Esikoulu ja uskonto
Me ei kuuluta mihinkään kirkkoon kun ei uskota jeesuksiin sun muihin sellasiin.
Esikoisen esikoulussa on nyt joulun alla alettu laulamaan kaikenlaisia jeesustelulauluja ja se ei oikein meitä miellytä. Voiko sellasesta sanoa vai vetääkö ne herneen nenään?
Kommentit (85)
annettu olla samanlaisessa opetuksessa mukana kuin muidenkin lasten.
Vierailija:
annettu olla samanlaisessa opetuksessa mukana kuin muidenkin lasten.
T: ateisti joka ei KOSKAAN ole joutunut kiusatuksi vakaumuksen takia missään muualla kuin av:lla
Yritin vain sanoa, että elämäsi olisi ehkä ollut helpompaa koulussa jos sinua ei olisi " erotettu" toisista.
Se on varmasti totta. Kuitenkin uskonnonvapaus on voimassa myös lapsille. Lasta ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan uskonnon vuoksi koulussa. Sen vuoksi olisikin oikein, että kaikki vakaumuksellinen opetus poistettaisiin tarhoista ja kouluista, jotta lapset eivät joutuisi vakaumuksensa vastaisiin opetustuokioihin tai eriarvoiseen asemaan noiden välttelyn vuoksi.
Jeesus pelasti tämän maailman pimeän ja pahan orjuudesta ja sovitti syntimme. Raamattu on jo vuosituhansia sitten profetoinut sen, mitä tässä maailmassa tapahtuu juuri nyt ja miten käymme kohti lopun aikoja. Jeesus on valo, maailman valo ja ilman valoa on hyvin pimeätä ja kylmää.
Jos te ette olisi sokeita, niin näkisitte miten tuhoatte lapsenne, kun kiellätte häneltä kristinuskon ja Jeesuksen ja opetatte hänelle tuon suoraan paholaisesta lähtöisin olevan ateismin. Sillä jokainen lapsi uskoo Jeesukseen ja on Jeesuksen oma. Älkää tuhotko lapsianne, usko Jumalaan on paras lahja, minkä lapselle voitte antaa, muuten heistä tulee yhtä amputoituja,kuin teistä sosialismin sieluttomista kasvateista, joille opetettiin, että Jumalaa ei ole. Siksi tuhoatte itseänne ja popsitte masennuslääkkeitä ja harrastatte ties mitä syntiä ja petosta, jotka eivät tee teitä onnelliseksi vaan saa teidät vain juoksemaan tyhjien kuvien perässä. Vain yhteys Jumalaan tekee ihmisen onnelliseksi ja antaa hänen elämälleen päämäärän, sillä Jumala on, Jumala todellakin on, vaikka sokeutenne ja pinnallisuutenne estää teitä sitä näkemästä.
Jonakin päivänä, kun olette suuressa hädässä, ymmärrätte, että ihmisen ainoa pelastus pahuudesta ja pimeydestä on Jeesus Kristus. Hän antoi meille todellisen vapauden. Te ette näe sitä näinä hyvinä päivinä, kun joka päivä saatte ruokaa ja ainoa murehtimisen aihe on millaiset talvihaalarit lapselle ostaa. Mutta tulee päivä, jolloin ymmärrätte minkä suuren aarteen heititte menemään uskoessanne, että Jumalaa ja Jeesusta ei ole.
Kuinka ihailtavaa tuo joidenkin kristittyjen kyky asettua toisten asemaan... hohhoijakkaa...
meillä ei edes kysytty lasten osallistumisesta pikkukirkkoon jne. vaikka papereissa selvästi lukee ettei kuulu kirkkoon. Mietin myös itse sitä, pitäisikö kieltää osallistuminen, ettei lapsilla mene asiat sekaisin kun päiväkodissa on uskontoa ja sitten koulussa ET:tä. Mutta hoitajat väittivät ettei päiväkodissa ole ketään muuta(?!) lasta joka ei osallistu uskonnolliseen ohjelmaan, päätin ettei meidän lapsia eristetä porukasta. Ja näyttää siltä ettei päiväkodissa vuodessa ole tarttunut lapsiin edes " normaalin yleissivistyksen" verran kristinuskoa. Kysyin tässä pojalta, mitä pikkukirkossa puhuttiin (kun kuulin pikkusiskon laulavan " pienen kynttilän sytytän" ). Sanoi että Jeesuksesta. Kysyin kuka se on. " semmonen mies jolla on parta ja valkoiset vaatteet" . Kysyin mitä Jeesus tekee? " No ei se mitään tee..."
