUT ry olisi kiinnostunut kuulemaan kokemuksistanne. Ottakaa yhteyttä: www.uut.fi.

Vierailija
22/92 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavat asiat ovat kiellettyjä tai niiden ei katsota kuuluvan uskovaisen elämään
- ehkäisy
- äänestäminen vaaleissa
- osallistuminen politiikkaan
- ammattiliittoon kuuluminen ja lakkoilu
- tanssiminen
- seksuaalisuus avioliiton ulkopuolella
- kirkollispyhien ja syntymäpäivän vietto
- osanotto mielenosoituksiin, keräyksiin, yhteiskunnalliseen tai aatteelliseen toimintaan
- tatuoinnin tai lävistysten ottaminen
- kilpaurheilu
- tupakointi ja alkoholin käyttö
- avoliitto, avioero
- lottoaminen, uhkapelit
- mielipidekirjoittelu netissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- verensiirto, elinluovutukset
- uudelleen avioituminen avioeron jälkeen (leski saa uudelleen avioitua)
- ristiä kuvaavien esineiden hallussapito, hankkiminen
- Jumalaa, enkeleitä, Jeesusta tai muuta Raamatun ajan henkilöä esittävien kuvien hallussapito, hankkiminen
- kiroilu edes yksikseen
- seurakunnan vanhinten tai johtajien arvostelu, kritisointi
- seksuaalivähemmistöön kuuluminen tai niihin kuuluvien ihmisten kanssa tekemisissä oleminen
- muihin seurakuntiin kuuluvien henkilöiden kanssa tekemisissä oleminen

Vierailija
24/92 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä yksi näyttelijätär ole lähtöisin Pohjpis-Karjalasta ja tästä kyseisestä yhteisöstä. Ei se ole tainnut paljoa lapsuuttaan missään kehua.

Vierailija
25/92 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin yhteen uskonlahkoon kuuluvaan perheeseen. Lasten lukumäärällä ei ole mitään vaikutusta siihen kasvaako heistä tasapainoisia ja onnellisia ihmisiä. Toki monen taaperon kanssa voi vanhemmat lapset jäädä vähälle huomiolle. Mut se riippuu ihan vanhemmista. Vaikka lapsia olisi vain muutama niin silti voi kokea yksinäisyyttä kuten minä. Oma äitini ei juuri kiinnittänyt meihin huomiota. Lapsuuskodissani oli tärkeintä elää mahdollisimman siivosti, ääneti, tunteetta. Rakkaus, hellyys ja seksuaalisuus oli no-no. Niihin suhtauduttiin kielteisinä asioina. Vielä nyt kolmekymppisenäkin en ole sinut oman kroppani kanssa. Naiseuteni ja seksuaalisuuteni ovat hukassa. Rakkauteen kielteisesti suhtautunut äitini vierailee jopa unissani. Eli mitä komeampi prinssi sitä ryppyisempi otsa äidilläni unessa.

Vierailija
26/92 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran kansassa mitään ei ole kielletty mutta ei suositella tekemään mitään mutä ei raamatussa käsketä

Vierailija
27/92 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

»Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä. Herra kirkastakoon kasvonsa teille ja olkoon teille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille RAUHAN.»
(4. Moos.6:24–26)
mistähän sen löytäs ?

Vierailija
28/92 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon joskus ollut HK:n toiminnassa. Olin silloin lapsi. Nyt aikuisena Jeesukseen uskovana joudun toteamaan, että heidän toiminta ei ollut uskon kautta tapahtuvaa vaan uskonnollista touhua. Heilläkin on niinkuin monilla muilla uskonnollisilla yhteisöillä ja kirkoilla omat oppinsa ja sääntönsä kuinka tulee elää. Jos niitä ei noudata niin saattaa tulla eroitetuksi. No tämä pätee kyllä vaan lahkojen toimintaan tämä viimeinen lause. Äitini kuului liikkeeseen, ja hänet on siihen kastettukin nuorena. Minä vietin herran kansan kesäleireillä varmaan 6 kesänä aikaa, ja melkein kaikilla leireillä jouduin kiusatuksi sukunimeni tähden. Onneksi muutamilla leireillä oli mukana vahva serkkuni, joka muilutti kiusaajat. Leireistä jäi siis vähän huono maku, mutta oli niissä hyvääkin. Äitini puolen suvusta suurin osa kuuluu herran kansaan. Itse lopetin käynnit herran kansan uskontotunneilla 14. vuotiaana, kun äitini ei voinut enää siihen pakottaa. Siihen asti kokouksiin meno oli pakollista sillä meiningillä että "joko lädet, tai itket ja lähdet".

Jossain vaiheessa äitini kiinnostui hengellisistä asioista niin että hän tuli uskoon Jeesukseen erään uskovan työkaverinsa kautta. Kun herran kansassa saatiin kuulla asian laita, niin äitini eroitettiin sieltä. Hänen oma perheensä toimi eroittajana ja nuorin veljensä haukkui äitini huorintekijäksi eli että on pettänyt seurakuntansa ja sen opin. Kaikille äidin sisaruksille sanottiin, että yhteydet pitää katkaista. Kaikki eivät siihen suostuneet. Myöhemmin välit ovat sitten parantuneet. Voi olla, että herran kansan opit ja käytännöt ovat muuttuneet vuosien saatossa, koska tietääkseni heillä on nykyään uusi johtajakin. Minun herran kansan ajoista on yli 20 vuotta aikaa, joten asiat ovat hyvinkin voineet muuttua. Kuitenkin sellaista se oli silloin ja turha sitä on tulla väittämään muuta, koska olen sen kaiken siellä kokenut.