Ehkäpä ET:ssä sitten selitetään tarkemmin, kotonakaan lapsia ei ole vielä uskonasiat kiinnostaneet.
mutta mä oon muiden mukana istunut kaikki uskonnon tunnit aina ekalta luokalta läpi lukion.
En itsekään kuulu kirkkoon. Lapsenikaan ei kuulu, mutta kunhan tuosta varttuu saa käydä läpi samat tunnit kuin minä. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa uskonnon tunneista, ei tuputtamista tai mitään muuta sellaista. Minusta on ollut ihan mielenkiintoinen ja yleissivistävä vaihtoehto käydy ne läpi ja saman aijon suoda lapselleni.
Tosin perheemme ei ole kovan linjan ateistiperhekään vaan ollaan vaan ihan tavallisia suomalaisia ilman mitään sen suurempia intohimoja mihinkään suuntaan.
Eikä sekään mun maailmaa kaataisi vaikka mun lapseni " hurahtaisikin" uskikseksi tunneilla. En jaksa nähdä asiaa niin suurena ongelmana.
" 22 ehkä noita traumoja ei olisi tullut jos sinun olisi
annettu olla samanlaisessa opetuksessa mukana kuin muidenkin lasten."
Ja luuletko todellakin, että olisin edes halunnut olla uskontotunneilla mukana tai rukoilla ruokarukousta? En todellakaan! Sitäpaitsi ruokarukouksen rukoilematta jättäminen ei vaadi yksilön eristämistä toisista. Paikallaan voi istua ristimättä käsiään ja rukoilematta, sillä aikaa kun muut näin tekevät.
johon " kaikki" voivat osallistua, hyvä niin! Itse olin pienenä uskonnon opetuksissa mukana vain sen takia kun olin kiinnostunut eri uskonnoista ja menneisyyden tarinoista, 10 näytti aina kivalta todistuksessa..;) (Emme kuuluneet kirkkoon.) Mutta esim. koulujen kirkkokäynneillä en koskaan suostunut rukoilemaan, jo ihan pienenä, koska se ei tuntunut oikealta ja siitä opettajatkin aina huomautti tiukkaan sävyyn kaikkien kuullen :/, mutta pidin pääni ;). Nykyisin olen muslimi.
Kun päiväkodista tuli lomake johin sai kkertos myös uskonnollisesta vakaumuksesta tai muusta vastaavasta, niin laitoin siihen meidän näkemyksemme asiasta. Lapsemme ei osallistu esimerkiksi konserteihin ja meillä ainakin kysytään kaikilta voiko lapsia osallistua päiväkodin arjesta poikkeavaan toimintaan. Retkille lähteminen on aina kysytty ja jopa valokuvien ottaminen.
En ymmärrä, koska kyse on lasten hoidosta. Jos vanhemmat haluavat lastensa rukoilevan opettakoon sen itse ja voivat vaikka vaatia heitä tekemään sen PK:ssa, mutta koko ryhmä rukoilee? Olen itse käynyt koulun, jossa 1/3 oppilaista oli ateisteja, enkä koskaan ole esim. joulukirkossa käynyt. En koe menettäneeni mitään " suomalaisesta" kulttuurista. Kristinuskolla ja minun kokemallani suomalaisella kulttuurilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Olen samaa mieltä siinä, että uskonnonvapaus koskee myös lapsia ja sen oltava kunnallisessa hoidossa lähtökohta. Uskonnollisen kasvatuksen saa sitten jokainen vanhempi hoitaa lapsillensa itse. En oikein ymmärrä uskonnonopetuksen funktiota koulussakaan. Minä voisin vaatia lapsilleni vaikka Lindgrenin satujen opiskelua vastaavina aikoina?
pitäisi mukisematta laittaa ateistiperheenkin lapsi tunnustuksellista uskonnonopetusta kuuntelemaan? Kyllä koulun tehtävä on järjestää lapselle korvaavaa opetusta siksi aikaa kun muut kuuntelee miten Jeesus oli jumalan poika, yms juttuja johon me ainakaan emme usko.
Tunnustuksellinen uskonnonopetus pitäisi saada pois kouluista. Sen sijasta siellä voitaisiin opettaa kaikista suurista maailmanuskonnoista perusasiat. Nykyään opetetaan että luterilaisuus on se ainoa oikea tapa, ja jossain sivulauseessa saatetaan mainita että koko maailma ei ehkä uskokaan niin.
Ja mitä joululauluihin ja juhlintaan tulee, eikö tontut, joulupukki ja poro riitä? Pitääkö olla seimi, joulukuvaelma ja jeesusaiheisia lauluja?
Kukin hoitakoon tunnustuksellisen uskonnonopetuksen joko kotonaan, tai laittakoon lapsensa pyhäkouluun. Ja onhan jossain päin Suomea niitä kristillisiä kouluja ja päiväkotejakin. Mistä päin Suomea löytyisi uskonnoton koulu ja päiväkoti?
Lapseni kayvat taalla koulua, eika niissa opeteta uskontoa lainkaan, vaikka 99% oppilaista onkin muslimeja (meidan kolme lasta on ainoat jotka ei ole). Uskontoa opitaan kotona tai koraanikoulussa jos vanhemmat pitavat tarpeellisena sita opettaa. Suomella olisi opittavaa tasta asiasta.
Vierailija:
Lapseni kayvat taalla koulua, eika niissa opeteta uskontoa lainkaan, vaikka 99% oppilaista onkin muslimeja (meidan kolme lasta on ainoat jotka ei ole). Uskontoa opitaan kotona tai koraanikoulussa jos vanhemmat pitavat tarpeellisena sita opettaa. Suomella olisi opittavaa tasta asiasta.
vanhemmat/seurakunnat hoitakoon sen uskontopuolen. Oikeasti, ei se uskonto kuulu kouluaineeksi josta vielä saadaan numero todistukseen, silläkö sitä uskomista mitataan?? Minusta vähintäänkin outoa opiskella uskontoa koulussa ja saada siitä arvosana, tekeekö se 10 todistuksessa sitten sinusta hyvän kristityn? Tai ylipäätään edes kristittyä ollenkaan? Usko on kuitenkin - ja uskonTO - henkilökohtainen/perhekohtainen asia.
Onhan se hullunkurista, jos kotona vanhemmat opettaa toisenlaista elämänkatsomusta ja koulussa sitten pitäisi nöyrästi jeesustella muiden mukana vaikka pahaa tekisi. Onneksi nykyään on elämänkatsomustietoa jo ala-asteella. Siihen opetukseen laitan lapseni mielellään : )
22
että Norjassa valtiokirkko lakkautetaan. Eli siis perustuslaista poistetaan valtion ja kirkon yhteys. Ehkäpä yleinen suuntaus Suomessakin johtaa tähän aikanaan? Muistaakseni ainakin kokoomusnuoret ovat yrittäneet ajaa asiaa jo vuosikausia. Ehkä sitä myötä tunnustuksellisuus saataisiin vihdoin pois kouluista..
mahdollisuutta tutustua kristinuskon sanomaan? Mitä pahaa siinä on jos lapsi kuulisi rakastavasta taivaan isästä, Jeesuksesta ja enkeleistä? Ja kokisi samalla turvallisuuden tunnetta :).
En halua ohjata lastani minkään uskonnon suuntaan, vaan haluan hänen ottavan isompana itse selvää siitä uskonnosta mikä häntä kiinnostaa, jos mikään kiinnostaa, ja tekevän sitten itselleen sopivimman päätöksen uskontonsa suhteen.
Turvallisuuden tunnetta lapseni kokee muutenkin, siihen ei jeesustelua tarvita.
Vierailija:
mahdollisuutta tutustua kristinuskon sanomaan? Mitä pahaa siinä on jos lapsi kuulisi rakastavasta taivaan isästä, Jeesuksesta ja enkeleistä? Ja kokisi samalla turvallisuuden tunnetta :).
kertaa tehdä valituksia tarhan johtajalle ja ylemmällekin taholle, ennenkuin kiusaaminen tarhan henkilökunnan taholta loppui. Peruskoulun ala-asteella sama meno jatkui luokanvalvojan taholta. En osallistunut uskonnon opetukseen, joten sain kokea kaikenlaista syrjintää. Opettaja jopa mielivaltaisesti päätti, että minun täytyy kävellä keskellä koulupäivää viiden kilometrin matka yläasteelle elämänkatsomuksen tunnille. No arvaa vaan, pelottiko pientä neljäsluokkalaista moinen ukaasi. Silloinkin piti vanhempien marssia koululle puhumaan opettajalle ja tekemään valitus rehtorille. Eipähän tullut ukaaseja sen jälkeen. Sain kuitenkin aina kokea opettajan inhoavan katseen niskassani. Niin, opettaja oli muuten kovin uskovainen itse!
Olen kategorisesti sitä mieltä, että uskonnon opetus ja kaikenlainen jeesustelu pois tarhoista ja kouluista! Sen verran traumaattiset muistot on lapsuudesta jäänyt.