Herran kansassa oli paljon hyvääkin. Yhteys toisten kesken oli hyvää ja runsasta, harmi vaan että se yhteys ja lähimmäisen rakastaminen ei saanut näkyä ulkopuolelle. Jeesus painottaa monissa opetuksissaan sitä että uskon päämäärä on sielujen pelastus, eli Jeesuksesta tulee kertoa kaikille, eikä sitä tule pitää yksityisasiana. Jos Herran kansan toiminta olisi ollut Pyhän hengen innoittamaa, raitista ja uskon kautta ja Jumalan armosta tapahtuvaa toimintaa, niin siellä olisi ihan eri meiniki. Mutta kun he ovat lain alla ja koittavat omin voimin elää ja noudattaa niitä sääntöjä, niin ei sillä pitkälle päästä.

Vierailija
29/92 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon tuntenut yhen jyrgen kovaleffin pyhäselästä. hän ol ateisti. tunsiko kukaan muu?

Vierailija
30/92 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on aika harras uskovainen muttei uskoaan tuputa ainakaan meille lapsille. Kukaan meistä lapsista ei tietääkseni ole uskossa, siitä kun ei puhuta jos on. Minä itse vielä näin lähes kolmekymppisenä etsin sitä omaa juttua (uskon luontoäitiin ja jossain määrin kohtaloon, isoista uskonnoista lähinnä minua on buddhalaisuus)

Äidin ehkäisyasioista en tiedä muuta kuin että pari vuotta nuorimman sisaruksen syntymän jälkeen häneltä poistettiin kohtu. Minä itse ajattelin ehkäisystä että se on jokaisen oma juttu. itse en ehkäisyä käytä vaikka lapsi ei ole suunnitelmissa, koska en halua syödä hormoneja ja mies ei tykkää kortsua käyttää. Luulen että kaikki sisarukseni käyttävät ehkäisyä ja ainakin kahdelle siskolle on tehty sterilisaatio (2 ja 4 lasta). Yksi siskoista on tehnyt ainakin kolme aborttia. Aihe ei meidän perheessä ole tabu, mutta kun välit ei kaikkien sisarusten kanssa ole kovin läheiset, niin noin intiimeistä asioista ei juuri puhutakaan.

-6

Vierailija
31/92 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen uskonto johon pitää kasvaa tai oma-alotteisesti se ottaa omaksi. Uskossa olevat eivät siitä puhu ellei tiedä keskustelukumppanin olevan myös Herran kansalainen, sillon voi puhua uskon asioista. Näin ollen sitä ei tuputeta kellekään.

-6

Vierailija
32/92 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoittunut aika pienelle alueelle entisen Pyhäselän kunnan alueelle. Toki tietysti liikkeen kannattajia muuallakin muuttoliikkeen seurauksena.

Itse olen pohjois-karjalainen ja en ole henk.koht. liikkeeseen koskaan törmännyt

Vierailija
33/92 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vain me" oppi niinkuin lestadiolaisilla?

Vierailija
34/92 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran kansa ainakin täyttää lahkon ominaisuuksia Raamatun mittapuun mukaan ja kun olen itse siinä ollut niin tiedän mistä puhua.

Vierailija
35/92 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katukuvassa. Lehdenkin painos oli aika pieni.

Vierailija
36/92 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lahko aiheuttaa myös päänvaivaa esim. perhepäiväkodeissa, päiväkodeissa ja kouluissa vaatimalla lastensa poistamisen tunneilta siksi aikaa, kun esim. askarrellaan joulu/ juhla-askarruksia."

Missä on kristittyjen kunnioitus muita uskontoja kohtaan? Koulun tulee olla uskontovapaa vyöhyke.

Vierailija
37/92 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun appiukko on Pyhäselästä ja hänen vanhempansa kuuluivat ko. yhteisöön. Appiukko ei vieläkään kuulu kirkkoon ja yksi siskoistaan on nykyään adventisti. Mutta viettää varsin luterilaista elämää, osallistuen kuitenkin STELK:n, Hurstin ja muiden järjestöjen toimintaan.

Vierailija
38/92 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tai muu kyseiset kirkollisjuhlien viettämiset,eivät ole sallittua...jos sit haluaa viettää niin parempi on erota seurakunnasta. Raamattu on ainoa oppikirja ja siellä sanotaan, että: 

Minä olen kirjoittanut teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta asti on ollut. Minä olen kirjoittanut teille, nuorukaiset, sillä te olette väkevät, ja jumalan sana pysyy teissä ja te olette voittaneet sen, joka on paha. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa niin Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki, mitä maailmassa on, lihan himo,silmäin pyyntö ja elämän korskeus,se ei ole Isästä, vaan maailmasta. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti. Johanneksen ensimmäinen kirje 2 luku 14-17 säkeet.

Vierailija
39/92 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen luokallani 80-luvulla Järvenpäässä oli kolme (!!!) Herran Kansalaista. He olivat kaikki serkuksia keskenään. Olivat aika normeja, eivät mitään syrjäänvetäytyneitä. En muista kävivätkö synttäreillä. Yksi heistä (tyttö) oli 4-6 lk:lla jopa yksi parhaista kavereistani. Sen muistan, että tämä tyttö varasti multa joskus jotain tavaraa käydessään luonani kylässä. Hänellä oli niin monta sisarusta, ettei saanut itse ikinä mitään. Olivat kuitenkin ihan ok toimeentulevia ja asuivat isossa omakotitalossa. 

Vierailija
40/92 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hk o on aika vanha kristillinen ryhmä, ihan marginaalissa nykyään. Tunnen muutamia aikuisia, ihan normityyppejä. Eivät kyllä maallistuneinakaan ole valitelleet lapsuuttaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän